Ga naar inhoud

Windows 7 formateren

Aanbevolen berichten

Onlangs heeft iemand Windows 7 op mijn laptop gezet zodat ik die eens uit kon proberen.\r\nNu wil ik die 7 er weer vanaf hebben en mijn eigen vertrouwde XP er weer op zetten\r\nHoe kan ik de PC nu formateren?\r\nIk heb geen recoveryschijf of zo iets.\r\nIk heb gehoord dat je daar een bootable DVD voor nodig hebt (om MS-DOS mee te laden?)\r\nIk heb maar 1 harde schijf in m\'n laptop zitten... \r\nWie kan me helpen??
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;505314]gewoon de XP CD plaatsen[/QUOTE]\r\n\r\nHopen dat die die wel heeft...\r\n\r\n[QUOTE=jeronimo33;505313]Ik heb geen recoveryschijf of zo iets.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\n[QUOTE=jeronimo33;505313]Ik heb gehoord dat je daar een bootable DVD voor nodig hebt (om MS-DOS mee te laden?) Ik heb maar 1 harde schijf in m\'n laptop zitten... \r\n[/QUOTE]\r\nMet alleen zo\'n bootable DVD ga je het niet redden: je zult ook een cd/dvd moeten hebben met het besturingssysteem. Je geeft aan 1 harde schijf te hebben; zit daar geen (verborgen) partitie op een recovery mogelijkheid? Welk merk/type pc heb je?
Link naar reactie
Je wilt XP installeren, dus waarvan zul je een installatie- of recovery cd/dvd nodig hebben ;-)\n\nWat ik van Acer weet is dat ze, tegenwoordig, een recovery-mogelijkheid hebben via de harde schijf. Als die mogelijkheid, door formatteren, er niet meer is en je hebt destijds geen backup gemaakt van die recoverypartitie (wordt tot vervelens toe gevraagd) dan kon het wel eens heel lastig worden.
Link naar reactie
[QUOTE=jeronimo33;505349]Ik heb een installatie-cd van XP. Maar daarmee kan ik niet formateren[/QUOTE]\r\nLijkt me van wel, dat is me een maand of twee geleden immers ook gelukt. Er stond toen ook nog een ander besturingssysteem op die betreffende computer.\r\n\r\nXP-cd in de drive en dan opnieuw opstarten. De XP-setup start dan en aldaar moet je even lezen welke letter je moet intoetsen om de schijf opnieuw in te delen. Dat staat als het goed is onderaan aangegeven.\r\n\r\nAls de XP-setup niet start moet je even in de handleiding van de computer nagaan welke toets je moet drukken om vanaf cd op te starten, of hoe je dat in het BIOS kunt inregelen.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;505368]Lijkt me van wel, dat is me een maand of twee geleden immers ook gelukt. Er stond toen ook nog een ander besturingssysteem op die betreffende computer.\r\n\r\nXP-cd in de drive en dan opnieuw opstarten. De XP-setup start dan en aldaar moet je even lezen welke letter je moet intoetsen om de schijf opnieuw in te delen. Dat staat als het goed is onderaan aangegeven.\r\n\r\nAls de XP-setup niet start moet je even in de handleiding van de computer nagaan welke toets je moet drukken om vanaf cd op te starten, of hoe je dat in het BIOS kunt inregelen.[/QUOTE]\r\n\r\nAls ik via de installatie CD van Windows XP opstart krijg ik drie opties:\r\n-druk op enter als u Windows XP nu wilt installeren\r\n-druk op R als u een Windows XP-installatie wilt herstellen of repareren\r\n-druk op F3 als u setup wilt afsluiten zonder XP te installeren.\r\n\r\nIk kies vervolgens voor de eerste optie:\r\nDan krijg ik de volgende melding:\r\n\"Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.\r\nZorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is.\r\nU dient hiervoor mogelijk een door de fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.\r\nSetup kan niet doorgaan. Druk op F3 om setup af te sluiten.\r\n\r\nDaarmee houdt het formateerverhaal voor mij dus op...
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;505382]Sata harddisc , dan heb je een floppydrive , of een usb stick nodig om de sata drivers te instaleren, dat is eigenlijk de volgende stap.\r\n\r\nsata drivers downloaden de fabrikant van je laptop[/QUOTE]\r\n\r\nOké, die heb ik nu gedownload en op een dvd-tje gebrand.\r\nMoet ik die nu eerst op mijn laptop installeren (kan dus alleen in de veilige modus) of moet ik eerst de XP-schijf erin doen, dan daarmee opstarten en dan op F6 of zoiets klikken????
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;505428]Soms heet het AHCI,die moet dan uit, vaak ook gewoon IDE Modus, die moet dus aan.[/QUOTE]\r\n\r\nUit de handleiding van de acer extense 5220\r\n\r\nMethode 1\r\n\r\nThis recovery process helps you restore the C: drive with the original software\r\ncontent that is installed when you purchase your notebook. Follow the steps\r\nbelow to rebuild your C: drive. (Your C: drive will be reformatted and all data\r\nwill be erased.) It is important to back up all data files before using this option.\r\nBefore performing a restore operation, please check the BIOS settings.\r\n1 Check to see if Acer disk-to-disk recovery is enabled or not.\r\n2 Make sure the D2D Recovery setting in Main is Enabled.\r\n3 Exit the BIOS utility and save changes. The system will reboot.\r\n\r\nNote: To activate the BIOS utility, press during POST.\r\n\r\nMethode 2:\r\n\r\nTo start the recovery process:\r\n1 Restart the system.\r\n2 While the Acer logo is showing, press + at the same time to\r\nenter the recovery process.\r\n3 Refer to the onscreen instructions to perform system recovery.\r\nImportant! This feature occupies 10 GB in a hidden partition on\r\nyour hard disk.\r\n\r\nDit gaat alleen maar op als je recover partitie nog bestaat.\r\n\r\nSucces Niek
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;505463]......................\r\n\r\nOpstarten met\r\nCD van XP moet eerst .\r\n\r\nMaar omdat je de sata driver moet laden tijdens de installatie van XP\r\nzal het niet lukken want je hebt maar 1 optisch station ,en daar zit dus de XP CD\r\nals je die eruit haalt onderbreek je de procedure weer.\r\n\r\nvandaar de Floppy [ die heb je hoogstwaarschinlijk ook niet ] of Usb Stick Methode[/QUOTE]\r\n\r\nDe recoverypartitie zit er niet meer op...\r\n\r\nIk krijg het ook niet voor elkaar om DOS vanuit een USB-stick op te starten.\r\nIk heb het programma HP USB Stick storage tool gedownload en ook Win98boot erop gezet.\r\nAls ik nu opstart banaf de USB-stick, krijg ik een beeldvullend Windows 98 logo en voor de rest doet hij niets meer.\r\nIk wil dat hij gewoon opstart in DOS via die stick.\r\nKan iemand mij in het begrijpelijk Nederlands uitleggen hoe dit moet. Als ik namelijk DOS-programma\'s via de USB Stick Storgae tool erop wil zetten, geeft het programma aan: there are no valid DOS system files at the specified location...
Link naar reactie
Zet de drivers op de usb-stick en start op vanaf de installatie-cd van XP. Op het moment dat de installatie daar om vraagt op F6 drukken en naar de stuurbestanden voor je SATA-controller navigeren om ze te installeren. Een andere mogelijkheid is om de drivers te integreren in de installatiebestanden van de cd. Dat kan met een programma als >[URL=\"http://www.nliteos.com/nlite.html\"]nLite[/URL]<.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;505514]Zet de drivers op de usb-stick en start op vanaf de installatie-cd van XP. Op het moment dat de installatie daar om vraagt op F6 drukken en naar de stuurbestanden voor je SATA-controller navigeren om ze te installeren. Een andere mogelijkheid is om de drivers te integreren in de installatiebestanden van de cd. Dat kan met een programma als >[URL=\"http://www.nliteos.com/nlite.html\"]nLite[/URL]<.[/QUOTE]\r\n\r\nAls ik op F6 druk, krijg ik na een tijdje de keus om op E te drukken om extra SCSI-adapters, cd-rom stations of speciale schijcontrollers op te geven.\r\nAls ik dit doe krijg ik de melding:\r\nSetup kan geen diskettestation op deze computer vinden om OEM-stuurprogramma\'s vanaf diskette te laden.....\r\n\r\nMoet ik eigenlijk de chipset of de AHCI downloaden?\r\nMoet ik de USB-stick eerst weer bootable maken?
Link naar reactie
[QUOTE=jeronimo33;505543]Als ik op F6 druk, krijg ik na een tijdje de keus om op E te drukken om extra SCSI-adapters, cd-rom stations of speciale schijcontrollers op te geven.\r\nAls ik dit doe krijg ik de melding:\r\nSetup kan geen diskettestation op deze computer vinden om OEM-stuurprogramma\'s vanaf diskette te laden.....\r\n\r\nMoet ik eigenlijk de chipset of de AHCI downloaden?\r\nMoet ik de USB-stick eerst weer bootable maken?[/QUOTE]\r\n\r\nHoi Jeronimo.\r\nJe bent op de goede weg, alleen kan je laptop de usb stick met de sata drivers niet vinden, of je hebt niet de goede drivers op de usb stick staan.\r\n\r\nHier [url]http://www.acer.nl/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=nl&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=3744&sp=page15e&ctx2.c2att1=3&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=3744&CountryISOCtxParam=NL&ctx1.att21k=1&CRC=2939325947[/url] vindt je alle drivers voor jou laptop. Kies wel even het juist besturingssysteem dus winXP32 bit neem ik aan.\r\nHet gaat in dit geval om de AHCI/Sata drivers. \r\nDit: [url]http://www.nliteos.com/download.html[/url] is de link naar nlite, wat hierboven genoemd wordt in een andere post. Met dat programma moet het mogelijk zijn, om de inhoud van de windowsXP cd en de uitgepakte AHCI bestanden op 1 opstartbare dvd/cd te branden. Daar moet je dan XP mee kunnen installeren. Ja hoeft dan denk ik geen F6 meer te geven, omdat de drivers op de bootteble cd/dvd staan. Oke het is even prutsen maar uiteindelijk moet het lukken.\r\n\r\nsucces Niek\r\nps. Ik zie dat de link je niet direct naar jou laptop drivers toe dirigeert, maar daar kom je wel uit.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;505569]Hoi Jeronimo.\r\nJe bent op de goede weg, alleen kan je laptop de usb stick met de sata drivers niet vinden, of je hebt niet de goede drivers op de usb stick staan.\r\n\r\nHier [url]http://www.acer.nl/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=nl&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=3744&sp=page15e&ctx2.c2att1=3&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=3744&CountryISOCtxParam=NL&ctx1.att21k=1&CRC=2939325947[/url] vindt je alle drivers voor jou laptop. Kies wel even het juist besturingssysteem dus winXP32 bit neem ik aan.\r\nHet gaat in dit geval om de AHCI/Sata drivers. \r\nDit: [url]http://www.nliteos.com/download.html[/url] is de link naar nlite, wat hierboven genoemd wordt in een andere post. Met dat programma moet het mogelijk zijn, om de inhoud van de windowsXP cd en de uitgepakte AHCI bestanden op 1 opstartbare dvd/cd te branden. Daar moet je dan XP mee kunnen installeren. Ja hoeft dan denk ik geen F6 meer te geven, omdat de drivers op de bootteble cd/dvd staan. Oke het is even prutsen maar uiteindelijk moet het lukken.\r\n\r\nsucces Niek\r\nps. Ik zie dat de link je niet direct naar jou laptop drivers toe dirigeert, maar daar kom je wel uit.[/QUOTE]\r\n\r\nMoet ik deze DVD op de betreffende laptop aanmaken?\r\nIk heb hem eerst op een andere laptop aangemaakt (met Vista) en deze deed het niet...
Link naar reactie
[QUOTE=jeronimo33;505618]Moet ik deze DVD op de betreffende laptop aanmaken?\r\nIk heb hem eerst op een andere laptop aangemaakt (met Vista) en deze deed het niet...[/QUOTE]\r\n\r\nJe wilt er toch XP op hebben.? ;) \r\nOf bedoel je dat die laptop onder Vista draaide. ja dat maakt niet uit, als nLite het maar doet. \r\nDus de inhoud van de XP cd en de AHCI/sata drivers met dat nLite programma op 1 cd bakken (Dat noemen ze slipstreamen) even op een andere pc. Dan de cd in de laptop en vanaf cd opstarten. Dus in de bios (Vaak te bereiken met het drukken op DEL, F1 of F2 bij het opstarten bij de Bootsequence als eerste opstart medium de cd en als 2e de harddisk instellen.\r\nHier: [url]http://www.techzine.nl/tutorials/280/3/maak-je-eigen-windows-installatie-met-nlite-taken-selecteren-en-integratie-service-pack.html[/url] kan je lezen hoe je met nLite moet werken.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;505627]Je wilt er toch XP op hebben.? ;) \r\nOf bedoel je dat die laptop onder Vista draaide. ja dat maakt niet uit, als nLite het maar doet. \r\nDus de inhoud van de XP cd en de AHCI/sata drivers met dat nLite programma op 1 cd bakken (Dat noemen ze slipstreamen) even op een andere pc. Dan de cd in de laptop en vanaf cd opstarten. Dus in de bios (Vaak te bereiken met het drukken op DEL, F1 of F2 bij het opstarten bij de Bootsequence als eerste opstart medium de cd en als 2e de harddisk instellen.\r\nHier: [url]http://www.techzine.nl/tutorials/280/3/maak-je-eigen-windows-installatie-met-nlite-taken-selecteren-en-integratie-service-pack.html[/url] kan je lezen hoe je met nLite moet werken.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nOp de PC die ik wil formateren staat nu Windows 7. Ik wil er de originele XP-versie weer op zetten.\r\nMijn vraag is nu of ik die N-lite speciaal moet laten draaien op de PC die ik wil formateren? Die krijg ik namelijk alleen maar in de Veilige Modus opgestart en die pakt N-lite niet.\r\nIk heb nog een andeer PC met Vista erop.Kan ik die N-lite ook daarop draaien, of krijg ik dan de verkeerde instellingen, drivers, etc...?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...