Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Kan iemand me eigelijk uitleggen wat een RAID is en waar het voor dient ik heb het opgezocht op wikipedia maar dat snap ik eigelijk nog steeds niet\r\n\r\nAlvast bedankt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Met RAID kun je meerdere harde schijven als één schijf gebruiken. Je hebt dan verschillende mogelijkheden om bijvoorbeeld automatisch een volledige backup te maken, twee schijven samen te voegen tot één grotere en snellere schijf, of combinaties daarvan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 [QUOTE=FooBar;506475]Met RAID kun je meerdere harde schijven als één schijf gebruiken. Je hebt dan verschillende mogelijkheden om bijvoorbeeld automatisch een volledige backup te maken, twee schijven samen te voegen tot één grotere en snellere schijf, of combinaties daarvan.[/QUOTE]\r\n\r\nZou je iets uitgebreider kunnen vertellen wat RAID nou eigelijk inhoud?:D Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Dan ga ik waarschijnlijk hetzelfde schrijven als wat al op wikipedia staat. Dat schiet niet op natuurlijk. Dus misschien moet jij vertellen wat je er niet aan snapt. ;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Oke,\r\n\r\n- Waarvoor is RAID?\r\n- Wat betekent eigelijk Redundant Array of Independent Disks?\r\n- Wat heeft de RAID met de harddisk te maken?\r\n- Waarvoor dienen de RAID niveau\'s?\r\n- En wat houden dan die niveau\'s in?\r\n- En waarom bestaan er zoveel RAID niveau\'s?\r\n- Hoe zet je een RAID in je harddisk?\r\n- En waarom zou je een RAID aanschaffen?\r\n\r\nDit is namelijk voor school,\r\nalvast bedankt! :D Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Als het voor school is moet je de antwoorden eerst zelf maar eens opzoeken. Hier laten controleren of het goed is kan natuurlijk altijd. Maar de opdracht om daar zelf achter te komen heb je waarschijnlijk niet voor niets gekregen ;)\n\nVraag 1 heb ik al beantwoord. Vraag 2 kun je met behulp van een Engels woordenboek wel uit komen. Vraag 3 is triviaal, 4, 5 en 6 kun je op wikipedia vinden. 7: je zet een disk in RAID en niet RAID in een disk. Vraag 8 is de conclusie uit het geheel: snellere schijf of automatische backup. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 [QUOTE=FooBar;506491]Als het voor school is moet je de antwoorden eerst zelf maar eens opzoeken. Hier laten controleren of het goed is kan natuurlijk altijd. Maar de opdracht om daar zelf achter te komen heb je waarschijnlijk niet voor niets gekregen ;)\r\n\r\nVraag 1 heb ik al beantwoord. Vraag 2 kun je met behulp van een Engels woordenboek wel uit komen. Vraag 3 is triviaal, 4, 5 en 6 kun je op wikipedia vinden. 7: je zet een disk in RAID en niet RAID in een disk. Vraag 8 is de conclusie uit het geheel: snellere schijf of automatische backup.[/QUOTE]\r\n\r\nJa, ik moet er een powerpoint van maken en ik had dit onderwerp gekozen, maar wist niet dat het zo ingewikkeld is. Maar als ik het niet begrijp dan kan ik het moeilijk maken hea. Dus zou je mijn vragen kunnen beantwoorden? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 [QUOTE=Bling;506493]Ja, ik moet er een powerpoint van maken en ik had dit onderwerp gekozen, maar wist niet dat het zo ingewikkeld is. Maar als ik het niet begrijp dan kan ik het moeilijk maken hea. Dus zou je mijn vragen kunnen beantwoorden?[/QUOTE]\r\n\r\nBling\r\n\r\nWe kunnen het niet leuker maken dan het is. Zie [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks[/url]\r\n\r\nIn het Nederlands en zeer uitgebreid. Het is alleen veel leeswerk. Maar ja het is weekend dus......\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 [QUOTE=Niekie30;506501]Bling\r\n\r\nWe kunnen het niet leuker maken dan het is. Zie [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks[/url]\r\n\r\nIn het Nederlands en zeer uitgebreid. Het is alleen veel leeswerk. Maar ja het is weekend dus......\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nIk zei toch dat dat veelste ingewikkeld is uitgelegd 8-) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Als je het na de uitgebreide en duidelijke uitleg op Wikipedia nog niet snapt ga je het nooit begrijpen.\nJe vragen op #5 worden daar allemaal beantwoord. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 [QUOTE=Bling;506504]Ik zei toch dat dat veelste ingewikkeld is uitgelegd 8-)[/QUOTE]\r\n\r\nOke het is toch zondag....:)\r\n\r\nOm raid te kunnen gebruiken moet je moederbord een raidcontroller bevatten.\r\nJe kan raid voor diverse doelen gebruiken. Snelheidswinst of backup.\r\nRaid werkt altijd met meer dan 1 hd. \r\n\r\nRaid kan je op diverse nivo\'s toepassen, aangeduid met een getal.\r\n\r\nRaid 0: De data wordt tegelijk (in kleine stukjes) weggeschreven op 2 hd\'s maar op elke hd maar de helft. Voordeel: sneller want de pc kan theoretisch 2 keer zo snel lezen en schrijven. Nadeel: Als 1 van de 2 hd\'s stuk gaat ben je alles kwijt. \r\n\r\nRaid 1: Hierbij wordt op 2 hd\'s dezelfde data weggeschreven. De ene hd is dus een spiegel van de andere. Voordeel: gaat 1 van de hd\'s stuk, heb je altijd je data nog op de andere schijf. \r\n\r\nRaid 2: Wordt niet meer gebruikt. Dit werkte met 3 hd\'s waarbij de 3e een soort foutcorrectie bijhield. Dit doen de huidige schijven zelf tegenwoordig.\r\n\r\nRaid 3: Bijna hetzelfde als raid 2, alleen hier vindt een pariteits controle per byte plaats. Valt 1 van de hd\'s uit, dan kan met behulp van de \"pariteits hd\" weer een nieuwe raid schijf aangemaakt worden, zodat de data gered kan worden.\r\n\r\nRaid 4: is identiek aan RAID-3 maar nu wordt de pariteit niet per byte maar per datablok (stripe) berekend. Hierdoor kan gelijktijdig geschreven en gelezen worden mits er geen overlapping plaats vindt. Wel is het zo dat de schijf die voor de pariteit gebruikt wordt, voor iedere schrijfactie aangesproken moet worden en dus een snelheidsbeperkende factor is.\r\n\r\nRaid 5 werkt identiek aan RAID-4, met het verschil dat de pariteitblokken niet op een enkele schijf opgeslagen worden maar verdeeld over de schijven in de array. Hierdoor geldt het nadeel van de pariteitsschijf die de snelheid beperkt dus niet meer. In de praktijk wordt RAID-5 dan ook vaak toegepast in tegenstelling tot de andere RAID-varianten met pariteit.\r\nDit werkt met zelfs 4 hd\'s \r\n\r\nRAID 6: Dat is te vergelijken met RAID 5 maar gebruikt twee pariteitsblokken die verdeeld worden over alle schijven. De effectief bruikbare ruimte neemt dan ook met twee schijven af. De pariteitsberekening is veel complexer dan voor RAID 5, en is alleen op een beperkt aantal RAID-controllers beschikbaar. Hiermee kunnen dan wel twee willekeurige schijven falen. Werkt ook met 4 hd\'s alleen hier mogen er zelfs 2 tegelijk stuk gaan en kan je de data nog terug halen. \r\n\r\nIk heb een deel gecopieerd van wikki, maar ik kan het ook niet beter of simpeler uitleggen. \r\n\r\nKortom Raid gebruik je voor snelheidswinst bij schrijf en leesactie(Gamers), of om een veilig backup systeem te hebben. (bedrijven)\r\n\r\nSucces met je werkstuk.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Well done Niekie! :-)\nMisschien ten overvloede er nog even bij vertellen dat RAID niet een apparaat is maar een configuratie.\nJe geeft er dus mee aan hoe je je harde schijven wilt gaan gebruiken.\nUiteraard is er een RAID controller nodig die dan volgens die instellingen zijn werk gaat doen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 [QUOTE=Edmoor;506518]Well done Niekie! :-)\r\nMisschien ten overvloede er nog even bij vertellen dat RAID niet een apparaat is maar een configuratie.\r\nJe geeft er dus mee aan hoe je je harde schijven wilt gaan gebruiken.\r\nUiteraard is er een RAID controller nodig die dan volgens die instellingen zijn werk gaat doen.[/QUOTE]\r\n\r\nSoms he, heel soms heb ik een helder moment en denk ik, ach waarom niet effe een beetje uitleggen.\r\nIk bedoel heb jij nooit vroeger voor de klas staan zweten bij een spreekbeurt over een moeilijk onderwerp. Nou ik wel hoor///;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Nu ga je er vanuit dat ik op school gezeten heb ;-) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Ah heel erg bedankt Niek! Aan jou heb ik echt wat!\r\nKan ik je ook pm\'en als ik nog wat vragen heb? :D Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2010 [QUOTE=Bling;506574]Ah heel erg bedankt Niek! Aan jou heb ik echt wat!\r\nKan ik je ook pm\'en als ik nog wat vragen heb? :D[/QUOTE]\r\n\r\nAls je hier een berichtje plaatst krijg ik daar een mailtje over, dus dan reageer ik, als ik m\'n mail uitlees. En zo je wilt kan je ook een pb (persoonlijk bericht) sturen.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 Weet iemand wat een JBOD te maken heeft met RAID want in de lijst van RAID staat opeens JBOD tussen Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 In principe helemaal niets.\nJBOD is wat je hebt als je \'gewoon\' een aantal harde schijven in je computer hebt zitten. Daar heb je dus ook geen speciale RAID-controller voor nodig. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 Bedankt,\r\n\r\nEn kan iemand me uitleggen hoe je een raid kan gebruiken? (het heeft volgens mij met een raid controller te maken, toch)\r\nEn wat is een moederbord (even snel samengevat)?\r\nEn hoe spreek je het eigelijk uit raid: gewoon reet? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2010 [QUOTE=Bling;506881]Bedankt,\r\n\r\nEn kan iemand me uitleggen hoe je een raid kan gebruiken? (het heeft volgens mij met een raid controller te maken, toch)\r\nEn wat is een moederbord (even snel samengevat)?\r\nEn hoe spreek je het eigelijk uit raid: gewoon reet?[/QUOTE]\r\n\r\nHoe je het kan gebruiken? Zie mijn eerdere uitleg. Maar jij bedoelt hoe je dat instelt op je pc? \r\nOke. In je pc zit een moederbord (verder te noemen MB). Dat is zeg maar een behoorlijk grote printplaat met electronica, waar alles wat de in de pc is gebouwd aan vast gekoppeld zit. Zo zit er de processor op (CPU noemen ze dat ook wel.). Bovenop de cpu zit vaak een koelventilator, omdat dat ding vaak warm wordt van het werk wat hij doet. Die CPU regelt zo\'n beetje bijna alles met behulp van nog wat onderdeeltjes. \r\nHet is zeg maar de centrale waar alles om draait. \r\n\r\nOp dat MB zitten ook diverse chips gesoldeerd. Ook zitten er aansluitingen voor je ingebouwde CD en DVD speler en voor de harde schijf. Er zitten ook een aantal \"slots\" op een MB. Een soort gleuven waar je dan weer een los te kopen kaart in kan steken, die bevoorbeeld voor een mooier beeld zorgt, of een kaart voor het geluid, of extra USB aansluitingen. \r\n\r\nOp zo\'n moederbord kan ook een chip zitten die je de [B]RAID[/B] (spreek je inderdaad als \"reet\" uit) [B]controller[/B] noemt. Maar als die er niet op gebakken zit, kan je daar vaak een losse insteekkaart voor kopen.\r\n\r\nEerst zorg je dat je pc voldoende hd\'s bevat om raid in te stellen, dus minimaal 2. Daarna installeer je de programmaatjes (drivers) om met de raidcontroller te kunnen werken.\r\nDan kan je bij het opstarten een bepaalde toetscombinatie kiezen (staat in het boekje van MB of losse kaart) waarna je een menu krijgt. In dat menu kun je dan kiezen welke RAID je eigenlijk wilt. Dus 1, of 4 of 0 bijvoorbeeld. \r\nWil je dezelfde data op 2 schijven dan kies je daar voor 1\r\nWil je sneller werken en is het niet erg als je alle data kwijt bent bij een storing, dan kies je daar 0 bijvoorbeeld.\r\nVerder regelt de pc alles.\r\n\r\nJBOD: (\'Just a Bunch Of Disks\') Ik vind dat Foobar een beetje kort door de bocht gaat. In een JBOD opstelling zet je eigenlijk alle HD\'s achter elkaar (ze noemen dat ook wel lineiar). Als je bijvoorbeeld een hd van 80 Gb hebt en 1 van 160GB en je gebruikt ze in JBOD opstelling ziet je pc daarna 1 HD van 240GB. Als 1 schijf defect raakt ben je alle data kwijt\r\nHet is op zich geen Raid, maar wordt wel door de raidcontroller ondersteunt.\r\n\r\nNou ja eeeh snel samengevat..... ach het is toch dinsdagavond..:)\r\nWanneer moet je je werkstuk af hebben Bling?\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen