Ga naar inhoud

HDD verwisselen

Aanbevolen berichten

Ik heb een dell dimension waarvan het mobo is overleden. Mijn zoon studeert in het buitenland en heeft voorgesteld zijn pc te gebruiken. Ik moet dan zijn HDD eruit halen en daarna de HDD uit de Dell in zijn pc plaatsen.\r\nIs dit een kwestie van gewoon omwissselen of zijn er andere zaken die ik moet uitvoeren.\r\nDe dell HDD is een 160 G Sata. Mijn zoons pc is 1 jaar oud. Beide XP.
Link naar reactie
Dacht al dat het minder eenvoudig zou zijn.\r\nNog even over het fysiek omwisselen. Zijn alle stekkers het zelfde of kan ik ergens tegen aan lopen bijv jumpers of switches, die ingesteld moeten worden.\r\nEn daarna opstarten XP cd plaatsen en installeren of moet ik dingen doen in BIOS of zo.\r\nIk ben een leek op dat gebied dus een stap voor stap advies heb ik het liefst.
Link naar reactie
[QUOTE=pekoni;507003]Dacht al dat het minder eenvoudig zou zijn.\r\nNog even over het fysiek omwisselen. Zijn alle stekkers het zelfde of kan ik ergens tegen aan lopen bijv jumpers of switches, die ingesteld moeten worden.\r\nEn daarna opstarten XP cd plaatsen en installeren of moet ik dingen doen in BIOS of zo.\r\nIk ben een leek op dat gebied dus een stap voor stap advies heb ik het liefst.[/QUOTE]\r\n\r\nEr bestaan IDE en SATA harddisks. IDE is aangesloten met een datakabel met een brede stekker (ongeveer 4 a 5 cm) en een meestal wit stroomstekkertje met 4 gaatjes. Sata hd\'s hebben een heel smal data stekkertje.\r\n\r\nHebben ze beiden dezelfde vomm van stekkers kan je ze omwisselen. \r\nEchter:\r\nBij Sata moet je goed opletten dat je de hd aansluit op hetzelfde contact op het moederboard als de oude schijf. Verder hoef je eigenlijk niets in te stellen daar.\r\n\r\nBij IDE moet je kijken hoe het jumpertje aan de achterzijde van de schijf staat ingeprikt. Dit kan nl. op master of op slave staan. Kijk dus waar de schijf op staat die nu in de pc van je zoon zit. Zo moet je de \"nieuwe\" schijf ook instellen.\r\nHaal de spanning wel van de pc af tijdens deze acties. En laat nooit een schijf zitten, met alleen de datakabel of alleen de stroomkabel aangesloten terwijl je de pc aanzet.\r\n\r\nJe data op je eigen schijf ga je wel omzeep helpen trouwens, want domweg overplaatsen zal in principe niet gaan, tenzij de pc van je zoon heel erg veel gelijkt op jou pc.\r\n. \r\nNormaal doe je daarna een nieuwe installatie van windows (je data wordt dan vernietigd)\r\nDaarvoor moet je opstarten vanaf de cd van windows. Opstarten vanaf cd kan je instellen in de bios.\r\nDe bios kan je inkomen door gelijk bij het opstarten van de pc op DEL, F1 of F2 te drukken. In het blauwe scherm wat dan verschijnt moet je zoeken naar de \"bootsequence\" of opstart volgorde. Rechts op beeld staat vaak een uitleg over het gebruik van de toetsen.\r\nJe slaat op en sluit de bios af met F10 normaal gesproken.\r\n\r\nHierna kan je windows installeren, waarna je de drivers voor het moederbord en de andere onderdelen van de pc installeert.\r\n\r\nMocht je zoon een merk pc hebben, dan is het vaak mogelijk met behulp van ooit aangemaakte herstel dvd\'s/ cd\'s het ding opnieuw te installeren.\r\n\r\nTot zover even. Ik hoor wel als er nog vragen zijn.\r\nBedenk dat je bij een nieuwe installatie van windows AL JE DATA kwijt bent.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Ik heb even de tijd nodig gehad om de reacties te bestuderen.\r\nBedank tot zover. Ik denk dat ik het op de volgende manier ga aanpakken.Correct me if I am wrong:\r\nIk verwijder de schijf uit mijn zoons pc. Ik koop een nieuwe harde schijf en ga daar XP op installeren.de schijf in de Dell is toch al 5+ jaar oud en ik heb recentelijk op een externe Schijf een back-up gemaakt. dit is volgens mij de beste aanpak, tenminste als ik jullie adviezen interpreteer. (ik ben een leek min of meer).\r\nIk heb dan veel vragen over het installeren van XP( partitie indeling, goede handleiding) enz.\r\nZal ik die vragen in een nieuw topic stellen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...