Ga naar inhoud

Hard disk niet meer toegangkelijk na gebruik Partition Magic

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,\r\n\r\nIk heb een merkwaardig probleem:\r\n\r\nVoor m\'n dochter heb ik haar wat oudere systeem helemaal opgeschoond en opnieuw ingericht.\r\nHD van 40 GB met daarop (na uitgebreid gefomatteerd te hebben) schone XP erop.\r\nOmdat ik er bij de installatie te laat aan gedacht had 2 partities aan te maken (een voor het OS en een voor documenten, muziek foto\'s etc), wilde ik dat met Partiton Magic doen.\r\nIk had een werkend exemplaar (want vaker gebruikt) maar dat wilde de aangebrachte veranderingen niet uitvoeren, nadat ik het commando \"apply\" had gegeven.\r\nNa herstart bleef alles bij het oude: \"één partitie.\r\n\r\nToen een trialversie van internet gedownload en het alsnog geprobeerd.\r\nDaar zitten echter weer niet alle functies op.\r\nEn daarna, het was laat en ik was moe, dacht ik: ik gooi de oude versie en de trialversie in een map en dan maar eens kijken.\r\nNou dat heb ik dus geweten: ik kreeg 2 foutmeldingen, dat er iets niet goed was met de vraag of Partition Magic het moest herstellen (waarop ik oké heb gegeven).\r\nDaarna kwam nog een melding en liep de hele boel vast.\r\n\r\nIk kan de oude PC niet meer opstarten met deze schijf.\r\nIk heb daarom de HD eruit gehaald en aan een andere PC gelegd.\r\nKreeg wel kort de melding nieuwe hardware, maar ook dat er misschien een fout was opgetreden.\r\n\r\nDe schijf is na heel lange tijd in \"Mijn computer\" herkend en zou volgens de \"eigenschappen\" goed moeten werken.\r\nMaar hij is absoluut niet benaderbaar ook niet via de verkenner.\r\n\r\nIk ben er van overtuigd dat hij hardwarematig \"gezond\" is, tikt niet of zo en draait normaal.\r\nMaar softwarematig heb ik het kennelijk voor elkaar gekregen dat er geen toegang tot de schijf mogelijk is.\r\n\r\nNu kan ik natuurlijk wel aan een andere schijf komen en daarop de boel installeren, maar dat is ook weer zo wat. \r\nVooral omdat ik dit zelf veroorzaakt heb.\r\n\r\nHeeft iemand enig idee?\r\n\r\nAlvast hartelijk dank voor het meedenken!
Link naar reactie
In de comp waar hij nu bijhangt in diskmanagement de partitie verwijderen en 2 nieuwe aanmaken al geprobeerd?\r\n\r\nStart, uitvoeren en diskmgmt.msc intrommelen en voor ok geven, als er XP wordt gebruikt.\r\n\r\nPM een NTFS systeemschijf laten veranderen is een crime, gebruik Gparted, gratis en voor niets.
Link naar reactie
[QUOTE=kinglear;397388]Hallo forumleden,\r\n\r\nIk heb een merkwaardig probleem:\r\n\r\nVoor m\'n dochter heb ik haar wat oudere systeem helemaal opgeschoond en opnieuw ingericht.\r\nHD van 40 GB met daarop (na uitgebreid gefomatteerd te hebben) schone XP erop.\r\nOmdat ik er bij de installatie te laat aan gedacht had 2 partities aan te maken (een voor het OS en een voor documenten, muziek foto\'s etc), wilde ik dat met Partiton Magic doen.\r\nIk had een werkend exemplaar (want vaker gebruikt) maar dat wilde de aangebrachte veranderingen niet uitvoeren, nadat ik het commando \"apply\" had gegeven.\r\nNa herstart bleef alles bij het oude: \"één partitie.\r\n\r\nToen een trialversie van internet gedownload en het alsnog geprobeerd.\r\nDaar zitten echter weer niet alle functies op.\r\nEn daarna, het was laat en ik was moe, dacht ik: ik gooi de oude versie en de trialversie in een map en dan maar eens kijken.\r\nNou dat heb ik dus geweten: ik kreeg 2 foutmeldingen, dat er iets niet goed was met de vraag of Partition Magic het moest herstellen (waarop ik oké heb gegeven).\r\nDaarna kwam nog een melding en liep de hele boel vast.\r\n\r\nIk kan de oude PC niet meer opstarten met deze schijf.\r\nIk heb daarom de HD eruit gehaald en aan een andere PC gelegd.\r\nKreeg wel kort de melding nieuwe hardware, maar ook dat er misschien een fout was opgetreden.\r\n\r\nDe schijf is na heel lange tijd in \"Mijn computer\" herkend en zou volgens de \"eigenschappen\" goed moeten werken.\r\nMaar hij is absoluut niet benaderbaar ook niet via de verkenner.\r\n\r\nIk ben er van overtuigd dat hij hardwarematig \"gezond\" is, tikt niet of zo en draait normaal.\r\nMaar softwarematig heb ik het kennelijk voor elkaar gekregen dat er geen toegang tot de schijf mogelijk is.\r\n\r\nNu kan ik natuurlijk wel aan een andere schijf komen en daarop de boel installeren, maar dat is ook weer zo wat. \r\nVooral omdat ik dit zelf veroorzaakt heb.\r\n\r\nHeeft iemand enig idee?\r\n\r\nAlvast hartelijk dank voor het meedenken![/QUOTE]\r\n\r\nDe overtuiging dat de schijf hardwarematig gezond is, kan toch wel eens te positief zijn hoor.... Een schijf hoeft zeker niet altijd te tikken als teken dat deze kapot is.\r\nVoer de tip van Lange Pier eens uit en formateer de beide parities dan eens.\r\nIs de schijf nu wel direct bereikbaar, dan is de kans groot dat de harde schijf gewoon goed is. Heeft die pc nog steeds moeite die schijf te openen, dan mag je er toch echt van uit gaan dat die schijf defect is.
Link naar reactie
[QUOTE=Lange Pier;397470]In de comp waar hij nu bijhangt in diskmanagement de partitie verwijderen en 2 nieuwe aanmaken al geprobeerd?\r\n\r\nStart, uitvoeren en diskmgmt.msc intrommelen en voor ok geven, als er XP wordt gebruikt.\r\n\r\nPM een NTFS systeemschijf laten veranderen is een crime, gebruik Gparted, gratis en voor niets.[/QUOTE]\r\n\r\nHallo Lange Pier,\r\n\r\nIk had er bij moeten zetten dat het \"aanhangen\" aan een andere PC wel erg letterlijk moet worden genomen.\r\nIk heb een adapter, met eigen stroomvoorziening, waarmee ik een harde schijf via de USB-poort als extra schijf aan een PC kan hangen. Dat was de situatie die ik beschreef. Ik kon jouw suggestie helaas niet uitvoeren omdat de schijf niet meer gedetecteerd werd in mijn andere PC toen ik jouw tip wilde uitproberen.\r\n\r\nOmdat ik op die manier niet verder kwam heb ik de bewuste harde schijf rechtstreeks als \"slave\" in mijn andere PC gehangen.Daar werd hij bij het opstarten vande PC direct (als primaire slave) herkend, maar verder kwam ik niet. \r\nWindows slaagt er niet in door te starten. Het Windows scherm met het bewegende balkje verschijnt en verder komt hij niet. Ook met de installatie CD loop ik vast, die komt niet verder dan het scherm met: \"de hardware configuratie wordt onderzocht\". Ik heb nog een originele bootdiskette voor Windows XP geprobeerd, maar die kwam niet verder dan het melden van een corrupte file, waardoor Windows niet kan starten.\r\nIk had op die manier in DOS willen komen in de bootsector vóór Windows en dan desnoods de schijf weer formatteren. Helaas lijkt het er op dat de bootsector van de bewuste harde schijf door mijn gepruts met Partition Magic is beschadigd, waardoor Windows niet kan starten.\r\n\r\nZodra ik de schijf van mijn andere PC had losgekoppeld startte die weer normaal.\r\nIk heb op die PC een dual boot, omdat de schijf waarmee ik had gewisseld een ander versie van XP heeft (Pro i.p.v. Home), hoe het kan dat de bewuste schijf verhindert dat de PC naar de bootsector doorstart snap ik niet, maar het gebeurt wel. Ik kom niet eens bij de melding dat ik een keuze moet maken tussen de gewenste versie, die ik op wil starten. \r\n\r\nOok opnieuw gemonteerd in de PC waar hij uitkwam doet zich hetzelfde voor. \r\nIk krijg de melding dat Windows niet goed kon opstarten en wat ik ook kies: \"veilige modus, al dan niet met dos-prompt\" hij start niet door, ook niet met behulp van de originele installatie DVD of een bootdiskette.\r\n\r\nKun je (of andere forumleden) iets met deze aanvullende info?\r\n\r\nAlvast bij voorbaat mijn dank!
Link naar reactie
Kijk eerst eens met Testdisk wat die er van vind, zet hem op een opstartflop, de harde schijf als enige in die computer hangen, ook geen externe schijf eraan.\r\n[url]http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.10.dos.zip[/url]\r\nDe opstartflop.\r\n[url]http://www.abitfaq.it/Files/drdflash.exe[/url]\r\nHet bestand dubbelklikken met een geformateerde flop in de drive, en daarna testdisk map erop kopieëren, ermee opstarten, de map testdisk openen, dan dos en dan testdisk ingeven, gewoon goewd kijken dan zie je het vanzelf.\r\nDeze staat ook op de UBCD maar dit werkt wat sneller.\r\n\r\nOf eerst Gparted.\r\n[url]http://garr.dl.sourceforge.net/sourceforge/gparted/gparted-livecd-0.3.4-11.iso[/url]\r\nDit is een ISO die je als IMAGE dient te branden, start met die CD op, stel eventueel de resolutie in maar je kunt voor auto kiezen en kijk of je daarmee de schijf kunt benaderen, hang die schijf als enige in de computer, ook geen externe schijven eraan hangen.\r\n\r\nMocht dat ook niet lukken, gebruik dan UBCD, daar staan diverse tools op waarmee je bijna zeker de schijf gangbaar kunt maken.\r\n[url]http://web0.v608.ncsrv.de/data/ubcd411.iso[/url]\r\n\r\nMocht dat ook niet, zie aan een werkende versie van HDDregenerator te komen die je vanaf een opstartflop kunt laten werken.
Link naar reactie
Misschien is dit wat.\r\n\r\n\r\nHarde schijf interface IDE of SATA \r\nSinds enkele jaren kan voor de computer gekozen worden uit twee harde schijf interfaces. De al oude IDE interface met de platte 40 en later 80 aderige platte kabel of de nieuwere SATA interface. Het verschil in snelheid tussen beide is nog niet heel erg groot en ook qua prijs liggen de harde schijven met de verschillende interfaces dicht bij elkaar. Een SATA harde schijf inbouwen en installeren is ook al niet veel ingewikkelder dan het inbouwen en installeren van een IDE harde schijf, mits Windows XP is voorzien van service pack 2. Verstandig is het, bij het toevoegen van een harde schijf aan de computer, te kiezen voor de interface die al in uw computer gebruikt wordt. \r\n\r\nHarde schijf inbouwen \r\nOm een harde schijf in te bouwen, moet de kast worden geopend en een plekje worden gezocht voor de nieuwe harde schijf. In de meeste computerkasten is er boven of onder de reeds geïnstalleerde harde schijf een plek vrij om de nieuwe harde schijf in te bouwen. Wanneer u een IDE harde schijf gaan inbouwen dient u erop te letten dat de master en slave settings van de harde schijven goed staan ingesteld. De harde schijf waar Windows van opgestart wordt dient op master te staan. De nieuwe harde schijf stelt u dan ook in op slave. Deze instellingen maakt u doormiddel van de jumper aan de achterkant van de harde schijf behuizing. Voor het aansluiten van een SATA harde schijf hoeft u geen speciale maatregelen te nemen. \r\n\r\nHarde schijf installeren en in gebruik nemen \r\nNadat de harde schijf is ingebouwd en de computer wordt opgestart zult u zien dat de computer de harde schijf herkent. Om de harde schijf daadwerkelijk te kunnen gebruiken zullen we de harde schijf eerst geschikt moeten maken voor gebruik in Windows. Daarvoor zult u de harde schijf moeten voorzien van één of meerdere partities en deze formatteren. Dat klinkt misschien moeilijk, maar onder Windows XP valt dat erg mee. Om de harde schijf te voorzien van een partitie navigeert u via Start, Configuratiescherm, Prestaties en onderhoud, Systeembeheer naar Computerbeheer. In het venster Computerbeheer, kiest u voor de optie schijfbeheer. \r\n\r\nIn het rechter venster krijgt u een overzicht te zien van de harde schijven die zich in uw computer bevinden. Daar zult u ook uw nieuwe harde schijf terugvinden. Waarschijnlijk zal onder de nieuwe harde schijf staan, dat deze nog niet geïnitialiseerd is. Klik met rechter muisknop in het grijze vak waar de melding staat en kies de optie schijf initialiseren. Na het initialiseren zal de melding veranderen in: Geïnitialiseerd en Online. \r\n\r\nKlik nu in het grote witte vlak de rechter muisknop en kies de optie Nieuwe partitie. De wizard Nieuwe partitie zal nu worden geactiveerd. Kies het soort partitie dat u wilt maken. Wanneer u voor een uitgebreide partitie heeft gekozen, zult u de wizard nogmaals moeten starten om één of meerdere logische stations aan te maken. Voor elk logisch station of nieuwe partitie wordt standaard de eerst volgende vrije schijfletter geselecteerd. Tijdens het aanmaken van de partitie kunt u dit nog veranderen in een andere stationsletter wanneer u dit wenst. \r\n\r\nWanneer de harde schijf voorzien is van de gewenste partities, kunnen de partities één voor één geformatteerd worden. Na het formatteren en opnieuw opstarten van de computer is de harde schijf klaar voor gebruik en is de klus, een harde schijf inbouwen en installeren, afgerond.\r\n\r\nDan alleen de hardeschijf nog in de andere pc stoppen en dan moet het goed zijn.\r\n\r\nRonaldwoudje
Link naar reactie
@ Ronaldwoudje.\r\n\r\nHet probleem is juist dat ik met de bewuste harde schijf aan een PC gekoppeld de PC niet meer kan starten.\r\nNiet in de eigen PC, waar hij uitkomt en niet als \"slave\"in mijn andere PC.\r\n\r\nDus verder handelingen, welke dan ook zijn dan onmogelijk.\r\n\r\nMaar bedankt voor het meedenken
Link naar reactie
@ Lange Pier,\r\n\r\nIk ben met Testdisk aan het werk.\r\nIk snap er niet alles van, maar heb wel genoeg meldingen gezien van een MBR die niet meer goed is.\r\nGezien de problemen met de schijf is dat ook tamelijk logisch.\r\nVerder kon ik zien wat er geïnstalleerd was en ook wat verwijderd was (eerdere OS-installatie, die geheel vervuild was).\r\n\r\nIk probeer nu de optie \"rebuild B S\" in de hoop dat dat het gewenste resultaat oplevert.\r\nHelaas, dat lukt niet.\r\n\r\nBij het opstarten zonder de diskette van Testdisk, krijg ik nu alleen 1234F: op het scherm.\r\nIk heb ergens gelezen dat deze melding te maken heeft met Testdisk.\r\nIk ben echter nog geen stap verder.\r\n\r\nWat me wel opvalt is dat bij het opstarten de harddisk niet onder zijn merknaam (Maxtor) met nummer wordt herkend, maar met Fisk Disk en dan het nummer.\r\nZegt dat misschien iets??\r\n\r\nIk stop er nu maar even mee, het is al weer veel te laat.\r\n\r\nGroet en dank voor het meedenken.
Link naar reactie
[url]http://www.cgsecurity.org/wiki/Menu_MBRCode[/url]\r\n\r\nJe kunt met Testdisk vrijwel elke schijf weer toegankelijk maken, het is wel een progje met moelijk te begrijpen termen maar op de site ervan staat er meer over en ook in de bovenstaande link, die bootsector is een onderdeel van de MBR en als er andere delen verkeerde informatie bevatten zal het rebuilden van die BS ook de verkeerde info krijgen, probeer het eerst met het opnieuw schrijven van de MBR.\r\n\r\nZet eventueel wat screenshots hier neer, via een digitale camera b.v. om meer duidelijkheid te krijgen waar het probleem zit.\r\n\r\nOok de Ptedit32 screenshots kunnen helpen.\r\n[url]ftp://ftp.symantec.com/public/english_us_canada/tools/pq/utilities/PTEDIT32.zip[/url]\r\nDeze staat overigens ook op de PM cd.
Link naar reactie
Nou dat heb ik dus geweten: ik kreeg 2 foutmeldingen, dat er iets niet goed was met de vraag of Partition Magic het moest herstellen (waarop ik oké heb gegeven).\r\nDaarna kwam nog een melding en liep de hele boel vast.\r\n\r\nIk kan de oude PC niet meer opstarten met deze schijf.\r\nIk heb daarom de HD eruit gehaald en aan een andere PC gelegd.\r\nKreeg wel kort de melding nieuwe hardware, maar ook dat er misschien een fout was opgetreden.
Link naar reactie
Scrijf als master aansluiten en effuh Hirens Bootcd downloaden en als je nog ergens MSdos hebt leggen dan het floppy opstarten fdisk /mbr als eerste commando opgeven. Waarschijnlijk staat je HD nu bekend als een Non-dos disk. na het eerste commando start je op met fdisk, je krijgt nu een keuze of je grote nog wat wilt inschakelen druk op Y voor yes.\r\n\r\nKijk nu goed in het menu naar partities verwijderen, daar staat een keuze voor non logical partitie verwijderen (non-dos), vaak kan je zo de partities verwijdern. heb je alle partities gehad dan ga je naar de keuze nieuwe partitie aanmaken. Kies hier de gehele aantalbytes en maak één partitie aan.\r\n\r\nLukt dit dan is je HD terug en moet eerst je windows kunnen installeren, krijg je in het begin niks te zien en krijg je de melding non-bootable disk gevonden dan is het over voor je HD.\r\n\r\nLukt het wel dan kan je XP installeren, in XP krijg je de keuze om een partitie uit te kiezen voor installatie. Doe dit niet maar verwijder eerst alle partities en maak dan 2 nieuwe aan!\r\n\r\nHopelijk kan je via en andere computer eventjes googlen voor hirens bootcd......
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hallo forumleden,\r\nIk was er even tussenuit, vandaar deze vertraagde reactie.\r\nMaar iedereen bedankt voor het meedenken!\r\n\r\n@ Lange Pier: je hebt gelijk, met Testdisk moet probleem verholpen kunnen worden.\r\nToen ik er rustig de tijd voor had heb ik Testdisk nog eens op mijn gemak gedraaid, alle mogelijkheden bekeken en een analyse laten uitvoeren. Ik heb 2 fat 32 files, die als fout werden aangegeven verwijderd en de bootsector benoemd/geplaatst op de in TestDisk herkende schijf met OS. Daarna kon ik weer doorstarten!\r\n\r\nAlhoewel, hij bleef toch weer hangen, zij het op een veel later moment, terwijl windows al lang begonnen was. Gelukkig herinnerde ik mij dat je dan alle nieuw toegevoegde zaken uit je systeem moet halen omdat dat de oorzaak kan zijn van het niet doorstarten. Ik had namelijk inmiddels een nieuwe geheugenmodule toegevoegd. Toen die er uit was starte hij weer als een zonnetje en stond het vers door mij geïnstalleerde OS er keurig op. De twee andere partities, die ik met Partition Magic had gemaakt (waarna alle ellende begon) waren verdwenen, evenals de helft van de ruimte op mijn harde schijf.\r\nDat heb ik met een goede (nieuwe) versie van Partiton Magic kunnen repareren en ik heb er nog een tweede harde schijf bijgezet. Dus voorlopig kan dochterlief weer vooruit.\r\n\r\nBehalve dan dat ik er stevig van baal dat ik het nieuwe geheugen niet in de PC kwijt kan. Het gaat om SD-ram geheugen van 133 MHZ (256MB). In de PC, een Dell uit het jaar 2000, zitten 2 geheugenbankjes van 100 MHZ (126MB). Het is een Pentium III van 700 Mhz. Op de site van Dell vond ik uiteindelijk dat er alleen maar geheugen van 100 MHZ wordt ondersteund in deze PC. Ik neem aan dat ze bedoelen op dit MOBO. Is daar iets aan te doen? Ik dacht dat geheugen ook downwaarts compitibal kon zijn?\r\nBovendien wordt het nieuwe geheugen wel keurig herkend bij het opstarten, ook in het BIOS zelf als je daarheen gaat bij het opstarten.\r\nKan ik ergens iets veranderen op het MOBO of nog iets anders doen? Want ik vind het jammer van het geheugen dat ik op de kop getikt heb. Bovendien zou de PC met 3 maal 256 MB toch een stuk soepeler moeten lopen dan met 2 keer 126, zoals nu het geval is.\r\n\r\nKortom......\r\nKan een van jullie hier nog een goede tip geven?\r\nMoet dit onderwerp in een nieuw topic? \r\n\r\nAlvast iedereen weer bij voorbaat dank voor de moeite!
Link naar reactie
Tja, welke type Dell vermeld je niet, met intern geheugen op een controller waar je niet weet wat deze ondersteund en welke hoeveelheid geheugen er geadresseerd kan worden is daar zo geen antwoord op te geven.\r\n\r\nDatalijnen, double/singlesided b.v. zijn de sleutelwoorden.\r\n\r\n[url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229#maximumram[/url]
Link naar reactie
@ Lange Pier\r\n\r\nIk heb aan de hand van de service tag bij Dell de informatie gevonden in het bijgesloten ZIP-bestand.\r\nHeb je daar wat aan? \r\n\r\nVerder vind je in het textbestand de gegevens die ik met PC Wizzard op de betreffende PC kon vinden.\r\nDat geeft wat meer specifieke info over het MOBO\r\n\r\nIk hoor het graag en alvast bedankt!
Link naar reactie
Je kunt er max. 3 geheugenmodules in zetten van 256mb doublesided, en die kunnen op 133mHz draaien als dat in de bios in te stellen buiten de frequentie van de CPU, die zal wel op 66mHz draaien.\r\n\r\nHet is een BX chipset die ook in de vergelijking is gebruikt in die link.\r\n\r\nDenkelijk heb je nu een singlesided module en als die 133mHz is kan die ook draaien op 100, alleen zou je dan 128mb dienen te zien.\r\nJe zegt dat de bios hem wel weergeeft, wat gebeurd er dan daarna?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...