Ga naar inhoud

reboot and select proper boot device ... blablabla


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal!\r\n\r\nIk voel me echt te dom voor woorden dat ik dit moet vragen want ik heb al menig pc voorzien van een windows installatie, maar nu kom ik er even niet uit.\r\n\r\nIk heb een nieuwe pc samengesteld en in elkaar gezet, maar nu krijg ik windows (vista/xp) maar niet geinstalleerd. Ik heb cd\'s geprobeerd waarvan ik gewoon weet dat ze het doen, waaronder de drivers/utilities cd van het mobo (volgens de handleiding moet deze als eerste in de cd-drive), maar ieder keer krijg ik de melding:\r\n\r\nReboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. Zou iemand mij ajb willen helpen om mee te denken wat ik niet goed doe?\r\nIk heb in de bios de boot sequence op allerlei manieren geprobeerd, maar staat nu op 1. CD/DVD, 2 Sata HDD. 3. disabled.\r\n\r\nTer info\r\nMijn systeem is het volgende:\r\nMOBO: MSI K9A2 CF\r\nHDD Samsung 1 TB SATA\r\nCD/DVD: SATA bulk ding\r\ngraph card: HD 4870\r\nProcessor: AMD Phenom II x4 940\r\nVoeding: Coolermaster silent pro 700\r\n2x2 GB Kingston RAM 800 mhz\r\n\r\nIn de bios worden herkend: HDD, CD/DVD, RAM, processor snelheid(niet type, maar weet dat bios geupdate moet worden, zou dat het kunnen zijn? ik dacht dat je dat pas kon/moest doen als windows er op staat).\r\n\r\nWie o wie zou mij ajb verder kunnen helpen, ik weet het ondertussen niet meer. Heb ook al gekeken of ik SATA aan moest zetten in bios, maar stond het al.\r\n\r\nGr. Aapman
Link naar reactie
Er wordt geen bootable medium gevonden en dan verschijnt de melding van bla bla.\nControleer of de CD/DVD wel als eerste device is ingesteld.\nOp veel systemen is ook een soort bootmanager aanwezig waardoor je bij het opstarten op bijvoorbeeld F8 kunt drukken en dan kiezen van welke schijf, netwerk cd/dvd etc. gestart moet worden.\n \nKijk even in de handleiding of op het scherm met bios info welke toest je daarvoor kunt gebruiken.\n \noh... en natuurlijk eerst XP of Vista installeren en dan pas de rest.
Link naar reactie
[QUOTE=Aapman;445369]....(volgens de handleiding moet deze als eerste in de cd-drive.....[/QUOTE]\r\n\r\nEn daar gaat het waarschijnlijk fout.\r\nAls allereerste de cd van Windows er in om een OS te installeren. Tijdens de installatie op F6 drukken (op het moment dat daar om gevraagd wordt) om de drivers voor de SATA-controller te installeren. Na de installatie de overige drivers voor je mobo (chipset,onboard netwerkcontroller,onboard audiokaart etc.) installeren voor zover niet herkend door Windows.\r\n\r\nEDIT: Lees net je bericht nog eens door en zie dat ook de DC/DVD een SATA model is. Mogelijk dat je in het BIOS de SATA-controller in IDE-modus moet zetten om van de CD te kunnen starten\r\n\r\nBIOS update kan ook als eerste,als de fabrikant van het mobo daar een dos-utility voor heeft.\r\n\r\nSucces , Hans.
Link naar reactie
Dank voor jullie tips!\r\n\r\nIk heb de kabels nog eens dubbel gecheckt en daar ligt het niet aan.\r\nOok heb ik geprobeerd te booten met de windows cd, maar ook daar zit het probleem helaas niet.\r\n\r\nIk heb ook via google wat gelezen over het instellen van de sata controller in IDE modus en heb daar wat mee geprobeerd in de bios. Ik heb IDE enabled gedaan en Sata disabled geprobeerd, maar ook daarmee vooralsnog geen succes gehad, maar ik weet niet 100% zeker of ik dat goed heb gedaan. Ik heb met de settings van de 2 onderstaande items in de bios lopen spelen, maar had weinig resultaat. Maar zoals gezegd, ik weet niet 100% zeker wat ik moet doen.\r\n\r\nPCI IDE BusMaster\r\nThis item allows you to enable/ disable BIOS to used PCI busmastering\r\nreading/ writing to IDE drives.\r\n\r\nOn-Chip SATA Controller\r\nThese items allow users to enable or disable the SATA controller.\r\n\r\n\r\n\r\nIk heb ook nog even op de website van MSI gekeken en daar stond o.a.: Supports boot from LAN, USB Device 1.1 & 2.0 and SATA HDD. Zou dit kunnen inhouden dat ik überhaupt geen SATA CD/DVD drive kan gebruiken om te booten?\r\n\r\nHier overigens een link naar de online manual van het MOBO, ik heb hem zelf ook al een paar keer doorgespit om te checken of ik misschien iets over het hoofd heb gezien…..\r\n\r\n[url]http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=manual&maincat_no=1&prod_no=1333[/url] \r\n\r\nOp de site staat ook het volgende bij de FAQ section, maar aangezien het menu item SATA Devices Configuration niet aanwezig is kan ik hier op dit moment niet veel mee…:\r\n\r\n[I]The Southbridge of this motherboard (ICH6)could support 1 IDE channel and 4SATA interface. There are three items about SATA devices settings in BIOS Setup ([B]Integrated peripherals->SATA Devices Configuration[/B]):\r\na.Combined: The mode is a traditional mode which contains 2 IDE channel combined by one IDE channel and 2 SATA interface, and could connect 4 devices. If you choose this item, you could get other two items: PATA IDE Mode & SATA IDE Mode, PATA IDE Mode is used to set IDE as primary/secondary channel, and the SATA as secondary/primary channel automatically. It’s mentioned that if you choose PATA as the primary channel, SATA3&SATA4 will be as secondary, if you set PATA as secondary channel, SATA1&SATA2 will be used as primary channel. If you choose combined mode, you’ll get 2 IDE channels in Standard CMOS Features:\r\nPrimary IDE Master\r\nPrimary IDE Slave\r\nSecondary IDE Master\r\nSecondary IDE Slave\r\nb.Enhanced: Choose this mode, you could use 1 PATA and 4 SATA, which could connect 6 devices, and you’ll get 4 IDE channels in Standard CMOS Features:\r\nPrimary IDE Master\r\nPrimary IDE Slave\r\nSecondary IDE Master\r\nSecondary IDE Slave\r\nThird IDE Master\r\nThird IDE Slave\r\nFourth IDE Master\r\nFourth IDE Slave\r\nIndeed we could just use 3 channels of them, (the secondary channel has canceled according to the Intel spec), the primary channel is the IDE channel, the third and the forth channel are bridged by SATA.\r\nc.SATA: It’s the mode shield the IDE, and just use the 4 SATA. Choose this mode, in Standard CMOS Feature, you’ll get 2 IDE channels:\r\nPrimary IDE Master\r\nPrimary IDE Slave\r\nSecondary IDE Master\r\nSecondary IDE Slave[/I]\r\n\r\n\r\nIs er misschien een andere manier om de sata instellingen te wijzigen?\r\n\r\nIk snap er weinig meer van. Heb echt geen idee wat ik moet doen om dit ding werkend (lees bootend) te krijgen, zouden jullie me please please please verder willen helpen met meedenken??\r\n\r\n\r\nBen begin van de avond weer in de mogelijheid om tests/andere settings uit te proberen....
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;445439]SATA controller moet op \'enabled\' , welke keuzes heb je bij \'RAID mode\'? Kun je ergens kiezen voor \'Native mode\'?[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb niet naar RAID gekeken, ben niet van plan in RAID te installeren. Moet ik desalniettemin even kijken of er native mode te vinden is in de bios? Dan kijk ik rond 1900 uur en kom daarna weer in de lucht...\r\n\r\nDank voor je support Hans60, wordt enorm gewaardeerd ;)
Link naar reactie
[QUOTE=Lange Pier;445475]Bij mijn weten dien je voor XP gewoon een driverdisk met de SATA/RAID driver via F6 en een floppydriver te laden voor een AMD SATA controller.\r\n\r\nIn Vista kan dat vanaf de driver cd.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nMaar das dus pas als het lukt om te booten vanaf installatie cd toch? Booten met windows installatie cd lukt op dit moment nog niet, daar zit hem het probleem. Of moet ik dat doen door op F6 te drukken bij opstarten?? (HDD is nieuw en dus leeg)
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;445439]SATA controller moet op \'enabled\' , welke keuzes heb je bij \'RAID mode\'? Kun je ergens kiezen voor \'Native mode\'?[/QUOTE]\r\n\r\nBij Raid mode kan ik kezen voor IDE en RAID.\r\n\r\nHeb zojuist mijn oude IDE cd/dvd speler eraan gehangen (primary master), maar ook dat helpt weinig. Lijkt er op dat het probleem dichter bij de HDD gezocht moet worden??\r\n\r\nSata controller staat op enabled. PCI IDE BusMaster staat op disabled, maar kan enabled...\r\n\r\nAnyone? :-S
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Bij het in elkaar zetten van mijn nieuwe systeem had ik extra ondersteunende \"schroefjes\" onder het moederboard geplaatst. Deze hebben destijds waarschijnlijk kortsluiting veroorzaakt, waardoor alles niet op rolletjes liep...\r\n\r\nEen andere mogelijkheid was dat ik de ISO\'s niet als iso had gebrand, maar eerst gemount had en vervolgens gebrand had. Dit heeft er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat ik niet kon booten. Progje imgburn (branden van ISO images, as is, zeg maar) heeft dit verholpen...\r\n\r\nBegrijp je vraag niet 100%, maar misschien dat je hier iets mee kan!\r\n\r\ngr.\r\nAapman
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...