Anoniem2 Geplaatst: 29 juli 2008 Delen Geplaatst: 29 juli 2008 Als het goed is staat er hieronder een bijlage van ee jpegje van SpeedFan van mijn temperaturen van mijn computer, deze is met een kamertemp van ongeveer 25 C op Idle\r\n\r\nIs dit een beetje normaal voor een computer?? Ik vind het nog al hoog, maar wat ik lees over CPU\'s en GPUs die 60 of hoger hale valt dit denk ik nog wel mee.\r\n\r\nIpatty Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 jawel maar in idle wordt mijn cpu 29 graden en in stressed 52 graden tijdens een zware game.\r\n\r\nDus mag je cpu temp wel naar beneden, betere cooler of nieuwe coolpasta aanbrengen wilt nog wel eens helpen. Zorg dat de airflow in je kast van voor naar achteren goed is.\r\n\r\nDit zijn mijn temperaturen b.v. bij een kamer tempratuur van 24 graden Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 welk programma gebruik jij voor je temparatuur,kalekophagenees???\r\nziet er vrij overzichtelijk uit. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Het licht er ook aan wat voorn CPU je hebt. Een oude p4 mag makkelijk 70/80 graden worden Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 De harddisk is nogal warm met 45 graden, en de omgevingstemperatuur is nog niet eens zomers. Dat zou je lager moeten zien te houden. Een harddisk is daar niet blij mee.\n\nOmdat alle temps zo ongeveen 45 zijn lijkt het er op dat de algemene case-flow niet voldoende is. Het is gewoon heet in de kast.\nEen extra case-fan zou echt helpen, maar ook goed nadenken over de bestaande in- en uitvoergaten, en of je kast (voedings-fan uitgang) b.v. niet te dicht tegen de muur staat.\nOf de ingangen te dichtgestopt in een hoogpolig tapijt. Of gewoon te weinig ingangen.\nIk heb op een gegeven moment de kast gedemonteerd, en de boormachine gebruikt om extra ingangen te hebben.\n(WEL goed schoonmaken (ijzervijlsel) voordat je weer monteert !)\n\nEn op de neiging van de luchtstroom letten, die altijd naar boven wil, dus ingangen onder, en uitgangen boven.\nZorg daarbij dat er achter bv geen ingang is vlak onder de voedinsfan uitgang, anders blaast dat ding warme lucht, vaak tegen een muur, die vlak er onder weer naar binnen gezogen wordt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 [QUOTE=Intel 3000;400807]Het licht er ook aan wat voorn CPU je hebt. Een oude p4 mag makkelijk 70/80 graden worden[/QUOTE]\r\n\r\nEr zit een AMD Athlon 64 2.2 in die is overgeclcoked naar 2.5 mischien een idee om die tijdelijk terug te zetten naar 2.2?\r\n\r\nEn ik ben nog niet zo oud, dus even een leuk vraagje tussendoor, Hoe zou ik zon nieuwe fan moeten aansluiten? Vastschroeven en dan op de voeding? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Dan zal ik wat aan je temperaturen doen. Maak eens een foto van je open case. Dan kunnen wij zeggen hoe je je airflow moet aanpassen (je kan het ook negatief beïnvloeden door verkeerde plaatsing) \n\nOp je moederbord moet je de fan aansluiten, Soms word er ook een molex verloopje bijgeleverd als die op je moederbord bezet is. \n\nAls je een foto maakt wijs ik je het wel aan Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Ik zal kijken waneer ik de kast kan opendraaien, ik mag m helaas niet zomaar opendraaien, ik ben nog maar 13 :o dus het mag niet zomaar van mijn ouders ;)\r\n\r\nWat dachten jullie eventueel van zon koeler? [URL=\"http://azerty.nl/producten/product_detail/82/3498/cooler-master-saf-b83-e1-80-x-80-x-25-mm-geen-led.html\"]Coolermaster SAF [/URL] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Op 13jarige leeftijd was ik al hele computers aan het bouwen. Tijd om te beginnen dus ! \n\nJe moet een fan kopen die je in je case kan hebben natuurlijk (het moet wel passen).Als je behuizing het kan herbergen een 120MM nemen (is het stilst). \n\nIs je PC wel eens van binnen schoon gemaakt. Zo nee dan hoef je waarschijnlijk gaan fan te kopen maar eens de PC van binnen schoonmaken (heb je ooit een pc van binnen gezien ? ) even de CPU uitstoffen en als die er in zit je al bestaande case fan Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Ben ook al van plan een videokaart in te bouwen en daarbij ook de voeding te vervangen dus een mooie eerste oefening, eergister heb ik ook al moeten choochlen met 3 hardeschijven om een computer van een vriend opnieuw te instaleren omdat er in een van die computers geen cd speler zat, en toen deed windows het niet, dus ben ik aan het klooien geweest met ide kabeltjes en toen heb ik er alsnog een cd spelertje in gekregen en windows voor de 2e keer opnieuw geinstallerd, en daarna nog weer gegooched met een netwerkkaart want die had die pc ook niet.\r\n\r\nMaar ok jullie hadden het er ook over dat de HDD te warm was, mischien een idee om er ook nog een HDD koeler erop te zetten?\r\n[URL=\"http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=34640&GROEP_ID=82&TAB=specificaties\"]Azerty coolermaster 120 MM[/URL] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 [quote=erikdenhouter;400857]De harddisk is nogal warm met 45 graden, en de omgevingstemperatuur is nog niet eens zomers. Dat zou je lager moeten zien te houden. Een harddisk is daar niet blij mee.\n \n.[/quote]\n \nIk vraag me af waar je woont ,als je de huidige temperaturen \"niet zomers \"vindt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Alleen de HDD temp is hoog voor een HDD. De rest kan er op zich wel tegen\n\nJe kan ook eens kijken naar de opties in je BIOS daar worden vaak je RPM\'s geregeld (e.v.t met coolingsprofielen) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 [QUOTE=Animal;400967]Ik vraag me af waar je woont ,als je de huidige temperaturen \"niet zomers \"vindt.[/QUOTE]\nErg gelijk heb je, erg gelijk.... ;)\n\nMaar eigenlijk bedoelde ik dat er in ons landje best nog wel eens een keer 7 of 8 graden bij kunnen boven die 25, en dan komt je harddisk toch echt wel in de gevaren-zone waarbij de slijtage erg snel kan gaan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 [QUOTE=ivopatty;400937]Ik zal kijken waneer ik de kast kan opendraaien, ik mag m helaas niet zomaar opendraaien, ik ben nog maar 13 :o dus het mag niet zomaar van mijn ouders ;)\n\nWat dachten jullie eventueel van zon koeler? [URL=\"http://azerty.nl/producten/product_detail/82/3498/cooler-master-saf-b83-e1-80-x-80-x-25-mm-geen-led.html\"]Coolermaster SAF [/URL][/QUOTE]\nZo\'n koeler zou in je kast aan de voorkant beneden naar binnen kunnen blazen.\n\nMaar, als die PC ouder als zo\'n anderhalf jaar is, zou je inderdaad eerst moeten checken of de fans die aanwezig zijn niet nutteloos dichtgestoft zitten.\nNogmaals, dat alle temps rond dezelfde waarde liggen zou er wel eens een gebrek aan totale doorstroming van verse lucht kunnen zijn. Uiteraard kunnen allerlei gaten (ingangen dus) ook dicht met stof zitten.\n\n [ATTACH]12740[/ATTACH] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Het moederbord is ongeveer een driekwart jaar geleden vervangen, dit omdat de bios kapot was maar dat terzijde, dus in de CPU koeler zal niet zoveel stof zitten, al helemaal niet omdat ik deze net nog heb schoongemaakt <;:o) .\r\n\r\nEn over de doorstroming van lucht gesproken, de enige fan die er in zit is de CPU fan en die van de voeding, ik ben verder geen andere tegengekomen bij de laaste schoonmaak :)\r\n\r\nIk ben zowieso van plan een 3850 van ATI aan te schaffen, dus een koelertje kan daar ook nog wel bij, maar wat ik dus net ook al vroeg, is het mischien een idee om naast die fan nog een HDD koeler aan te schaffen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 [QUOTE=ivopatty;401003]Ik ben zowieso van plan een 3850 van ATI aan te schaffen, dus een koelertje kan daar ook nog wel bij, maar wat ik dus net ook al vroeg, is het mischien een idee om naast die fan nog een HDD koeler aan te schaffen.[/QUOTE]\nDat vroeg je inderdaad al eerder, maar wat je vervolgens toonde was een grote case-fan, en die is niet orgineel voor de harddisk bedoeld.\n\nEn dan nogmaals dezelfde constatering.... als alle temps rond dezelfde waarde liggen, dan is de doorstroming waarschijnlijk niet genoeg. Nou, al zou je een fan van een meter op je harddisk zetten, je krijgt die temperatuur dan echt niet omlaag, want hij zuigt 45 graden (die [I]in[/I] je kast heerst) aan, en hij blaast 45 graden weg. De temp [U] IN [/U] je kast is dan te hoog.\nSterker nog, de temperatuur zal dan ! STIJGEN ! want er is een apparaat bijgekomen dat stroom gebruikt....\n\nWat je nu hebt, één fan in de voeding die van binnen naar buiten blaast, en één CPU fan die het CPU koelblok doorblaast, is de meest gebruikte opstelling.\nDe voedings-fan is de enige die voor de doorstroming zorgt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Dat klopt wel zon beetje, en zoals je het nu zeg lijkt me zon koelblok voor de harde schijf niet meer zon goed idee, kunnen jullie mij mischien een paar fans aanbevelen? Zal zo even kijken naar mijn kast, kan ff duren ;) Zal zo wat fotos posten. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 [QUOTE=ivopatty;401007]Dat klopt wel zon beetje, en zoals je het nu zeg lijkt me zon koelblok voor de harde schijf niet meer zon goed idee, kunnen jullie mij mischien een paar fans aanbevelen? Zal zo even kijken naar mijn kast, kan ff duren ;) Zal zo wat fotos posten.[/QUOTE]\nAls je een goede doorstroming hebt (dus gaten zitten nergens dichtgestoft, en eventueel een extra case-fan aan de voorkant onder) en je harddisk temperatuur is nóg te hoog, DAN zou je wel aan een harddisk cooler kunnen denken, maar dan moet je even anderen vragen welke soorten daarin te krijgen zijn.\n\nIk heb zelf twee harddisk-coolers, maar dat zijn simpele fans (twee per koeler) die op de electronica kant van de disks blazen. Een nadeel van dat type is dat het met grote kracht (stof en vuil) tegen de printplaat blaast, wat daar in twee maanden al een onaanvaardbare laagje stof en vet op laat hopen. Vooral tussen de minuscule aansluitingen van de chips op die printplaat kan dat door hygroscopische effecten problemen gaan geven (een laag dunmazig vettig stof dat bij vochtig weer vocht vasthoudt, en dus voor sluitingen zou kunnen zorgen)\n\n(Ik zelf heb tussen de fans en de harddisk-printplaat een laagje afzuigkap-filter materiaal gelegd, waartegen nu dat stof geblazen wordt...)\n\nWelke merk fans je moet kopen dat weet ik niet echt, maar een Coolermaster wordt meestal wel als goed beoordeeld.\nWel even kijken welke grootte er in het front geplaatst kan worden, dus een 120 mm of misschien alleen een 80 mm. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 mag m vandaag toch niet openschroeven, zal waarschijnlijk overmorgen worden, Qua systeem fan wordt het waarschijnlijk voor mij een coolermaster, welke snelheid ben ik nog niet uit, moe natuurlijk niet te luidruchtig zijn.\r\n\r\nZal wel even rondkijken, Qua airflow in mijn computer gebeurd er bijna niks, alleen warme lucht word afgevoerd door de voedingsfan, die over ongeveer 2 maand vervangen zal worden met een nieuwe, waarschijnlijk een Chieftec of OCZ, er komt dan ook een videokaart bij, en dan kan er ook gelijk een Fan bij. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2008 Moet er natuurlijk een uitzoeken dit in de voorgeboorde afmetingen pas. \n\nEen silent 120MM fan moet je weinig exstera dB geven en toch veel luchtverplaatsing Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen