Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Hoi \n\nIk heb een heel vage probleem met mijn SATA2 harde schrijfen.\n\nHet zit namelijk zo, Ik heb kort geleden me 2de HTPC (aka MediaCenter)\ngebouwt. Alles werkt. Maar na +/- 4 dagen (na een schone Windows XP Pro SP3 installatsie) Begint opeens de SATA2 harde schrijfen heel traag te doen.\n\nB.V \nAls ik een 4 gig bestand kopieert van HDD1 naar HDD2, \nNormaal duurt dat kopieren/verplaatsen 3 a 4 minuten maar nu doet die er 24+ minuten over:confused:\n\nHet werd pas echt irritant toen ik een 12 gig MKV video bestand wauw uitpakken met winrar, En dat het 56 min duurde dat het klaar was (cry)\n\nIk heb van alles geprobeert. 2 soorten versies van XP geprobeert, Nieuwe SATA driver geinstalleert. Maar het wil maar niet lukken.\n\nAan de CPU en moederbord kan het niet aan liggen. Dat zijn een AMD 64x X3 en een M4N87-pro.\n\nHier wordt ik wel een betje moe van.\nDus als jullie het niet weten ga ik gewoon terug met het moederbord.\n\n\nAlvast bedankt Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Kijk eerst eens naar beide harddisks.\r\n\r\nDat kan je doen met een analyse-programma wat van de site van de harddisk fabrikant te downloaden is, of kijk met een programma als [url=http://www.almico.com/speedfan.php][U]Speedfan[/U][/url]. Daar kan je de S.M.A.R.T. gegevens van de harddisk(s) uitlezen, en daarmee de gezondheid van de schijf.\r\nOp de S.M.A.R.T. tab van dat programma zit de optie \"Perform an online in-depth analysis of this harddisk\" waarmee de gegevens op de website van Speedfan bekeken worden, en er wat uitleg bij staat. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Waar hieronder Gbps staat moet je Gbpm lezen, maar dan klopt de conclusie niet meer, dus sla het hele bericht maar over...\n\n--------------\n\n4 GB in 4 minuten zou overeen komen met 8 Gbps. Dat lijkt me sterk...\nSATA2 gaat hooguit met 3 Gbps. Nu is dat de theoretisch maximale snelheid van de SATA2 verbinding en dat zegt verder niet zo veel over de snelheid van de schijf.\n\nAls je zegt dat je 24 minuten over 4 GB doet, dan geeft dat als snelheid 1,33 Gbps en dat lijkt me een stuk aannemelijker. Zeker als je de aanlooptijd meeneemt die Windows vooraafgaand aan het kopieren consumeert: controleren of er genoeg plek is, deze plek reserveren, etc.\n\n12 GB in 56 minuten: 1,7 Gbps; ook niks mis mee.\n\nDie 4 GB in 4 minuten lijkt meer op het verplaatsen op dezelfde schijf onder een NTFS bestandssysteem. Beetje aan de lange kant voor zo\'n verplaatsing, maar zou kunnen. Maar 4 GB in 4 minuten verplaatsen tussen twee SATA2 schijven kan dus gewoon niet. Dat kan zelfs niet met twee SATA3 schijven!\n\nLigt dus niet aan je computer; daar is niks mis mee. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 @FooBar\nWaar gaat één van ons nu fout ? :D\n\nDe berekening zoals je doet klopt denk ik niet:\n\nGigaBite x 8 = Gbit\nEen minuut = 60 seconden\n\nGbit/sec = ( GB x 8 ) / ( min. x 60 ) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Hoe staat de SATA controller in de bios geconfigureerd?\r\nHoe staat de schijf in apparaatbeheer geconfigureerd? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Ow ik zal het effe testen met speedfan.\n\nIk ben nu een een image aan het terug zeten.\nIk wauw net een film van 8 gig verplaatsen. En dat zauw 45 min duren.\nEens kijken wat die doet met die terug gezete image. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 UDMA 6 ofzo \r\n\r\n\r\n[QUOTE=Lange Pier;481786]Hoe staat de SATA controller in de bios geconfigureerd?\r\nHoe staat de schijf in apparaatbeheer geconfigureerd?[/QUOTE] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Ik heb de image net terug gezet.\n\nNu de test gedaan met de 8 gig, En nu zegt die 3 min. Om te verplaasten.\nEn de groene bak vult ook sneller.\n\nMaar ik installeer effe speedfan dan zal ik eens kijken :D Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 [QUOTE=DaFixer;481788]UDMA 6 ofzo[/QUOTE]\r\n\r\nDat staat daar helemaal niet bij.:confused:\r\nAls je dat niet wil nakijken zeg dat dan gewoon.\r\n\r\nBeleidsinstelling voor de schijf en ahci mode voor de sata controller heb ik het over. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Ja sorry ik was net bezig met terug zetten met image.\n\nIk zal zo effe in de bios kijken.\nVolgens mij heb wel iets van ahci zien staan.\n\nIk heb net een \"in-dept\" test gedaan op de 2 sata schrijfen.\n500 gig schrijf was de meeste Very Good en een paar Normaal.\nde 1000 gig schrijf was alles Very Good. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 Ik heb in de Bios gekeken:\n\nBij Storage Config\nSata Mode staat op Sata Mode, Maar ik kan ook ahi mode kiezen.\n\nWaar presies moet ik kijken in \"apparaatbeheer \"\n\nIk heb daar alleen partieties aangemaakt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2009 [QUOTE=erikdenhouter;481785]@FooBar\r\nWaar gaat één van ons nu fout ? :D[/QUOTE]\r\nDammit...M\'n berekening gaat goed; m\'n eenheid niet. Voor wat het waard is bedoelde ik Gbpm in plaats van Gbps :D Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2009 Geeft niet, duidelijkheid is waar het om gaat.\r\nIk weet dat je voldoende ervaring hebt om juist zo\'n simpele fout te maken :p Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 23 augustus 2009 [QUOTE=DaFixer;481789]Ik heb de image net terug gezet.\r\n\r\nNu de test gedaan met de 8 gig, En nu zegt die 3 min. Om te verplaasten.\r\nEn de groene bak vult ook sneller.[/QUOTE]\r\nDan hoef je niet meer het BIOS er bij te betrekken, er is dus een software probleem (geweest ? ).\r\n\r\nLet waarschijnlijk maar beter op malware :cool: Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2009 Ja ik heb vandaag de mobo omgeruilt.\n\nEn de nieuwe zit er in, Nu zegt die 12 min bij verplaasten bij 5 gig.\n\nIk denk het dat het een software probleem is :(\nMaarja toch wel vaag.\n\nKan het een bug wezen? En als ik me sata schrijfen op ahi mode zet ben ik dan niet me data kwijt?\n\nAlvast bedankt Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2009 Installeer eerst eens een programma als [url=http://www.hdtune.com/][U]HDTune[/U][/url] (of PC Wizard) waarmee je een benchmark kan uitvoeren, en we niet elke keer de snelheid hoeven om te rekenen zonder te weten wat voor actie eigenlijk is uitgevoerd met jouw meting. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 31 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2009 Oke zal eens doen.\n\nMaar ik merk dat het niet alleen met verplaasten is :(\n\nOok parren en uitpakken gaat ook erg traag. Mijn oude AMD 64 4200 kan het zelfs veel sneller. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 september 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2009 Hoi ik heb een file benchmark gedaan op de 2 schrijfen.\n\nEn het zit net onder de 10mbp\'s. Volgens mij is dit erg traag.\n\nIk heb ook op de forum op Asus gekeken, En daar was ook iemand met het\nzelfde probleem :S\n\nEn bij op het starten van mij HTPC krijg ik ook een melding dat de \"expres gate\" installation incompleet is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 september 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2009 [QUOTE=DaFixer;484762]En bij op het starten van mij HTPC krijg ik ook een melding dat de \"expres gate\" installation incompleet is.[/QUOTE]\n[url=http://www.computerhope.com/jargon/e/exprgate.htm] \n[u]ASUS Express Gate[/u][/url]\n\nIs een Asus techniek waarbij er een Linux besturingssysteempje in een flash chip op het mobo zit, welke in vier seconden opgestart is, en waarmee je simpel op Internet kan surfen, en b.v. een kleine editor kan gebruiken.\nAl voor wanneer je haast hebt, en niet twee minuten op de Windows boot wil wachten.\n\nEven op je moederbord CD kijken voor de (her)installatie ? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 september 2009 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2009 [QUOTE]Even op je moederbord CD kijken voor de (her)installatie ?[/QUOTE]\nOf even uitzetten in het BIOS, heb nl ook zo\'n MoBo Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen