Anoniem2 Geplaatst: 5 november 2009 Delen Geplaatst: 5 november 2009 Dag mensen,\r\n\r\nIk krijg een zwart scherm als ik mn laptop wil opstarten, zie afbeelding hieronder\r\n\r\n[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v285/DeLaSonny/laptop.jpg[/IMG]\r\n\r\nVervolgens doe ik de XP-cdrom erin (geen idee of dat uberhaupt goed is) en klik op \'R\' van repareren en komt na enige tijd het volgende scherm in beeld:\r\n\r\n[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v285/DeLaSonny/laptop1.jpg[/IMG]\r\n\r\nBij welke Windows-Installatie wilt u zich aanmelden?? Ik heb gewoon ooit een keer XP erop geinstalleerd op de C schijf, geen administrators of gebruikers of iets dergelijks aangemaakt, helemaal niets...Wat moet ik daar doen? als ik bv. C: intyp dan isdat ongeldig ofzo...:( Ik haal de cdrom er vervolgens maar weer uit en bij opnieuw opstarten komt dat eerste scherm dus weer tevoorschijn..\r\n\r\nEnkele dagen geleden kwam een soortgelijke melding trouwens voor het eerst, toen kon een ander bestand uit system32 niet worden gevonden. Ook toen heb ik de xp-cd erin gedaan, zelfde verhaal, alleen toen ik de xp-cd eruit haalde en de laptop opnieuw opstartte kwam ik plotseling wel weer in windows, nu dus helemaal niet meer...\r\n\r\nHelp ,help!\r\n\r\nBedankt! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2009 en als je 1 en dan enter doet? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2009 [QUOTE=rderuiter;495030]en als je 1 en dan enter doet?[/QUOTE]\r\nAls ik 1 typ en enter druk, staat er: Geef het administrator wachtwoord op:\r\n\r\nIk heb nooit van mn leven een wachtwoord aangemaakt, geen idee wat hier ingevuld moet worden....Als ik zomaar iets intyp geeft ie inderdaad aan: Het wachtwoord is niet geldig...\r\n\r\nWat nu?? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2009 Mogelijk is het wachtwoord leeg (als je XP Home hebt). Dus vul eens niks in.\n\nXP pro heeft altijd wel een wachtwoord. Dat is ooit tijdens de installatie opgegeven, maar kan jou onbekend zijn. Eventueel kun je Ophcrack gebruiken om dat te achterhalen; de live-cd versie werkt buiten Windows om.\n\nAnders even hal.dll van een andere XP-computer op usb zetten en die overplaatsen. Kan mogelijk via de veilige modus, of anders met bijvoorbeeld de live-cd van Ubuntu. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2009 [QUOTE=FooBar;495040]Mogelijk is het wachtwoord leeg (als je XP Home hebt). Dus vul eens niks in.\r\n\r\nXP pro heeft altijd wel een wachtwoord. Dat is ooit tijdens de installatie opgegeven, maar kan jou onbekend zijn. Eventueel kun je Ophcrack gebruiken om dat te achterhalen; de live-cd versie werkt buiten Windows om.\r\n\r\nAnders even hal.dll van een andere XP-computer op usb zetten en die overplaatsen. Kan mogelijk via de veilige modus, of anders met bijvoorbeeld de live-cd van Ubuntu.[/QUOTE]\r\n\r\nAls ik Enter druk (dus geen administrator wachtwoord invul), komt er een volgende regel tevoorschijn met: C:\\WINDOWS>\r\n\r\nWat moet ik hier dan invullen? Het is XP-pro, maar heb dus nooit van mijn leven een wachtwoord aangemaakt ofzo. Hoe kon ik deze weten? Die 25-letters/cijfers combinatie probeerde ik ook nog even, maar helaas. deze code heb ik wel ingevoerd tijdens de installatie van xp...\r\n\r\nVolgens mij kan ik niet in veilige modus komen omdat dat zwarte scherm direct verschijnt.Of heb ik van daaruit een optie om in veilige modus te komen? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2009 [QUOTE=delasonny;495100]Als ik Enter druk (dus geen administrator wachtwoord invul), komt er een volgende regel tevoorschijn met: C:\\WINDOWS>\n\nWat moet ik hier dan invullen? [/QUOTE]\nDat is de prompt....\n\nVoer daar eens dit in:\n[code]DIR c:\\windows\\system32\\hal.dll[/code]\nen druk op Enter.\nWordt die gevonden ?\n\nZo ja, voer de volgende opdrachten in, en druk op Enter na elke regel:\n[code]ATTRIB -H -R -S C:\\boot.ini\nREN C:\\boot.ini old_boot.ini\nBOOTCFG /Rebuild[/code] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2009 [QUOTE=erikdenhouter;495112]Dat is de prompt....\r\n\r\nVoer daar eens dit in:\r\n[code]DIR c:\\windows\\system32\\hal.dll[/code]\r\nen druk op Enter.\r\nWordt die gevonden ?\r\n\r\nZo ja, voer de volgende opdrachten in, en druk op Enter na elke regel:\r\n[code]ATTRIB -H -R -S C:\\boot.ini\r\nREN C:\\boot.ini old_boot.ini\r\nBOOTCFG /Rebuild[/code][/QUOTE]\r\nBedankt voor de reactie! In de tussentijd heb ik na mijn laatste post ook wat rondgekeken op het net (via pc) en kwam ik ergens tegen dat het volgende gedaan kan worden: (1) Booten van xp cd - (2) r kiezen (3) op de opdrachtpromt tik je chkdsk /r (4) herstart geven en probleem is waarschijnlijk opgelost...\r\n\r\nIk deed dat dus, die scan duurde wel even, en nu start Windows opeens netjes op. Geen idee hoe dit opeens komt maar ik zit in windows...\r\n\r\nWat ik mij nu afvraag: is die hall.dll file nu weer helemaal goed (of terug in geval van missing) of kan ditzelfde probleem zich binnen afzienbare tijd weer opnieuw voordoen? En waarom komt zo´n hall.dll melding opeens tevoorschijn? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2009 Wat kan:\nHal.dll (en geen hal[B]l[/B].dll) is een opstartbestand wat door boot.ini \"aangewezen\" wordt, d.w.z. in het[I] tekstbestandje[/I] boot.ini staat op welke partitie van welke schijf de verdere Windows XP installatie staat, en dan gaat Windows daar vandaan hal.dll laden.... maar als boot.ini een fout bevat zal Windows niet op de juiste schijf of partitie zoeken en dus hal.dll niet vinden.\n\nMaar het kan dus ook door een fout in het bestandssysteem gekomen zijn waardoor b.v. niet de juiste partities vermeld staan (partitietabel van de schijf), iets wat nu met de chkdsk opgelost is ?\n\nHet kan ook dat je met partitie-software bezig geweest bent.\n\n\nBest ook maar in Windows een programma downloaden om de gezondheid van je harddisk te testen (z.g. \"S.M.A.R.T.\" gegevens van de HDD uitlezen).\nDe fabrikant van je harddisk heeft wel zoiets, of probeer [url=http://www.almico.com/speedfan.php][U]Speedfan[/U][/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2009 [QUOTE=erikdenhouter;495118]Wat kan:\r\nHal.dll (en geen hal[B]l[/B].dll) is een opstartbestand wat door boot.ini \"aangewezen\" wordt, d.w.z. in het[I] tekstbestandje[/I] boot.ini staat op welke partitie van welke schijf de verdere Windows XP installatie staat, en dan gaat Windows daar vandaan hal.dll laden.... maar als boot.ini een fout bevat zal Windows niet op de juiste schijf of partitie zoeken en dus hal.dll niet vinden.\r\n\r\nMaar het kan dus ook door een fout in het bestandssysteem gekomen zijn waardoor b.v. niet de juiste partities vermeld staan (partitietabel van de schijf), iets wat nu met de chkdsk opgelost is ?\r\n\r\nHet kan ook dat je met partitie-software bezig geweest bent.\r\n\r\n\r\nBest ook maar in Windows een programma downloaden om de gezondheid van je harddisk te testen (z.g. \"S.M.A.R.T.\" gegevens van de HDD uitlezen).\r\nDe fabrikant van je harddisk heeft wel zoiets, of probeer [url=http://www.almico.com/speedfan.php][U]Speedfan[/U][/url][/QUOTE]\r\n\r\nIk heb zojuist speedfan 4.39 geinstalleerd, ben naar het tabblad SMART gegaan, alleen wat moet ik dan precies kiezen? En hoe kan ik vervolgens zien of iets goed of slecht is. Ik zie drie kolommen met value, worst en warn...\r\n\r\nBedankt weer! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2009 Makkelijkst is op de knop \"[I]Perform an online in-depth analysis of this harddisk[/I]\" klikken, en het rapport op de site van Speedfan lezen.\n\nDaar geven ze je een simpel [I]gezondheidspercentage[/I], met wat uitleg.\n\n([I]Value[/I] en [I]worst[/I] dat heb ik ook nooit helemaal begrepen, want er is geen uitleg wat ze voorstellen) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2009 Zojuist die analyse gedaan, hieronder het resultaat. Ik zie bij 1 attribuut warning staan en bij 1 normal...Is het ernstig gesteld?\r\n\r\n[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v285/DeLaSonny/naamloos.jpg[/IMG] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2009 [I]Power cycle count [/I]geeft aan hoe vaak de disk de hele cyclus van spanningsloos tot op volle snelheid en klaar voor gebruik is gemaakt.\nEn de test geeft aan dat dat vaker is gebeurd als het gemiddelde van alle tests bekend met dit type disk.\nDus eigenlijk zegt het dat hij al veel vaker opgestart is als het gemiddelde.\n\nInterpreteer dat hoe je wil: \n* het is een goede schijf.\nof\n* hij is al een flink eind in zijn natuurlijke leeftijd.\n\nHet kan verklaard worden met b.v. een gemiddeld lage temperatuur: de disk zal dan langer mee gaan.\nHet kan net zo goed dat alle andere disks van dit type niet kapot gegaan zijn, maar dat het systeem waar ze in zaten al in z\'n geheel vervangen was voordat de schijf kapot ging, en dus daarna niet meer getest is op de S.M.A.R.T. attributen. \nDat is een klein falen van S.M.A.R.T :rolleyes: namelijk dat een defecte schijf niet meer kan rapporteren dat deze defect is.\n\nHoe dan ook, het ziet er goed uit, maar hou het zeker in de gaten, want daar is S.M.A.R.T. voor, en zo vaak opstarten van een disk is dus best veel, namelijk 2,4 keer per dag over 5 jaar, elke dag.\n\nVoor de rest[I]:[/I] een fitness van 99% zegt een hoop, prima.\n\n\n( ! Het kan zijn dat een fabrikant bepaalde attributen ingebouwd heeft, welke specifiek voor dat merk zijn, en welke op dit moment alleen door een tooltje van die fabrikant gelezen kan worden) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2009 Bedankt weer voor je heldere toelichting!~\r\n\r\nAls laatste nog even terugkomend op een eerdere post van je:\r\n\r\n[QUOTE=erikdenhouter;495118]Wat kan:\r\nHal.dll (en geen hal[B]l[/B].dll) is een opstartbestand wat door boot.ini \"aangewezen\" wordt, d.w.z. in het[I] tekstbestandje[/I] boot.ini staat op welke partitie van welke schijf de verdere Windows XP installatie staat, en dan gaat Windows daar vandaan hal.dll laden.... maar als boot.ini een fout bevat zal Windows niet op de juiste schijf of partitie zoeken en dus hal.dll niet vinden.\r\n\r\nMaar het kan dus ook door een fout in het bestandssysteem gekomen zijn waardoor b.v. niet de juiste partities vermeld staan (partitietabel van de schijf), iets wat nu met de chkdsk opgelost is ?\r\n\r\nHet kan ook dat je met partitie-software bezig geweest bent. [/QUOTE]\r\n\r\nHoe kan een fout in een bestandssysteem komen? Een bestandssysteem is gewoon een partitie? bv. C: of D:? Komt dit gewoon door ouderdom van de HD dan dus ofzo? Ik had namelijk niks met partitiesoftware gedaan oid...Hoe kan boot.ini opeens verkeerde info geven?\r\n\r\nWaar het eigenlijk om draait :) : moet ik vrezen dat er snel weer een .dll bestand niet gevonden kan worden en ik weer met een zwart opstartscherm zit of kan ik er nu vanuit gaan dat dit zwarte scherm in principe niet meer terugkeert? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2009 De meeste fouten komen in het bestandssysteem door crashes van Windows of een programma, omdat die op exact op dat moment bezig zijn om naar disk te schrijven. En als die actie nog niet helemaal voltooid is terwijl de crash optreedt, zal de tabel waarin de bestandsgegevens staan niet volledig zijn.\n\nMaar... boot.ini is geen bestand waar lukraak naar geschreven wordt. Dat bestand is bij installatie van Windows samengesteld, en veranderd in principe niet snel.\n\n\nWat nu wel een fout heeft gemaakt op de schijf weet ik echt niet. Ook niet wat exact de fout was in het bestandssysteem waardoor hal.dll niet gevonden werd. Of dat boot.ini was, of de partitie tabel of MBR van de schijf.\nWat ik wel weet is dat de exacte fout meerdere malen gezien is.\n\nAltijd jammer dat chkdsk in de herstelconsole geen goede reportage kan laten zien van wat het hersteld heeft.\n\nIk geloof niet dat ouderdom van je harddisk dit veroorzaakt.\n\n[QUOTE=delasonny;495307]Een bestandssysteem is gewoon een partitie? bv. C: of D:?[/QUOTE]\nElke partitie heeft een individueel bestandssysteem. Dat is de standaard waarmee de ruimte ingedeeld en genoteerd wordt.\nJouw bestandssysteem is bijna zeker NTFS. (NT File System)\n\nMaar een andere partitie (station....) kan een ander type bestandssysteem hebben, b.v. het oudere FAT32, welke bepaalde beperkingen heeft. (bestandsgrootte max. 4GB, en veel lagere beveiligingsmogelijkheden)\nVeel USB sticks en geheugenkaarten hebben dat nog.\nEn oudere besturingssystemen zoals Windows 98 (en eerder) weten niet anders. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2009 Wat ik nog vergat over S.M.A.R.T.:\r\nsommige BIOS hebben er ook een S.M.A.R.T test in zitten. Dus daar kan je de disk ook mee testen.\r\nDe meesten kunnen een signaal afgeven als een disk zijn limieten overschrijdt, mits je S.M.A.R.T monitoring daar aan zet. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2009 Ok bedankt weer, begrijp nu een beetje hoe het in elkaar steekt. Ik zal nu maar even een backup van mn HD maken en verder hopen dat er niet weer zo\'n foutmelding naar voren komt. Meer kan ik preventief niet doen toch? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2009 Wat je kan doen, zeker omdat je al eerder een vaag probleem met een niet gevonden bestand had, is een aantal malwarescans uitvoeren.\r\n\r\nEen paar freeware scanners:\r\n[url=http://www.emsisoft.com/en/software/free/][u]A-squared[/u][/url]\r\n[url=http://www.safer-networking.org/index2.html][u]Spybot S&D[/u][/url]\r\n[url=http://www.malwarebytes.org/mbam.php][u]Malwarebytes\' Anti-malware[/u][/url]\r\n[url=http://www.superantispyware.com/][u]SuperAntispyware[/u][/url]\r\n[url=http://www.prevx.com/freescan.asp][u]Prevx CSI[/u][/url] (Trial) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2009 Bedankt Erik, ik zal nog even wat van die scans uitvoeren! Wat me nu te binnen schiet: Zou ik trouwens ook gewoon de HD van die laptop (Acer 1692wlmi) kunnen vervangen? Dan is het probleem ook opgelost toch, geen zwarte schermen meer... :) ? Niet dat ik dat zelf kan hoor, maar zo\'n HD is niet echt prijzig toch, of gaat een HD vervanging niet met zo\'n laptop? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2009 Als je oplet dat de schijf een beetje compatible (niet elke laptop verdraagt elke harddisk) is, kan je die vervangen, maar ik zou daar echt nog niet aan beginnen. \r\n\r\nJa ik begrijp het wel, je hebt geen vertrouwen meer in je systeem, en je wilt de dader hebben, maar ik zou als ik jou was die malware scans uitvoeren, en het gewoon daar bij laten.\r\n\r\nKan het zijn dat je PC ook vuil kan zijn zodat er te veel stof in zit, en deze niet meer goed koelt ?\r\nSpeedfan, PC Wizard of HDTune kunnen ook temperaturen meten, en dat is geen overbodige luxe. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2009 [QUOTE=erikdenhouter;495511]\r\nKan het zijn dat je PC ook vuil kan zijn zodat er te veel stof in zit, en deze niet meer goed koelt ?\r\nSpeedfan, PC Wizard of HDTune kunnen ook temperaturen meten, en dat is geen overbodige luxe.[/QUOTE]\r\nHet ging om een laptop he :cool: . Zo\'n notebookcooler helpt volgens mij ook wel. Wil die ook aanschaffen. Alleen al om die hitte op mn bovenbenen te voorkomen. Ik laat de HD er dan maar inzitten. Merk dan vanzelf wel als ie het begeven heeft :) En wellicht gebeurt dat helemaal niet....\r\n\r\nPs. Zojuist even twee van die scans uitgevoerd (malwarebytes en superantispyware), 0 objecten geinfecteerd...eigenlijk in alle opzichten dus een gezonde HD zou je zeggen (Fitness 99% en geen infecties), op die power cycle count na...die 2 .dll files die gemist werden zal dan dus wel simpleweg komen door ouderdom/hoogmatig gebruik van HD? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen