Anoniem2 Geplaatst: 11 augustus 2009 Delen Geplaatst: 11 augustus 2009 Hallo forumleden,\r\nMijn xp profess. is zodanig middels een virus vastgelopen, dat ik de harde schijf weer eens wil formateren en XP opnieuw installeren.\r\nOmdat ik de CD van XP niet aan de praat kan krijgen wilde ik de opstartdiscette daarvoor gebruiken.\r\nHet is al zo lang geleden dat ik dit heb gedaan, dat ik ben vergeten wat er achter A:\\>- met zijn kniperende\r\nstreepje moet worden ingevuld.\r\nHopende dat jullie mij kunnn helpen, Met de vriendellijke groet, Weetgraag. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2009 Als het een opstartdiskette is, hoef je hem alleen maar in je pc te stoppen.\r\nKan zijn dat je in de bios nog even moet aangeven dat er opgestart moet worden van diskette. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2009 [COLOR=\"Red\"]A:\\>format c:\\ [/COLOR]( als C de Windowsschijf is ) gevolgd door ENTER als de schijf FAT gepartitioneerd is.\r\nAls de schijf NTFS gepartioneerd is zul je met FDISK moeten gaan werken.\r\nHet commando wordt dan [COLOR=\"red\"]A:\\>fdisk[/COLOR] gevolgd door ENTER om vervolgens via het menu de Windowspartitie te verwijderen.\r\nDaarna herstarten met de XP-CD en Windows op het ongepartioneerde gedeelte installeren.\r\n\r\nTip: Als je meerdere schijven hebt, koppel ze dan los ( behalve je WIndows schijf ) zodat daar niets mee kan gebeuren.\r\n\r\nHeb je 1 schijf met meerdere partities, let er dan goed op welke je formateerd of verwijderd en maak een goede back-up! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2009 Ook als je nu eerst een opstartdiskette gebruikt zul je die XP cd toch ooit aan de praat moeten krijgen om XP te kunnen installeren. En dan kun je dat netzogoed maar beter nu doen dan met die diskette gaan stoeien. De CD biedt immers ook mogelijkheden om de harde schijf te partitioneren en formatteren. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2009 [QUOTE=weetgraag;480073]Hallo forumleden,\r\nMijn xp profess. is zodanig middels een virus vastgelopen, dat ik de harde schijf weer eens wil formateren en XP opnieuw installeren.\r\nOmdat ik de CD van XP niet aan de praat kan krijgen wilde ik de opstartdiscette daarvoor gebruiken.\r\nHet is al zo lang geleden dat ik dit heb gedaan, dat ik ben vergeten wat er achter A:\\>- met zijn kniperende\r\nstreepje moet worden ingevuld.\r\nHopende dat jullie mij kunnn helpen, Met de vriendellijke groet, Weetgraag.[/QUOTE]\r\n\r\nIk denk dat je in de BIOS eerst moet aan gaan geven dat je eerste bootdrive de cd-rom drive is dan F10 en de boel saven. Daarna opstarten met de CD-rom van Win XP als het goed is krijg je dan een melding: \"[B]Druk op een toets als je met de cd-rom wilt opstarten[/B]\" \r\n\r\nEn dat is alles\r\n\r\nNiet vergeten na de installatuie de HDD weer als eerste bootdevice te geven ander start je pc niet meer op. geeft ie aan Missing NTDLR Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2009 [QUOTE=Gekwordikervan;480135]\r\nNiet vergeten na de installatuie de HDD weer als eerste bootdevice te geven ander start je pc niet meer op. geeft ie aan Missing NTDLR[/QUOTE]\r\n\r\nNee hoor, als je cd als eerste en je hdd als tweede bootdevice staat zal je pc van hdd opstarten als er geen cd in de drive zit of als je niet op een toets drukt tijdens de melding \"Druk op een toets als je met de cd-rom wilt opstarten\". Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 augustus 2009 Auteur Delen Geplaatst: 13 augustus 2009 [QUOTE=Hans60;480169]Nee hoor, als je cd als eerste en je hdd als tweede bootdevice staat zal je pc van hdd opstarten als er geen cd in de drive zit of als je niet op een toets drukt tijdens de melding \"Druk op een toets als je met de cd-rom wilt opstarten\".[/QUOTE]\r\nHallo allen die mij van advies hebben gediend,\r\nHet opvolgen van jullie juiste adviezen leidde tot niets.\r\nNa ruim een uur te hebben gezocht, kwam ik er achter wat daar van de oorzaak was.\r\nHet virus had namelijk mij als \"administrator\" verandert in \"gebruiker\".\r\nWaaraan geen toegang tot formateren verbonden was.\r\nToen ik na wat experimenteren weer als \"de administrator kon inloggen, had ik weer toegang tot de CD Prof.XP.\r\nEn kon ik - vooraf gegaan aan het formateren - tot installeren overgaan.\r\n\r\nNiet temin van harte bedankt voor jullie raad, die ik zekerheidshalve op een USB0 -stick heb opgeslagen.\r\nMet de vriendelijke groet, Weetgraag. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen