Anoniem2 Geplaatst: 26 juli 2008 Delen Geplaatst: 26 juli 2008 Als ik bij msconfig, opstarten ga kijken zie ik allerlei items staan die er eerst niet stonden. Dingen als:\r\ncccinstall_200803...\r\ndisk1\r\nho\r\nntuser\r\nntuser.dat\r\nntuser\r\nsetup\r\nsetup\r\nsetup\r\n_inst32I\r\n_isdel\r\nsetup\r\nsetup\r\nsetup\r\n\r\nAllemaal als locatie common startup.\r\n\r\nPlus de dingen waarvan ik wil dat ze opstarten. Als ik het vinkje bij de betreffende items weghaal en opnieuw opstart, staan ze er na het opstarten gewoon weer. Ik heb in de softwarelijst gekeken, maar daar stond niets vreemds. Ik heb ook a-squared en spybot hun werk laten doen, geen resultaat. Daarna ccleaner en ncleaner, ook geen resultaat.\r\n\r\nHoezo staan deze items er, terwijl ze er eerst niet waren? Hoe krijg ik ze weer weg?\r\n\r\nIk heb trouwens het idee dat m\'n computer hierdoor ook erg traag opstart, in vergelijking met eerst. (weet ik haast wel zeker trouwens). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2008 download [url=http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx]downloadsite process explorer[/url] of een [url=http://download.sysinternals.com/Files/ProcessExplorer.zip]directe link naar download process explorer[/url]\r\n\r\ndeze microsoft/sysinternals process explorer(taakbeheer) kan wat meer dan taakbeheer.\r\nin welke map in common files staan deze bestanden?\r\nzoek op je harde schijf naar de namen van de bestanden.\r\nheb je onlangs software geïnstalleerd?\r\nen welke software?\r\nde map in common files waar de bestanden in zit draagt meestal de naam van het programma.\r\nmet process explorer kan je kijken welke processen er actief zijn en er op dubbel klikken om te kijken waar ze bij horen.\r\ndit alles is alleen op te lossen als je info over alles hebt.\r\n\r\nwat er gebeurd in msconfig als je een item uitschakeld, er een waarde in het register verhuist wordt naar een andere sleutel.\r\nde software die daarbij hoort vult zelf automatisch die sleutel weer aan.\r\ndan heb je er 2,\r\ndus als je ff uitzoekt bij welke programma het hoort kan je in de instellingen van dat programma gaan kijken of je automatisch opstartende item\'s uit kan schakelen.\r\n\r\nen zet ff een[URL=\"http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis/download\"] hijackthis[/URL] log neer. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2008 en hier wat info over windows:\r\n\r\n\r\nde ( [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernel]kernel[/url] ) bestuurd alle bestanden die op je computer staan,\r\nhet register is de wegwijzer op de computer voor de kernel.\r\ndeze database staat vol met variabele parameters.\r\nzonder register zou de kernel niks meer kunnen vinden.\r\nvandaar dat het register invloed heeft op het gedrag van windows.\r\n\r\nals een besturingssysteem is geinstalleerd met de drivers voor de hardware, dan is je systeem meestal nog snel.\r\nmaar na verloop van tijd wordt er software geïnstalleerd, ge deinstalleerd waarschijnlijk ook nog.\r\ndus kan een pc gefragmenteerd en vervuilt raken.\r\n\r\nsnelheid op een pc t.o.v. de hardware kan je hardwarematig het best vergroten door er RAM-geheugen bij te plaatsen.\r\n\r\nkan je ook vertellen hoeveel ram-geheugen jouw pc heeft?\r\nen hoe snel de processor is?\r\nen eventueel de videokaart?\r\n\r\nsoftwarematig kan je in XP veel zelf regelen.\r\nbijhouden is een must in principe.\r\nnet als het schoonmaken van een huis, hoe langer je er mee wacht, hoe groter de rotzooi.\r\nwel zit je dan met in hoeverre je je besturingssysteem kent qua gebruik.\r\nhet begrijpen hoe een besturingssysteem werkt maakt het eenvoudger om wijzigingen toe te passen.\r\nook zijn er handige downloads soms die kunnen helpen.\r\n\r\nals je windows opstart wordt de kernel geladen.\r\ndaarna wordt het besturingssysteem opgestart.\r\nwat er allemaal opgestart wordt kan je in verschillende locatie\'s zien.\r\n\r\nin msconfig en in services zie je wat er opgestart wordt.\r\nals je taakbeheer opent zie je welke processen er actief zijn in tabblad processen.\r\nje kan daar ook processor en geheugen gebruik zien.\r\nook in tabblad prestatie\'s kan je geheugen en processor gebruik zien.\r\n\r\nstel windows staat op de C: partitie:\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\PCHealth\\HelpCtr\\Binaries\\msconfig.exe = hulpprogramma voor systeemconfiguratie\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\services.msc = services\r\n\r\nin start/uitvoeren kan je de bestandsnaam (bijvoorbeeld msconfig.exe) intypen en op OK klikken.\r\n\r\nin msconfig > tabblad opstarten, daar zie je processen die zijn op gestart.\r\nin tabblad services zie je services.\r\n\r\nen als je start/uitvoeren en services.msc intypt en OK klikt zie je welke services er gestart worden.\r\nhet beste kan je eerst eens dat alles bekijken zonder iets te wijzigen.\r\nals je weet wat er op je pc geïnstalleerd is, kan je uitzoeken welke processen bij welk programma horen.\r\nje kan zoeken op google.\r\nheb je in de afgelopen tijd meerdere softwareprogramma\'s verwijderd?\r\nen welke?\r\n\r\nop je harde schijf, in het register, in de services en in msconfig kunnen onderdelen achterblijven na verwijderen van software omdat niet alle uninstall\'s altijd de boel netjes achterlaten.\r\n\r\nff over welke gebieden waar services en processen zich ophouden,\r\n\r\nin windows staan de drivers in:\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\drivers\r\nhier vindt je veel .sys bestanden (drivers, zijn platforms(stuurprogramma\'s) voor besturingselementen .dll gestart door een .exe)\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\system32 \r\nhier vindt je veel .dll en .exe\r\n\r\nC:\\Program Files (installatie programma onderdelen)\r\n\r\nC:\\Program Files\\Common Files (gedeelde onderdelen)\r\n\r\nwelke software heeft de afgelopen tijd in het systeem rotzooi achtergelaten op je harde schijf en in je register?\r\nen waar?\r\n\r\nals je namen van verwijderde software kent, is dat een stuk handiger als je na het verwijderen wil checken op wat er zoal achterbleef in je systeem.\r\n\r\nje kan info/namen zoeken op je harde schijf.\r\n\r\nin je systeem mappen kan je dan alles zoeken.\r\nin je register ook.\r\n\r\nals je in de map system32 of drivers info wil van je bestanden, zet dan in menu beeld de weergave op \"Details\"\r\nklik dan rechts op \"naam\" direct onder de adresbalk van de geopende map.\r\ndan zie je wat je aan details uit en aan kan vinken.\r\n\r\ndaarmee kan je veel info te weten komen over bestanden op je computer.\r\n\r\nje kan in die lijst veel overbodige info uitschakelen en de info die je nodig hebt laten tonen.\r\n\r\nals je in dit voorbeeld de map system32 in windows geopend hebt, en je klikt rechts op \"naam\" direct onder de adresbalk van de geopende map, en klikt onder in die lijst op Meer...,\r\ndan kan je \"bedrijf\" en \"Beschrijving\" laten tonen.\r\nje kan dan de bestanden sorteren op \"Bedrijf\"\r\npas dat op alle mappen toe in mapopties tabblad weergave\r\n\r\nvink in de mapopties op tabblad Weergave de beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uit en klik ok.\r\nvink ook Verborgen bestanden en mappen weergeven aan.\r\nen vink \"extenties van bekende bestandstypen verbergen\" uit.\r\n\r\nweet wel goed wat je doet, en verwijder nooit iets als je niet 100% zeker bent, en bewaar het eerst in de prullenbak.\r\nmaak ook eerst een systeemherstelpunt.\r\nMenu Start\\Alle Programma\'s\\Bureau-accessoires\\Systeemwerkset\\Systeemherstel.\r\n\r\nC:\\Documents and Settings\\(gebruikersnaam)\\Local Settings\\Temp\r\n=(verborgen)\r\n\r\nC:\\Documents and Settings\\(gebruikersnaam)\\Local Settings\\Temporary Internet Files\r\n=(verborgen beveiligde besturingssysteemmap)\r\n\r\nook deze mappen bevatten .exe bestanden.\r\n\r\nin het register Start/uitvoeren > typ REGEDIT en klik OK,\r\nkan je in menu bewerken zoeken naar sleutels en waarden van verwijderde software.\r\n\r\nin HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID kom je veel sleutels met {(string)} tegen.\r\nzoals bijvoorbeeld {CFFADD23-CFEC-2AAD-BA03-175F17A24D31}\r\ndaar zijn sleutels van alle koppelingen van windows en sommige software,\r\ndaar moet je \"zoeken\" en \"volgende zoeken\" in menu bewerken wel gebruiken anders is het niet te doen.\r\ndaar staan namen van koppelingen van software die je verwijderen wil tussen veel andere koppelingen van het besturingssyteem.\r\nde sleutels met koppelingen naar namen van het verwijderde programma kan je verwijderen.\r\n\r\nlocatie van de services in het register, (verander hier niet zomaar wat, je moet een machtiging geven om hier te wijzigen/verwijderen):\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ControlSet001\\Enum\\Root\\ LEGACY_(naam van de service)\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ControlSet002\\Enum\\Root\\ LEGACY_(naam van de service)\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Enum\\R oot\\LEGACY_(naam van de service)\r\nook staan er verwijzingen in het register naar de services op verschillende locatie\'s.\r\n\r\ndubbelklik bijvoorbeeld eens op de waarde \"LocalService\" in HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Microsoft\\Windows NT\\CurrentVersion\\SvcHost,\r\nen je ziet verwijzingen, niks veranderen dan alleen namen van software die je verwijderen wil.\r\n\r\ndus er zijn sleutels die verwijderd kunnen worden en sleutels met waarden die gewijzigd/verwijderd kunnen worden.\r\nlet goed op als je een waarde/sleutel vindt.\r\nsleutels met verwijzingen bevatten meer waarden dan alleen die van het te verwijderen programma.\r\nzou je die sleutels compleet verwijderen, dan gaat het mis en moet je herstellen en opnieuw beginnen.\r\n\r\nmaar doe pas iets als je het zeker weet.\r\nregistersleutels kan je exporteren(opslaan)\r\neen laatste herstelpunt ook onmisbaar stel dat je iets fout doet.\r\n\r\nin windows XP.\r\nals je bepaalde handelingen vaak uitvoerd, is het wel makkelijk om snelkoppelingen te maken van bepaalde onderdelen van windows.\r\nkan je in een map zetten en er een werkbalk van maken met \"nieuwe werkbalk...\" onder \"werkbalken\" in het contextmenu (rechtsklik) van de taakbalk.\r\nbij een niet vergrendelde taakbalk kan je dan de nieuwe werkbalk uit de taakbalk slepen naar een zijkant (rechts-links) of de bovenkant van je beeld door er met links op te klikken en te bewegen met de muisknop ingedrukt.\r\nje kan je hele startmenu naar je hand zetten in:\r\nG:\\Documents and Settings\\(jouw gebruikersnaam)\\Menu Start\r\n\r\nG: is hier de stationsletter van de partitie waar windows op is geïnstalleerd.\r\n\r\nG:\\WINDOWS\\PCHealth\\HelpCtr\\Binaries\\msconfig.exe = hulpprogramma voor systeemconfiguratie\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\compmgmt.msc = computerbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\devmgmt.msc = aparaatbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\dfrg.msc = defragmenteren\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\diskmgmt.msc = schijfbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\gpedit.msc = groepsbeheer (alleen XP Pro)\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\services.msc = services\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\perfmon.msc = prestaties\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\*.scr zijn screensavers \r\nG:\\WINDOWS\\system32\\regedt32.exe of G:\\WINDOWS\\regedit.exe= register\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\taskmgr.exe = taakbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\control.exe = configuratiescherm\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\cmd.exe = opdrachtprompt\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\clipbrd.exe = clipboard, daar zie je wat er gekopieerd is, dus wat je kan plakken.\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\notepad.exe = kladblok\r\n\r\nzo zijn er nog veel meer.\r\n\r\nook kan je uit het configuratiescherm pictogrammen slepen, dan kan je er snelkoppelingen van maken op het bureaublad. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2008 Jeetje erix, ben je niet bang dat de TS hard wegloopt ?\nEr zit voor velen echt wel veel bruikbare informatie in wat je schrijft, maar je raakt zo echt off topic. :p\n\nWaarom open je niet een eigen draad voor jouw Windows kennis ? Dan hoef je ook niet (zo als nu soms gebeurt) regelmatig hetzelfde te schrijven, maar kun je in het bestaande eventueel verbeteringen aanbrengen.\n\n@lekkere1\nIk denk dat je eens een HijackThis log in de beveiligingsdraad van het forum moet plaatsen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2008 [QUOTE=erix;399776]en hier wat info over windows:[/QUOTE]\nJeetje erix, ben je niet bang dat de TS hard wegloopt ?\nEr zit voor velen echt wel veel bruikbare informatie in wat je schrijft, maar je raakt zo off topic denk ik. :p\n\nWaarom open je niet een eigen draad voor jouw Windows kennis ? Dan hoef je ook niet (zo als nu soms gebeurt) regelmatig hetzelfde te schrijven, maar kun je in het bestaande eventueel verbeteringen aanbrengen.\n\n@lekkere1\nIk denk dat je eens een HijackThis log in de beveiligingsdraad van het forum moet plaatsen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 27 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2008 [QUOTE=erikdenhouter;399830]Jeetje erix, ben je niet bang dat de TS hard wegloopt ?\r\nEr zit voor velen echt wel veel bruikbare informatie in wat je schrijft, maar je raakt zo off topic denk ik. :p\r\n\r\nWaarom open je niet een eigen draad voor jouw Windows kennis ? Dan hoef je ook niet (zo als nu soms gebeurt) regelmatig hetzelfde te schrijven, maar kun je in het bestaande eventueel verbeteringen aanbrengen.[/QUOTE]\r\n\r\nja erik, is idd veel tekst met bruikbare informatie.\r\nik sla berichten als dit op,ik hoef ze niet steeds te typen,\r\nen een eigen topic met deze info openen is ook wat,\r\ner is eigenlijk geen geschikte rubriek daarvoor.\r\nmisschien een topic met, zet hier je tips neer.\r\nik ga er van uit dat iemand niet schrikt en hard weg loopt.\r\nvirussen zijn vaak wel uit het oog verdwenen, er zijn te veel mensen met gratis virusscanners die zich niet bewust zijn wat windows is.\r\nbeetje net als kinderen die denken dat melk uit een fabriek komt ipv een koe.\r\nen berichten die er alleen maar single staan raken snel uit het oog.\r\nmisschien moet ik een blog maken, heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.\r\nik zal er eens over nadenken erik, dus dank voor je tip, tot die tijd help ik mensen aan rijpe info en er zijn hier ook mensen die uitstekend kunnen helpen met programma\'s en tool\'s.\r\n\r\nmensen die bijvoorbeeld niet goed beveiligd zijn lopen vaak wat op.\r\ndus die komen dan met hijackthis logs.\r\ndeze mensen vertellen wat een besturingssysteem allemaal kan, en dat alles zo\'n beetje op de achtergrond speelt, is dan beter dan ff dit downloaden en dan dat downloaden en opgelost.\r\ner komt dan een dag dat deze mensen een virus oplopen die net ff niet met gratis malware tooltjes voor spyware verwijderd kunnen worden, zoals back-door virussen.\r\nik denk dat de meeste mensen de mogelijkheden van windows niet kennen, en daarom minder veilig zijn.\r\nalleen al door die lange tekst, en het is nog weinig en beknopt, kunnen mensen wat inzicht krijgen.\r\nmisschien vindt jij het vervelend dat er zoveel tekst staat omdat je dan ff moet scrollen of klikken.\r\ndan zou ik bij mezelf denken, wat is er belangrijker???\r\nmaar ik zal proberen links te zetten als ik me nog herinner waar ik eerder een zelfde soort tekst heb geplaatst.\r\nom jouw wat te ontlasten erik haha;)\r\n\r\ngrtz... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 27 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2008 [URL=\"http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=21555&page=1604\"]hey Erik KLIK[/URL]\r\n[URL=\"http://forum.computeridee.nl/showpost.php?p=399837&postcount=16035\"]of voor een enkel bericht,[/URL]\r\n\r\nen hier kan je ook [URL=\"http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Computerterm\"]veel info [/URL]vinden over computers Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2008 [QUOTE=lekkere1;399754]Als ik bij msconfig, opstarten ga kijken zie ik allerlei items staan die er eerst niet stonden. Dingen als:\r\ncccinstall_200803...\r\ndisk1\r\nho\r\nntuser\r\nntuser.dat\r\nntuser\r\nsetup\r\nsetup\r\nsetup\r\n_inst32I\r\n_isdel\r\nsetup\r\nsetup\r\nsetup\r\n\r\nAllemaal als locatie common startup.\r\n\r\nPlus de dingen waarvan ik wil dat ze opstarten. Als ik het vinkje bij de betreffende items weghaal en opnieuw opstart, staan ze er na het opstarten gewoon weer. Ik heb in de softwarelijst gekeken, maar daar stond niets vreemds. Ik heb ook a-squared en spybot hun werk laten doen, geen resultaat. Daarna ccleaner en ncleaner, ook geen resultaat.\r\n\r\nHoezo staan deze items er, terwijl ze er eerst niet waren? Hoe krijg ik ze weer weg?\r\n\r\nIk heb trouwens het idee dat m\'n computer hierdoor ook erg traag opstart, in vergelijking met eerst. (weet ik haast wel zeker trouwens).[/QUOTE]\r\n\r\nAls ik het zo zie, dan zijn het allemaal programma\'s die proberen een installatie uit te voeren, die waarschijnlijk allemaal mislukt zijn.\r\nHaal bij alle door jou genoemde items het vinkje weg en start de pc opnieuw op.\r\nvoer daarna eens een scan uit met Spybot Search & Destroy en laat de pc eens scannen met een goede virusscanner. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2008 en plaats erna een [URL=\"http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis/download\"]logje (klik)[/URL] als je dat wilt. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen