Anoniem2 Geplaatst: 20 november 2010 Delen Geplaatst: 20 november 2010 Geachte & Beste Computer Idee leden,\r\n\r\n\r\nIk heb sinds vandaag een vervangende primaire HD gekocht met de volgende specificaties ;\r\n(Western Digital, 1TB, 64MB Cache, 7200RPM, 6GB/ps)\r\n\r\n..... Voor heen zat er een \'\'Western Digital, 1TB, 32MB Cache, 5300RPM, 3GB/ps\'\' in. (deze is nu mijn secundaire schijf geworden)\r\n\r\n\r\nNu is mijn vraag als volgt ;\r\n\r\nMijn nieuwe schijf is velen malen sneller en duidelijk merkbaar, alleen hij maakt meer geluid.....dat bekende geratel als \'\'hij\'\' aan het werk moet zeg maar......nu is mijn vraag of dit normaal is.....dat hij iets meer geluid produceert dan mijn secundaire schijf die voorheen mijn primaire was ?:confused:\r\n\r\n\r\nps dit is het type van de primaire schijf :\r\n\r\nWD Caviar Black 1TB, 7200rpm, 64MB, SATA 6Gb/s\r\n\r\n\r\nAlvast hartelijk dank voor uw toelichting...;)\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\n\r\nRichard Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2010 Iets meer geluid is normaal, omdat je nieuwe schijf sneller draait dan de oude (7200 rondjes per minuut in plaats van 5300). Uiteraard kunnen we van hier uit niet luisteren hoe je schijf klinkt, maar als je duidelijk tikken hoort zou er iets met de schijf mis kunnen zijn.\n\nHarder zoemen of het normale geratel van een schijf (maar dan wat harder) is normaal voor een snellere schijf. Mijn externe schijf (7200 rpm) maakt hier ook meer geluid dan m\'n interne notebookschijf (5300 rpm). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2010 Ik bezit exact dezelfde HD als data schijf en hoor dat ding niet draaien/lezen of schrijven. \nEn ik heb een onwijs stille pc. \nIk zou de schijf eens grondig testen met een schijf controle programma van de fabrikant.\nIk kreeg op de mijne 3 jaar garantie, als dat bij jou ook zo is, hoef je geen haast te maken, als je maar en backup van je data maakt.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2010 Uiteraard is het erg belangrijk hoe de schijf in de kast bevestigd is. De trillingen van de harde schijf kunnen doorgegeven worden aan de metalen bevestigingen in de kast, waardoor het geluid behoorlijk versterkt wordt. Probeer eens de schijf te bevestiggen met een rubber ringetje of een heel dun rubberen strookje tussen de kast en de schijf. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2010 Ik hoor mijn schijven in de kast ook niet, zitten er toch 4 grote in. En niet in rubber, maar wel alle schroeven gebruikt, ze trillen niet dus ook geen versterking naar/door de kast.\nMisschien als ik mijn oor tegen de kast houd.\nBij mij staat de kast zeg maar op de grond, 1m. van mijn oren af.\nIk kan mij voorstellen als hij op werkblad staat dat je wat bewerkingen zacht kunt horen.\nMomenteel gebruik ik een 1.5 TB kaal op werkblad, alles extern aangesloten.\nIk hoor hem niet draaien, dan moet ik voelen, maar wel de klauwtjes als hij bezig is.\nKomt ie uit een winkel in de buurt?\nDan zou je eens langs kunnen gaan om te laten horen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2010 Je kunt eens kijken of je accoustic management aan kunt zetten. Dat zou het geratel moeten verminderen. Lawaai van de motor kan versterkt worden door resonantie. Je kunt de schijf eens een positie hoger of lager monteren en kijken of dat uitmaakt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2010 [QUOTE=burgkop;549058]\nBij mij staat de kast zeg maar op de grond, 1m. van mijn oren af.\nIk kan mij voorstellen als hij op werkblad staat dat je wat bewerkingen zacht kunt horen.[/QUOTE]\nVoor mij diezelfde situatie, de PC met twee schijven staat een meter naast me op de grond, en ik moet wel heel goed luisteren bij een stille kamer wil ik één van de schijven horen. Die schijven zitten in een hoog rack geschroefd in het midden van de kast, ver van de randen.\n\nMaar vlak voor me staat ook een oudere Compaq (onder de monitor) die ik zo eens in de twee maanden een uurtje aanzet. Dit is een Small Form Factor model (SFF) en daarbij zit de schijf strak gemonteerd vlak achter het front, en die hoor ik wel degelijk flink dof tikken bij het verplaatsen van de koppen. Maar ik maak me daar geen zorgen over.\n\nLeg de schijf eens los op een rubber ondergrond (+ op twee plastic pennen b.v. voor luchtcirculatie rond de elektronica) en beoordeel dan nog eens. De montagemethode in de kast kan het geluid echt flink versterken.\n[QUOTE=qpc;549007] Probeer eens de schijf te bevestigen met een rubber ringetje of een heel dun rubberen strookje tussen de kast en de schijf.[/QUOTE]\nZoals beneden heb ik een keer een Dell uitgerust waarbij de schijven verticaal gemonteerd zitten, en ik met maar twee schroeven de disk heb laten \'hangen\': Stiller kan je de ophanging niet maken.\n[ATTACH]15586[/ATTACH]\nAlleen rubber strips er tussen heeft geen nut, de schroeven moeten juist geïsoleerd geplaatst zijn, en dat lukt alleen met een rubber tule er tussen. De metalen bussen zorgen ervoor dat je de schroeven toch stevig vast kunt draaien.\nAls je de PC scheef zette, dan hingen ook mijn schijven scheef :p Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2010 [QUOTE=burgkop;549058]\r\nKomt ie uit een winkel in de buurt?\r\nDan zou je eens langs kunnen gaan om te laten horen.[/QUOTE]\r\n\r\nEen (voor de gebruiker) te hoge geluidsproductie is helaas geen reden om de koop ongedaan te maken of een hd om te ruilen. Dat zal alleen gebeuren als de hd niet goed functioneert. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2010 [QUOTE=couch_potato;549074]Je kunt eens kijken of je accoustic management aan kunt zetten. Dat zou het geratel moeten verminderen.[/QUOTE]\n\nAls dat bij dit type al lukt, dan gaat dat wel ten koste van de prestaties van die schijf. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen