Ga naar inhoud

afronden in Excel

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Driktimm,\r\nBij mij werkt de formule ook niet. Weet jeij wat er fout gaat?\r\n\r\nPjotter\r\n\r\n[QUOTE=dirktimm;500114]Hallo pjotter,\r\n\r\nAls ik het goed begrepen heb, dan is dit misschien een idee met een formule:\r\n\r\n=ALS(RECHTS(A1;1)=\"5\";ALS(REST(AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1);2)=1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1)+1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1));AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1))\r\n\r\ngroet\r\n\r\nDirk[/QUOTE]
Link naar reactie
[QUOTE=Edmoor;500068]Ik heb er zojuist even een Excel invoegtoepassing van gemaakt. Als je deze wilt hebben dan mail me maar, doe ik er ook een stukje tekst bij waarin staat wat je ermee moet doen en hoe je die functie dan in Excel kunt gebuiken.[/QUOTE]\r\n\r\nEdmoor,\r\nKan je me dat stukje mailen.\r\nMail maar naar [email]peterdenhaag@live.nl[/email]
Link naar reactie
Als ik de formule in Excel plak, krijg ik een melding dat die niet goed zou zijn. Excel komt zelf met voorstel:\n[code]=ALS(RECHTS(A1;1)=\"5\";ALS(REST(AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1);2)=1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1)+1;AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1));AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;1))[/code].\nUitkomst klopt echter niet; als ik 80,5 ingeef, komt er 82 uit en geen 80.
Link naar reactie
Hallo pjotter,\r\n\r\nBijgaand een bestand, Ik heb een kleine wijziging in de formule aangebracht. Zoals Obelix71 al meldt, gaat het bij 80,5 fout en dat klopt. In de formule staat +1 dat moet zijn -1. \r\n\r\nOverigens is het wel van belang dat er slechts 1 cijfer achter de komma staat.\r\n\r\nIk zie geen verschil in de formule van Obelix en die van mij afgezien dus van de +1/-1\r\n\r\nKolommen C, D en E zijn alleen voor de uitleg.\r\nGroet\r\n\r\nDirk\r\n\r\np.s. ik denk dat het beter kan, ik ben zelf nog niet zo gelukkig met de formule
Link naar reactie
Waar je om vraagt lijkt mij het gewone afronden\r\nAFRONDEN( A1;0)\r\nOf het moet zo zijn dat dan 8,5 al naar 81 afgerond wordt en je dat niet wilt.\r\nmaar waarom moet 79,5 dan ineens wel naar boven afgerond worden en 80,5 naar beneden.\r\n\r\nedit:ik had bladzijde 2 nog niet gelezen dus mogelijk overbodig.\r\n\r\nnog meer edit: maar wat wil je dan met 78,5 moet dat dan weer naar beneden afgerond worden en 77,5 naar boven. Ik zie de logica van jouw manier van afronden niet
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...