Ga naar inhoud

Lanzamere startup na plaatsen 2e harde schijf

Aanbevolen berichten

[B]Specs:[/B]\n[I]Windows 7, 64-bit\nAMD Phenom II X4 955\n4 GB DDR3 SDRAM @ 669Mhz\nGigabyte GA-MA770T-UD3P moederbord\nATI Radeon HD 5770 1 GB\n2x Samsung Spinpoint F3 1TB (HD103SJ)[/I]\n\nIk heb vandaag een tweede harde schijf in mijn systeem geplaatst, waardoor ik nu tweemaal een Samsung Spinpoint F3 1TB (DH130SJ) heb.\n\nIk heb de nieuwe HDD aangesloten, vervolgens de PC opgestart en via Schijfbeheer een partitie aangemaakt etc. (+ quick format NTFS). De partitie heeft dezelfde grootte als de schijf zelf (rond de 931 GB).\n\nNu merk ik alleen dat de PC aanzienlijk langzamer opstart. Normaal gesproken kon ik binnen 30 sec. mijn Windows wachtwoord invoeren en was ik op de desktop. Nu lijkt het alsof hij een stuk langer blijft hangen in zowel het bootscherm van mijn moederbord, als het Windows laad-scherm.\n\nIk moet ook zeggen dat m\'n PC tot nu toe een beetje \'vreemd\' reageerde. Eénmaal duurde het vrij lang voordat hij reageerde op een rechtermuis-klik op \"Mijn Computer\" en twee keer merkte ik dat mijn hele systeem een seconde of 10 niet reageerde en vervolgens weer beschikbaar was, (waarschijnlijk na het aanspreken van de tweede harde schijf).\n\nEven vanuit Apparaatbeheer de Locatie van de beide schijven gekopieerd:\n\nLocatie 1 (Channel 0, Target 1, Lun 0) (originele, eerste HDD)\nLocatie 0 (Channel 0, Target 0, Lun 0) (nieuw toegevoegde HDD)\n\nHeb ik misschien iets over het hoofd gezien, moet er nog wat in het BIOS gebeuren of moet ik hem misschien op een andere SATA-poort aansluiten?
Link naar reactie
Hoe dan ook, ik heb geprobeerd de nieuwe HDD op een andere SATA ingang op \'t moederbord te plaatsen, maar dit gaf geen ander resultaat. Ook de voedingskabels verwisseld etc., ook geen resultaat.\r\n\r\nIk denk dat het toch iets in het BIOS is (waar ik zelf vrij weinig verstand van heb).\r\n\r\nIk heb wel even een foto gemaakt, zodat het voor iemand hier misschien duidelijk wordt wat er mis is:\r\n\r\n[img]http://i52.tinypic.com/2q17yib.jpg[/img]
Link naar reactie
aan de specificaties van uw computer zal het in ieder geval niet liggen :)\nU kunt het best de beide schijven op Channel 0 plaatsen\n(Meestal blauw op het moederbord maar dat hoeft niet)\nVervolgens plaatst u de jumpers van de schijven op Master en Slave, waarbij natuurlijk de systeemschijf als Master. De plaatsing staat beschreven op de stickers die op de harde schijven staan geplakt.\nAangezien u maar 1 DVD brander heeft, doet u die op Channel 1 zónder jumper en zal die automatisch als secondairy master gaan dienen.\nAls dat allemaal is aangesloten zet u hem weer aan en gaat u nogmaals het bios in.\nDruk de toets voor \"Detect all disks\" of \"Detect al HDD\" oid. Dit is meestal F3.\nDe wijzigingen opslaan, en opnieuw opstarten. Hierdoor hoeft hij niet elke keer de configuratie te bepalen.\n\nSucces!
Link naar reactie
Goed, wat ik intussen heb geprobeerd, zonder resultaat:\n\n- in de BIOS \"IDE Auto-Detection\" voor beide HDD\'s\n- Boot Sequence gechecked en voor de zekerheid de OS HDD als First Boot Device gezet/laten staan\n- de SATA poorten geswitched tussen de DVD/RW en de nieuwe HDD\n- de DVD/RW van het mobo losgekoppeld om te zien of deze de veroorzaker was\n- nieuwe HDD opnieuw gefromatteerd (geen Quick Format deze keer) en partitie aangemaakt\n\nNu gewoon even ter informatie. Mijn CMOS Bios settings zien er nu zo uit:\n\n[IMG]http://i51.tinypic.com/walo2u.jpg[/IMG]\n\nWanneer ik één van de HDD\'s selecteer met Enter, krijg ik de volgende opties (beide HDD\'s hebben dezelfde instellingen zoals in dit screenshot, net als de DVD/RW):\n\n[IMG]http://i54.tinypic.com/2lo67pf.jpg[/IMG]\n\nZou ik hier niet iets mee moeten/kunnen doen?\n\nEn dan even voor de volledigheid, hier een foto waar je kunt zien op welke poorten mijn SATA apparaten op het moment zijn aangesloten (de e-SATA is overigens wel aangesloten en werkt, maar gebruik ik niet):\n\n[IMG]http://i52.tinypic.com/wu30j9.png[/IMG]\n\nIemand enig idee?
Link naar reactie
Je schijf waar Windows op staat moet altijd op de eerste sata poort (die met het laagste nummer. Daarna de volgende schijf. \n\nHeb je niet toevallig een sata 600 schijf gekocht? Als je moederbord daar niet geschikt voor is, moet je nl. op die sata schijf een jumper verzetten naar de 300 stand.\n(Jawel op die schijven dus wel een jumpertjuh,,,,,) \n\nNiek
Link naar reactie
Ik heb nu 2x een Samsung Spinpoint F3 1TB (HD103SJ), dus die schijven zijn identiek. En nee, het is geen sata 600.\r\n\r\nDit is de layout van mijn sata poorten, volgens de manual van mijn moederbord:\r\n\r\n[img]http://i52.tinypic.com/e6dbat.png[/img]\r\n\r\nIk heb de nieuwe HDD angesloten op SATA2_1, en degene die ik al had op SATA2_0.\r\nDaarnaast heb ik verschillende sata poorten geprobeerd, en ook andere sata apparaten verwijderd om te kijken of deze misschien \"in de weg\" zaten. Mocht niet baten.\r\n\r\nIk heb overigens gisteren een BIOS update gedaan naar de laatste versie, maar dat mocht niet baten.\r\n\r\nHier is overigens een link naar de manual van mijn moederbord: \r\n[url]http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-ma770t-ud3p_v.1.4_e.pdf[/url]\r\n\r\nDaar viel me het volgende op (pag. 73):\r\n\r\n[quote]B. [i]Configuring SATA controller mode in BIOS Setup[/i]\r\nMake sure to configure the SATA controller mode correctly in system BIOS Setup .\r\n\r\nStep 1:\r\nTurn on your computer and press to enter BIOS Setup during the POST (Power-On Self-Test).\r\nEnsure OnChip SATA Controller is enabled under Integrated Peripherals. To enable RAID for the\r\nSATA2_0/1/2/3 connectors, set OnChip SATA Type to RAID. To enable RAID for the SATA2_4/\r\nSATA2_5 connectors, set OnChip SATA Type to RAID and set OnChip SATA Port4/5 Type to As\r\nSATA Type (Figure 1).\r\n\r\n[img]http://i52.tinypic.com/qqtr0j.png[/img]\r\n\r\nDaar staat dat Onchip SATA type op RAID moet staan, maar het kopje gaat puur over het instellen van je SATA controller, terwijl het volgende stukje, stukje C., gaat over het instellen van een RAID config.
Link naar reactie
Pagina 48:\n\"OnChip SATA Controller > Enables or disables the integrated SATA controller. (Default: Enabled)\n\n\nOnChip SATA Type (SATA2_0~SATA2_3 connectors). Configures the operating mode of the integrated SATA controller[B]:[/B]\n\n** Native IDE [B] >[/B] Allows the SATA controller to operate in Native IDE mode. (Default). Enable Native IDE mode [B]if you wish to install[/B] operating systems that support Native mode.\n** RAID [B]>[/B] Enables RAID for the SATA controller.\n** AHCI[B] > [/B]Configures the SATA controller to AHCI mode. Advanced Host ControllerInterface (AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug\"\n\nJe had Windows moeten installeren in de stand [B]AHCI[/B], of eventueel in Native IDE, wat de default eigenlijk is....\nIk heb geen idee of je na installatie nog simpel kan wijzigen, maar proberen kan je denk ik wel. Mocht je al direct gekke dingen opmerken bij boot dan zou ik de PC direct weer afsluiten.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;551526]Pagina 48:\n\"OnChip SATA Controller > Enables or disables the integrated SATA controller. (Default: Enabled)\n\n\nOnChip SATA Type (SATA2_0~SATA2_3 connectors). Configures the operating mode of the integrated SATA controller[B]:[/B]\n\n** Native IDE [B] >[/B] Allows the SATA controller to operate in Native IDE mode. (Default). Enable Native IDE mode [B]if you wish to install[/B] operating systems that support Native mode.\n** RAID [B]>[/B] Enables RAID for the SATA controller.\n** AHCI[B] > [/B]Configures the SATA controller to AHCI mode. Advanced Host ControllerInterface (AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug\"\n\nJe had Windows moeten installeren in de stand [B]AHCI[/B], of eventueel in Native IDE, wat de default eigenlijk is....\nIk heb geen idee of je na installatie nog simpel kan wijzigen, maar proberen kan je denk ik wel. Mocht je al direct gekke dingen opmerken bij boot dan zou ik de PC direct weer afsluiten.[/QUOTE]\n\nJa, via een simpele wijziging in het Register kan je AHCI enablen, wat ik ook heb gedaan.\nMaar in beide gevallen, zowel RAID als AHCI, start de PC nog steeds langzaam op (ten minste, bij RAID komt hij in een herstart-loop terecht, dus maar weer uitgezet).\n\nEr is overigens voor mijn moederbord wel een AHCI driver beschikbaar, maar ik betwijfel of dat überhaupt nodig is of zal helpen.\n\n[url]http://www.gigabyte.co.nl/products/product-page.aspx?pid=3534#dl[/url] (onderaan, \"AMD SATA AHCI Driver\").
Link naar reactie
Waarom had je een registerwijziging nodig voor AHCI ? Dat wordt toch door W 7 gewoon standaard ondersteund ?\n\nDie \"[I]AMD SATA AHCI Driver[/I]\" zou je alleen voor XP nodig hebben (\"[I]Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy[/I]\") omdat XP standaard geen SATA controllerdriver aan boord heeft.\nWindows 7 heeft deze wel, maar je zou natuurlijk wel in Apparaatbeheer voor een update kunnen laten zoeken.
Link naar reactie
[QUOTE=nipos;551511]Ik heb nu 2x een Samsung Spinpoint F3 1TB (HD103SJ), dus die schijven zijn identiek. En nee, het is geen sata 600.\r\n\r\nDit is de layout van mijn sata poorten, volgens de manual van mijn moederbord:\r\n\r\n[img]http://i52.tinypic.com/e6dbat.png[/img]\r\n\r\nIk heb de nieuwe HDD angesloten op SATA2_1, en degene die ik al had op SATA2_0.\r\nDaarnaast heb ik verschillende sata poorten geprobeerd, en ook andere sata apparaten verwijderd om te kijken of deze misschien \"in de weg\" zaten. Mocht niet baten.\r\n\r\nIk heb overigens gisteren een BIOS update gedaan naar de laatste versie, maar dat mocht niet baten.\r\n\r\nHier is overigens een link naar de manual van mijn moederbord: \r\n[url]http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-ma770t-ud3p_v.1.4_e.pdf[/url]\r\n\r\nDaar viel me het volgende op (pag. 73):\r\n\r\n[quote]B. [i]Configuring SATA controller mode in BIOS Setup[/i]\r\nMake sure to configure the SATA controller mode correctly in system BIOS Setup .\r\n\r\nStep 1:\r\n[COLOR=\"black\"][COLOR=\"black\"][COLOR=\"black\"][FONT=\"Arial Black\"][I]Turn on your computer and press to enter BIOS Setup during the POST (Power-On Self-Test).\r\nEnsure OnChip SATA Controller is enabled under Integrated Peripherals[/I][/FONT][/COLOR][/COLOR][/COLOR]. [FONT=\"Courier New\"]To enable RAID for the\r\nSATA2_0/1/2/3 connectors, set [B]OnChip SATA Type to RAID. To enable RAID for the SATA2_4/[/B]SATA2_5 connectors, set OnChip SATA Type to RAID and set OnChip SATA Port4/5 Type to As\r\nSATA Type[/FONT] (Figure 1).\r\n\r\n[img]http://i52.tinypic.com/qqtr0j.png[/img]\r\n\r\n[B]Daar staat dat Onchip SATA type op RAID moet staan[/B], maar het kopje gaat puur over het instellen van je SATA controller, terwijl het volgende stukje, stukje C., gaat over het instellen van een RAID config.[/QUOTE]\r\n\r\nEr staat helemaal niet dat de Onchip op Raid moet staan. Er staat dat als je je schijven in RAID wil zetten je de OnChip Sata Type op Raid moet zetten.\r\n\r\nJe hebt met dat laatste stuk tekst dus niets te maken, want je wil je schijven neem ik aan niet in RAID hebben. \r\nIk heb de lettertypes proberen aan te passen, zodat e.e. wat duidelijker wordt. \r\n\r\nKan het overigens niet zo zijn, dat Windows gelijk begint met indexeren van de nieuwe schijf. Windows 7 is er een kei in om daardoor in het begin je systeem te vertragen.\r\n\r\nZelf sloot ik pas een 1 TB sata 600 schijf aan en de eerste (zeg maar) 10 opstarts waren ook trager. Pas later werd dat sneller. De oorzaak daarvan ben ik niet achter gekomen. \r\nDie schijf hing overigens wel aan een extra pci-ex4 kaartje van Asus, omdat mijn mb geen Sata 6 ondersteunt.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=nipos;551540]Je moest de registerwijziging uitvoeren, zodat de AHCI optie in de BIOS beschikbaar werd. Deed je dat niet, kon ik überhaupt de AHCI niet kiezen in de BIOS.[/QUOTE]OK, beste gok, dat is dan denk ik gekomen omdat Windows ten tijde van installatie alleen de IDE modus zag (BIOS default). Had de controller in AHCI modus gestaan dan had Windows de SATA controllerdriver uit de kast getrokken.\n\nEn nogmaals, (ook wat Niek zegt) RAID is niet wat je wilt.\n\nHet is wel rotzooien met risico ( :rolleyes: ), maar je zou die registerverandering ongedaan kunnen maken, en het BIOS bij volgende opstart in IDE zetten.\nEerst een backup van je schijf is dan wel aan te raden.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;551609]OK, beste gok, dat is dan denk ik gekomen omdat Windows ten tijde van installatie alleen de IDE modus zag (BIOS default). Had de controller in AHCI modus gestaan dan had Windows de SATA controllerdriver uit de kast getrokken.\n\nEn nogmaals, (ook wat Niek zegt) RAID is niet wat je wilt.\n\nHet is wel rotzooien met risico ( :rolleyes: ), maar je zou die registerverandering ongedaan kunnen maken, en het BIOS bij volgende opstart in IDE zetten.\nEerst een backup van je schijf is dan wel aan te raden.[/QUOTE]\n\nIk heb alles al weer teruggezet naar IDE. Die Registerwijziging heb ik overigens zo gelaten.\n\nEn voor de zekerheid heb ik de nieuwe HDD nog leeg gelaten. ;)\n\nDit kreeg ik overigens op een ander forum te horen:\n\n[quote]\nVoor zover ik het kan zien is het nog een ouder moederboard waarbij de IDE controller als hoofdcontroller zit waardoor je dat channel 0 en 1 ziet staan, en de S-ATA schijven op de navolgende channels zitten hetgeen normaal was bij de oudere boarden.\n\nEerder was namelijk IDE de standaard en werd S-ATA er door een aparte controller aan toegevoegd zoals op jou board nu het geval is en dit toch normaal is dat je S-ATA harddisks niet op die 1ste channels zitten. Hetgeen ik je wel aan raad is alle channels die niet gebruikt worden op NONE te zetten zodat hij die channels ook niet gaat detecteren om te kijken of er harddisks aanwezig zijn.[/quote]
Link naar reactie
Het risico is niet de nieuwe harddisk, maar de installatie van Windows, je systeemschijf dus, want die is tenslotte ook in een bepaalde modus geïnstalleerd, en heeft daarvoor de drivers en instellingen gemaakt. Maar dit kan onder W 7 misschien geen risico meer zijn, ik heb gelezen dat het onder XP flinke problemen kon opleveren.\n\nNa de laatste verandering, kijk eens wat er in apparaatbeheer vermeld staat onder [I]IDE ATA/ATAPI controllers[/I] ?\nStaat daar nog een Serial ATA storage controller(s) ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...