Ga naar inhoud

Hele vage SATA probleem!

Aanbevolen berichten

Hoi \n\nIk heb een heel vage probleem met mijn SATA2 harde schrijfen.\n\nHet zit namelijk zo, Ik heb kort geleden me 2de HTPC (aka MediaCenter)\ngebouwt. Alles werkt. Maar na +/- 4 dagen (na een schone Windows XP Pro SP3 installatsie) Begint opeens de SATA2 harde schrijfen heel traag te doen.\n\nB.V \nAls ik een 4 gig bestand kopieert van HDD1 naar HDD2, \nNormaal duurt dat kopieren/verplaatsen 3 a 4 minuten maar nu doet die er 24+ minuten over:confused:\n\nHet werd pas echt irritant toen ik een 12 gig MKV video bestand wauw uitpakken met winrar, En dat het 56 min duurde dat het klaar was (cry)\n\nIk heb van alles geprobeert. 2 soorten versies van XP geprobeert, Nieuwe SATA driver geinstalleert. Maar het wil maar niet lukken.\n\nAan de CPU en moederbord kan het niet aan liggen. Dat zijn een AMD 64x X3 en een M4N87-pro.\n\nHier wordt ik wel een betje moe van.\nDus als jullie het niet weten ga ik gewoon terug met het moederbord.\n\n\nAlvast bedankt
Link naar reactie
Kijk eerst eens naar beide harddisks.\r\n\r\nDat kan je doen met een analyse-programma wat van de site van de harddisk fabrikant te downloaden is, of kijk met een programma als [url=http://www.almico.com/speedfan.php][U]Speedfan[/U][/url]. Daar kan je de S.M.A.R.T. gegevens van de harddisk(s) uitlezen, en daarmee de gezondheid van de schijf.\r\nOp de S.M.A.R.T. tab van dat programma zit de optie \"Perform an online in-depth analysis of this harddisk\" waarmee de gegevens op de website van Speedfan bekeken worden, en er wat uitleg bij staat.
Link naar reactie
Waar hieronder Gbps staat moet je Gbpm lezen, maar dan klopt de conclusie niet meer, dus sla het hele bericht maar over...\n\n--------------\n\n4 GB in 4 minuten zou overeen komen met 8 Gbps. Dat lijkt me sterk...\nSATA2 gaat hooguit met 3 Gbps. Nu is dat de theoretisch maximale snelheid van de SATA2 verbinding en dat zegt verder niet zo veel over de snelheid van de schijf.\n\nAls je zegt dat je 24 minuten over 4 GB doet, dan geeft dat als snelheid 1,33 Gbps en dat lijkt me een stuk aannemelijker. Zeker als je de aanlooptijd meeneemt die Windows vooraafgaand aan het kopieren consumeert: controleren of er genoeg plek is, deze plek reserveren, etc.\n\n12 GB in 56 minuten: 1,7 Gbps; ook niks mis mee.\n\nDie 4 GB in 4 minuten lijkt meer op het verplaatsen op dezelfde schijf onder een NTFS bestandssysteem. Beetje aan de lange kant voor zo\'n verplaatsing, maar zou kunnen. Maar 4 GB in 4 minuten verplaatsen tussen twee SATA2 schijven kan dus gewoon niet. Dat kan zelfs niet met twee SATA3 schijven!\n\nLigt dus niet aan je computer; daar is niks mis mee.
Link naar reactie
[QUOTE=DaFixer;481789]Ik heb de image net terug gezet.\r\n\r\nNu de test gedaan met de 8 gig, En nu zegt die 3 min. Om te verplaasten.\r\nEn de groene bak vult ook sneller.[/QUOTE]\r\nDan hoef je niet meer het BIOS er bij te betrekken, er is dus een software probleem (geweest ? ).\r\n\r\nLet waarschijnlijk maar beter op malware :cool:
Link naar reactie
[QUOTE=DaFixer;484762]En bij op het starten van mij HTPC krijg ik ook een melding dat de \"expres gate\" installation incompleet is.[/QUOTE]\n[url=http://www.computerhope.com/jargon/e/exprgate.htm] \n[u]ASUS Express Gate[/u][/url]\n\nIs een Asus techniek waarbij er een Linux besturingssysteempje in een flash chip op het mobo zit, welke in vier seconden opgestart is, en waarmee je simpel op Internet kan surfen, en b.v. een kleine editor kan gebruiken.\nAl voor wanneer je haast hebt, en niet twee minuten op de Windows boot wil wachten.\n\nEven op je moederbord CD kijken voor de (her)installatie ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...