Anoniem2 Geplaatst: 17 juli 2008 Delen Geplaatst: 17 juli 2008 Ik heb een Toshiba externe HD. Deze start echter ineens niet meer op. Ik hoor een heel zacht tikje als ik \'m aanzet. Het is om de seconde ongeveer.\r\n\r\nLaatst wilde hij nog wel een keer aan toen ik dringend iets nodig had. Nu heb ik een nieuwe aangeschaft en zou ik graag willen dat hij nog één keer aan gaat om alles over te zetten.\r\n\r\nWat moet ik doen? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2008 Bidden en hopen dat ie het doet, maar meestal om de 3 seconden een tikje betekend dat hij mol kan zijn. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2008 Harde schijf loskoppelen en dan alle referenties naar niet-aangekoppelde usb-apparaten en harde schijven uit apparaatbeheer verwijderen wil ook wel eens werken. Daarna opnieuw opstarten en harde schijf opnieuw aankoppelen.\r\n\r\nOp niet-aangekoppelde hardware in apparaatbeheer zichtbaar te maken moet je even een truukje uithalen. Dat staat hier beschreven: [url]http://www.computeridee.nl/workshops.jsp?rubriek=1620361&id=1768805[/url]. Ik raad je aan om bij stap 8 te beginnen, want de manier via command werkte bij mij niet, maar na het toevoegen van een omgevingsvariabele werkte het prima verder. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2008 Ik heb de nieuwe externe HD nog in de verpakking zitten. Ik zag bij het openmaken van de oude HD dat er een gewone schijf inzit, die ik ook in mijn vorige PC heb zien zitten. Is het niet goedkoper om er een nieuwe in te zetten in de oude behuizing? Kan dat? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Als ik jou was dan zou ik het gebruik van een externe 3.5\" harddisk vermijden als de behuizing niet interne gekoeld wordt door een (grote) fan.\r\n\r\nVooral bij aansluiting via USB en Firewire kun je ONMOGELIJK zien hoe (VEEL TE) warm een externe 3.5\" harddisk wordt en na verloop (meestal na de garantie-periode) gaat de externe harddisk \"opeens\" kapot.\r\n \r\nEn trouwens wat heb je aan fabrieks-vervanging van de externe harddisk als je ALLEEN de harddisk vergoed krijgt... Je ben je data meestal \"kwijt\" tenzij je vrij technisch bent of (veel) geld wilt uitgeven aan een Data recovery firma...\r\n\r\nIs je data onmisbaar! Gebruik dan een eSATA verbinding met controle-mogelijkheden over de aangesloten externe harddisk. (En een goede Back-up bestaat altijd uit 2 Back-up\'s).\r\n\r\nProblemen met een externe harddisk... kijk o.a. maar eens op (er zijn nog veel meer site\'s met alle merken te vinden):\r\n\r\n[url]http://www.tomrafteryit.net/western-digital-my-book-pro-edition-ii-sucks/[/url]\r\n\r\nO.a. Antec schijnt een goede fan gekoelde externe behuizing te maken. Als je de externe harddisk via eSATA aansluit kun je ook zien of de harddisk wel koel genoeg blijft.\r\n\r\n[url]http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00700[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Ik heb de behuizing open gemaakt: in een externe HD van Toshiba zit een Western Digital WD3200jb-00kfao HD! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Aan de HD zit ook een printplaatje vastgeschroeft en geklikt. Betekent dit dat de HD niet zomaar in een gewone pc gestopt kan worden? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Het printplaatje is inderdaad een koppelstukje tussen de schijf zelf en de usb aansluiting / aan/uitknop.\r\n\r\nKan ik de DVD-rom drive in mijn andere pc loshalen en daar even tijdelijk deze HD op aansluiten? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Hoe bedoel je: twee aansluitingen? Hoe moeten die er uit zien?\r\n\r\nPS: de aansluiting van de HD in mijn andere pc heeft een andere aansluiting dan de externe HD die nu kapot is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 [QUOTE=T7T;397893]Als ik jou was dan zou ik het gebruik van een externe 3.5\" harddisk vermijden als de behuizing niet interne gekoeld wordt door een (grote) fan.[/QUOTE]\r\n\r\nMet de harddisks van tegenwoordig maakt het niet zo heel veel uit of deze actief of passief gekoeld wordt. Moderne schijven schakelen automatisch in stand-by op het moment dat deze enige minuten niet meer voor lees- of schrijfbewerkingen gebruikt wordt. Voor normaal gebruik [0] is een passief gekoelde schijf dus ook prima geschikt.\r\n\r\nIk kan bij m\'n nieuwste USB-schijven zelfs de SMART-status uitlezen. Dus helemaal onverwacht stuk gaan doen ze ook niet meer, mits je regelmatig even de status nagaat.\r\n\r\n[0] Onder normaal gebruik van een externe harde schijf versta ik dat deze niet de hele dag door actief gebruikt wordt.\r\n\r\n\r\n@jwgroen:\r\nJe kan de dvd-drive inderdaad loshalen en daar een IDE (=PATA) schijf op aansluiten. Let wel even op de master/slave jumperinstellingen als je nog een ander apparaat op diezelfde kabel hebt zitten. Als je die ook los haalt kun je de ex-externe schijf zonder problemen aansluiten, anders dus jumpersettings controleren. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Als de kapotte schijf tikjes geeft, is er grote kans dat de schijf niet wil draaien, vast staat eigenlijk.\n\n[I]Als al je pogingen niet lukken[/I] om via je PC die schijf nog één maal uit te lezen, dan zou je kunnen proberen (niet lachen) om met een hamer een tik op [I]één van de twee[/I] hoeken naast het schijfgedeelte te geven, en wel in parallelle richting met het schijf-oppervlak. \nDus zo, dat de behuizing een stukje verdraait (vastgehouden in je stevige losse pols), en omdat de schijf daar even bij achterblijft (vertraging) zal deze een klein stukje verdraaien, en misschien na aansluiten nog een keer lopen.\n\nDoen vlak voordat je hem in de vuilnisbak gooit.\n\n[ATTACH]12659[/ATTACH] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 Even een kleine update:\r\n\r\nDe externe HD geeft dus tikjes. Ik heb hem er uit gehaald en even twee oude HD\'s opgezocht (3 en 4 GB groot, dus uit twee oude pc\'s). Deze twee HD\'s gaven in de behuizing dezelfde tikjes. Zou dit er op kunnen duiden dat het aan de aansturing in de behuizing ligt en niet aan de HD zelf? Nu ik dit gemerkt heb bedenk ik mij het volgende:\r\n\r\nIk heb het laatste anderhalf jaar een aantal keer (4 keer, meer niet) gehad dat de HD wel gewoon aanging en draaide, maar dat deze niet meer werd herkend door de pc. Alsof het apparaat uitstond. De USB-stekker kon ik gewoon loshalen en er weer instoppen, er gebeurde niks.\r\n\r\nOp internet heb ik een stukje software gevonden (flashdrive) voor een ander merk HD. Dit heb ik toen geinstalleerd en de HD werd daarna steeds weer herkend en werkte dan ook weer prima.\r\n\r\nZou dit (tikjes en het wel eens niet herkend worden) iets met elkaar te maken kunnen hebben? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 Het kan inderdaad zo zijn dat de behuizing niet deugt. Wellicht een defect in de stroomtoevoer waardoor deze niet constant is en de schijf daardoor eigenlijk iedere keer een optater krijgt.\r\n\r\nDat niet herkend worden kun je oplossen in apparaatbeheer, zoals ik al eerder vermeld heb. Met je huidige probleem is dat echter niet relevant. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 @ FOOBAR\r\n\r\n[QUOTE]Ik kan bij m\'n nieuwste USB-schijven zelfs de SMART-status uitlezen. Dus helemaal onverwacht stuk gaan doen ze ook niet meer, mits je regelmatig even de status nagaat.[/QUOTE]\r\n\r\nIk zou [COLOR=\"Blue\"]heel erg graag[/COLOR] willen weten welk merk USB controller en/of welk merk externe harddisk via [COLOR=\"Red\"]USB[/COLOR] de [COLOR=\"Blue\"] gehele SMART-status, of zelfs alleen maar de temperatuur [/COLOR]weergeeft?\r\n\r\nHet probleem met een externe harddisk is dat deze ook vaak wordt gebruikt als Back-Up... Dus er worden dan meestal grote hoeveelheden data achter elkaar gekopieerd...\r\nDe externe (USB/Firewire) harddisk wordt dan vaak (ongemerkt) snel warmer dan de fabrieks-limiet...\r\n\r\nB.V.\r\nBij Western Digital (de 2 GB versies) al binnen [COLOR=\"Red\"]15 minuten[/COLOR] schrijf-activiteiten (bij 20 graden kamertemperatuur)... (Je zou de harddisk dus niet langer dan 15 minuten mogen gebruiken?!).\r\n\r\nUiteraard is dit goed nieuws voor de externe harddisk-fabrikanten, want hun omzet zal aanzienlijk verhogen als een harddisk na een jaar of 2 kapot gaat.\r\n\r\nBijna alle professionele gebruikers koelen hun 3.5\" schijven, want ook temperatuur verschillen hebben een negatieve invloed op de levensduur van een harddisk. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 [QUOTE=jwgroen;398175]Even een kleine update:\r\nDe externe HD geeft dus tikjes. Ik heb hem er uit gehaald en even twee oude HD\'s opgezocht (3 en 4 GB groot, dus uit twee oude pc\'s). Deze twee HD\'s gaven in de behuizing dezelfde tikjes. Zou dit er op kunnen duiden dat het aan de aansturing in de behuizing ligt en niet aan de HD zelf?[/QUOTE]\r\nNou dan kan je mijn verhaal in de bittenbak gooien wat je probleem betreft, dan is er een voedingsprobleen in de casing, zoals FooBar opmerkte.\r\n\r\nDan moet je dat ding in een bestaande PC plaatsen, en uitlezen, of een losse casing kopen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 Ok, dat het twee andere HD\'s zijn maakt voor de aansturing ervan niet uit?\r\n\r\nZoals ik al eerder schreef kan ik de HD niet aansluiten op mijn nieuwe pc, want die HD heeft een andere aansluiting. Ik heb nog wel een voedingsblok liggen waarmee ik de HD van stroom kan voorzien, alleen moet ik dan nog iets hebben van ATA naar USB (of zou ik de HD ook met het voedingsblok kunnen voeden en de originele USB-aansluiting van de HD gebruiken? Of gebeuren er dan gekke dingen)? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 [QUOTE=T7T;398217Ik zou [COLOR=\"Blue\"]heel erg graag[/COLOR] willen weten welk merk USB controller en/of welk merk externe harddisk via [COLOR=\"Red\"]USB[/COLOR] de [COLOR=\"Blue\"] gehele SMART-status, of zelfs alleen maar de temperatuur [/COLOR]weergeeft?[/quote]\r\nIk heb een WD Elements van 500 GB en een WD MyBook van 1 TB. Bij die laatste werd een diagnose-tooltje geleverd waarmee ik de SMART status van beide USB-schijven en m\'n interne schijf kan uitlezen. Een oudere zelfbouw usb-schijf (ook met WD schijf erin) kon niet worden uitgelezen.\r\n\r\nTemperatuur wordt volgens mij niet weergegeven, maar die kan ik zelf wel even peilen door een hand aan de schijf te houden.\r\n\r\nWat is volgens jou eigenlijk de maximum temperatuur voor een harde schijf. Want dat weet ik eigenlijk niet. 45 graden C ofzo? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 [QUOTE=jwgroen;398233]Ok, dat het twee andere HD\'s zijn maakt voor de aansturing ervan niet uit?\r\n\r\nZoals ik al eerder schreef kan ik de HD niet aansluiten op mijn nieuwe pc, want die HD heeft een andere aansluiting. Ik heb nog wel een voedingsblok liggen waarmee ik de HD van stroom kan voorzien, alleen moet ik dan nog iets hebben van ATA naar USB (of zou ik de HD ook met het voedingsblok kunnen voeden en de originele USB-aansluiting van de HD gebruiken? Of gebeuren er dan gekke dingen)?[/QUOTE]\r\nEen nieuwe casing kopen is de makkelijkste weg, rond de € 30,00 heb je er één.\r\n\r\nDat met een voedingsblok apart voor de schijf, en dan de ATA-USB adapter van de oude casing gebruiken zal waarschijnlijk niet lukken, omdat bij een voedingsprobleem ook die adapter geen spanning heeft, de 12V of 5V ontbreekt denk ik.\r\nEen elektronicus zou best wel een oplossing kunnen bedenken, maar dat is hier op het forum niet te doen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 [QUOTE=jwgroen;398233]Zoals ik al eerder schreef kan ik de HD niet aansluiten op mijn nieuwe pc, want die HD heeft een andere aansluiting...[/QUOTE]\r\nMaar heb je dan helemaal geen IDE meer op je PC, ook niet naar je optische drive(s) ? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 Zoals Dutch-Online al zei een dockingstation of een kabel IDE-SATA naar USB met een voeding\n[URL=\"http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/%7EflN0YXRlPTE0MjYzODYzODg=?%7Etemplate=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=N&shop=NL2&product_show_id=971606&gvlon=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&%7Ecookies=1\"]Hierzo(Klik),[/URL]\n\n Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen