Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2010 Delen Geplaatst: 2 januari 2010 Besten,\r\n\r\nIk heb een simpel datasheetje in Excel gemaakt met vier kolommen, genaamd datum, bedrag, categorie (drop-down-list) en omschrijving. Hiervan wil ik graag overzichtjes maken van bijvoorbeeld totalen per maand en per categorie.\r\n\r\nNu lijkt me dat dit in Access vrij eenvoudig moet kunnen. Echter heb ik nog geen kaas gegeten van Access en weet niet waar te beginnen. Oracle en SQL ken ik wel van het werk, maar heb ik thuis niet tot mijn beschikking, alleen Access en Excel.\r\n\r\nVraag: hoe maak je zoiets eenvoudig in Access of is het makkelijker om het in Excel te laten en kun je dan in Excel ook opsomminkjes per categorie en per maand weergeven? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2010 Je moet weten dat je in Access ook met SQL kunt werken, dus dat zou een begin kunnen zijn.\n\nVoor simpele sommaties heb je echter meer dan genoeg aan Excel, en dan voornamelijk het onderdeel \'voorwaardelijke som\': SOM.ALS()\n[url]http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP030561151043.aspx[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2010 Ik zou ook gaan voor een oplossing in Excel; het kan volgens mij (met die som.als formule zoals FooBar aangeeft) prima opgelost worden. Eventueel maak je er nog een grafiekje van of zo.\nDenk dat dat sneller zal gaan dan om je Access eigen te maken. Is een mooi programma, maar kost wel enige tijd om het helemaal te doorgronden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2010 Dank je wel voor de input!\r\n\r\nIk wil het ook zo simpel mogelijk houden, daarom verdient Excel ook mijn voorkeur, maar ik dacht als het eenmaal in Access is gelukt werkt het daarna misschien wel eenvoudiger.\r\n\r\nMet SQL kun je bijvoorbeeld simpel opvragen\r\n\r\nselect sum(bedrag) from datatable\r\nwhere categorie = \'Brandstof\'\r\ngroup by month(datum)\r\norder by month(datum);\r\n\r\nMet Excel som.als() zul je toch voor elke opsomming apart de formule in het veld moeten tikken en de juiste range aangeven. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2010 [QUOTE=hhroel;504890]\r\nselect sum(bedrag) from datatable\r\nwhere categorie = \'Brandstof\'\r\ngroup by month(datum)\r\norder by month(datum);\r\n\r\nMet Excel som.als() zul je toch voor elke opsomming apart de formule in het veld moeten tikken en de juiste range aangeven.[/QUOTE]\r\n\r\nIn Access moet je toch ook per categorie een overzicht maken?\r\nRange hoef je niet aan te passen; dat is het mooie van som.als. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen