Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Delen Geplaatst: 4 december 2009 Als in Excel een getal eindigd op een half, dan moet ik afronden op het dichtstbijzijnde even getal.\r\nAndere afrondingen blijven normaal (< als 0,5 naar beneden en > dan 0,5 naar boven).\r\nbijvoorbeeld 80,5 moet ik afronden op 80 en 79,5 ook op 80.\r\nWie helpt mij verder Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Als ik het goed begrijp wordt 80,6 dus wel 81? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Zoiets dus:\r\n[CODE] =AFRONDEN.N.VEELVOUD(D1;1)[/CODE]\r\nMet in D1 de waarde. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Klopt niet; 80,5 wordt daarmee 81 en geen 80 zoals TS wil.\nDenk niet dat het een korte/eenvoudige formule gaat worden. Zeker niet als alleen de 0,5 afgerond moet worden op dichtstbijzijnde even getal en alle andere decimalen volgens de gangbare regels. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Een simpele functie in Excel maak je zo en de volgende doet wat je wilt, als ik je goed heb begrepen:\n\n[code]Function RondAf(ByVal waarde As Integer)\n RondAf = Int(waarde)\nEnd Function[/code]80.5 -> 80\n80.6 -> 81\n79.5 -> 80\n79.4 -> 79 Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Hoe voeg je zo\'n functie in Excel in / roep je hem aan?\nBen bekend met/gewend aan formules zoals adbecude. Dit lijkt me meer op vba? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Dat is ook VBA.\nDe INT functie van VBA rond af naar het dichtstbijzijnde gehele getal.\nDe INT functie van Excel doet dat helaas niet.\n\nDruk in Excel op ALT+F11 om in de VBA editor te komen.\nDaar kun je de functie toevoegen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Lang leve Office 2007; ALT+F11 doet bij mij niets :( Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2009 Ik heb er zojuist even een Excel invoegtoepassing van gemaakt. Als je deze wilt hebben dan mail me maar, doe ik er ook een stukje tekst bij waarin staat wat je ermee moet doen en hoe je die functie dan in Excel kunt gebuiken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 Hallo pjotter,\r\n\r\nAls ik het goed begrepen heb, dan is dit misschien een idee met een formule:\r\n\r\n=ALS(RECHTS(A1;1)=\"5\";ALS(REST(AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1);2)=1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1)+1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1));AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1))\r\n\r\ngroet\r\n\r\nDirk Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 Na kopiëren en plakken meldt Excel dat er een fout in die formule zit.\nKan echter aan mijn Excel liggen omdat ik alles in het Engels heb. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 Driktimm,\r\nBij mij werkt de formule ook niet. Weet jeij wat er fout gaat?\r\n\r\nPjotter\r\n\r\n[QUOTE=dirktimm;500114]Hallo pjotter,\r\n\r\nAls ik het goed begrepen heb, dan is dit misschien een idee met een formule:\r\n\r\n=ALS(RECHTS(A1;1)=\"5\";ALS(REST(AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1);2)=1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1)+1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1));AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1))\r\n\r\ngroet\r\n\r\nDirk[/QUOTE] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 [QUOTE=Edmoor;500068]Ik heb er zojuist even een Excel invoegtoepassing van gemaakt. Als je deze wilt hebben dan mail me maar, doe ik er ook een stukje tekst bij waarin staat wat je ermee moet doen en hoe je die functie dan in Excel kunt gebuiken.[/QUOTE]\r\n\r\nEdmoor,\r\nKan je me dat stukje mailen.\r\nMail maar naar [email]peterdenhaag@live.nl[/email] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 Zal ik doen, maar haal om spam te voorkomen je email adres hier even weg.\n\nEdit: Je hebt mail. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 Als ik de formule in Excel plak, krijg ik een melding dat die niet goed zou zijn. Excel komt zelf met voorstel:\n[code]=ALS(RECHTS(A1;1)=\"5\";ALS(REST(AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1);2)=1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1)+1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1));AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1))[/code].\nUitkomst klopt echter niet; als ik 80,5 ingeef, komt er 82 uit en geen 80. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 Hallo pjotter,\r\n\r\nBijgaand een bestand, Ik heb een kleine wijziging in de formule aangebracht. Zoals Obelix71 al meldt, gaat het bij 80,5 fout en dat klopt. In de formule staat +1 dat moet zijn -1. \r\n\r\nOverigens is het wel van belang dat er slechts 1 cijfer achter de komma staat.\r\n\r\nIk zie geen verschil in de formule van Obelix en die van mij afgezien dus van de +1/-1\r\n\r\nKolommen C, D en E zijn alleen voor de uitleg.\r\nGroet\r\n\r\nDirk\r\n\r\np.s. ik denk dat het beter kan, ik ben zelf nog niet zo gelukkig met de formule Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2009 [quote=dirktimm;500143]\nOverigens is het wel van belang dat er slechts 1 cijfer achter de komma staat.\n[/quote]\n\nEn als je ALS(RECHTS(A1;1)=\"5\" wijzigt in ALS(LINKS(MOD(A1;1))=\"0,5\") ?\n\nIk kan het niet zomaar testen vanwege mijn engelse versie. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 december 2009 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2009 Waar je om vraagt lijkt mij het gewone afronden\r\nAFRONDEN( A1;0)\r\nOf het moet zo zijn dat dan 8,5 al naar 81 afgerond wordt en je dat niet wilt.\r\nmaar waarom moet 79,5 dan ineens wel naar boven afgerond worden en 80,5 naar beneden.\r\n\r\nedit:ik had bladzijde 2 nog niet gelezen dus mogelijk overbodig.\r\n\r\nnog meer edit: maar wat wil je dan met 78,5 moet dat dan weer naar beneden afgerond worden en 77,5 naar boven. Ik zie de logica van jouw manier van afronden niet Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen