Ga naar inhoud

Standaard partitie maken in Vista?

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,\r\n\r\nIk wil windows 7 op mn laptop installeren, maar ik heb ook nog geen zin om vista er al af te gooien. Dus wil ik een nieuwe partitie maken om die op te zetten. Daarvoor heb ik een paar tutorialtjes gebruikt zoals [URL=\"http://lifehacker.com/5126781/how-to-dual-boot-windows-7-with-xp-or-vista\"]deze[/URL] en [URL=\"http://www.vista-helpdesk.nl/tips-a-tricks-windows-vista/185-extra-partitie-aanmaken-harde-schijf.html\"]deze[/URL].\r\n\r\nIk ben wel al zover dat ik 30Gb heb vrijgemaakt voor mn nieuwe partitie. (eerst kon ik maar max. 11 gig van mn D-schijf vrijmaken, en toen dat gedaan was kon ik dr wel nog eens 19 van dezelfde schijf vrijmaken. op een andere manier deed ie dat niet).\r\nMaar van die 30 Gb wil ik dan een nieuw eenvoudig volume maken, en op het einde van de wizard krijg ik een waarschuwingsmelding dat ie dan alleen maar een dynamische schijf kan maken en dat ik daar geen besturingssystemen op kan installeren.\r\n\r\nHeeft iemand hier een oplossing voor?\r\n\r\nDit is een laptop (acer aspire 5920) Vista Home Premium SP2. Ik denk dat ie maar 1 fysieke schijf heeft maar dat weet ik niet zeker.. tot nu toe heb ik een C en D schijf staan. En ik wil dan nog een E schijf erbij waar ik Windows 7 op zet.\r\nIk heb het ook met EASEUS Partition Master 4.0 Home Edition geprobeerd maar daar kan ik alleen maar de eigenschappen van mn niet toegewezen 30 Gb bekijken.
Link naar reactie
Ik denk dat je door die twee kleine partities (waarop de herstelsoftware van de computer staat) de boot in gaat.\n\nIedere schijf kan maximaal 4 primaire partities hebben waarop je een besturingssysteem kunt installeren. Die 4 primaire partities zullen in jouw geval nu op zijn.\n\nOm meer dan 4 partities te maken waarop je besturingssystemen kunt installeren, heb je een uitgebreide partitie nodig die de plaats van één van de 4 primaire partities gaat innemen. Komt er dus op neer dat je je D-station moet opofferen om er een uitgebreide partitie van te maken.\n\nIn die uitgebreide partitie kun je vervolgens meerdere logische stations aanmaken waar je wel weer besturingssystemen op kun installeren. Daar maak je er dus twee, eentje voor je oude D, eentje voor Win7.
Link naar reactie
ok dan heb ik er dus goed aan gedaan om al een backup te maken van mn D schijf...\nik zal het vanavond eens proberen en dan laat ik nog weten of het wat is geworden.\nmaar bedankt :D ik hoop dat dit lukt\n\nEdit: het is me gelukt! bedankt Foobar dat heeft erg geholpen\ndan kan ik nu eens gaan checken of windows 7 wat voor me is
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...