Ga naar inhoud

voip beginner

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Geacht forum\r\nKan iemand mij eens uitleggen of je bij voip behalve de adslprovider ook nog een telecomprovider nodig hebt?\r\nOf is deze telecomprovider alleen nodig als je belt naar en gebeld wordt van een vaste potlijn?\r\nEen bevestigend antwoord van de commerciele telecomprovider is duidelijk, deze snap ik. \r\nGaarne een uitleg van een niet belanghebbende kenner/expert van deze problematiek.
Link naar reactie
Telefoonlijn is inderdaad altijd nodig voor je adsl verbinding. Maar je betaald daar niet altijd 10 euro per maand voor. Dat hangt af van de keuzes die je zelf gemaakt hebt.\r\nHeb je een belbasis lijn omdat je nog met KPN belt, dan zit je zelfs aan 19,95 per maand of zoiets.\r\nEr zijn echter ook abonnementen, zoals bijv. Alice, waar die 10 euro gewoon in het abonnementsbedrag van je internet inbegrepen is en hoef je dat dus niet meer \"los\" te betalen. Alice is hier slechts een voorbeeld aangezien die nog van VDSL gebruik maken i.p.v. Voip en geen voip poort op hun modem aanwezig is.\r\n\r\nVoip is feitelijk Voice Over IP, oftewel internet telefonie. Je moet er dus internet voor hebben.\r\nDaarom dat de voorwaarden voor het hebben van internet ook van toepassing zijn op voip, oftewel er moet een lijn liggen waar je internet over gaat.\r\n\r\nHet is ook mogelijk om zonder zo\'n KPN lijn met voip te werken, maar dan hebben we het niet meer over adsl maar over een kabel internet aansluiting.
Link naar reactie
Je hebt altijd een internetverbinding nodig, dit kan via DSL of kabel. \r\n\r\nNeem je internet via de kabel en geen totaal pakket (tv, internet, telefoon) dan moet je naast je internet abo ook een tv abo er bij nemen.\r\nNeem je internet via DSL (zoals ADSL) dan heb je providers die dit aanbieden zonder een belbasis abo (KPN biedt dit o.a. aan).\r\n\r\nHeb je eenmaal internet kanje gewoonje eigen sipserver bouwen, maar weet niet of je dan de hele wereld \"zo maar\"kan bellen aangezien je niet in een nummerplan zit.\r\nJe kan namelijk niet even je eigen telefoonnummer \"kiezen\" en die gebruiken.\r\n\r\nIk heb ooit een gebouwd maar die werkte met ip adressen, dit werkte perfect aantal mensen achter de pc en \"bellen\"maar.
Link naar reactie
Oke, even de volledig uitgebreide uitleg dan maar.:)\r\n\r\n[quote]Kun je zonder voip-provider (kpn/kabel) met b.v. door een linux sip centrale op je pc te installeren met iedereen bellen? Gaat dan toch op basis van ipnummer?[/quote]\r\nNee. Maar het leuke is dat er veel meer voip providers zijn dan alleen KPN/kabel.\r\n\r\nKijk internet heb je nodig, het maakt niet uit of dat nu kabel internet is of adsl internet en van welke provider dat is. Dat is niet interessant.\r\n\r\nOm te bellen met voip heb je een voip provider nodig en een telefoonnummer, omdat je nu eenmaal de koppeling van internet telefonie (ip telefonie dus) naar vast telefoonnetwerk nodig hebt en daar zorgt een voip provider voor.\r\n\r\nMaar als voip provider kun je ook Voipbuster nemen, of een combinatie bijv. Belbudget voor een NL telefoonnummer te krijgen (a 10 euro per jaar) en dan neem je Voipbuster om mee te bellen.\r\nEn dat werkt dus prima als je een eigen voip server, zoals bijv. Asterisk of Elastix of zoiets thuis wilt gaan draaien.\r\n\r\nDoe ik hier thuis ook.\r\nIk heb een belbudgetlijn van KPN, daar zit m\'n adsl verbinding op. Belbudget heeft ook een telefoonnummer erbij en is even duur als een kaalkoperlijn, dus kun je beter Belbudget nemen. Zo kan onze familie ons altijd bereiken, ook als m\'n internet er uit ligt.\r\n\r\nDan is er de internet verbinding. Da\'s adsl van Telfort maar zonder telefonie.\r\nIk heb een voip account bij Voipplanet voor het bellen naar 09xx en 0800 nummers. Want 0800 (gratis) nummers bellen met Voipbuster gaat niet of kost ook geld, weet ik niet meer.\r\nMaar met Voipplanet is dat wel gratis. En voor 09xx krijg je netjes een rekening die je eenvoudig middels ideal kunt betalen, dus daar gebruiken we die voor.\r\n\r\nEen tweede account is van Budgetphone, uitsluitend voor inkomende gesprekken op mijn \"vaste\" voip telefoonnummer wat ik bij hun huur voor het bedrag van 10 euro per jaar.\r\n\r\nAls derde is er een aansluiting bij Voipbuster. Deze gebruik ik om uit te bellen naar alle nummers behalve 06 (doe ik met m\'n mobiel) en 09xx en 0800. Daar heb ik ook een nummer van gekocht voor 1 euro of zoiets, en die wordt gebruikt voor inkomende faxen.\r\n\r\nHet geheel wordt gestuurd door de Asterisk server, die netjes automatisch zorgt dat alle uitgaande gesprekken bij de goede provider terecht komen.\r\n\r\nBij Voipbuster koop ik voor 10 euro beltegoed. Dat kost me bij elkaar iets van 12,50 incl. kosten en b.t.w. dus.\r\nVoor die 10 euro krijg ik 120 freedays, oftewel 3 maanden lang gratis bellen naar vaste nummers in Nederland en een aantal buitenlandse landen. Wel met een maximum van 300 minuten per 7 dagen. Maarja dat is 5 uur per week, daar kom ik nog niet aan. En mocht ik er wel overheen gaan dan kost de rest me 2 cent per minuut.\r\nAls je niet te gek veel uit belt, kun je dus 3 maanden gratis bellen. Daarna wordt je tientje beltegoed aangesproken, a 2 cent per minuut dus dat is ook nog eens 500 belminuten totaal.\r\n\r\nMet een beetje geluk kun je zo 4 a 5 maanden doen met 10 euro beltegoed. Zeg 12,50 omdat dit het totaal bedrag is.\r\n\r\nResumerend kostenplaatje (beschouw ik het beltegoed als meteen op na 3 maanden):\r\n1.) Telefoonnummer a 10 euro per jaar\r\n2.) 12,50 beltegoed per 3 maanden = 50 euro\r\n\r\nSamen 60 euro per jaar. Maar je doet normaal langer met dat beltegoed.\r\nEen telefonie abo bij een internet provider kost je 10 euro per maand voor \"altijd gratis bellen\" naar vaste nummers binnen Nederland (nog niet eens internationaal dus), is 120 euro per jaar. Dat is het dubbele.\r\n\r\nDaarbij heb ik geen rekening gehouden met de pc die 24/7 aan moet staan, die kost je snel 150 euro per jaar aan electra en dan zit je weer duurder op die manier.\r\n\r\nHet is maar wat je wilt.\r\n\r\nEr zijn ook andere keuzes mogelijk dan Voipbuster, ligt er aan waar je het meest naar wilt gaan bellen, er zijn er ook die erg goedkoop zijn met het bellen naar 06 nrs.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...