Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Delen Geplaatst: 21 juli 2008 Dag mensen \r\n\r\nIk had een vraag over mijn cooler ,namelijk wanneer ik mijn pc opstart maakt mijn cooler abnormaal veel geluid wat het eerst niet deed. Ik heb zelf geprobeerd naar het probleem te zoeken ik heb mijn pc opengemaakt en elke onderdeel schoon gemaakt, en ik heb gekeken of de cooler niet ergens aan draaide wat het probleem zou kunnen veroorzaken maar geen resultaten.\r\n\r\nAls iemand mij kan helpen met wat de oorzaak kan zijn en met het verhelpen er van zou ik het erg op prijs stellen, alvast bedankt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 Welke koeler is het? Videokaart, moederbord, processor, voeding, kast? Mijn videokaart koeler gaat ook eerst even vol gas voordat het besturingssysteem geladen is, dan gaat hij weer veel langzamer.\nHet is trouwens ook gewoon mogelijk dat de lagertjes versleten zijn. Dan zit er meestal niks anders op dan de koeler vervangen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 [QUOTE=JohnL;398454]Welke koeler is het? Videokaart, moederbord, processor, voeding, kast?[/QUOTE]\n\nJa natuurlijk sorry ik ben het vergeten te melden ik ben niet zo goed met computers etc. Maar hier onder wat ik weet over mijn pc:\n\nIntel Pentium 4 1.7 ghz 512 MB Ram\nVideokaart: Ati radeon 9550 Sapphire 128 MB\nEn voor de koeler gedeelte het is een standaard Intel koeler \nmeer ben ik er niet wijzer van geworden.\nMijn PC is trouwens al zo rond de 7/8 jaar oud het kan inderdaad zijn dat er wat is versleten. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2008 Dikwijls kun je in het bios instellen wat het toerental van de ventilator moet zijn bij het opstarten van de Pc. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2008 [QUOTE=Racealistic;398495]Mijn PC is trouwens al zo rond de 7/8 jaar oud het kan inderdaad zijn dat er wat is versleten.[/QUOTE]\n= versleten.\n\nJe kan hem er af klicken (vier klemmende pootjes), en als hij koud is de PC opstarten, en dan even je vinger heeel zacht op het draaiende centrum van de vin drukken, zodat de snelheid een een weinig of niets afneemt. Meestal is het lawaai dan weg als het om versleten lagers gaat. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2008 Hoe kan je het toerental instellen en waar ? en Erik ik had het zacht indrukken al geprobeerd geen effect, maar kan het zijn dat het defect zijn van de Koeler mijn pc kan beinvloeden als in het kunnen laten vastlopen omdat het te heet word ? want ik weet niet waarom maar mijn PC begint nu ook af en toe vast te lopen en ik doe niks anders dan normaal met mijn computer. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2008 [QUOTE=Racealistic;399055]... kan het zijn dat het defect zijn van de Koeler mijn pc kan beinvloeden als in het kunnen laten vastlopen omdat het te heet word ? want ik weet niet waarom maar mijn PC begint nu ook af en toe vast te lopen en ik doe niks anders dan normaal met mijn computer.[/QUOTE]\n\nJa dat kan natuurlijk wanneer hij niet meer draait, of er veel stof en vuil op de koelribben van het koelblok zit. (ook eventueel in de fan van een grafische kaart)\nMaar dan moeten je temperaturen afwijken, en dat is meestal wel met een programma te zien als[B]:[/B]\nSpeedfan \n[url]http://www.almico.com/sfdownload.php[/url]\nof\nPC Wizard 2008\n[url]http://www.cpuid.com/pcwizard.php[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2008 Met de speed Fan programma zijn mijn resultaten zo:\n\nFan1:3000/3100+ RPM \nFan2:0 RPM \nFan3:0 RPM \n \nTemp1: 48/50 graden\nTemp2: 29 graden constant\nTemp3: 40/45 graden\nHd0 : 37 graden\n\nHeb ik eventueel nog behoefte aan de andere programma ? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 Het is duidelijk dat je CPU fan continu op volle snelheid draait, en niet geregeld wordt. Daardoor ook zal hij sneller versleten zijn geraakt.\n\nDe temperaturen zijn niet erg gespecificeerd, ik kan hier b.v. niet zien welke je CPU of grafische kaart precies is, maar te hoog zijn ze niet echt.\nIk denk dus niet dat daar je probleem met het vastlopen ligt.\n\nCheck in ieder geval ook wat de temperaturen doen als je PC vastloopt, dus start Speedfan met Windows op b.v. door de snelkoppeling in de (Start-menu)map \"Opstarten\" te zetten. Dan kan je snel via de Systray het programma bereiken, en regelmatig even checken.\n(Onder \"[I]Readings - Configure - Options[/I]\" kan je instellen dat het programma geminimaliseerd start) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 Als ik met meer dan 3 dingen te gelijk bezig ben dan loopt de temperatuur van Temp1 al snel op tot 100+ graden, en ik heb gemerkt dat altijd zo rond de 105/110 graden mijn pc vast loopt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 Nou dat is nog eens info die verklaart.\n\nProbeer eens dat andere programma, en kijk eens of die wel specifieker vermeld welke temperatuur bij welk deel van je PC hoort, vooral of het de CPU of grafische kaart is.\nPersoonlijk denk ik dat je koelfan / koelribben van je video kaart verstopt met stof zit, omdat je zo te horen je CPU fan er al af hebt gehaald en dus de koelribben zichtbaar zijn en dus waarschijnlijk schoon zijn.\n\nMaar beiden gewoon met je ogen checken, en schoonmaken.\nJe grafische kaart fan zal je daarvoor open moeten schroeven. Dus ook van de koelribben af halen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 Ik heb de programma geprobeerd en inderdaad deze veel uitgebreider\r\nhier onder de link : [url]http://img151.imageshack.us/my.php?image=specsvd8.jpg[/url]\r\n\r\nMaar ik denk niet dat het aan mijn videokaart kan liggen die heb ik ook helemaal schoon gestofzuigd. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 Kan je zien welke temperatuur dan zo hoog wordt ? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 De processor temperatuur die word het hoogst de andere blijven altijd goed op temperatuur, die veranderen niet alleen de processor die vliegt de pan uit. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 [QUOTE=Racealistic;399231]. . .alleen de processor die vliegt de pan uit.[/QUOTE]\r\n\r\nDan is het hoogstwaarschijnlijk dat het koelblok losgetrild/geschoten is, en er geen goed vlak kontakt meer is tussen koelblok en processor, en/of de koelpasta is (daarbij) verdroogd.\r\nDaardoor heb je ook gelijk de rede dat je fan zo snel draait :), want de processor is te heet, en wordt ook bij hoge draaisnelheid niet gekoeld.\r\n\r\nWiebel het koelblok eens een klein beetje heen en weer , en kijk eens of één van de vier bevestigingspunten wat omhoog komt ?\r\nMisschien dat als er één los zit dat je die poot er in kunt duwen, tot hij klikt, al weet ik niet exact hoe jouw koeler er uit ziet.\r\n\r\nJe zal misschien het koelblok moeten verwijderen, en beide oppervlakken HEEL voorzichtig schoon moeten maken, en nieuwe koelpasta er op moeten aanbrengen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 Dank je wel voor je raad, ik ga het even proberen dan hoor je het wel of het gelukt is\n\nen voor de cooler gedeelte ik denk een wat verouderde versie van deze: [url]http://www.3dnews.ru/documents/4036/intel_cooler.jpg[/url]\n\nEdit:\nHet heeft niet geholpen nog steeds veel lawaai en nog steeds vast aan het lopen wanneer ik bezig ben met meer dan 3 dingen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 Als je CPU volgens metingen 100-105 graden wordt, dan zou, ALS het koelblok [I]goed[/I] contact maakt (dus goede verse koelpasta, en RECHT er op) het koelblok zelf ook zo heet worden dat je je vingers kan branden.\n\nIs het contact slecht, dan wordt hij niet meer dan zo\'n 30-40 graden, en blijft alle hitte in de CPU. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2008 Mijn pc is nu helemaal opgehouden met functioneren. Ik denk dat het probleem in de processor ligt maar weet het niet zeker het was trouwens niet mijn cooler die het geluid maakte het enorme geluid kwam van mijn Ati videokaart ik was zeer verbaasd.\nMaar ik ga mijn oude pc weg doen en ga een nieuwe halen ben nu ergens anders achter het internet, en voor iedereen die me heeft proberen te helpen met mijn probleem hartelijk bedankt.\n\nRace < Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2008 Jammer om te horen dat je niet op tijd verkoeling kon vinden. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen