Ga naar inhoud

Hulp bij kiezen nieuwe PC

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik werk nu op een oude Fujitsu Siemens notebook (D7830) en ben hard aan een nieuwe computer toe. Maar ik heb een beperkt budget (450 euro) en zie door de bomen het bos niet meer! Ik zie best aantrekkelijke aanbiedingen voor die prijs (en minder!) maar waar moet ik op letten?\n\nWat is voor mij belangrijk? Ik doe veel met fotografie (maar wil geen Mac) en upload veel foto\'s naar flickr (bijvoorbeeld). Ik gebruik het MS Office pakket (en/of Open Office) veelvuldig en wil snel kunnen werken met software als Photoshop en Paint Shop Pro.\n\nSpelletjes op de computer doe ik niet. Downloaden af en toe wel. Een goede beveiliging van de computer vind ik belangrijk maar ik word stapelgek van beveiligings-software die de computer ape-langzaam maakt of waarvoor je zo ongeveer een universitaire opleiding moet hebben om de instellingen goed & gunstig te doen. Ook hier is een advies gewenst!\n\nStel alsjeblieft vragen die nodig zijn om goed advies te kunnen geven. En als je op dit moment aanbiedingen weet dan hoor ik dat ook graag.\n\nAlvast heel erg bedankt!\n\nElisabeth\n\nOhja PS mijn nieuwe computer hoeft geen notebook te zijn (mag wel als dat gunstiger uit komt qua prijs/kwaliteit/specs) hoewel ik denk dat ik liever weer een desktop heb.
Link naar reactie
  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dank voor je advies. Ik moet je eerlijk bekennen dat DELL mij tot nu toe steeds afgeraden is en ook van Windows Vista hoor ik veel slechte berichten. Ik moet nog even in de specs van deze set duiken. Die kleurtjes is alvast leuk ;-)\n\nIk heb bij Office Centre een aanbieding gezien van een Compaq Presario CQ2200 + Q2159 (desktop met LCD monitor) met 1 GB werkgeheugen en 160 GB harde schijf. Nou heb ik een aantal externe harde schijven voor mijn fotomateriaal dus 160 lijkt me genoeg, maar is 1 GB voldoende om de rest vlotjes te draaien?\n\nOhja, die set kost 299,- maar dat is ex BTW dus er komt zo\'n 60 euro bij.\n\nToevoeging: Systeem met monitor, ja, want ik heb nu een notebook dus zou bij een desktop een losse monitor moeten hebben.
Link naar reactie
Hallo Olivvv,\n\nDank voor je reactie, ik zal zeker ook de Makro in de gaten houden, maar kan iemand iets zeggen over de minimale vereisten voor de computer die bij mij (mijn gebruik) past? \n\nIk weet dat het budget wat aan de krappe kant is maar ik zie zo veel aanbiedingen onder die prijs dat er toch ergens iets bij moet zitten wat bij mijn gebruikersprofiel past? En zo niet? Als iemand goed kan aangeven wat ik minimaal nodig zou hebben en welk prijskaartje daar dan wél bij hoort ben ik ook al een stuk verder. Wat is het belangrijkste component in mijn geval?\n\nDank vast weer.
Link naar reactie
[QUOTE=Elisabeth85;479933]Dank voor je advies. Ik moet je eerlijk bekennen dat DELL mij tot nu toe steeds afgeraden is en ook van Windows Vista hoor ik veel slechte berichten.[/QUOTE]Dell heeft blijkbaar nog steeds last van een slechte reputatie als gevolg van een paar grote missers een flink aantal jaren terug, zoals wat vervelende afhandeling van garantiegevallen en beperkte upgrademogelijkheden.\r\n\r\nDie problemen zijn nu de wereld wel uit en met de upgrademogelijkheden is het ook veel beter geworden omdat ook Dell nu standaard onderdelen gebruikt.\r\n\r\nDell PC\'s van nu zijn kwalitatief gezien gewoon goed: over het algemeen heel stil en ze zien er ook erg fraai uit qua design.\r\n\r\nWat Vista betreft: helemaal correct dat het een bagger besturingssysteem is, maar als je nu een PC met Vista koopt kun je straks via de daarvoor bestemde regeling gratis upgraden naar Windows 7.\r\n\r\nOf als je nog geduld hebt, dan kun je met je laptop ook nog wachten tot Windows 7 echt uit is in NL.
Link naar reactie
[QUOTE]Dell heeft blijkbaar nog steeds last van een slechte reputatie als gevolg van een paar grote missers een flink aantal jaren terug, zoals wat vervelende afhandeling van garantiegevallen en beperkte upgrademogelijkheden.[/QUOTE]\r\n\r\nUh... sorry hoor, maar volgens mij is er niks veranderd vwb de garantie en geven ze nog steeds maar 1 jaar garantie terwijl dit tegen de wettelijke regels in is.......\r\n\r\n[QUOTE]Wat Vista betreft: helemaal correct dat het een bagger besturingssysteem is,[/QUOTE]\r\n\r\nVan jou had ik zo\'n opmerking niet verwacht.....:confused:\r\nBlijkbaar werk je zelf niet met Vista.\r\nVista is in het geheel niet slecht, voor moderne pc\'s zelfs zeer veel beter dan XP.
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;479944]Uh... sorry hoor, maar volgens mij is er niks veranderd vwb de garantie en geven ze nog steeds maar 1 jaar garantie terwijl dit tegen de wettelijke regels in is[/QUOTE]Daar zijn idd. nog wat rechtzaken over geweest, maar Dell hoeft zich waarschijnlijk niet aan NL regelgeving te houden omdat ze officieel in Ierland gevestigd zijn.\r\n\r\nEn de PC\'s van Dell zijn relatief gezien juist goedkoper door de wat karige garantie. Een risicootje dus ... klein risico omdat een PC reparateur tegenwoordig ook vrij makkelijk een Dell kan repareren vanwege veel standaard onderdelen.\r\n[QUOTE=qpc;479944]Blijkbaar werk je zelf niet met Vista. Vista is in het geheel niet slecht, voor moderne pc\'s zelfs zeer veel beter dan XP.[/QUOTE]Heb met goede wil Vista geprobeerd, maar het besturingssysteem maakt minder zware PC\'s gewoon een stuk trager en je wordt ook doodgegooid met allerlei onnodige meldingen wanneer je programma\'s wilt openen.\r\n\r\nValt allemaal wel weer in te stellen, maar een besturingssysteem hoort gewoon gebruiksvriendelijk te zijn. Heb ook Windows 7 RC1 draaien en dan blijkt wel dat MS weer afgestapt is van al die Vista onzin en je een modern maar toch lekker licht besturingssysteem overhoudt.\r\n[QUOTE=Elisabeth85;479947]Is het standaard dat je alle Vista-PC\'s straks kan laten omzetten naar Windows 7? Komt toch al snel uit?[/QUOTE]Niet alle Vista-PC\'s, alleen de PC\'s die nu verkocht worden met een Vista licentie kun je kostenloos laten omzetten in PC\'s met Windows 7licentie. Meer info op de website van je leverancier ...
Link naar reactie
[QUOTE]Daar zijn idd. nog wat rechtzaken over geweest, maar Dell hoeft zich waarschijnlijk niet aan NL regelgeving te houden omdat ze officieel in Ierland gevestigd zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nNee, de Nederlandse wetgeving is van kracht, daar je het hier gewoon in Nederland besteld....\r\nHet vreemde is dat je in een ander topic juist bij Acer zegt dat je de garantie \'karig\' vind, terwijl dit exact dezelfde garantie is die Dell levert, dus gewoon 1 jaar......\r\n\r\n[QUOTE]En de PC\'s van Dell zijn relatief gezien juist goedkoper door de wat karige garantie. Een risicootje dus ... klein risico omdat een PC reparateur tegenwoordig ook vrij makkelijk een Dell kan repareren vanwege veel standaard onderdelen.[/QUOTE]\r\n\r\nDat is dus pure onzin.... Elke harde schijf heeft minimaal 3 jaren fabrieksgarantie. Gaat zo\'n schijf na 1 jaar kapot, dan moet je de gelegeheid hebben om deze te laten vervangen door de verkoper. Zou die moeilijk doen, dan kan je terugvallen op de coullance van de fabrikant, echter is dat [B]niet [/B]mogelijk bij Dell, daar deze de garantie heeft afgekocht van de fabrikanten.\r\nErgo, is iets stuk in een Dell van net iets meer dan 1 jaar oud, dan wordt dat jouw probleem en is alleen de stap naar de rechter mogelijk.... Dit is dus 100% tegen de Nederlandse wetgeving in.\r\n\r\n[QUOTE]Heb met goede wil Vista geprobeerd, maar het besturingssysteem maakt minder zware PC\'s gewoon een stuk trager en je wordt ook doodgegooid met allerlei onnodige meldingen wanneer je programma\'s wilt openen.[/QUOTE]\r\n\r\nJa, dat klopt, maar het is toch geen \'baggersysteem\' omdat het bij [B]jou [/B]traag loopt en omdat [B]jij [/B]niet weet hoe je UAC met een hele simpele instelling kan uitschakelen?\r\nDit zegt meer over de gebruiker dan over het OS......\r\n\r\n[QUOTE]Valt allemaal wel weer in te stellen, maar een besturingssysteem hoort gewoon gebruiksvriendelijk te zijn. Heb ook Windows 7 RC1 draaien en dan blijkt wel dat MS weer afgestapt is van al die Vista onzin en je een modern maar toch lekker licht besturingssysteem overhoudt.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nVista is gebruikersvriendelijk, meer dan XP ooit is geweest.... Daarnaast is het ook nog stukken veiliger dan XP (onderandere vanwege die UAC).\r\nVista is wel \'anders\' dan XP en dat vergeten mensen altijd.... Qua lay-out zal de een het mooier vinden dan de ander en zal de een wat meer moeite hebben om van de \'XP-gedachte\' af te stappen dan de ander, maar dat zegt nogmaals niets over het OS, maar meer over de gebruiker....\r\nWin7 is inderdaad weer een extra stap vooruit, werkt niet sneller maar \'anders\' waardoor het sneller \'lijkt\' te werken..... De Vista \'onzin\' zoals jij dat noemt (UAC?) zit er gewoon nog in, maar is nu in te stellen. Verder gebruikt Win7 het geheugen op een andere manier, waardoor er tijdens het opstarten minder programma\'s in het geheugen geladen worden (hierdoor \'lijkt\' het geheugengebruik minder) en er in het begin minder schijfaktiviteit plaatsvind (sneller opstarten).\r\nWaar Vista dit meteen bij het opstarten allemaal deed, doet Win7 dit in de loop van de tijd dat de OS-sessie draait, waardoor het dus sneller lijkt te gaan.\r\n\r\nIk heb ondertussen 3 jaren ervaring met Vista en ik kan je vertellen dat het gewoon vele malen beter draait dan XP ooit heeft gedaan, zolang je het maar op een pc zet welke niet ouder is dan Vista zelf....\r\nNog even een vergelijking uit de praktijk:\r\nIk kom in mijn werk per Vista pc met problemen (oa opnieuw moeten installeren, trager worden, beveiligingsproblemen etc.) ongeveer 20 XP machines met probeleme tegen.....\r\n\r\n[QUOTE]Niet alle Vista-PC\'s, alleen de PC\'s die nu verkocht worden met een Vista licentie kun je kostenloos laten omzetten in PC\'s met Windows 7licentie. Meer info op de website van je leverancier ...[/QUOTE]\r\n\r\nLET OP!!!! Niet alle leverancier leveren Vista met een upgrade-coupon, veel bedrijven hebben nog oude voorraad Vista-DVD\'s liggen waar deze upgrade [B]niet [/B]bij zit!!!\r\nUiteraard proberen ze die als eerste aan de klant te slijten.....
Link naar reactie
Ohjee :-) Het wordt er niet makkelijker op.\nVista en DELL even daar gelaten ... wat zouden voor mij minimale vereisten moeten zijn met mijn gebruik denken jullie? Ik bedoel werkgeheugen, grafische kaarten en dat soort. Ohja, en hoe groot is de kans dat printers (zoals mijn HP Laserjet 1000) en andere randapparatuur dienst gaan weigeren omdat ze ouder of te oud zijn als ik een nieuwe computer heb?
Link naar reactie
Altijd fijn, zo\'n ongenuanceerde discussie met qpc ... :mrgreen:\r\n\r\n[QUOTE=qpc;479953]Het vreemde is dat je in een ander topic juist bij Acer zegt dat je de garantie \'karig\' vind, terwijl dit exact dezelfde garantie is die Dell levert, dus gewoon 1 jaar.[/QUOTE]Ik zie wel een verschil tussen laptops en desktops, bij een defecte laptop ben je in de meeste gevallen volstrekt kansloos om deze op een voordelige manier buiten de garantieperiode gerepareerd te krijgen, maar bij een desktop ligt dat veel eenvoudiger.\r\n[QUOTE=qpc;479953]Dat is dus pure onzin.... Elke harde schijf heeft minimaal 3 jaren fabrieksgarantie. Gaat zo\'n schijf na 1 jaar kapot, dan moet je de gelegeheid hebben om deze te laten vervangen door de verkoper. Zou die moeilijk doen, dan kan je terugvallen op de coullance van de fabrikant, echter is dat [B]niet [/B]mogelijk bij Dell, daar deze de garantie heeft afgekocht van de fabrikanten.\r\nErgo, is iets stuk in een Dell van net iets meer dan 1 jaar oud, dan wordt dat jouw probleem en is alleen de stap naar de rechter mogelijk.... Dit is dus 100% tegen de Nederlandse wetgeving in.[/QUOTE]Daar heb je idd. een punt.\r\n[QUOTE=qpc;479953]Ja, dat klopt, maar het is toch geen \'baggersysteem\' omdat het bij [B]jou [/B]traag loopt en omdat [B]jij [/B]niet weet hoe je UAC met een hele simpele instelling kan uitschakelen?[/QUOTE]Mijn punt is meer omdat ik er niet om gevraagd heb om het standaard ingeschakeld te hebben.\r\n[QUOTE=qpc;479953]Vista is wel \'anders\' dan XP en dat vergeten mensen altijd.... Qua lay-out zal de een het mooier vinden dan de ander en zal de een wat meer moeite hebben om van de \'XP-gedachte\' af te stappen dan de ander[/QUOTE]Irritant vind ik ook dat belangrijke opties die in XP gemakkelijk te vinden zijn, in Vista ergens diep verscholen zitten onder andere onbenullige opties.\r\n[QUOTE=qpc;479953]Win7 is inderdaad weer een extra stap vooruit, werkt niet sneller maar \'anders\' waardoor het sneller \'lijkt\' te werken..... De Vista \'onzin\' zoals jij dat noemt (UAC?) zit er gewoon nog in, maar is nu in te stellen. Verder gebruikt Win7 het geheugen op een andere manier, waardoor er tijdens het opstarten minder programma\'s in het geheugen geladen worden (hierdoor \'lijkt\' het geheugengebruik minder) en er in het begin minder schijfaktiviteit plaatsvind (sneller opstarten).\r\nWaar Vista dit meteen bij het opstarten allemaal deed, doet Win7 dit in de loop van de tijd dat de OS-sessie draait, waardoor het dus sneller lijkt te gaan.[/QUOTE]Ja, dat had Microsoft natuurlijk al veel eerder kunnen bedenken.
Link naar reactie
[QUOTE=Elisabeth85;479966]wat zouden voor mij minimale vereisten moeten zijn met mijn gebruik denken jullie? Ik bedoel werkgeheugen, grafische kaarten en dat soort.[/QUOTE]Fotobewerking is voor de huidige dual core processoren geen enkel probleem, dus maak je daar niet druk om. \r\n\r\n[QUOTE=Elisabeth85;479966]Ohja, en hoe groot is de kans dat printers (zoals mijn HP Laserjet 1000) en andere randapparatuur dienst gaan weigeren omdat ze ouder of te oud zijn als ik een nieuwe computer heb?[/QUOTE]Dat hangt van de beschikbaarheid van hardware drivers voor (oudere) apparaten af. Kijk hiervoor op de website van de fabrikant, bijv.:\r\n[url]http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?lang=nl&cc=nl&prodNameId=45675&taskId=135&prodTypeId=18972&prodSeriesId=45674&lang=nl&cc=nl&submit=»[/url]\r\n\r\nEr bestaan dus gewoon Vista drivers voor een Laserjet 1000.
Link naar reactie
[QUOTE]Mijn punt is meer omdat ik er niet om gevraagd heb om het standaard ingeschakeld te hebben.[/QUOTE]\r\n\r\nHet is een keuze mogelijkheid, net zoals ik er niet voor heb gekozen dat ik \'standaard\' niets anders dan mijn prullenbak op het bureaublad heb. Dat wil toch niet zeggen dat het slecht is? Nee, alleen dat ik het graag \'anders\' zou willen zien en die keuze heb ik dan ook....\r\nZeveel mensen, zoveel wensen en al deze mogelijkheden zijn dus aan te passen naar eigen smaak. Wat zou het raar zijn als deze functie (UAC) standaard [B]niet [/B]aan zou staan terwijl deze er wel is.... Hierdoor zouden de meeste mensen deze vorm van beveiliging niet eens gebruiken, daar ze van het bestaan niet af weten.\r\nHoe dan ook, een functie in Vista die de gebruiker zelf kan aanpassen op een makkelijke manier, kan natuurlijk niet als argument gebruikt worden dat Vista daarom een \'bagger\' OS is....\r\n\r\n[QUOTE]Irritant vind ik ook dat belangrijke opties die in XP gemakkelijk te vinden zijn, in Vista ergens diep verscholen zitten onder andere onbenullige opties.\r\nJa, dat had Microsoft natuurlijk al veel eerder kunnen bedenken.[/QUOTE]\r\n\r\nZou je eens een voorbeeld kunnen geven? Ik vind namelijk dat je heel veel makkelijker terug kan vinden in Vista dan in XP.\r\nKan het ook hier niet zo zijn dat het meer aan de gebruiker ligt dan aan het OS? Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik de eerste paar keren zat te zoeken waar ik de software kon de-installeren, alleen omdat ze de naam in het configuratiescherm hadden veranderd.\r\nIs niet slechter, ook niet beter, maar \'anders\', waar \'verstokte\' XP gebruikers misschien wat meer moeite mee hebben... Zie het als een nieuwe auto waarbij de schakelaars voor de verlichting op een andere plaats zitten.... Even een paar weken er in rijden en je weet niet beter meer...
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;479991]Wat zou het raar zijn als deze functie (UAC) standaard [B]niet [/B]aan zou staan terwijl deze er wel is.[/QUOTE]Ik vind het raar dat deze functie standaard aan staat terwijl het gros van de (ex-)Vista gebruikers zich er mateloos aan irriteert.\r\n[QUOTE=qpc;479991]Zie het als een nieuwe auto waarbij de schakelaars voor de verlichting op een andere plaats zitten.... Even een paar weken er in rijden en je weet niet beter meer...[/QUOTE]Wel vervelend als die schakelaars voor de verlichting opeens in de kofferbak geplaatst zijn.
Link naar reactie
[QUOTE]Ik vind het raar dat deze functie standaard aan staat terwijl het gros van de (ex-)Vista gebruikers zich er mateloos aan irriteert.[/QUOTE]\r\n\r\nER zijn ook mensen die zich irriteren aan een veiligheidsgodel in een auto. Dat wil niet zeggen dat ze die gordels dan maar niet moeten plaatsen...\r\nHet is dus niet raar, het is een extra veiligheid, net zoals dat de firewall van Windows standaard aan staat. Wil je het niet, dan heb je de mogelijkheid om deze uit te schakelen, maar dan moet je dat zelf doen. Nogmaals, de meeste mensen weten niet eens wat UAC is, dus zou het onzinnig zijn om deze optie wel in Vista in te bouwen, maar standaard uit te zetten. Het gros van de mensen zou de mogelijkheid om het aan te zetten nimmer weten te vinden of zoeken.\r\n\r\n[QUOTE]Wel vervelend als die schakelaars voor de verlichting opeens in de kofferbak geplaatst zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nErg overdreven hoor, zo anders zitten de functies niet verstopt... Ik proef een beetje aan jouw opmerkingen dat je te \'vast\' zit aan XP en niet het vermogen hebt om je enigszins aan te passen aan veranderingen. Vergeet niet, het zijn 2 verschillende OS\'sen, dus logisch dat er ook verschillen in de functionaltiet en werkwijze zijn. Je vergelijkt te veel.\r\n\r\nNoem eens een paar voorbeelden van zaken die je niet (of moeilijker) kan vinden onder Vista dan onder XP?
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;480004]Ik proef een beetje aan jouw opmerkingen at je te \'vast\' zit aan XP en niet het vermogen hebt om je enigszins aan te passen aan veranderingen.[/QUOTE]Verklaar jij dan maar eens waarom ik dan wel met plezier werk achter een PC met Windows 7 RC1 ... geen spatje irritatie van mijn kant!\r\n[QUOTE=Melvin1;480007]is dit een forum of het lagerhuis[/QUOTE]Is daar een verschil in? :mrgreen:
Link naar reactie
O ja, ik heb nog even gekeken naar die Compaq CQ2200 desktop pc die eerder genoemd werd, maar die heeft een Intel® Atom™ 230 processor. Leuk als je energiezuinig bezig wilt zijn, maar is volgens mij nog langzamer dan die P4 2.8GHz processor in de oude laptop.\r\n\r\nMet een Pentium Dual Core processor zoals de E5300 in eerder genoemde Dell ga je er met fotobewerkingsprogramma\'s flink op vooruit, zeker in combinatie met flink wat intern geheugen.
Link naar reactie
De computerverkopers die ik onlangs sprak leverden wel een Windows7 coupon mee, maar ik moest zelf maar zorgen dat alles geinstalleerd werd. Inclusief drivers. Dit is voor mij reden geweest om de aanschaf nog even uit te stellen tot eind oktober; dan zorgt de computerboer maar voor een werkend systeem i.p.v. dat ik er nog eens een dag (en nacht) aan moet besteden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...