Ga naar inhoud

Processorkoeler stopt tijdens opstarten

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nsinds een week heb ik in de bios de optie aan staan, dat mijn computer een piep signaal geeft als de processorkoeler (is ge)stopt met draaien. Het blijkt dat de koeler van mijn processor tijdens het opstarten regelmatig (maar niet altijd ?!?) niet de hele tijd draait, en dus af en toe stopt) \r\n\r\nZodra Windows (Vista 32 bit) eenmaal helemaal opgestart is draait de processorkoeler altijd goed (tot nu toe). In de bios staat de manier van processor koeler aansturen op Legacy (voor zover ik begrepen heb, stuurt de bios dan de koeler aan).\r\n\r\nKan het kloppen dat de koeler tijdens het opstarten niet goed draait? \r\nZonee, wat zou het probleem kunnen zijn, en hoe snel moet ik dit oplossen??\r\n\r\nAlvast bedankt voor de hulp!!\r\n\r\nGroeten,\r\nWillem
Link naar reactie
Beste Jeroenyboy22,\r\n\r\nDank je voor je snelle antwoord!\r\nHieronder heb ik wat systeem info neergezet:\r\nMoederbord = Gigabyte Technology 965P-S3\r\nProcessor = Intel core 2 cpu 6400 @ 2.13 Ghz\r\nGeheugen = 2048 mb (800 mhz dual channel)\r\nVideo = Asus EAH3650\r\n\r\nBios = award Software International, INC\r\nDate = 07/17/2006\r\nVersion= F2\r\nSize = 1,0 MB\r\n\r\nIk moet eerlijk toegeven dat ik de bios nog nooit heb geupdate (en ook niet weet hoe dat werkt...). Moet ik er bang voor zijn dat de koeler ook stopt als Vista al draait?? Tot nu toe doet hij het goed, maar ik heb geen idee wat er mis kan zijn (of kan updaten van bios al genoeg zijn??)\r\n\r\nAlvast bedankt voor de info!
Link naar reactie
Ja. \r\n Pas wanneer de temperatuur stijgt naar bepaalde waarden gaat de fan (harder) draaien, om slijtage en lawaai te beperken.\r\nEn ik neem aan dat die regeling nu naar behoren werkt.\r\n\r\nInstalleer een programma als [url=http://www.almico.com/speedfan.php][U]Speedfan[/U][/url] of [url=http://www.cpuid.com/pcwizard.php][U]PC Wizard[/U][/url], en je ziet in real time wat de CPU fan aan toerental maakt, en dan zal je zien dat bij een flinke belasting van je systeem de snelheid van de fan omhoog gaat.
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;481490]Je hoeft niet verder te zoeken naar problemen die er niet zijn hoor....[/QUOTE]\r\nBen ik het wel mee eens...\r\nHet is wel zo dat het flashen van de laatste BIOS versie altijd aan te raden is, maar wanneer er geen problemen zijn zou ik ze ook niet gaan zoeken.\r\n\r\nBIOS updates zijn vaak toegespitst op hele specifieke hardware combinaties, en als je die niet herkent in de versie-historie van de BIOS updates, zou ik er niet zo snel aan beginnen.\r\nAls er tijdens het flashen iets fout gaat ben je echt verder van huis :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...