Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Als op een dag gaandeweg de temperatuur stijgt van 10 graden om 7:00 uur, naar 20 graden om 10:00 uur, naar 25 graden om 12:00 uur, naar 28 graden om 13:00 uur, naar 30 graden om 14:00 uur, naar 33 graden om 15:00 uur om vervolgens te dalen naar 29 graden om 16:00 uur, 25 graden om 17:00 uur, 20 graden om 20:00 uur, 15 graden om 22:00 uur dan is de maximum temperatuur (33 graden) toch hoger dan de normtemperatuur (30 graden) voor een tropische dag? Als je zou praten over de minimumtemperatuur dan zou die op 10 graden uitkomen (of, als je de dag van 000: tot 23:59 neemt, de laagst gemeten temperatuur van die dag).
Link naar reactie
  • Reacties 2,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    2366

[quote]dan is de maximum temperatuur (33 graden) toch hoger dan de normtemperatuur (30 graden) voor een tropische dag?[/quote]\r\nJazeker, dus hebje een tropische dag.\r\nMaar 33 graden is ook hoger dan 25 graden. Dus ook tevens een zomerse dag en tevens een warme dag dan maar? Want het is immers ook hoger dan 20 graden.\r\n\r\nJe kunt wel de grens van het maximum verleggen als er een wijziging optreedt waaruit blijkt dat het maximum bijgesteld moet worden naar een nieuw maximum. Nu is het maximum 25 graden, over een uur is het 28 graden dan is [b]op dat moment[/b] de temperatuur maximum 28 graden.\r\nMaar je kunt dat niet voorspellen en maximum = hoogste. Maar zoals gezegd is dat op het moment van meting.\r\nDus dat een maximum ook hoger kan zijn, dat is zonder meer correct, alleen niet in die context zoals het knmi die schrijft, althans mijns inziens.\r\n\r\nDoch gezien je het niet voorspellen kunt, mag je niet zeggen maximum xx of hoger. Dan moet je gewoon zeggen xx of hoger. Of anders \"een maximumtemperatuur tussen 25 graden en 30 graden\". \r\n\r\nZodat je het bereik van het maximum aangeeft. Of je vervangt maximum 25 of hoger door normtemperatuur 25 graden of hoger, of bereikte temperatuur of hoger. Alles anders dan maximum of ten hoogste, want die beiden geven een abstracte c.q. vaste beperking weer, namelijk het allerhoogste c.q. hoogst haalbare op dat moment.\r\n\r\nHet is onjuist daar dan een variabele van te maken. Je mag alleen het vaste gegeven wijzigen op het moment dat dit zich ook voordoet, omdat pas op dat moment, het vaste gegeven echt gewijzigd is naar een ander vast gegeven.\r\n\r\nJe mag ook niet zeggen van een driehoek heeft een oppervlakte van maximum 5 vierkante meter of hoger. Neen dat wordt pas bepaald op het moment van meting en op dat moment kun je ook pas weten en bepalen wat het maximum is. Da\'s in feite hetzelfde.\r\n\r\nBij 33 graden zit je al over de norm van een tropische dag, zeg je zelf al en dat klopt. Dus dat bewijst op zich al de fout van een verkeerd gebruik van \"of hoger\" gecombineerd met maximum.\r\n\r\nMet 33 graden is het een tropische dag en geen zomerse dag meer volgens de norm.\r\n\r\nAldus zou een tropische dag zowel een tropische dag alsook een zomerse dag en feitelijk ook een warme dag omdat bij de anderen ook \"of hoger\" erbij staat.\r\nHet is of warm, of zomers of tropisch, niet allebei of alle 3 maar dat impliceert het woord \"of hoger\" wel omdat er verder geen beperking meer aan gelegd wordt.\r\n\r\n@Anacho: Die gratis Give Away zijn altijd weer leuk.\r\nGezien je schrijft dat dit een van de beste is, concludeer ik dat je dus ook ervaring hebt met anderen. Wat vind je aan deze beter dan aan bijv. Partition Magic Pro of Partitie Expert of Gparted?\r\nWelke voordelen heeft deze?
Link naar reactie
Geen probleem, ieder zijn eigen mening. Ik moet helaas ook bij mijn mening blijven.\r\n\r\nIk zie namelijk geen verschil tussen een temperatuur van maximaal 30 graden en een maximale temperatuur van 30 graden, gaat immers beiden om maximaal 30 graden of je die temperatuur er nu voor of achter schrijft.\r\nVandaar ook dat ik beiden incorrect vindt en jij alleen de eerste incorrect vindt.\r\n\r\nEr staat overigens \"maximumtemperatuur\" maar dat maakt feitelijk niets uit voor de betekenis.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;568052]\r\nEr staat overigens \"maximumtemperatuur\" maar dat maakt feitelijk niets uit voor de betekenis.[/QUOTE]\r\n\r\nDat maakt weldegelijk uit..... De maximum temperatuur wil zeggen de hoogste gemeten temperatuur op die dag. Dat wil dus niet zeggen dat dit de maximaal haalbare temperatuur hoeft te zijn, alleen dat dit de temperatuur op zijn hoogst is die dag of dat moment......\r\nSimpel om even alle samen te vatten;\r\nmaximale temperatuur is een temperatuur die niet hoger kan worden,\r\nmaximum temperatuur is een hoogste meting (op dat moment) en kan dus wel hoger (op een ander moment).
Link naar reactie
[quote]Dat wil dus niet zeggen dat dit de maximaal haalbare[/quote]\r\nNiet? Dat is toch wel degelijk de betekenis van het woord maximum hoor.\r\nZoals ik al schreef, in mijn optiek is er geen verschil tussen het hoogst op die dag of het maximaal haalbare die dag. Beiden geven het hoogste punt aan, dus het maximum.\r\n\r\nWat je zegt is een pleonasme.\r\n\r\nUit het woordenboek:\r\n\r\nmaximum: grootst mogelijke hoeveelheid\r\nmaximum: hoogste, maximaal, hoogstens, maximaal\r\n \r\nKan dus NIET hoger. Het woordenboek laat echt geen ruimte voor speling hoor. Dat is ook de reden dat ik niet begrijp dat de mensen hier niet in zien dat er geen verschil is tussen maximaal, maximum of hoogst haalbare.\r\n\r\n[quote]maximum temperatuur is een hoogste meting (op dat moment) en kan dus wel hoger (op een ander moment).[/quote]\r\nDaar heb ik al over geschreven dat dit kan maar dat je dat niet voorspellen mag, daar moet een toevoeging bij.\r\n\r\nJe spreekt over een vaste hoogste waarde. Die kan op een ander moment wel anders zijn, dat schreef ik ook al, maar dat kun je dan pas op dat moment vaststellen bij een nieuwe meting.\r\nMaximum of hoger en maximaal en hoger bestaat volgens het woordenboek niet of je moet dat duidelijk aangeven door een toevoeging zoals reeds eerder besproken.\r\n\r\n\"Maximum 25 graden of hoger bij een volgende meting\" zou wel kunnen.\r\n\"Maximum 25 graden of hoger\" is taalkundig en rekenkundig gewoonweg fout omdat \"hoger\" een onbeperkte waarde is terwijl \"maximum\" het hoogst haalbare is en dus niet zomaar hoger kan zonder bijkomende actie.\r\n\r\nIk begrijp dus al vanaf het begin dat ze ermee bedoelen dat hogere temperaturen mogelijk zijn die dag.\r\nMaar jullie begrijpen mij niet m.i., v.w.b. het feit dat dit taalkundig en rekenkundig niet correct kan zijn, zoals dat opgeschreven is, zonder toevoeging.\r\n\r\nVandaar dat ik ook de discussie probeerde af te wenden van die temperatuur naar iets anders als bijv. een driehoek of een maximum snelheid.\r\nDa\'s hetzelfde.\r\n\r\nMaximum snelheid is de hoogste snelheid op dat moment.\r\nMaar je kunt ook niet zeggen \"maximum snelheid of hoger\".\r\nJe kunt wel zeggen dat iemand sneller rijdt dan de maximum -toegestane- snelheid. Zo zie je ook dat er een toevoeging nodig is om dat maximum te kunnen wijzigen.\r\n\r\nDus als er nog iemand over wil verder gaan, stap dan a.u.b. van die temperatuur af en probeer het met een ander voorbeeld zoals bijv. snelheid.\r\nMaar wat mij betreft hoef het niet hoor, want ik denk toch niet dat we het eens worden.
