Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2009 Delen Geplaatst: 25 augustus 2009 Woensdag 26-08 gaat in onze wijk de hele dag de stroom eraf.\r\nIk dacht slim te zijn en de bios batterij te vervangen, ook omdat\r\nde PC al 8 jaar oud is.\r\nIk was in de veronderstelling dat ik de spanning op de voeding moest laten\r\nom zo veilig (ahum) de batterij te kunnen vervangen.\r\n\r\nIk lees nu dat de hele pc spanningsloos moet zijn, dus stekkers eruit.\r\n\r\nNa de batterij te hebben vervangen start de PC niet meer op.\r\nJe hoort de harde schijf niet booten, rode HD lampje blijft branden, verder draait alles wel normaal.\r\nIs mijn moederbord naar de knoppen of valt er nog iets te redden?! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2009 Haal de harde schijf eens los (eerst spanning er af ;) ) en zet de pc dan eens aan. Krijg je dan wel iets te zien? Een melding dat de harde schijf niet gevonden kan worden? Iets anders? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2009 [QUOTE=FooBar;482503]Haal de harde schijf eens los (eerst spanning er af ;) ) en zet de pc dan eens aan. Krijg je dan wel iets te zien? Een melding dat de harde schijf niet gevonden kan worden? Iets anders?[/QUOTE]\r\n\r\nGa ik vanvond proberen Foobar!\r\nBedankt! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2009 Ok, succes daarmee.\n\nMocht je dan de melding krijgen dat de schijf niet wordt gevonden, dan is die mogelijk overleden, hoewel ik dat wel erg raar zou vinden.\n\nAnders: bios-batterij eruit en dan opstarten (met harde schijf gewoon aangesloten). Als hij dan wel door wil starten zal \'ie daar over klagen, maar verder wel gewoon moeten werken. Als je dan in Windows komt, gelijk een backup maken! Zien we daarna wel weer verder. Je bestanden niet kwijt zijn is op dit moment het belangrijkste denk ik. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2009 probeer voor de zekerheid de oude batterij ook weer eens?\nvoor tzelfde heb je een dood exemplaar meegekregen.\nOf meet hem eens door met een multimeter.\n\nHet enige wat je kwijt kunt raken zijn je eigen instellingen in het bios dus zoveel kwaad kan het niet als dat ding eens leeg raakt.\nMet het verwisselen ben je die ook al kwijt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2009 Er is mij eergisteren wel een schroefje op het moederbord gevallen :(\r\nDe batterij zat onder de geluidskaart, die heb ik eruit moeten halen om bij de batterij te kunnen komen.\r\nDaarna de batterij vervangen CR2032 (eentje van Varta; voor 2012 toepassen)\r\nOp het moment van terugplaatsen van de geluidskaart is het borgschroefje op een klein ic gevallen.\r\nVerder heb ik mij wel (geprobeerd) te ontladen door continue kontakt te maken met de kast van de pc Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2009 [QUOTE=reeltje;482679]Er is mij eergisteren wel een schroefje op het moederbord gevallen :(\r\nDe batterij zat onder de geluidskaart, die heb ik eruit moeten halen om bij de batterij te kunnen komen.\r\nDaarna de batterij vervangen CR2032 (eentje van Varta; voor 2012 toepassen)\r\nOp het moment van terugplaatsen van de geluidskaart is het borgschroefje op een klein ic gevallen.\r\nVerder heb ik mij wel (geprobeerd) te ontladen door continue kontakt te maken met de kast van de pc[/QUOTE]\r\n\r\nnou, het blijft waardeloos.\r\nDe batterij is eruit voor een lange tijd met de netstekker eruit.\r\nDe jumper voor de cmos resetten geprobeerd.\r\nAlles zonder resultaat, het beeldscherm blijft ook zwart.\r\nIk zie in de handleiding dat het schroefje op het bios flash geheugen terecht is gekomen.\r\nDat is een 2MB chip.\r\nnieuw MoBo of heeft iemand zo\'n chip om te vervangen? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 27 augustus 2009 hey reeltje,\n\nik zou als ik jou was kijken naar een nieuw moederbord.\nIk heb namelijk het zelfde probleem gehad als jij en het zou goed kunnen dat als het al aan je bios ligt dat er voor heeft gezorgt dat er meer kapot is gegaan.\nBij mij was dit het geval...\n\nhelaas.. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 27 augustus 2009 Lijkt mij sterk dat een vallend schroefje die bioschip, de eeprom dus, om zeep heeft gebracht, maar goed.\r\n\r\n\r\nBegin hiermee.\r\n--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\r\nWerkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.\r\nJe dient wel zeker te weten dat de voeding goed is.\r\n\r\nBouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu \r\nerin, hang er nu de interne luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios, \r\nof haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.\r\n\r\nZoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even \r\nonthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de \r\nvideokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.\r\n\r\nSluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen met een schroevendraaier o.i.d., nu moet je\r\nbiosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen \r\nsignaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of \r\njumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.\r\n\r\nProbeer het ook zonder CPU, dan krijg je een lange beep bij de meeste borden, maar helaas niet altijd en dus kun je zo niet controleren of de CPU goed is, maar die gaan zelden stuk, hooguit door oververhitting.\r\n\r\nWel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer \r\nbiosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps wel \r\nbeeld,videokaart goed, wel beeps en geen beeld, videokaart niet goed.\r\n\r\nVoor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.\r\n---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\r\n\r\nIndien er bij een boot helemaal niets gebeurt en je hebt een PS/2 tokkelbord eraan hangen waarvan de ledjes even oplichten dan kun je de biosbootblock van die bios aanspreken.\r\n[url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229#biosflashmislukt[/url]\r\n\r\nZit er nog leven in dan is de bios goed, zit er geen leven in dan kun je nog een bios chip bij de mobobakker aanvragen of op onderstaande link bestellen.\r\n[url]http://www.flashbios.org/[/url]\r\nMaar of het dan aan de bios chip ligt is nog maar de vraag. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 27 augustus 2009 je kunt ook het bios opsturen naar dat adres om te laten flashen naar de laatste software.\nIs het kaduuk stuurt ie wel een andere. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 28 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2009 bedankt voor de tips en hulp, in de huidige situatie hoor ik geen bios bleeps ik\r\nga checken of ik zonder kaarten wel iets hoor.\r\nZoniet, heb ik al een mobo voor 10 euro op t oog Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2009 [QUOTE=reeltje;483046]bedankt voor de tips en hulp, in de huidige situatie hoor ik geen bios bleeps ik\r\nga checken of ik zonder kaarten wel iets hoor.\r\nZoniet, heb ik al een mobo voor 10 euro op t oog[/QUOTE]\r\n\r\n@langepier\r\nik heb het mobo uitgebouwd en alleen met processor en videokaart getest.\r\nGeeft geen piep en ook geen beeld.\r\nconclusie; stuk? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2009 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2009 *zucht*\r\nik heb een ander moederbord kunnen kopen op MP.\r\nEen shuttle AK32-V/N voor 10 euro.\r\nDe raad van langepier opgevolgt en alleen de processor met koeler en de videokaart \r\ngeplaatst.\r\nresultaat; GEEN beeld, het beeldscherm blijft op standby springt niet aan.\r\nGisteren een oude pci slot videokaart (werkend) geprobeerd in beide mobo\'s wat denk je...\r\n\r\nGEEN beeld :( ik snap het niet meer.... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 september 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2009 Voeding goed? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen