Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Heerlijke dag, maar laten we wel even de juiste betekenis van minimum of minimaal en maximum aanhouden.\r\n[quote]Je vergeet dat er nog een term \'minimum\' voor die dag is, namelijk de nachttemperatuur.\r\nHet maximum van die dag moet 25 °C of hoger zijn.[/quote]\r\nNeen dus, want je hebt daarvoor al een temperatuur van een warme dag van maximaal 20 graden. \r\nVan een minimum gecombineerd met de nachttemperatuur kun je niet spreken, aangezien je bij 20 graden al aan een warme dag zit. Dus er zit maar een marge van 5 graden die kan bepalen of het warm of zomers is. Daar heeft de nacht al niets meer mee te doen.\r\n\r\nJe kunt niet de combinatie maximum en hoger samen gebruiken. Maximum is het plafond.\r\nMet de nachttemperatuur heb je niets van doen als je het over een dag hebt want dan ben je bezig met dagtemperatuur.\r\nUit het woordenboek:\r\nMaximum: maximaal, hoogstens, hooguit, ten hoogste.\r\nKan dus niet hoger zijn. Er bestaat taalkundig dus gewoonweg niet zoiets als \"maximum en hoger\". En zeker niet in die context.\r\n\r\nMaar het blijft een heerlijke dag. Eigenlijk hoopte ik dit weekend op iets soortgelijks, maar het zou een beetje rond de 16 a 17 graden blijven. Dat zou bij ons in Limburg toch nog kunnen oplopen naar een 18 a 19 graden.:D
Link naar reactie
  • Reacties 2,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    2366

[QUOTE=BlackTiger;567699]Heerlijke dag, maar laten we wel even de juiste betekenis van minimum of minimaal en maximum aanhouden.\r\n\r\nJe kunt niet de combinatie maximum en hoger samen gebruiken. Maximum is het plafond.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nJe redenering klopt niet helemaal. Als je praat over de minimumtemperatuur op een dag, dan praat je over de laagste temperatuur die op die dag gemeten is, en dat is dus \'s morgens of einde van de middag. De maximumtemperatuur is de hoogste temperatuur die op die dag gemeten is. Wanneer die hoogste gemeten temperatuur lager is dan 25 graden is er geen sprake van een zomerse dag, is die temperatuur hoger dan 25 graden dan is er wel sprake van een zomerse dag.\r\nDe combinatie \'maximum\' en \'hoger\' kan in dit geval wel degelijk omdat het gaat om een vergelijking van een waarde ten opzichte van een andere waarde, in dit geval een norm.
Link naar reactie
Ik denk dat er sprake is van een leesverwarring. In >[URL=\"http://forum.computeridee.nl/showpost.php?p=567640&postcount=21263\"]deze post[/URL]< haalt BlackTiger een stukje aan van het KNMI waarin hij de term \'maximumtemperatuur\' niet interpreteert als \'de hoogst gemeten dagtemperatuur\' maar als de \'normtemperatuur voor een zomerse dag\'. Vervang de term \'maximumtemperatuur\' door \'hoogst gemeten temperatuur\' en het wordt al een stuk duidelijker.
Link naar reactie
[quote]waarin hij de term \'maximumtemperatuur\' niet interpreteert als \'de hoogst gemeten dagtemperatuur\' maar als de \'normtemperatuur voor een zomerse dag\'.[/quote]\r\nNee hoor. Maximumtemperatuur is in mijn optiek de hoogst mogelijke temperatuur, dus ook de hoogst gemeten temperatuur. Een norm is iets anders dan een maximum.\r\n\r\nMaar even los daarvan, ik zie geen verschil tussen de hoogst gemeten dagtemperatuur en maximum temperatuur.\r\nDe hoogst gemeten temperatuur is gewoon gelijk aan de maximumtemperatuur die betreffende dag is gemeten, want dat is het maximum wat op die dag aan temperatuur bereikt is. Wiskundig en taalkundig bestaat er niets wat hoger is dan maximum.\r\n\r\nEven terug naar jouw argumentatie:\r\n[quote]Dat staat er toch ook: de maximumtemperatuur (de hoogst gemeten temperatuur op die dag) moet hoger (vergelijking) zijn dan 25 graden (norm).\r\nLeg maar uit wat er niet klopt aan die zin. [/quote]\r\nAls de zin zo zou staan zoals jij hem nu schrijft, zou hij correct zijn. Maar dan is men dus betekenissen aan het wijzigen. Maximum=maximaal.\r\nWat hier fout aan is, is het feit dat ze schrijven dat voor een warme dag de gemeten temperatuur hoger moet zijn dan een maximum temperatuur (hoogst mogelijke) 25 graden.\r\n1.) Jij schrijft hem dus goed, maximumtemperatuur is 25 graden of hoger.\r\n2.) Zij schrijven hem fout. de temperatuur is maximum 25 graden of hoger. Zie je het verschil?\r\n\r\nBetekenis:\r\n1.) Hoogste te meten temperatuur is 25 graden of hoger\r\n2.) De temperatuur is ten hoogste 25 graden of hoger. (kan dus niet)\r\n\r\nDaar zit hem de fout want dat staat er zo letterlijk.\r\nMen kan de Nederlandse taal nu wel gaan verdraaien maar er bestaat geen hoger dan maximum.\r\n\r\nNu ben ik toch heel benieuwd of iemand me kan uitleggen dat het toch zou kunnen, ik zie het niet en via Google zie ik ook alleen maar dat maximum het hoogste is en maximaal ook.
Link naar reactie
In de genoemde post staat letterlijk: \'In totaal telde de zomer in De Bilt 74 warme (maximumtemperatuur 20,0 °C of hoger), 26 zomerse (maximumtemperatuur 25,0 °C of hoger) en drie tropische dagen (maximumtemperatuur 30,0 °C of hoger).\' Met die maximumtemperatuur bedoelt men de hoogste gemeten temperatuur. Dus op 74 dagen werd een maximumtemperatuur bereikt van 20 graden of hoger, op 26 dagen een maximumtemperatuur van 25 graden of hoger en op 3 dagen een maximumtemperatuur van 30 graden of hoger.
Link naar reactie
@Hans: Ik begrijp dat dit er zo staat, maar dit is gewoon geen correct manier van schrijven, dat is het probleem waar ik het over heb.\r\nJe moet uitgaan van een norm. Men spreekt over tropische dagen, warme dagen en zomerse dagen.\r\nAls je over een norm spreekt moet een norm een begin hebben, dat is een minimum. En ook evt. een maximum. Het maximum is het hoogste. So far so good, of maak ik hier al een fout?\r\n\r\nHoe je het uitlegt maakt daarom mijns inziens niet uit, daar had moeten staan bijv.:\r\n[quote]drie tropische dagen (minimumtemperatuur 30,0 °C of hoger).[/quote]\r\nWant een tropische dag begint bij de norm van 30 graden, dat is het begin dus het minimum en niet het maximum. Je zit met 29,9 graden namelijk aan het maximum van een zomerse dag want hoger kan niet, ga je hoger zit je aan een tropische dag. Correct?\r\nDat lijkt me toch een logische gang van zaken.\r\n\r\nIk begrijp daarom ook niet wat daar moeilijk aan is, ook taalkundig niet.\r\n\r\nTer duidelijkheid, het gaat mij er niet om dat ik gelijk wil hebben, maar ik begrijp niet hoe men aan het idee komt dat er iets hogers bestaat als maximum als je weet wat in het woordenboek als betekenis voor het woord maximum wordt gegeven. Ik wil het graag voor mezelf begrijpen. Als daaruit blijkt dat mijn redenering niet correct is, so be it, maar dan weet ik dat tenminste en da\'s goed voor m\'n gemoedsrust.:)\r\nAlleen zie ik geen redeneringen die mijn denkwijze kunnen aantonen als zijnde fout, terwijl ik wel de indruk heb gezien de antwoorden, dat ik ergens een denkfout maak.\r\n\r\nDus het kan best dat ik het helemaal mis heb want als dat zo is moet ik ergens iets totaal niet begrijpen. Alleen zie ik geen alternatieve mogelijkheid, mede omdat het woordenboek duidelijk genoeg is omtrent de betekenis.\r\n\r\nIn de wetgeving zie je ook gevangennisstraf van maximaal 30 dagen, en ook niet maximaal 30 dagen of hoger, in zo\'n voorkomend geval is het een gevangenisstraf van tenminste 30 dagen en maximum 3 maanden.\r\nMaximaal of maximum (is het hetzelfde) is het hoogst haalbare, dat is even het springende punt waar we op vast blijven hangen. Ik begrijp niet dat er iets hoger kan zijn dan het hoogst haalbare.\r\n\r\nDus ik hoop dat iemand me nog even kan uitleggen hoe iets hoger kan zijn dan het maximaal haalbare want dat zie ik niet.\r\n\r\nA.u.b. geen uitleg over snelheid gaan geven want maximum snelheid is ook de hoogst mogelijke toegestane snelheid. Dat je daar zelf overheen gaat en dat het hoger -kan- is in dat geval een gevolg van je eigen illegale keuze. Iets waar je zelf invloed op hebt is niet abstract zoals het weer.\r\n\r\nEr is slechts 1 uitleg waarop je zou kunnen concluderen dat het klopt. En dat is als je \"temperatuur\" wijzigt in \"dagtemperatuur\". Dus dat de hoogst gemeten temperatuur 25 graden is over de hele dag, of hoger.\r\nMaar ook in dat geval is eigenlijk het gebruik van het woord maximum aldaar niet op zijn plaats, dan moet het maximum dagtemperatuur zijn, maar beter is dan een gebruik van het woord minimaal of tenminste.\r\n\r\nDus taalkundig hoe dan ook niet lekker gedaan.
Link naar reactie
[quote=BlackTiger]\r\n....daar had moeten staan bijv.:\r\n\r\n\"drie tropische dagen (minimumtemperatuur 30,0 °C of hoger.\"[/quote]\r\nMaar dit belooft wel erg plakkerige nachten.... (W) :p\r\n\r\n\r\nDe -hoogste- temperatuur van die dag moet minimaal 25 °C of hoger zijn.\r\nDe maximum temperatuur van die dag moet minimaal 25 °C of hoger zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;567787]Maar dit belooft wel erg plakkerige nachten.... (W) :p[/quote]\r\nJa maar daarom heet het ook tropische temperaturen, dat plakt nu eenmaal.:D\r\nDat minimum is dan om aan de norm van tropisch te kunnen voldoen.\r\n\r\nZoals je het verder omschrijft zou het mijns inziens perfekt kloppen. Wat volgens mij taalkundig ook goed zou zijn is:\r\nzomerse dag - maximumtemperatuur tussen 25,0 en 30 °C.\r\n\r\nDan zou je wel van maximum kunnen spreken omdat je er een maximale beperking op legt (die 30 graden). Maar hoger is een onbeperkt rekbaar begrip en kan derhalve niet gecombineerd met maximum.\r\n\r\nWat zou het mooi zijn als het zo zou zijn, dat als je zoveel over die temperaturen schrijft, deze ook hoe langer hoe meer echt zo hoog zouden zijn deze zomer.;)
Link naar reactie
[quote]We spreken van een zomerse dag wanneer op deze dag de maximum temperatuur, gemeten in een weerhut, 25,0 ºC..... of meer bedraagt.[/quote]\r\nDan zou het dus zo zijn zoals ik in mijn langere post op de laatste regels uitlegde. Op die manier begrijp ik de context wel, dus ik begrijp wel wat er bedoeld wordt.\r\nMaar iets kunnen begrijpen wil niet zeggen dat de stelling ook goed is. Taalkundig is het nog steeds fout mijns inziens, ook wiskundig of rekenkundig zelfs.\r\n\r\nWant dat \"meer\" is beperkt tot en met 29,9 graden want daarna wordt het een tropische dag.\r\nUitgaande dat jouw voorbeeld correct zou zijn, zou je ook een zomerse dag hebben als je een maximum temperatuur van 35 graden zou meten want 35 is ook \"meer\" dan 25. Maar dan is er geen sprake meer van zomerse dag, dus klopt de stelling niet.\r\nDus klopt het geschrevene niet (taalkundig en wiskundig niet) en dat heeft te maken met het verkeerde gebruik van het woordje maximum in combinatie met hoger of meer, whatever.\r\nOf zeg temperatuur, maar zonder het woordje maximum, da\'s ook goed.\r\n\r\nDat is net het springende punt. Maximum is het hoogst haalbare, er bestaat geen hoger en ook geen meer of je moet er een beperking op leggen. Bijv. door gebruik van het woordje \"tussen\". Aan maximum is een beperking gebonden en kun je dus nooit koppelen aan een hogere onbeperkte.\r\nBen ik dan nog de enige die het woord maximum aan zijn betekenis houdt?:confused:\r\n\r\nZijn er geen leraren Nederlands meer op het forum? Die hadden we vroeger toch ook erbij zitten?\r\nWiskundeleraren? Want ik zie het licht nog steeds niet helaas.\r\nWel begrip voor wat met bedoeld, maar geen begrip v.w.b. de juistheid van het gebruik.\r\n\r\nDoe het zelfde nu eens met vissen. Grote vissen, kleine vissen, middelmatige vissen, van 20 centimeter, 25 centimeter, 30 centimeter. Een vis van maximum 25 centimeter gaat ook niet groeien, toch?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;567787]\r\nDe -hoogste- temperatuur van die dag moet minimaal 25 °C of hoger zijn.\r\nDe maximum temperatuur van die dag moet minimaal 25 °C of hoger zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nAls je zegt \'minimaal\' dan kun je \'of hoger\' weglaten en andersom. Door de term \'minimaal\' geef je aan dat het ook geldt voor temperaturen die hoger zijn, als je zegt \'of hoger\' dan geef je aan dat de eerder genoemde temperatuur de laagste waarde is die aan de voorwaarde voldoet.
Link naar reactie
[quote]Waarom zou je het anders willen .:)[/quote]\r\nOmdat het taalkundig en rekenkundig niet klopt. Het klinkt wel redelijk, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.\r\nMaarja tegenwoordig is het in dit land zo dat als je iets maar lang genoeg fout zegt, dat het dan ingeburgerd wordt.\r\nKijk naar het werkwoord \"hebben\", dat was bij de \"u\" vorm \"u heeft\". Een \"u hebt\" bestond niet. Hollanders bleven maar over hebt en hebben praten, (misschien \"jij hebt\" wel goed is), maar tegenwoordig staat \"u hebt\" dus ook in het woordenboek als zijnde \"ook juist\".\r\nIs wel met meer dingen zo. Maar ik kan me niet voorstellen dat men dit met rekenkundige zaken ook gaat doen.\r\n\r\nKijk eens naar de reply van Hans60 die ik voor het overzicht even volledig quote.\r\n[quote=hans60]Als je zegt \'minimaal\' dan kun je \'of hoger\' weglaten en andersom. Door de term \'minimaal\' geef je aan dat het ook geldt voor temperaturen die hoger zijn, als je zegt \'of hoger\' dan geef je aan dat de eerder genoemde temperatuur de laagste waarde is die aan de voorwaarde voldoet. [/quote]\r\nAls je zegt \"minimaal\" dan -mag- je \"of hoger\" weglaten omdat minimaal inderdaad betekent dat het alleen maar hoger kan maar niet lager kan.\r\nDoch dit werkt twee kanten uit. Als je zegt maximum of maximaal, dan betekent dit dat je \"of lager\" weglaten kan, want maximaal betekent dat het wel lager kan, maar niet hoger.\r\n\r\nEen minimum is aan een beperking begonnen.\r\nJe kunt niet zeggen \"een minimumtemperatuur van -5 of lager\", dat is onbeperkt.\r\nJe moet dan zeggen \"een minimumteperatuur van tussen -5 en -10\" dan geef je aan dat het minimum niet lager gaat zijn dan -10, want minimum is ook abstract, het laagst, kan niet lager.\r\n\r\nWil je het taalkundig en rekenkundig goed zeggen moet je het als volgt doen:\r\n[quote]We spreken van een zomerse dag wanneer op deze dag de temperatuur, gemeten in een weerhut, 25,0 ºC of hoger bedraagt[/quote]\r\nof\r\n[quote]We spreken van een zomerse dag wanneer op deze dag de maximum temperatuur, gemeten in een weerhut, tussen 25,0 ºC en 30 ºCbedraagt[/quote]\r\nof\r\n[quote]We spreken van een zomerse dag wanneer op deze dag de minimum temperatuur, gemeten in een weerhut, 25,0 ºC bedraagt[/quote]\r\nSnap je wat ik bedoel?\r\n\r\nMaximum+hoger=no go\r\nMinimum+lager=no go\r\n\r\nIk krijg er ook geen reacties meer op dus men zal het vermoedelijk niet met me eens zijn, dus dan zal ik het met mijn stelling wel mis hebben maar ik begrijp nog steeds niet hoe iets hoger kan zijn dan een maximum, rekenkundig niet en taalkundig niet.\r\n\r\nDa\'s jammer. Maar wel een leuke om t.z.t. een meester eens mee lastig te vallen.:mrgreen:\r\n\r\nIk hou er echter over op (tenzij er nog reacties komen met argumenten) want wil ik verder de thread niet volbouwen met alleen mijn berichten. Temeer niet als men denkt dat m\'n stelling onjuist is.\r\nEr zijn nog veel meer andere dingen waar we het over kunnen hebben.:)
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;567843]Als je zegt \'minimaal\' dan kun je \'of hoger\' weglaten en andersom.[/QUOTE]\nKlopt als een bus Hans60, ik keek daar niet goed naar, mijn aandacht ging naar het gebruik van de termen [I]maximum [/I]en [I]minimum [/I]in één zin.\n\n[QUOTE=BlackTiger;567880]\nMaximum+hoger=no go\nMinimum+lager=no go\n\nIk krijg er ook geen reacties meer op dus men zal het vermoedelijk niet met me eens zijn, dus dan zal ik het met mijn stelling wel mis hebben maar ik begrijp nog steeds niet hoe iets hoger kan zijn dan een maximum, rekenkundig niet en taalkundig niet.[/QUOTE]\nDe term \'maximum\' is in de zin waarover we het steeds hebben alleen gerelateerd aan die dag, en dan mag je volgens mij best ook \'of hoger\' er bij plaatsen. Het gaat om de hoogst bereikte temperatuur van de dag, niet de absoluut hoogst mogelijke temperatuur.\nDus dit ben ik met je eens:\n[quote=BlackTiger]Er is slechts 1 uitleg waarop je zou kunnen concluderen dat het klopt. En dat is als je \"temperatuur\" wijzigt in \"dagtemperatuur\". Dus dat de hoogst gemeten temperatuur 25 graden is over de hele dag, of hoger.\nMaar ook in dat geval is eigenlijk het gebruik van het woord maximum aldaar niet op zijn plaats, dan moet het maximum dagtemperatuur zijn, maar beter is dan een gebruik van het woord minimaal of tenminste.[/quote]\nMaar dit vind ik dan te strikt gesproken:\n[QUOTE=BlackTiger;567880]\nEen minimum is aan een beperking begonnen.\nJe kunt niet zeggen \"een minimumtemperatuur van -5 of lager\", dat is onbeperkt.[/QUOTE]\nwant er zijn gewoon verschillende dagen.\n\nDit vind ik ook niet helemaal je-van-het hoor...:\n[QUOTE=BlackTiger]Wil je het taalkundig en rekenkundig goed zeggen moet je het als volgt doen:\n[QUOTE]\nWe spreken van een zomerse dag wanneer op deze dag de temperatuur, gemeten in een weerhut, 25,0 ºC of hoger [B]bedraagt[/B] [/QUOTE][/QUOTE]\nEerder zou het dan moeten zijn:\n\"We spreken van een zomerse dag wanneer op deze dag de temperatuur, gemeten in een weerhut, 25,0 ºC of hoger [I]bereikt[/I].
Link naar reactie
@Anacho: De levende taal is dat men nieuwe woorden die men in de omgang pleegt te bezigen worden opgenomen in de officiele taal. Normaliter niet echt foute woorden. Alhoewel dat inderdaad ook voor komt, doch tegenwoordig wel wat erg vaak vergeleken met vroeger. Althans dat idee heb ik toch wel.\r\n\r\n@Erik:\r\n[quote]We spreken van een zomerse dag wanneer op deze dag de temperatuur, gemeten in een weerhut, 25,0 ºC of hoger bereikt. [/quote]\r\nNja, bedraagt, bereikt, is mij hetzelfde, als het maar geen maximum is. Bedraagt= \"is nu\" en bereikt=\"komt aan\" of \"komt tot aan\". Maximum = \"hoogste, uiterste\".\r\n\r\n[quote]Het gaat om de hoogst bereikte temperatuur van de dag, niet de absoluut hoogst mogelijke temperatuur.[/quote]\r\nDat begreep ik al, maar dat maakt toch niet uit? Maximum staat voor het hoogste. Of dat nu hoogst mogelijke of hoogst bereikte temperatuur, hoogste beklommen berg of hoogst mogelijke berg is of wat dan ook maakt niet uit. Maximum is het hoogste, kan dus niet hoger. Abstract gegeven.\r\n\r\nMaar enfin, we worden het daarover toch niet eens, het zal dan wel kloppen maar ik blijf het vreemd vinden en kan helaas die mening over \"maximum\" niet bijstellen gezien zijn betekenis.\r\nMisschien wordt ik wel te oud.;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...