Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Delen Geplaatst: 12 januari 2010 Hallo,\r\n\r\nIk woon in een studentenhuis met 7 huisgenoten. We hebben momenteel allemaal ADSL, maar ik willen daar graag wireless verbindingen bij aangezien de meesten van ons met een laptop werken.\r\nNou heb ik onlangs van iemand een wireless router gekregen (sitecom 54g wl-161), alleen die heeft niet genoeg adsl poorten. Kan ik deze op de een of ander manier naast de nu bestaande router gebruiken? Zo ja: In welke lijn moet alles dan worden aangesloten? Is een netwerk dan ook noodzakelijk?\r\n\r\nEen andere vraag: Is het mogelijk om via een printer met wireless mogelijkheden af te drukken via een pc met een wireless PC-adapter, of moet daar eerst een wireless router tussen zitten?\r\n\r\nBvd Wouter Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 niet genoeg poorten los je op met 1 of meer switches erachter te zetten\r\n\r\neen router achter router geeft vaak 2 verschillende netwerken. een oplossings mogelijkheid is hier te vinden: [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=198087[/url]\r\n\r\nde situatie nu is voor mij niet geheel duidelijk\r\n\r\nisra -- modem --router -- switch -- computers\r\n\r\nof \r\n\r\nisra -- modem -- router -- computers Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 Als je draadloos wil heb je al die \"adsl-poorten\" (wat in feite gewoon netwerkpoorten zijn) niet nodig. Je verbind immers draadloos met de router en dat kan in het algemeen met 54 apparaten tegelijkertijd.\n\nJe schrijft dat jullie allemaal adsl hebben. Bedoel je dat iedereen z\'n eigen ADSL-abonnement heeft met eigen router, eigen telefoonaansluiting en eigen rekening?\nAls er maar één gezamelijk abonnement is, dan zijn jullie hoogstwaarschijnlijk al voorzien van een eventuele switch, immers, nu werkt het ook en modems met 8 netwerkpoorten zijn zeldzaam.\n\nProbeer dus nog een keer uit te leggen hoe de situatie in elkaar zit. Eventueel met een snel plaatje.\n\n\nOf je draadloos kunt printen zonder router hangt van de mogelijkheden van de printer af. Deze moet ad-hoc netwerken ondersteunen wil je zonder router kunnen printen. Deze informatie moet in de handleiding te vinden zijn.\n\nWat je wel nog moet weten is dat [I]als[/I] je gaat printen zonder tussenkomst van router [I]en[/I] draadloos internet gaat hebben, dat dat niet op hetzelfde moment kan met één netwerkadapter. Per netwerkadapter kun je namelijk maar met één apparaat verbinding maken. Daarom is het misschien toch handiger om via de router te gaan printen, want dat kan dan weer wel (omdat de router wel met meer apparaten kan verbinden). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 Oke ik zal de situatie proberen duidelijker uit te leggen. \r\n\r\nWe hebben gezamenlijk 1 abonnement.\r\nIsra - modem - router - computers.\r\n\r\nOf er een eventuele switch aanwezig is weet ik niet en helaas kan ik op dit moment de kamer niet in waar isra modem en router staan. Wat ik wel weet is dat we slecht twee apparaten hebben staan dus waarschijnlijk alleen modem en router?\r\n\r\nIsra, modem en router staan op de onderste verdieping (van 4 verdiepingen) wat ook een reden was voor mijn vraag, aangezien de netwerk configuratie dus niet echt eenvoudig is vanwege de grote afstand tussen router en sommige ontvangers op dit moment. M.a.w. waarschijnlijk zal de router verplaats moeten worden om iedereen (voldoende) wireless bereik te geven.\r\n\r\nOf er een eventuele switch aanwezig is weet ik niet en helaas kan ik op dit moment de kamer niet in waar isra modem en router staan.\r\n\r\nSommigen van ons willen draadloos, anderen een vaste verbinding.\r\n\r\nIk vroeg naar de mogelijkheid van ad hoc draadloos printen om te kijken of dit mogelijk is voordat ik een draadloos netwerk heb aangelegd, dus eigenlijk een tijdelijke optie. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 [QUOTE=wouter85;506809]Oke ik zal de situatie proberen duidelijker uit te leggen. \r\n\r\nWe hebben gezamenlijk 1 abonnement.\r\nIsra - modem - router - computers.\r\n\r\nOf er een eventuele switch aanwezig is weet ik niet en helaas kan ik op dit moment de kamer niet in waar isra modem en router staan. Wat ik wel weet is dat we slecht twee apparaten hebben staan dus waarschijnlijk alleen modem en router?\r\n\r\nIsra, modem en router staan op de onderste verdieping (van 4 verdiepingen) wat ook een reden was voor mijn vraag, aangezien de netwerk configuratie dus niet echt eenvoudig is vanwege de grote afstand tussen router en sommige ontvangers op dit moment. M.a.w. waarschijnlijk zal de router verplaats moeten worden om iedereen (voldoende) wireless bereik te geven.\r\n\r\nOf er een eventuele switch aanwezig is weet ik niet en helaas kan ik op dit moment de kamer niet in waar isra modem en router staan.\r\n\r\nSommigen van ons willen draadloos, anderen een vaste verbinding.\r\n\r\nIk vroeg naar de mogelijkheid van ad hoc draadloos printen om te kijken of dit mogelijk is voordat ik een draadloos netwerk heb aangelegd, dus eigenlijk een tijdelijke optie.[/QUOTE]\r\n\r\nOp nagenoeg elke draadloze router zitten 4 utp poorten voor een kabeltje. Bovendien is er de mogelijkheid om (ik dacht) 64 draadloze werkplekken erop te laten werken. Je zegt sommige draadloos, anderen met een kabeltje. Gesteld dat er maar 4 bedraad willen werken, dan kan je met je gekregen router perfect uit de voeten. Hang dat ding met een utp kabeltje ergens boven in de eerste verdieping en iedereen online.\r\nZelf print ik met een wifi printer die hangt aan een wifi router, het is de cannon MP640 van rond de 150 euro. Werkt perfect. Voor die prijs is het een all in one en kan hij dubbelzijdig printen. Het installeren was een fluitje van een cent.\r\nDraadloos printen rechtstreeks vanaf de pc (zonder tussenkomst van een router), lijkt mij niet mogelijk.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 [QUOTE=Niekie30;506822]Op nagenoeg elke draadloze router zitten 4 utp poorten voor een kabeltje. Bovendien is er de mogelijkheid om (ik dacht) 64 draadloze werkplekken erop te laten werken. Je zegt sommige draadloos, anderen met een kabeltje. Gesteld dat er maar 4 bedraad willen werken, dan kan je met je gekregen router perfect uit de voeten. Hang dat ding met een utp kabeltje ergens boven in de eerste verdieping en iedereen online.\r\nZelf print ik met een wifi printer die hangt aan een wifi router, het is de cannon MP640 van rond de 150 euro. Werkt perfect. Voor die prijs is het een all in one en kan hij dubbelzijdig printen. Het installeren was een fluitje van een cent.\r\nDraadloos printen rechtstreeks vanaf de pc (zonder tussenkomst van een router), lijkt mij niet mogelijk.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb zelf de canon MP560 gekocht, helaas kan hij geen ad hoc print opdrachten verwerken. Ik ga dus proberen via bovenstaande tips de nieuwe router te plaatsen. Is het wel mogelijk om nog extra niet draadloze verbindingen te creëren naast de 4 die mijn modem inderdaad aan uitgangen heeft? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 [QUOTE=wouter85;506835]Ik heb zelf de canon MP560 gekocht, helaas kan hij geen ad hoc print opdrachten verwerken. Ik ga dus proberen via bovenstaande tips de nieuwe router te plaatsen. Is het wel mogelijk om nog extra niet draadloze verbindingen te creëren naast de 4 die mijn modem inderdaad aan uitgangen heeft?[/QUOTE]\r\n\r\nDan zal je naar een configuratie kunnen die Sjouwer hieboven bedoeld in zijn link. Zelf heb ik dat nooit aangelegd. \r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 Een andere optie.\r\n[quote]We hebben gezamenlijk 1 abonnement.\r\nIsra - modem - router - computers.[/quote]\r\nDit is de huidige situatie. Het probleem is dus dat het 4 verdiepingen is.\r\nIk ga er van uit dat er nu ook een utp kabel naar de 3de verdieping loopt naar een pc. Hang daar je Linksys aan en gebruik die als switch, dus niet de WAN poort aansluiten. \r\nDaar kun je mooi die methode van Sjouwer voor gebruiken.\r\n\r\nHet enige wat je dan nog extra nodig hebt is een kabeltje van de Linksys naar die pc wat er op het 3de staat en je bent klaar.\r\n\r\nAangezien het op 3 hoog staat zal 4 hoog ook draadloos kunnen meegenieten en alle onderliggende verdiepingen normaliter ook als het wat meezit. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen