Anoniem2 Geplaatst: 28 maart 2010 Delen Geplaatst: 28 maart 2010 Ik wil 2 excelbestanden aan elkaar koppelen via verticaal zoeken. De ene heet \"materiaal\" en de andere \"offertes\". Nu wil ik het zo maken dat in het bestand materiaal de voorraad van een materiaal word verminderd als een artikel van de materiaallijst voorkomt op een offerte. In het bestand offertes staan bv 20 a 30 offertes waarin dan gezocht moet worden op een artikel. Dan moet in het bestand materiaal achter het materiaal de actuele voorraad van dat artikel komen te staan. Ik heb nu de volgende formule staan: =VERT.ZOEKEN(A25;[OFFERTE.xls]Blad1!$1$65536;2;ONWAAR) , maar deze zoekt maar alleen in de 1e van alle facturen en verminderd ook niet de voorraad minus het aantal keer dat dat artikel voorkomt in de offertes. Kan iemand mij hier bij helpen?? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 28 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2010 vert.zoeken stopt inderdaad bij de 1e waarde die overeenkomt (of in de buurt komt) van hetgeen gezocht wordt. Het is tenslotte een zoek functie ;-)\n\nJij wilt dat er gerekend gaat worden; misschien dat de som.als (en of aantal.als) functie daarvoor in jouw situatie meer geschikt is.\nAlle offertes staan in 1 werkblad of per werkblad een offerte? Ook iets om rekening mee te houden bij het maken van de formule(s). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Dit kan ook met een Event Handler.\r\nDat is een macro die start, na bepaalde gebeurtenissen.\r\nBijv. nadat een bepaalde kolom in Offerte is geselecteerd,\r\nzodat de offerte bijna afgerond is, en de hoeveelheid in het voorraad\r\nbestand aangepast kan worden.\r\nDit zou gekoppeld kunnen worden aan de event \"Worksheet_Selectionchange\".\r\n\r\n[I]Methode[/I]\r\nVoor elke toevoeging, controle op aanwezigheid van materiaal in \"Voorraad\".\r\nEn, indien aanwezig, verminderen van betreffend artikel in \"Voorraad\".\r\n\r\nUit te voeren instructies in de macro:\r\n1 Bij iedere wijziging, de naam van het artikel opslaan in variabele.\r\n2 En de hoeveelheid.\r\n3 Controle op aanwezigheid in \"Voorraad\".\r\n4 Indien aanwezig, verminderen van hoeveelheid.\r\n\r\nIk zou kunnen proberen om zo\'n macro te maken.\r\nMaar mijn kennis is beperkt. Ik denk dat op [URL=\"http://office.webforums.nl/index.php\"]Office Webforums[/URL],\r\nitem Excel, veel meer kennis aanwezig is.\r\nEn ook op [URL=http://www.worksheet.nl/forumexcel/]Worksheet.nl[/URL]. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2010 [QUOTE=Obelix71;519130]vert.zoeken stopt inderdaad bij de 1e waarde die overeenkomt (of in de buurt komt) van hetgeen gezocht wordt. Het is tenslotte een zoek functie ;-)\n\nJij wilt dat er gerekend gaat worden; misschien dat de som.als (en of aantal.als) functie daarvoor in jouw situatie meer geschikt is.\nAlle offertes staan in 1 werkblad of per werkblad een offerte? Ook iets om rekening mee te houden bij het maken van de formule(s).[/QUOTE]\nObelix71, alle offertes staan in 1 werkblad. En dat hij stopt bij 1 waarde is het probleem op zich niet omdat ieder materiaal een afzonderlijke materiaalcode heeft waarop ik ook laat zoeken in de offertes.\r\nHet gaat erom dat hij alle offertes doorzoekt in dat werkblad op die ene materiaalcode. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2010 [QUOTE=Rolf;519258]Dit kan ook met een Event Handler.\r\nDat is een macro die start, na bepaalde gebeurtenissen.\r\nBijv. nadat een bepaalde kolom in Offerte is geselecteerd,\r\nzodat de offerte bijna afgerond is, en de hoeveelheid in het voorraad\r\nbestand aangepast kan worden.\r\nDit zou gekoppeld kunnen worden aan de event \"Worksheet_Selectionchange\".\r\n\r\n[I]Methode[/I]\r\nVoor elke toevoeging, controle op aanwezigheid van materiaal in \"Voorraad\".\r\nEn, indien aanwezig, verminderen van betreffend artikel in \"Voorraad\".\r\n\r\nUit te voeren instructies in de macro:\r\n1 Bij iedere wijziging, de naam van het artikel opslaan in variabele.\r\n2 En de hoeveelheid.\r\n3 Controle op aanwezigheid in \"Voorraad\".\r\n4 Indien aanwezig, verminderen van hoeveelheid.\r\n\r\nIk zou kunnen proberen om zo\'n macro te maken.\r\nMaar mijn kennis is beperkt. Ik denk dat op [URL=\"http://office.webforums.nl/index.php\"]Office Webforums[/URL],\r\nitem Excel, veel meer kennis aanwezig is.\r\nEn ook op [URL=http://www.worksheet.nl/forumexcel/]Worksheet.nl[/URL].[/QUOTE]\nDank je Rolf. Heb jij misschien een klein beknopt voorbeeld voor me van zoiets als ik wil maken? Dan kan ik het misschien zelf uitbreiden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2010 som.als functie lijkt me nog steeds een prima oplossing. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2010 [I]Macro of formule?[/I]\r\nAls het kan, een formule. Dat is betrouwbaarder,\r\nkan eigenhandig ingevoerd worden, en onderhouden.\r\nKan de voorraad aangepast worden met [URL=\"http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP052092921043.aspx?pid=CH062528291043\"]SOM.ALS[/URL] misschien?\r\n\r\n\r\n[I]Voorbeeld[/I]\r\nBereik\r\nCelbereik in \"Offerte\" welke telkens gecontroleerd moet worden. \r\nBlad2!C1+Blad2!C10 \r\nDe materiaalcodes staan in kolom C.\r\n\r\nCriterium\r\nCode in \"Offerte\" gelijk aan code in \"Materialen\".\r\n\"=10\"\r\n10 is de materiaalcode.\r\n\r\nOptelbereik\r\nWaarde cel in \"Materialen\" - waarde cel in \"Offerte\".\r\nBlad1!D1-Blad2!D1\r\nIn kolom D staat de hoeveelheid.\r\n\r\nDe Formule:\r\n=SOM.ALS(Blad2!C1:Blad2!C10;\"=10\";Blad2!D1:Blad2!D10) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2010 Hallo Rolf,\r\n\r\nDe formule met som.als wordt dan: =SOM.ALS(Blad2!C1:C10;\"10\";Blad2!D1: D10)\r\n\r\nGroet\r\n\r\nDirk Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2010 De methode is getest in een Excel sheet.\r\nHiervoor is een blad \"Materialen\" aangemaakt,\r\nen een blad \"Offertes\".\r\nHet blad \"Materialen\" bevat de kolommen:\r\n- materiaal\r\n- code\r\n- startvoorraad\r\n- aanpassing (kolom D)\r\n- actuele voorraad\r\nHet blad \"Offertes\" bevat de kolommen:\r\n- materiaal\r\n- code (kolom B)\r\n- hoeveelheid (kolom C) \r\n\r\nIn Kolom D, van blad \"Materialen\", is onderstaande formule geplaatst: \r\n=SOM.ALS(Offertes!B2:Offertes2!B11;\"=10\";Offertes!C2:Offertes!C11).\r\nHet onderzoek bereik is ingesteld op de rijen 2 t/m 11.\r\nHet criterium op, als test, de vaste materiaal code 10.\r\nHet optelbereik, logischerwijs, ook voor de rijen 2 t/m 11.\r\n\r\nOp het blad \"Materialen\" is in de kolom Actuele voorraad een formule\r\ngeplaatst, die de starthoeveelheid verminderd met de aanpassing.\r\n\r\nHet werkt perfect.\r\nZodra in Offertes een offerte geplaatst wordt, met code 10,\r\nen een zekere hoeveelheid, wordt het blad \"Materialen\" automatisch\r\naangepast.\r\n\r\nAlleen moet de vast code 10, nog vervangen worden door een celverwijzing.\r\nHiervoor moet ik nog naar de juiste syntax zoeken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2010 Hallo \r\n\r\nStel de materiaalcode staat in C1 dan wordt de formule:\r\n=SOM.ALS(Blad2!B2:B11;C1;Blad2!C2:C11)\r\n\r\nGroet\r\n\r\nDirk Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2010 Geprobeerd. Werkt goed.\r\nDe volledige formule, voor mijn voorbeeld:\r\n=SOM.ALS(Offertes!B2:Offertes2!B11;B2;Offertes! C2:Offertes!C11).\r\nMateriaalcode staat dus in B2.\r\n\r\nDe oplossing is er dus.\r\nNu wachten op een reactie van de TS. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Ok ik weet nu dat het met de som.als formule moet. Ik ben daar wat mee bezig geweest maar ben er niet zo goed in thuis in deze formule. In de offerte staat de materiaalcode in kolom A, en de aantallen ervan in kolom B. De materiaalcode die ik zoek is bb001. En in het blad materiaal wil ik nu dus de actuele voorraad hebben. Hij moet deze van de normale voorraad die in kolom B staat van de materiaallijst afhalen. Hoe word de formule dan er rekening mee houdend dat ik bv 10 offertes heb in die ene werkmap offertes. Wat moet ik bv bij Bereik invullen/aanklikken, en wat bij Criterium en wat bij optelbereik. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Stel op blad1 staat de voorraad.\r\nEn op blad2 de offertes.\r\n\r\nVoer a.u.b.de volgende handelingen uit.\r\nStap 1 formule invoegen in kolom c van blad1, voor aanpassen hoeveelheid:\r\n=SOM.ALS(Blad2!A2:Blad2!A11;\"bb001\";Blad2!B2:Blad2!B10)\r\n\r\n[I]Opbouw van de formule[/I]\r\n* Cellen die \'onderzocht\' moeten worden, op materiaalcode \r\nBlad2!A2:Blad2!A11 \r\nHierbij is uitgegaan van 10 rijen voor offertes, te beginnen bij 2.\r\n* Het tweede deel tussen haakjes is het criterium, dat wat gezoch wordt, de materiaalcode\r\n\"bb001\"\r\nHier kan ook een cel voor ingevuld worden, zodat automatisch gezocht wordt naar \r\nde materiaalcode die in de rij van de formule op blad1 staat.\r\n* Het derde deel is het optelbereik.\r\nDe hoeveelheid staat in kolom B op blad2, dus \r\nBlad2!B2:Blad2!B10\r\n\r\nStap 2\r\nBovenstaande formule geeft dus de aanpassing weer, de hoeveelheid die van de voorraad\r\naf moet.\r\nOm de actuele voorraad te verkrijgen moet nu nog een formule in kolom D geplaaatst worden. Die kolom B verminderd met kolom C, dat is B2 - C2.\r\n\r\nIk hoop dat het zo duidelijk is.\r\nJe mag mij ook, een privebericht toesturen met een (leeg) voorbeeld van de Excelsheet.\r\nZodat de formules erin geplaatst kunnen worden. \r\nIk zag dat het niet mogelijk is een Excel bestand als bijlage bij te voegen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Hallo\r\n\r\nHet lijkt mij zo langzamerhand handig als Brain eens een excelbestand met een voorbeeld gaat uploaden.\r\nHet gaat dan een stuk sneller om een antwoord te geven.\r\n\r\nGroet\r\n\r\nDirk Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Lijkt mij ook veel handiger.\r\nMaar, Excel bestanden uploaden, dat kan toch niet op Computeridee?\r\n\r\nWel [URL=\"http://www.worksheet.nl/forumexcel/\"]hier[/URL] [SIZE=\"1\"](daar zag ik jouw naam ook)[/SIZE]. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Het betreft niet 1 bestand met daarin op bv blad 1 de materialen en blad 2 de offertes. Het is 1 apart bestand met daarin op elk blad een offerte en 1 apart bestand met over verschillende bladen de voorraad. Dat maakt het voor me extra moeilijk. Als het 1 bestand was geweest was het me wel gelukt de formule denk ik. Bedankt voor de hulp tot nog toe. Ik heb het denk ik het probleem niet goed genoeg verwoord hier. Hoop nu van wel? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Hallo Brain en Rolf,\r\n\r\nOok bij computeridee kun je bestanden (meervoud) uploaden. Zie onder \"beheer bijlagen\". Hier kun je een excel/zip bestand aan je antwoord toevoegen.\r\n\r\nGroet\r\n\r\nDirk Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 T.a.v. Dirk Timm.\r\nBedankt voor je (grote) hulpvaardigheid.\r\nAlleen, het lukt toch nog niet.\r\n\r\nMet Windows heb ik een zip bestand van het Excel bestand gemaakt.\r\n(Start - juiste map kiezen - rechtermuis klik - copieren naar - gecomprimeerde (gezipte) map.)\r\nDaarna dit bestand gekozen in de Computeridee editor.\r\nDe naam van het bestand verschijnt.\r\nMaar na aanklikken uploaden verschijnt: \"Geen bestand gekozen\". Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Hallo Rolf,\r\n\r\n[code]\r\nAlleen, het lukt toch nog niet.\r\n[/code]\r\n\r\n???????????. Ik zie anders wel een bestand aan je antwoord hangen. Ik kan ook het bestand openen, dan moet Brain het toch ook voor elkaar krijgen.\r\n\r\nGroet\r\n\r\nDirk Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2010 Ja inderdaad, het staat er.\r\nIets te haastig gereageerd.\r\nEr verscheen \"Geen bestand gekozen ... .\"\r\nBlijkbaar het uploaden van het -kleine- bestand heel snel.\r\n\r\nOk, nu maar even afwachten wat Brain met mijn voorbeeld kan doen.\r\nEr staat een eenvoudig werkende mogelijkheid in, dus\r\nmisschien dat dat verder helpt. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen