Ga naar inhoud

Uren optellen in Excel

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik wil de uren optellen in Excel. Dat gaat zonder problemen. Als ik echter een begintijd aangeef (18:30) en dan een eindtijd (6:30) loopt dit mis.\r\nIk heb een kolom pauze, begintijd en eindtijd. In de volgende kolom wil ik de totale werktijd inclusief pauze en de kolom daarna de tijd exclusief pauze. \r\nAls ik een gewonen begin- en eindtijd ingeef, telt hij zonder problemen op maar met een nachtrit gaat dit niet. \r\n\r\nHoe stel ik de juiste formules in?
Link naar reactie
Als je ritten hebt die langer dan 24 uur duren zul je sowieso met datums erbij moeten gaan werken. Doe je dat, dan gaat het vanzelf goed. Datum en tijd dan uiteraard wel in één cel invullen en niet over twee cellen splitsen.\n\nAls je geen datums erbij wilt EN geen ritten langer dan 24 uur hebt, dan heb je waarschijnlijk genoeg aan een simpele ALS structuur.\n\nStel de begintijd in A1 en de eindtijd in B1.\nVoor het verschil gebruik je in C1:\n=ALS(A1>B1; 24-A1+B1; B1-A1)
Link naar reactie
mogelijk omdat 24:00 gelijk is aan 0:00. \n\n0:00 is het begin van een dag. 24:00 is het begin van de er op volgende dag. 24:00 past dus in feite niet in één dag, waardoor wordt overgeschakeld op datumnotatie.\n\nZelf vul ik tijden altijd gewoon als kommagetal in. Scheelt een hoop gedoe. 13:30 wordt dan 13,5. 7:45 wordt 7,75 etc. Als je op de minuut af tijden wil noteren wordt dat uiteraard een beetje ingewikkeld...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...