Link naar reactie
Het is niet op snelheid toe te passen.... \nBij de temperatuur ging het er steeds om om de definitie van een zomerse dag onder woorden te brengen, dus de beoordeling van een beperkte tijdsduur. We weten dat elke dag een maximum- en een minimum temperatuur zal hebben (een terugkerende cyclus van ongeveer 24 uur), en er zijn meerdere opeenvolgende cycli, en van elke van die cycli wordt beoordeelt of DIE zorgt dat het een zomerse dag genoemd mag worden.\nDan... en (misschien) alleen dan is het naar mijn mening taalkundig correct om te zeggen dat \'een zomerse dag\' er eentje is waarbij de maximum temperatuur 25 graden is, OF hoger.\n\nDat i.p.v. het woord \'[I]temperatuur[/I]\' beter \'[I]dagtemperatuur[/I]\' geschreven kan worden ben ik met je eens, maar je moet ook begrijpen dat dat eigenlijk vanzelfsprekend is, omdat we al weten dat het over een dag gaat, dat ligt namelijk in de vraag of het een [I]zomerse dag [/I]genoemd mag worden.\n\nPoeh, maximum bereikt... :mrgreen:
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;568103]Niet? Dat is toch wel degelijk de betekenis van het woord maximum hoor.\r\nZoals ik al schreef, in mijn optiek is er geen verschil tussen het hoogst op die dag of het maximaal haalbare die dag. Beiden geven het hoogste punt aan, dus het maximum.\r\n\r\nWat je zegt is een pleonasme.\r\n\r\nUit het woordenboek:\r\n\r\nmaximum: grootst mogelijke hoeveelheid\r\nmaximum: hoogste, maximaal, hoogstens, maximaal\r\n \r\nKan dus NIET hoger. Het woordenboek laat echt geen ruimte voor speling hoor. Dat is ook de reden dat ik niet begrijp dat de mensen hier niet in zien dat er geen verschil is tussen maximaal, maximum of hoogst haalbare.\r\n\r\n\r\nDaar heb ik al over geschreven dat dit kan maar dat je dat niet voorspellen mag, daar moet een toevoeging bij.\r\n\r\nJe spreekt over een vaste hoogste waarde. Die kan op een ander moment wel anders zijn, dat schreef ik ook al, maar dat kun je dan pas op dat moment vaststellen bij een nieuwe meting.\r\nMaximum of hoger en maximaal en hoger bestaat volgens het woordenboek niet of je moet dat duidelijk aangeven door een toevoeging zoals reeds eerder besproken.\r\n\r\n\"Maximum 25 graden of hoger bij een volgende meting\" zou wel kunnen.\r\n\"Maximum 25 graden of hoger\" is taalkundig en rekenkundig gewoonweg fout omdat \"hoger\" een onbeperkte waarde is terwijl \"maximum\" het hoogst haalbare is en dus niet zomaar hoger kan zonder bijkomende actie.\r\n\r\nIk begrijp dus al vanaf het begin dat ze ermee bedoelen dat hogere temperaturen mogelijk zijn die dag.\r\nMaar jullie begrijpen mij niet m.i., v.w.b. het feit dat dit taalkundig en rekenkundig niet correct kan zijn, zoals dat opgeschreven is, zonder toevoeging.\r\n\r\nVandaar dat ik ook de discussie probeerde af te wenden van die temperatuur naar iets anders als bijv. een driehoek of een maximum snelheid.\r\nDa\'s hetzelfde.\r\n\r\nMaximum snelheid is de hoogste snelheid op dat moment.\r\nMaar je kunt ook niet zeggen \"maximum snelheid of hoger\".\r\nJe kunt wel zeggen dat iemand sneller rijdt dan de maximum -toegestane- snelheid. Zo zie je ook dat er een toevoeging nodig is om dat maximum te kunnen wijzigen.\r\n\r\nDus als er nog iemand over wil verder gaan, stap dan a.u.b. van die temperatuur af en probeer het met een ander voorbeeld zoals bijv. snelheid.\r\nMaar wat mij betreft hoef het niet hoor, want ik denk toch niet dat we het eens worden.[/QUOTE]\r\n\r\nVoorbeeld;\r\n\r\n\"de maximum snelheid gaat omhoog van 120km naar 130km\".\r\nDat wil dus niet zeggen dat dit ook de maximaal haalbare snelheid is.....\r\n\r\nZoals jij het zegt, zou ook de bovenste zin taaltechnisch niet kunnen, want \"maximum\" 120 zou dan inhouden dat dit niet hoger kan.
Link naar reactie
Om even mee te doen is deze discussie. Over maximumsnelheid op snelwegen. In de wet staat gewoon dat ze niet harder mogen rijden dan 120 km/u. De krant vertaalt dat dan weer anders, maar gewoonlijk spreekt men over de maximaal toegestane snelheid.\n\nEn ja dan kan de motortemperatuur ook nog stijgen naar maximale waarden....:-)\n\nMaar dat ligt er dan weer aan of je achterna gezeten wordt...\n\nNiek
Link naar reactie
[quote=Erikdenhouter]Het is niet op snelheid toe te passen....[/quote]\r\nNatuurlijk wel. De betekenis van maximum, minimum of maximaal verandert niet als je het op iets anders gaat toepassen hoor.\r\n\r\n[quote=Animal]Heel dat woord maximum moet weg ![/quote]\r\nJUIST!!! Want het heeft niets met maximum van doen. Er geldt een normtemperatuur en dat is een minimum! Maximum is het hoogste dus als je al van maximum wilt spreken moet je voor een zomerse dag een maximum van 29,9 graden aanhouden (daarboven is het immers tropisch). Maar zelfs dan klopt het niet want dan zou het tevens een warme dag zijn die een plafond kent van 24,9 graden.\r\nDus minstens of minimaal inderdaad. Het gebruik van het woord maximum is gewoon fout.\r\nTenminste toch 1 iemand die het ook zo ziet.;)\r\n\r\n[quote=qpc]Zoals jij het zegt, zou ook de bovenste zin taaltechnisch niet kunnen, want \"maximum\" 120 zou dan inhouden dat dit niet hoger kan. [/quote]\r\nNee, dat houdt in dat het niet hoger MAG! Je kunt wel hoger, maar dan ben je illegaal bezig. Illegaal mag niet.\r\nDaarom spreekt men ook nooit van maximaal 120 of hoger. Men spreekt ook specifiek van maximaal toegestane snelheid.\r\nDaarnaast moet je dan wel ook mijn verklaring goed lezen wat ik heb meermaals duidelijk aangegeven dat de waarde van het maximum wel degelijk gewijzigd kan worden, maar dat daar een toevoeging voor nodig is of een nieuw meetpunt. En dan is het pas hoger op dat moment. Maar op dat moment is het tevens weer het maximum (kan dus weer niet hoger).\r\n\r\n[quote=Hans60]ik ben strafbaar geweest als mijn maximum (hoogste gemeten) snelheid hoger dan 120 km/uur was. [/quote]\r\nJa en wat bewijst dit dan? Alleen dat een later gemeten snelheid hoger kan zijn dat de toegestane snelheid.\r\nDus is het zo dat jouw maximum snelheid hoger is dan de toegestane maximum snelheid.\r\nMaar dan spreek je dus van 2 verschillende maximums, en dat zijn twee verschillende vaste waarden.\r\nDe hoogst gemeten snelheid die jij rijdt is de maximum door jou gereden snelheid.\r\nDe 120 k/m uur is de maximum toegestane snelheid. Dan kom je dus weer op de benodigde toevoegingen.\r\nMaar de wetgever zegt immers ook niet \"maximum 120 of hoger\". Dat kan niet. Dus bij temperatuur ook niet.\r\n\r\n[quote=Niekie30]Maar dat ligt er dan weer aan of je achterna gezeten wordt...[/quote]\r\nEn of je daarop reageert door het gaspedaal wat dieper in te drukken. Of dat je net maximaal op de rem trapt en de maximum remdruk daarmee teweeg brengt.\r\nDan heb je kans dat degene die je achtervolgt, een maximaal schrikmoment heeft.:mrgreen:\r\nOm van de ernstigst mogelijke gevolgen nog maar te zwijgen.;)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=erikdenhouter;569375]Over mooie dames gesproken, wie [URL=\"http://www.westonline.nl/stream/2\"]Radio West[/URL] kan ontvangen heeft nog de rest van de week uitsluitend jaren \'60 muziek. Tenminste, als dat je interesse heeft natuurlijk :)[/QUOTE]\nToch jammer dat muziek in de meeste gevallen wordt opgedeeld in decades zoals het voorbeeld van jou, oftewel de muziek dus van \'60 tot en met 69. Ik zou liever de muziek willen horen van \'65-\'75, omdat in mijn oren hier toch meer vernieuwing en variatie zit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...