Ga naar inhoud

Computer freezed

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Een goedemiddag,\r\n\r\nSinds enige tijd freezed mijn computer. Dit gebeurt soms bij het opstarten, soms na 5 minuten werken of \"het vreemde ervan\" soms pas na een aantal uren en soms dus ook helemaal niet. De enige mogelijkheid die ik dan nog heb ik de computer herstarten.\r\n\r\nVia verschillende forums heb ik mogelijk problemen onderzocht. Zo heb ik memtest86, everest (temp) gedraaid. De voeding gecontroleerd, de geheugensticks verplaatst van poort, harde schijven gecheckt. Er is helaas niets of niemand die mij op dit moment kan helpen.\r\nIk hoop dan ook dat iemand van jullie mij met dit probleem kan helpen, ik word er namelijk helemaal gek van steeds mijn computer te restarten.\r\n\r\n Computer:\r\n Besturingssysteem Windows 7 Ultimate Media Center Edition\r\n OS Service Pack -\r\n DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)\r\n Computernaam PCVANPETER\r\n Naam gebruiker Peter\r\n\r\n Moederbord:\r\n CPU Type Unknown, 2200 MHz\r\n Moederbordnaam Onbekend\r\n Moederbord Chipset Onbekend\r\n Systeemgeheugen 4096 MB\r\n BIOS Type Onbekend\r\n Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)\r\n Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)\r\n\r\n Scherm:\r\n Video kaart NVIDIA GeForce 8400 GS\r\n Video kaart NVIDIA GeForce 8400 GS\r\n Monitor Algemeen PnP-beeldscherm [NoDB] (16301)\r\n\r\n Multimedia:\r\n Geluidskaart Luidsprekers (Realtek High Defi\r\n\r\n Opslag:\r\n IDE apparaat Standaard Dual Channel PCI IDE Controller\r\n SCSI/RAID apparaat ALNCPP7E IDE Controller\r\n SCSI/RAID apparaat NVIDIA nForce Serial ATA-controller\r\n Harde schijf Maxtor 6 V250F0 SCSI Disk Device\r\n Harde schijf SAMSUNG SP2514N USB Device (250 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)\r\n Harde schijf HDT72251 6DLA380 SCSI Disk Device (160 GB, 7200 RPM, SATA-II)\r\n Optische Station EPS IJOTM34L SCSI CdRom Device\r\n Optische Station SAMSUNG CD-R/RW SW-216B ATA Device (16x/10x/32x CD-RW)\r\n SMART Status harde schijf Onbekend\r\n\r\n Partities:\r\n C: (NTFS) 49999 MB (26268 MB vrij)\r\n D: (NTFS) 189368 MB (172178 MB vrij)\r\n E: (NTFS) 157062 MB (145547 MB vrij)\r\n H: (FAT32) 238414 MB (65175 MB vrij)\r\n Geheugencapaciteit 620.0 GB (399.6 GB vrij)\r\n\r\n Invoerapparaten:\r\n Toetsenbord Standaard-PS/2-toetsenbord\r\n Muis Microsoft PS/2-muis\r\n\r\n Netwerk:\r\n Netwerkkaart NVIDIA nForce-netwerkcontroller (192.168.1.35)\r\n\r\n Peripherieapparaten:\r\n Printer Fax\r\n Printer Microsoft XPS Document Writer\r\n USB1 apparaat Standard OpenHCD USB Host-controller [NoDB]\r\n USB2 apparaat Standaard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller [NoDB]\r\n USB-apparaat Unknown Device\r\n USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag\r\n\r\nMochten er mensen zijn die een mogelijke oplossing hebben hoor ik het graag. Ben bereid zo goed als alles te proberen.\r\n\r\ngroeten,\r\nPeter
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;498157]Probeer eens of de nieuwste drivers voor je grafische kaart verbetering brengen\r\n[URL]http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us[/URL]\r\nAls je een NL talig OS hebt kies dan bij taal voor UK, daar dit de internationale versie is.[/QUOTE]\r\n\r\nHe Anacho,\r\n\r\nBedankt voor je reactie.\r\nHeb net de drivers geinstalleerd. Hoop dat dit een goede oplossing is. Zou overigens wel suf van mij zijn als ik dit over het hoofd heb gezien.\r\n\r\nIk laat je morgen even weten hoe de computer de dag van vandaag is doorgekomen. Of al eerder mocht het beeld/computer nog steeds freezen.
Link naar reactie
[QUOTE=misterdarkman;498251]He Anacho,\r\n\r\nBedankt voor je reactie.\r\nHeb net de drivers geinstalleerd. Hoop dat dit een goede oplossing is. Zou overigens wel suf van mij zijn als ik dit over het hoofd heb gezien.\r\n\r\nIk laat je morgen even weten hoe de computer de dag van vandaag is doorgekomen. Of al eerder mocht het beeld/computer nog steeds freezen.[/QUOTE]\r\n\r\nNou zoals aangegeven de drivers geinstalleerd. Het heeft eventjes geduurd maar de computer is ondertussen weer in freeze stand geweest.\r\nHelaas dus niet geholpen.\r\n\r\nToevallig nog andere iedeen? [url]http://forum.computeridee.nl/images/icons/icon6.gif[/url]
Link naar reactie
Ik zie ook dat je niet weet wat voor een Moederbord je hebt, en dus ook niet welke chipset, het kan nl ook nog aan de laatste liggen. Om dit allemaal aan de weet te komen kan je[URL=\"http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_152_setup.exe\"] CPU-Z(Klik)[/URL] installeren, daar vind je dan onder de tab \'Mainbord\' die info.\nAls je dat dan even doorgeeft gaan we op zoek naar de laatste chipset drivers.
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;498336]Ik zie ook dat je niet weet wat voor een Moederbord je hebt, en dus ook niet welke chipset, het kan nl ook nog aan de laatste liggen. Om dit allemaal aan de weet te komen kan je[URL=\"http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_152_setup.exe\"] CPU-Z(Klik)[/URL] installeren, daar vind je dan onder de tab \'Mainbord\' die info.\r\nAls je dat dan even doorgeeft gaan we op zoek naar de laatste chipset drivers.[/QUOTE]\r\n\r\nProgramma stond toevalligerwijs al op de computer. Hieronder de info die onder het kopje mainbord te vinden is.\r\n\r\nModel - AM2NF4G-SATA2\r\nChipset - NVIDIA GeForce 6100\r\nSouthbridge - NVIDIA nForce 410/430 MCP\r\nLPCIO - Winbond W83627EHF
Link naar reactie
Hier is de [URL=\"http://www.asrock.com/MB/download.asp?Model=AM2NF4G-SATA2&o=All\"]driverpagina[/URL] voor je moederbord, alleen lijkt het er op dat Windows 7, en ook Vista niet wordt ondersteunt. Maar je zou de meest recente [URL=\"http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_win732_15.51_uk.html\"]chipsetdriver[/URL] kunnen proberen, of anders kijken of de XP versie werkt\nKan je trouwens eens in je BIOS kijken of daar de onboard videokaart (de NVIDIA GeForce 6100) wel uit staat. Als je niet weet hoe je dat doet, dan [URL=\"http://www.asrock.com/MB/manual.asp?Model=AM2NF4G-SATA2\"]hier(Klik)[/URL] de handleiding van je Moederbord, info over het BIOS begint op pag.25.
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;498506]Hier is de [URL=\"http://www.asrock.com/MB/download.asp?Model=AM2NF4G-SATA2&o=All\"]driverpagina[/URL] voor je moederbord, alleen lijkt het er op dat Windows 7, en ook Vista niet wordt ondersteunt. Maar je zou de meest recente [URL=\"http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_win732_15.51_uk.html\"]chipsetdriver[/URL] kunnen proberen, of anders kijken of de XP versie werkt\r\nKan je trouwens eens in je BIOS kijken of daar de onboard videokaart (de NVIDIA GeForce 6100) wel uit staat. Als je niet weet hoe je dat doet, dan [URL=\"http://www.asrock.com/MB/manual.asp?Model=AM2NF4G-SATA2\"]hier(Klik)[/URL] de handleiding van je Moederbord, info over het BIOS begint op pag.25.[/QUOTE]\r\n\r\nAlles geinstalleerd zoals aangegeven. Computer liep 5 min later meteen weer vast. Werkt dus helaas ook niet.\r\n\r\nBen even bezig geweest met het zoeken in het BIOS. Kan daar eigenlijk niets vinden. Handleiding doorgenomen maar ook daar kan ik niet iets in vinden wat te maken heeft met de onboard videokaart. \r\nIn Everest en bij apparaatbeheer kan ik de geforce 6100 ook niet signaleren. Zou dit een teken kunnen zijn dat de onboard automatisch is uitgeschakeld??
Link naar reactie
Het enige wat ik nog kan bedenken is om te controleren of je [URL=\"http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3&displayLang=en\"]DirectX up to date (Klik)[/URL] is, evt de taal aanpassen voordat je deze installeert. \nDraai daarna een diagnose door op het windows logo linksonder op je bureaublad te klikken en in het zoekvak \'dxdiag\' te typen en op de .exe die bovenin het venster verschijnt te dubbelklikken.\nHeb je een 64 bits OS kies die optie dan in het venster dat verschijnt.\nTrouwens... heb je met de driver installaties daar ook rekening mee gehouden?\nAls je niet weet of je een 32 of 64 bit OS hebt, klik dan met rechts op \'Deze computer\' en kies \'Eigenschappen\'. In de info die dan verschijnt staat dat vermeldt, ongeveer halverwege.
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;498573]Het enige wat ik nog kan bedenken is om te controleren of je [URL=\"http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3&displayLang=en\"]DirectX up to date (Klik)[/URL] is, evt de taal aanpassen voordat je deze installeert. \r\nDraai daarna een diagnose door op het windows logo linksonder op je bureaublad te klikken en in het zoekvak \'dxdiag\' te typen en op de .exe die bovenin het venster verschijnt te dubbelklikken.\r\nHeb je een 64 bits OS kies die optie dan in het venster dat verschijnt.\r\nTrouwens... heb je met de driver installaties daar ook rekening mee gehouden?\r\nAls je niet weet of je een 32 of 64 bit OS hebt, klik dan met rechts op \'Deze computer\' en kies \'Eigenschappen\'. In de info die dan verschijnt staat dat vermeldt, ongeveer halverwege.[/QUOTE]\r\n\r\nHeb inderdaad een 64bits OS. Hier heb ik overigens ook rekening mee gehouden met alle driver updates. Het bovenstaande ook allemaal gecontroleerd mag dat mag ook helaas niet baten.\r\n\r\nIk wil je in ieder geval bedanken voor alle tijd en moeite die je in mijn probleem hebt gestoken. (Y)
Link naar reactie
Bedankt voor je bedankje, en mocht er me nog wat te binnen schieten, dan meld ik dat wel.\nVerder zou je kunnen overwegen je belangrijke data te \'Back-uppen\'(beetje krom taalgebruik, maar klinkt vooralsnog beter dan \'Up te backen\';)), Doc\'s, Foto\'s, Muziek, Drivers etc, en dan een schone installatie te doen. Dat is wel drastisch en 100% garantie dat het dan wel goed gaat is er ook niet als je moederbord Windows 7 niet ondersteunt. Ook het flashen (upgraden) van het BIOS, brengt risico\'s met zich mee, maar zou evt het probleem kunnen oplossen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;498746]Een freeze zonder foutmelding kan ook hardware zijn, zelfs het draadje of plug van je muis :p \r\n\r\nKan je ook niet meer via het keyboard verder ?\r\n(B.v. met 1x linker-Alt drukken en loslaten, en dan de pijltje om menu\'s te openen)[/QUOTE]\r\n\r\nDag Erik,\r\n\r\nBedankt voor je reactie.\r\n\r\nDe computer loopt in zijn geheel vast. Toetsenbord, muis, alles loopt vast. De enige mogelijkheid om hem weer aan de praat te krijgen is een restart.\r\n\r\nOndertussen verschillende test gedaan om fouten in de hardware te vinden. Alle snoeren al eens los gehad en weer opnieuw vastgemaakt. Een schone installatie een keer uitgevoerd maar ik zou niet meer weten wat het zou kunnen zijn.
Link naar reactie
Of het hier de Flashplayer kan zijn weet ik niet, want er is ook een herinstallatie geweest. Maar ja, updaten moet je toch, dus ik hoop dat ja daar de laatste versies van hebt.\n\nHet lijkt hier meer een hardware probleem.\nBIOS updaten zoals Anacho als suggereerde om mee te beginnen.\n\nEn MEMTEST86, heb je die ook een nacht laten draaien ? \nAls alternatief kan je de geheugenmodules één voor één een dagje in het eerste slot proberen, maar dan nog test je daar de geheugencontroller op het moederbord niet goed mee.\n[QUOTE=misterdarkman;498783]....Alle snoeren al eens los gehad en weer opnieuw vastgemaakt....[/QUOTE]\nBedoel je hier ook de interne bekabeling, zoals data kabels en insteekkaarten ?\n\nHet kan geen kwaad om tijdens een draaiende PC een paar keer met de plastic achterkant van een schroevendraaier een beetje kabels en onderdelen aan te raken om een slecht contact te triggeren.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;498839]Of het hier de Flashplayer kan zijn weet ik niet, want er is ook een herinstallatie geweest. Maar ja, updaten moet je toch, dus ik hoop dat ja daar de laatste versies van hebt.\r\n\r\n\"Heb ik ondertussen geupdate. Vanmorgen direct weer een vastloper.\"\r\n\r\nHet lijkt hier meer een hardware probleem.\r\nBIOS updaten zoals Anacho als suggereerde om meet te beginnen.\r\n\r\n\"BIOS heb ik nagekeken en is up-to-date.\"\r\n\r\nEn MEMTEST86, heb je die ook een nacht laten draaien ? \r\nAls alternatief kan je de geheugenmodules één voor één een dagje in het eerste slot proberen, maar dan nog test je daar de geheugencontroller op het moederbord niet goed mee.\r\n\r\n\"Memtest heb ik 2x in zijn geheel erover heen laten lopen. Dit heeft totaal iets van 3uur geduurd. De modules heb ik enige tijd geleden op aanraden van een familielid ook verplaatst van het slotje. Helaas gaf ook dit geen verbetering.\"\r\n\r\nBedoel je hier ook de interne bekabeling, zoals data kabels en insteekkaarten ?\r\n\r\n\"Jep alle snoeren in de computer en zelf mijn grafische kaart er uit gehaald en alles opnieuw geinstalleerd.\"\r\n\r\nHet kan geen kwaad om tijdens een draaiende PC een paar keer met de plastic achterkant van een schroevendraaier een beetje kabels en onderdelen aan te raken om een slecht contact te triggeren.\r\n\r\n\"Heb ik net gedaan. De kabel van de 2de harde schijf viel er toen zelfs spontaan uit. Dit heeft echter geen effect op de werking van de computer.\"
Link naar reactie
Dit wordt moeilijk, maar hardware is naar mijn idee het probleem, vooral sinds een herinstallatie geen effect heeft.\r\n\r\nDingen die je nog zou kunnen doen: \r\n* in het BIOS alle mogelijke apparaten even uitzetten om te proberen, zoals USB (eerst alle USB apparaten afkoppelen terwijl Windows draait), je netwerk-adapter, je geluid-adapter. Misschien dat bij één van die apparaten het probleem ligt. Zo ja, dan zou je voor weinig geld daar een losse insteekkaart voor kunnen kopen.\r\n* het tijdelijk afkoppelen van die tweede harde schijf.\r\n* het proberen van een andere voeding.\r\n\r\nProbeer ook het BIOS een keertje op default waarden te zetten.
Link naar reactie
Yes, als je een onboard hebt die gebruiken, en de losse kaart er uit trekken.\r\n\r\nAlles om hardware te wisselen, en iets wat wel werkt over te houden, zodat je kan zeggen dat het in die onderdelen zitten die je niet meer gebruikt.\r\n\r\nAls dat niets op levert, zit je misschien met een defect moederbord (of voeding als je die niet hebt om te wisselen).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...