Anoniem2 Geplaatst: 18 april 2010 Delen Geplaatst: 18 april 2010 Beste lezers,\r\n\r\nNa al ruime tijd met een zeer traag systeem te hebben gewerkt vond ik het tijd worden voor een kleine upgrade van mijn computer. Nu heb ik niet een heel groot budget, dus ik zal slechts enkele dingen vervangen om het systeem weer enigszins fatsoendelijk lopend te krijgen. \r\nOp het moment betreft het een Pentium 4\'tje waar uiteraard te weinig RAM-geheugen in zit (384MB :p), een slechte videokaart en een trage CPU (een of andere AMD Sempron 3000+ op 1.8Ghz volgens dxdiag). Dit zijn dan ook de onderdelen die ik wilde vervangen. (Samen met een nieuw moederbord overigens, maar die heb ik al liggen dus die staat al vast).\r\n\r\nTen eerste mijn idee voor de grafische kaart: Asus EAH 5770 512mb ( Ligt op 130 euro)\r\nTen tweede dan de nieuwe CPU: Intel E6600 2x 3066 Mhz ( Ligt op 85 euro)\r\nTen derde dan nog nieuw geheugen: Corsair 4 GB DDR2-800 kit (Ligt op 110 euro)\r\n\r\nDus uiteindelijk zal ik dan zo\'n 325 euro\'s kwijt zijn. Maargoed is dit een beetje een idee?\r\nGeheugen en processor leken me niet verkeerd, videokaart twijfel ik nog het meeste over maar heb te horen gekregen dat ik toch even ermee vooruit zal kunnen.\r\nNog een andere laatste twijfelpunt: Voeding. In mijn huidige systeem zit nog een 350watt voeding, dus ik ben er bang voor dat ik deze zal moeten vervangen voor 650watt ongeveer? (Beetje naar de toekomst eventueel kijkend). Weet niet of het systeem met de nieuwe onderdelen gewoon zal werken met slechts 350watt, sommigen zeggen dat het moet lukken, anderen zeggen weer van niet. Graag jullie mening hierover :)\r\n\r\nDe computer zal overigens niet extreem veel worden belast, en dan bedoel ik zware grafische programma\'s en videobewerking e.d. Voornamelijk zal hij worden gebruikt om lekker te surfen, muziek af te spelen (heb dr enigszins leuk systeempje op aangesloten) en ook gamen (ben op het moment verslaafd aan Company of Heroes.. dus deze moet in ieder geval soepeltjes draaien!)\r\n\r\nAlvast bedankt in ieder geval, elke tip is welkom! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2010 Dan zou ik een modernere processor kiezen, bijvoorbeeld een athlon II x4. Die is ongeveer even duur, maar dan heb je een prima quad-core. De E6600 is namelijk te oud om nu nog nieuw te kopen vind ik. De voeding zou ik upgraden naar iets van 450-500 watt van een betrouwbaar merk. Voor de rest lijkt het me prima. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2010 Bedankt voor de snelle reactie Arrim,\r\nvolgens jou zou ik dus een andere CPU moeten halen. Maar zover ik weet is die wat jij noemt AMD toch? En het is nu zo dat op mijn moederbord die processoren niet passen.. \r\nIk kan namelijk een moederbord via een vriend overnemen, hij wilde namelijk overschakelen naar AMD omdat deze wat minder prijzig zouden zijn. Ik zit dus vast aan Intel, en een i5 (laat staan i7) ligt toch wat buiten het budget, en zover ik weet is dat een eventuele opvolger nog van de door mij gekozen processor. Of zit er wellicht nog iets leuks tussen de i5 en de E6600 ?\r\nEn die voeding was ik inderdaad al bang voor, wordt dus toch nog een 100 euro extra uitgeven waarschijnlijk :( Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2010 Welk moederbord (merk + type) betreft het dan? Dan kunnen we kijken wat er voor processoren op kunnen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2010 Euhm merk en type dat weet ik zo uit mijn hoofd even niet, heb hem op het moment even niet thuis liggen maar ik zal het zo snel mogelijk posten.\r\nIk weet echter wel dat er Socket 775 processor in moet.. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2010 Heb het even nagevraagd, het betreft een Asus P5QSE2 :) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Dan past er inderdaad een Pentium Dual Core E6600 op:\r\n[url]http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?model=P5Q%20SE2&SLanguage=en-us[/url]\r\n\r\nJe zou trouwens ook voorlopig voor 2x1GB DDR2 kunnen gaan en een goede 500W voeding, bijv.:\r\n[url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/10327[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Of 1x2 en dan eventueel later uitbreiden. Hoe zit het trouwens met die sempron 3000+? Want die past toch echt niet in socket775. En die 384MB zit me ook niet lekker, want dat wijst toch wel op een vrij oude pc. Ik zou voor de zekerheid toch zelf nog eens checken met cpu-z. Ander zit je straks met een hoop onbruikbare hardware, en moet er minimaal nog een nieuw moederbord bij.\n\n[url]http://www.cpuid.org/cpuz.php[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Hmm 2x 1GB lijkt me niet bijzonder veel toch, als ik beetje fatsoendelijk wil kunnen gamen enz? Dan misschien inderdaad liever 1x2GB, om later nog ns uit te kunnen breiden met 2GB.\r\n\r\nOh en die sempron waar hij nu op loopt, die past inderdaad niet op een socket775 volgens mij, maar daar zit nu ook een ander (waarschijnlijk zeer oud) moederbord in. Die socket 775 die zal pas in mijn nieuwe pc komen zeg maar, omdat ik hem via via kan krijgen Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Hmm. Heb net de reacties doorgelezen, maar volgens mij begrijpen jullie het niet.\r\nHij wil een budget pc bouwen waar op te gamen valt.\r\nHet overstappen van een Intel mobo naar AMD is dus niet erg budget als je het mij vraagt.\r\nWil je een soort gelijke CPU vinden met degelijke snelheid + een goed moederbord dan ben je toch al snel 250 euro of meer kwijt.\r\nDe videokaart is goed genoeg om daar de betere games op te spelen, als men de benchmarks kent van de 5770 zullen ze het mij eens zijn, verder is die 2 GB ook wel te doen en kan je verder nog altijd uitbreiden.\r\nIk vind het een goede setup voor een budget gamers pc :)\r\n\r\n- Jeremay - Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Ja dat is inderdaad ook een beetje mijn gedachtengang, overstappen naar amd zal betekenen dat ik cpu + moederbord zal moeten kopen. Als ik bij intel blijf, hoef ik alleen te gaan voor nieuwe cpu, wat dus meer budged-achtig is..\r\nMaar Jeremay, jij zegt ook dat ik moet gaan voor 2GB ram? Is de norm tegenwoordig niet echt 4GB? Of boeit die 2GB extra niet zo bij het gamen..?\r\n(Ja sorry, extreem veel weet ik niet van deze zaken af.. daarom ben ik hier dan ook terecht gekomen) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Het maakt wel wat uit bij het gamen, maar aangezien je een beetje budget wilt blijven zou ik eerst 2 of 3 GB plaatsen en dan later overstappen naar meer GB bijvoorbeeld 4 of 6 GB zelf heb ik 3GB in mijn pc en dit werkt prima met de zwaardere games.\r\nMisschien dat het dan inderdaad wel een beter idee is om voor 3 GB te gaan heb je later minder kosten met het upgraden van je systeem en kan je toch voldoende of zelfs meer dan voldoende erop doen :)\r\n\r\n- Jeremay - Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Nja 6GB zou beetje nutteloos zijn toch, ben aardig wat rond aan het neuzen op forums e.d. en daar kom je overal tegen dat bij een 32-bit systeem (wat ik dus zal hebben) nooit die 6GB aangesproken wordt. Ik meen me te herinneren dat 3.25GB max is? \r\nBovendien is het waarschijnlijk cheaper om in 1x meteen 4GB te halen dan in twee keer met wat tussentijd 2GB toch, dus qua budget is het dan beter om meteen voor de 4 te gaan aangezien 2 me toch voor mijn gevoel aan de weinige kant lijkt.. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Wel nog even een vraagje over dat geheugen eigelijk.. mijn idee was dus 4GB van corsair, wat een goed merk schijnt te zijn toch? Maar die zit dus op 800mhz. En vaak zie je ook bij de setup van mensen dat ze eigenlijk standaard 4gb 1066mhz hebben. Maar ik heb dus geen idee wat het verschil is tussen die 800 en 1066, maakt dat veel verschil qua prestaties ofzo? Oftewel: Moet ik ook voor de 1066mhz variant gaan? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 De 800mhz en 1066mhz hebben ermee te maken hoe snel het geheugen aan word gesproken als ik me niet vergis.\r\nJe moet echter wel opletten of het moederbord wat je hebt die ASUS P5Q SE2 of die de 800 mhz ondersteunt.\r\n[url]http://www.microcenter.com/single_product_results.phtml?product_id=0301083[/url]\r\nJe moet dan kijken bij de Front Side Bus :)\r\n\r\n- Jeremay - Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Hmm, aan de link te zien kan ik dus met die Asus P5Q SE2 wel die 800mhz gebruiken. \r\nMaargoed, nu is nog steeds de vraag niet beantwoord over of het veel uitmaakt, 800mhz of 1066mhz?\r\nAangezien bijna iedereen wel de 1066mhz heeft wat ik zo zie.. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Bij de 1066 Mhz variant betekent het dan dat die sneller word aangesproken dan de 800 Mhz :)\r\n\r\n- Jeremay - Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Alleen als je gaat overklokken. Anders draait het doodleuk op standaard snelheid van 533MHz oftewel PC4200. Die pentium dual is natuurlijk wel een beetje een kreupele processor. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 [QUOTE=Jeremay;522005]\r\nJe moet echter wel opletten of het moederbord wat je hebt die ASUS P5Q SE2 of die de 800 mhz ondersteunt.\r\n[url]http://www.microcenter.com/single_product_results.phtml?product_id=0301083[/url]\r\nJe moet dan kijken bij de Front Side Bus :)\r\n\r\n- Jeremay -[/QUOTE]\r\n\r\nCorrectie:\r\n\r\nJe moet kijken naar :\r\n\r\n[QUOTE]Memory Speeds Supported DDR2-1200, DDR2-1066, DDR2-800[/QUOTE]\r\n\r\nAl wordt het meestal aangegeven met PCX-XXXX (in dit geval lijkt het max. PC2-9600 te zijn)\r\n\r\nHet kan schelen qua performance, maar zoals altijd bepaald het traagste onderdeel de snelheid.\r\nIn dit geval zal het niet enorm veel impact hebben om speciaal 1066 of 1200 mhz geheugen te regelen.\r\nDoe je dit toch, let wel op veel snelheden boven 800 mhz moeten extra spanning en handmatige instellingen in de bios hebben om goed te werken.\r\n\r\nEn dan het punt waarom vele mensen tegenwoordig 1066 Mhz hebben is omdat dit een veelgebruikte snelheid is.\r\nHet is de instap snelheid van DDR3, en een topsnelheid van DDR2 (geheugentypes).\r\nDe hierboven genoemde PC2-9600 zie je ook niet vaak terug (1200 mhz ddr2 kits). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2010 Bedankt voor alle reacties tot nu toe !\r\nNa alles gelezen te hebben lijkt de 4GB 800mhz toch een redelijk goede keuze voor mij als ik het goed begrepen heb.\r\n\r\nHeb echter nu al een aantal keer gehoord dat de processor niet bepaald super is.. heeft iemand misschien een goed alternatief rond hetzelfde budget ongeveer? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen