Ga naar inhoud

Win xp home: zoveel mogelijk processen killen

Aanbevolen berichten

tja mourri, \r\nin welk opzicht weet je zelf al hoe je processen en services kan beheren?\r\nen hoe snel is je processor?\r\nen hoeveel RAM-geheugen heeft je pc?\r\nwat weet je van msconfig?\r\nen wat van de services?\r\nxp home is qua beveiliging met machtigingen voor bestanden en mappen wat omslachtiger omdat machtigingen voor mappen en bestanden alleen in veilige modus gewijzigd kunnen worden.\r\n\r\nals je echt diep in je systeem wilt, \r\nmisschien heb je wat aan deze info,\r\n\r\nals je verder geen virus hebt,\r\n\r\nik wil je wel wat vertellen over windows XP,\r\n\r\nde kernel( [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernel[/url] ) bestuurd alle bestanden die op je computer staan,\r\nhet register is de wegwijzer op de computer voor de kernel.\r\ndeze database staat vol met variabele parameters.\r\nzonder register zou de kernel niks meer kunnen vinden.\r\nvandaar dat het register invloed heeft op het gedrag van windows.\r\n\r\nals een besturingssysteem is geinstalleerd met de drivers voor de hardware, dan is je systeem meestal nog snel.\r\nmaar na verloop van tijd wordt er software geïnstalleerd, ge deinstalleerd waarschijnlijk ook nog.\r\ndus kan een pc gefragmenteerd en vervuilt raken.\r\n\r\nsnelheid op een pc t.o.v. de hardware kan je hardwarematig het best vergroten door er RAM-geheugen bij te plaatsen.\r\n\r\nkan je ook vertellen hoeveel ram-geheugen jouw pc heeft?\r\nen hoe snel de processor is?\r\nen eventueel de videokaart?\r\n\r\nsoftwarematig kan je in XP veel zelf regelen.\r\nbijhouden is een must in principe.\r\nnet als het schoonmaken van een huis, hoe langer je er mee wacht, hoe groter de rotzooi.\r\nwel zit je dan met in hoeverre je je besturingssysteem kent qua gebruik.\r\nhet begrijpen hoe een besturingssysteem werkt maakt het eenvoudger om wijzigingen toe te passen.\r\nook zijn er handige downloads soms die kunnen helpen.\r\n\r\nals je windows opstart wordt de kernel geladen.\r\ndaarna wordt het besturingssysteem opgestart.\r\nwat er allemaal opgestart wordt kan je in verschillende locatie\'s zien.\r\n\r\nin msconfig en in services zie je wat er opgestart wordt.\r\nals je taakbeheer opent zie je welke processen er actief zijn in tabblad processen.\r\nje kan daar ook processor en geheugen gebruik zien.\r\nook in tabblad prestatie\'s kan je geheugen en processor gebruik zien.\r\n\r\nstel windows staat op de C: partitie:\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\PCHealth\\HelpCtr\\Binaries\\msconfig.exe = hulpprogramma voor systeemconfiguratie\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\services.msc = services\r\n\r\nin start/uitvoeren kan je de bestandsnaam (bijvoorbeeld msconfig.exe) intypen en op OK klikken.\r\n\r\nin msconfig > tabblad opstarten, daar zie je processen die zijn op gestart.\r\nin tabblad services zie je services.\r\n\r\nen als je start/uitvoeren en services.msc intypt en OK klikt zie je welke services er gestart worden.\r\nhet beste kan je eerst eens dat alles bekijken zonder iets te wijzigen.\r\nals je weet wat er op je pc geïnstalleerd is, kan je uitzoeken welke processen bij welk programma horen.\r\nje kan zoeken op google.\r\nheb je in de afgelopen tijd meerdere softwareprogramma\'s verwijderd?\r\nen welke?\r\n\r\nop je harde schijf, in het register, in de services en in msconfig kunnen onderdelen achterblijven na verwijderen van software omdat niet alle uninstall\'s altijd de boel netjes achterlaten.\r\n\r\nff over welke gebieden waar services en processen zich ophouden,\r\n\r\nin windows staan de drivers in:\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\drivers\r\nhier vindt je veel .sys bestanden (drivers, zijn platforms(stuurprogramma\'s) voor besturingselementen .dll gestart door een .exe)\r\n\r\nC:\\WINDOWS\\system32 \r\nhier vindt je veel .dll en .exe\r\n\r\nC:\\Program Files (installatie programma onderdelen)\r\n\r\nC:\\Program Files\\Common Files (gedeelde onderdelen)\r\n\r\nwelke software heeft de afgelopen tijd in het systeem rotzooi achtergelaten op je harde schijf en in je register?\r\nen waar?\r\n\r\nals je namen van verwijderde software kent, is dat een stuk handiger als je na het verwijderen wil checken op wat er zoal achterbleef in je systeem.\r\n\r\nje kan info/namen zoeken op je harde schijf.\r\n\r\nin je systeem mappen kan je dan alles zoeken.\r\nin je register ook.\r\n\r\nals je in de map system32 of drivers info wil van je bestanden, zet dan in menu beeld de weergave op \"Details\"\r\nklik dan rechts op \"naam\" direct onder de adresbalk van de geopende map.\r\ndan zie je wat je aan details uit en aan kan vinken.\r\n\r\ndaarmee kan je veel info te weten komen over bestanden op je computer.\r\n\r\nje kan in die lijst veel overbodige info uitschakelen en de info die je nodig hebt laten tonen.\r\n\r\nals je in dit voorbeeld de map system32 in windows geopend hebt, en je klikt rechts op \"naam\" direct onder de adresbalk van de geopende map, en klikt onder in die lijst op Meer...,\r\ndan kan je \"bedrijf\" en \"Beschrijving\" laten tonen.\r\nje kan dan de bestanden sorteren op \"Bedrijf\"\r\npas dat op alle mappen toe in mapopties tabblad weergave\r\n\r\nvink in de mapopties op tabblad Weergave de beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uit en klik ok.\r\nvink ook Verborgen bestanden en mappen weergeven aan.\r\nen vink \"extenties van bekende bestandstypen verbergen\" uit.\r\n\r\nweet wel goed wat je doet, en verwijder nooit iets als je niet 100% zeker bent, en bewaar het eerst in de prullenbak.\r\nmaak ook eerst een systeemherstelpunt.\r\nMenu Start\\Alle Programma\'s\\Bureau-accessoires\\Systeemwerkset\\Systeemherstel.\r\n\r\nC:\\Documents and Settings\\(gebruikersnaam)\\Local Settings\\Temp\r\n=(verborgen)\r\n\r\nC:\\Documents and Settings\\(gebruikersnaam)\\Local Settings\\Temporary Internet Files\r\n=(verborgen beveiligde besturingssysteemmap)\r\n\r\nook deze mappen bevatten .exe bestanden.\r\n\r\nin het register Start/uitvoeren > typ REGEDIT en klik OK,\r\nkan je in menu bewerken zoeken naar sleutels en waarden van verwijderde software.\r\n\r\nin HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID kom je veel sleutels met {(string)} tegen.\r\nzoals bijvoorbeeld {CFFADD23-CFEC-2AAD-BA03-175F17A24D31}\r\ndaar zijn sleutels van alle koppelingen van windows en sommige software,\r\ndaar moet je \"zoeken\" en \"volgende zoeken\" in menu bewerken wel gebruiken anders is het niet te doen.\r\ndaar staan namen van koppelingen van software die je verwijderen wil tussen veel andere koppelingen van het besturingssyteem.\r\nde sleutels met koppelingen naar namen van het verwijderde programma kan je verwijderen.\r\n\r\nlocatie van de services in het register, (verander hier niet zomaar wat, je moet een machtiging geven om hier te wijzigen/verwijderen):\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ControlSet001\\Enum\\Root\\ LEGACY_(naam van de service)\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ControlSet002\\Enum\\Root\\ LEGACY_(naam van de service)\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Enum\\R oot\\LEGACY_(naam van de service)\r\nook staan er verwijzingen in het register naar de services op verschillende locatie\'s.\r\n\r\ndubbelklik bijvoorbeeld eens op de waarde \"LocalService\" in HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Microsoft\\Windows NT\\CurrentVersion\\SvcHost,\r\nen je ziet verwijzingen, niks veranderen dan alleen namen van software die je verwijderen wil.\r\n\r\ndus er zijn sleutels die verwijderd kunnen worden en sleutels met waarden die gewijzigd/verwijderd kunnen worden.\r\nlet goed op als je een waarde/sleutel vindt.\r\nsleutels met verwijzingen bevatten meer waarden dan alleen die van het te verwijderen programma.\r\nzou je die sleutels compleet verwijderen, dan gaat het mis en moet je herstellen en opnieuw beginnen.\r\n\r\nmaar doe pas iets als je het zeker weet.\r\nregistersleutels kan je exporteren(opslaan)\r\neen laatste herstelpunt ook onmisbaar stel dat je iets fout doet.\r\n\r\nin windows XP.\r\nals je bepaalde handelingen vaak uitvoerd, is het wel makkelijk om snelkoppelingen te maken van bepaalde onderdelen van windows.\r\nkan je in een map zetten en er een werkbalk van maken met \"nieuwe werkbalk...\" onder \"werkbalken\" in het contextmenu (rechtsklik) van de taakbalk.\r\nbij een niet vergrendelde taakbalk kan je dan de nieuwe werkbalk uit de taakbalk slepen naar een zijkant (rechts-links) of de bovenkant van je beeld door er met links op te klikken en te bewegen met de muisknop ingedrukt.\r\nje kan je hele startmenu naar je hand zetten in:\r\nG:\\Documents and Settings\\(jouw gebruikersnaam)\\Menu Start\r\n\r\nG: is hier de stationsletter van de partitie waar windows op is geïnstalleerd.\r\n\r\nG:\\WINDOWS\\PCHealth\\HelpCtr\\Binaries\\msconfig.exe = hulpprogramma voor systeemconfiguratie\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\compmgmt.msc = computerbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\devmgmt.msc = aparaatbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\dfrg.msc = defragmenteren\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\diskmgmt.msc = schijfbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\gpedit.msc = groepsbeheer (alleen XP Pro)\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\services.msc = services\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\perfmon.msc = prestaties\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\*.scr zijn screensavers \r\nG:\\WINDOWS\\system32\\regedt32.exe of G:\\WINDOWS\\regedit.exe= register\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\taskmgr.exe = taakbeheer\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\control.exe = configuratiescherm\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\cmd.exe = opdrachtprompt\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\clipbrd.exe = clipboard, daar zie je wat er gekopieerd is, dus wat je kan plakken.\r\nG:\\WINDOWS\\system32\\notepad.exe = kladblok\r\n\r\nook kan je uit het configuratiescherm pictogrammen slepen, dan kan je er snelkoppelingen van maken op het bureaublad.\r\n\r\nook is er software van microsoft/sysinternals die geavanceerder is dan msconfig en taakbeheer, maar dan moet je wel een ervaren gebruiker zijn en windows kennen.
Link naar reactie
ff nog een aanvulling met betrekking op processen,\r\nin taakbeheer zie je processen die actief zijn, met procesexplorer van sysinternals zie je daarbij ook info over de maker, programma, opstartpad van proces(command line) en meer info door dubbel te klikken op een proces.\r\ninfo is het halve werk.\r\n\r\nvan de site,\r\n[url]http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx[/url]\r\n\r\ndirecte link:\r\n[url]http://download.sysinternals.com/Files/ProcessExplorer.zip[/url]\r\n\r\ndaarbij kan je ook op internet zoeken naar processen.\r\nover de meeste processen is info te vinden.
Link naar reactie
goeie tip van anacho,\r\nook [url]www.schoonepc.nl[/url] heeft info,\r\nmaar pas op, services uitschakelen kan per systeem(configuratie) verschillend zijn.\r\nik zag al eens een tip waardoor internet het niet meer deed.\r\ndus hou bij in een kladblok bestand welke services je eventueel wijzigd.\r\nje kan sommige ook op handmatig zetten ipv op automatisch.\r\nzoals hulp en ondersteuning.\r\nsucces.
Link naar reactie
Allereerst wil ik jouw([B]erix[/B]) hartstikke bedanken voor je immense tekst waar ik zeer zeker wat aan heb gehad. De meeste wist ik al maar ik beschrijf toch kort wat ik wel weet en wat niet:\r\n\r\n\r\nAllereerst mijn specs:\r\n(momenteel Win Xp sp3 ) Toendertijd win xp sp2\r\nIntel Celeron M 410 @ 1.46 Ghz\r\n1 GB voorgeinstalleerd 2GB max alhoewel ik bij taakbeheer 2312MB zie staan.\r\nAti Xpress 200M ~256MB(max.)\r\nExterne HDD van 500GB waarvan ruim 30GB gebruikt.\r\nMijn browser die ik gebruik is 9 van 10 keer FF.\r\nDoor de jaren heen heb ik ong 4 verschillende antivirussen gebruikt, nu heb ik AVG 8.1, daarnaast heb ik Spywareblaster, Spybot S & D,CCleaner en Instant Memory Cleaner. Ik heb ook eens Hare van Dachsundsoftware gebruikt.\r\nHeb Utorrent erook bij, WLM 8. \r\nRadmin Viewer(+ server op een andere pc desktop), MS office 2007 heb ik gebruikt maar verwijderd MS office 2002 erop gezet( geen 2003). Mediamonkey(muziek afspelen), CS 1.6 speel ik weleens. Heb weleens verschillende games uitgeprobeerd, wilde niet lukken, ze liepen vast etc. Geen dure games natuurlijk.\r\n\r\n\r\nIk heb wel eens met regedit gewerkt dus er een blik op geworpen.\r\nAls ik een prog verwijder dan ga ik ook direct naar die map om te kijken of er nog zit, wat betreft registers bekijken van deze verwijderde prog, daar weet ik niets van af.\r\nIk begrijp deze besturingsysteem wel redelijk tot goed genoeg. Als iets niet zou lukken dan had ik tot voorheen nog mijn collega die ICT-er is bij een bedrijf waar ik stage liep en werkte.\r\n\r\nIk heb zelf voor mijn broertje win xp sp2 geinstalleerd op een 7 á 8 jaar oude desktop, achteraf was het wel makkelijk.\r\nAls ik iets niet begrijp of ik kom er niet uit dan is google wel mijn eerste aanspreekpunt.\r\nAls ik iets ben vergeten dan hoor ik het wel.\r\nAls laatste hou ik van uitslapen en lekker eten:D
Link naar reactie
[QUOTE=mourri;396268]Allereerst wil ik jouw([B]erix[/B]) hartstikke bedanken voor je immense tekst waar ik zeer zeker wat aan heb gehad. De meeste wist ik al maar ik beschrijf toch kort wat ik wel weet en wat niet:\r\n\r\n\r\nAllereerst mijn specs:\r\n(momenteel Win Xp sp3 ) Toendertijd win xp sp2\r\nIntel Celeron M 410 @ 1.46 Ghz\r\n1 GB voorgeinstalleerd 2GB max alhoewel ik bij taakbeheer 2312MB zie staan.\r\n[COLOR=\"Red\"]was dit je fisieke geheugen? of je virtuele?[/COLOR]\r\nAti Xpress 200M ~256MB(max.)\r\nExterne HDD van 500GB waarvan ruim 30GB gebruikt.\r\n[COLOR=\"Red\"]hoe is deze ingedeeld met partitie\'s?[/COLOR]\r\nMijn browser die ik gebruik is 9 van 10 keer FF.\r\n[COLOR=\"DarkOrange\"]Door de jaren heen heb ik ong 4 verschillende antivirussen gebruikt[/COLOR], nu heb ik AVG 8.1, daarnaast heb ik Spywareblaster, Spybot S & D,CCleaner en Instant Memory Cleaner. Ik heb ook eens Hare van Dachsundsoftware gebruikt.\r\n[COLOR=\"Red\"]is deze software in het systeem geïnstalleerd geweest die je nu nog steeds gebruikt, of is windows daarna wel eens opnieuw geïnstalleerd?[/COLOR]\r\nHeb Utorrent erook bij, WLM 8. \r\nRadmin Viewer(+ server op een andere pc desktop), MS office 2007 heb ik gebruikt maar verwijderd MS office 2002 erop gezet( geen 2003). Mediamonkey(muziek afspelen), CS 1.6 speel ik weleens. Heb weleens verschillende games uitgeprobeerd, wilde niet lukken, ze liepen vast etc. Geen dure games natuurlijk.\r\n\r\n\r\n\r\nIk heb wel eens met regedit gewerkt dus er een blik op geworpen.\r\nAls ik een prog verwijder dan ga ik ook direct naar die map om te kijken of er nog zit, wat betreft registers bekijken van deze verwijderde prog, daar weet ik niets van af.\r\nIk begrijp deze besturingsysteem wel redelijk tot goed genoeg. Als iets niet zou lukken dan had ik tot voorheen nog mijn collega die ICT-er is bij een bedrijf waar ik stage liep en werkte.\r\n\r\nIk heb zelf voor mijn broertje win xp sp2 geinstalleerd op een 7 á 8 jaar oude desktop, achteraf was het wel makkelijk.\r\nAls ik iets niet begrijp of ik kom er niet uit dan is google wel mijn eerste aanspreekpunt.\r\nAls ik iets ben vergeten dan hoor ik het wel.\r\nAls laatste hou ik van uitslapen en lekker eten:D\r\nhaha en terrecht.[/QUOTE]\r\n\r\nidd is het in het register een warboel als je er nooit mee werkt.\r\nnamen van programma\'s die je verwijderd kan je zoeken.\r\nin het menu bewerken is een zoekfunctie.\r\nwel zal je altijd zelf in moeten schatten wat je kan verwijderen.\r\nof je een sleutel, of alleen een waarde, of alleen een verwijzing kan verwijderen.\r\nwel is het zo dat je een herstelpunt kan maken.\r\ndit weet je denk ik wel.\r\nook is het zo dat je een registersleutel kan exporteren(opslaan) in het contextmenu(rechtsklik) of menu.\r\ndus in principe sla je bij twijfel altijd de sleutel op.\r\nen je hebt een systeemherstelpunt.\r\nhet kan je overkomen dat je een fout maakt.\r\ndan zet je direct je systeemherstelpunt terug of je importeerd de gëexporteerde sleutel waardoor iets instabiel wordt.\r\n\r\nwat ik al jaren doe in mijn systeem is voor ik een programma verwijder, alle namen van het programma zoeken en opslaan in een kladblok bestand.\r\nik kijk dan alles na wat met het programma te maken heeft.\r\nals het bijvoorbeeld een spel betreft, dan zit de software niet zo diep in het systeem.\r\ngaat het om beveiligingssoftware als norton of mcafee, dan heb je met andere zaken te maken.\r\ndie zit wel diep in je systeem.\r\nom als voorbeeld ff norton te nemen,\r\nzoals bij norton er 4 services zijn en een aantal processen in msconfig.\r\nhet zijn dan niet alleen die services, maar ook alle bestanden die daarbij horen.\r\n\r\nnorton is een mooi voorbeeld hoe software na het verwijderen met een tool veel rotzooi achterlaat.\r\nals je dan voor je dat verwijderd naar de naam Norton en de naam van de publisher Symantec gaat zoeken, zie je op je harde schijf op hoeveel locatie\'s er software van dit programma er aanwezig is.\r\n\r\nmet name C:/Windows/system32 en de map C:/Windows/system32/drivers.\r\nje kan in mijn vorige bericht lezen hoe je er achter kan komen deze te vinden.\r\nde .sys en de .dll bestanden bevatten info over de publisher, in dit geval Symantec.\r\nin de eigenschappen van deze bestanden vindt je tabblad Versie.\r\nook als je met je pijl op een .dll of .sys, in sommige gevallen ook .exe zie je info over het bestand.\r\nals er info over de publisher is, zie je die dan meestal ook.\r\ndus er zijn veel manieren om info te krijgen in windows zelf.\r\nmaar verwijder nooit zomaar iets, omdat je systeem draait op deze bestanden.\r\nnooit iets wat je onbekend voor lijkt te komen verwijderen.\r\ner staan daar ook drivers voor de hardware, die drivers kunnen gemaakt zijn door een derde, dan kan een naam zomaar gelijk zijn aan software die ook gemaakt is door de derde publischer, maar misschien wel een ander onderdeel is dan de betreffende software.\r\nop \"datums en gewijzigd op\" zoeken kan in sommige gevallen dan uitkomst bieden.\r\n\r\nC:/Windows/system32 en de map C:/Windows/system32/drivers\r\nin deze mappen heeft norton drivers en besturingselementen geïnstalleerd.\r\nna het verwijderen van norton, staat de hele mikmak nog gewoon op je harde schijf inclusief de drivers en besturingselementen.\r\nzelfs als je handmatig alle services en processen uitschakeld voor het verwijderen, blijft er 1 van de 4 services automatisch opstarten na het verwijderen met norton removal tool.\r\ndan moet je eerst nog die services uitschakelen.\r\nals je dan alles van norton/symantec van je harde schijf heb verwijderd (zoeken naar symantec op je harde schijf), zit je in het register met vele sleutels en waarden van norton/symantec.\r\nje kan in mijn vorige bericht zien waar in het register zich de services bevinden.\r\nna het verwijderen van norton zijn al deze 4 services in het register niet verwijderd.\r\nzorg er altijd voor dat er niet net een cd/dvd met software van dezelfde maker in je speler zit/zat als je sleutels van verwijderde software gaat verwijderen, anders is er de kans dat je cd/dvd stations niet meer ziet, een systeemherstel moet doen en opnieuw moet beginnen.\r\n\r\nzoek je in het register naar symantec na verwijderen van norton, dan kom je nog veel tegen.\r\ndan komt het aan op je inschatting, die opzich logisch te volgen is wanneer je niet direct iets verwijderd, maar eerst eens om de sleutel kijkt wat de verdere waarden en sleutels zijn.\r\nsoms kan je een sleutel verwijderen, soms alleen een waarde omdat die sleutel met waarden van andere elementen bevat.\r\nin bijvoorbeeld HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID zie je veel sleutel die waarden bevatten.\r\nin deze sleutels kom je veel waarden van symantec tegen als je er naar zoekt.\r\nvoorbeeld van 1 clsid waarde van symantec:\r\n\r\nWindows Registry Editor Version 5.00\r\n\r\n[HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID\\{01745A4F-4572-4C50-943C-A43E9CB78522}]\r\n@=\"LUCallback Class\"\r\n\r\n[HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID\\{01745A4F-4572-4C50-943C-A43E9CB78522}\\InprocServer32]\r\n@=\"E:\\\\Program Files\\\\Common Files\\\\Symantec Shared\\\\CF\\\\cfLUCbk.dll\"\r\n\"ThreadingModel\"=\"Apartment\"\r\n\r\n[HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID\\{01745A4F-4572-4C50-943C-A43E9CB78522}\\ProgID]\r\n@=\"Symantec.LUCallback.1\"\r\n\r\n[HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID\\{01745A4F-4572-4C50-943C-A43E9CB78522}\\TypeLib]\r\n@=\"{8D7B7DB1-15A9-442D-A36F-A5A6482C4CC6}\"\r\n\r\n[HKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID\\{01745A4F-4572-4C50-943C-A43E9CB78522}\\VersionIndependentProgID]\r\n@=\"Symantec.LUCallback\"\r\n\r\nHKEY_CLASSES_ROOT\\CLSID\\{01745A4F-4572-4C50-943C-A43E9CB78522} zou dan verwijderd kunnen worden.\r\n\r\nin dit geval van norton vindt je er daar een hele zooi van symantec/norton die verwijderd kunnen worden. handmatig deze zoeken is niet te doen, er staan te veel sleutels met waarden anders dan norton/symantec die niet verwijderd mogen worden.\r\n\r\n[url]http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/registerindepth.aspx#1[/url]\r\n\r\nidd kan je er mee beginnen en er proberen iets te leren over het register.\r\nals je systeemherstel en expoteren maar gebruikt mocht het misgaan.\r\n\r\ngewone spelletjes of minder diep zittende software heeft vaak niet zoveel sleutels en waarden.\r\n\r\nHKEY_CURRENT_USER\\Software, daar zie je namen van de software per gebruiker,\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE, daar zie je namen van de software voor alle gebruikers van dat systeem.\r\n\r\nen hou er rekening mee niet zomaar iets te doen zonder te weten wat je doet.\r\nhet register heeft geen prullenbak en is definief zonder export of systeemherstel.\r\n\r\n500 GB harde schijf?\r\nhoe groot is nu de partitie waar windows op staat?\r\nop een schijf van 500 GB kan je een mooi multiboot systeem aanleggen.\r\nzelf heb ik 6 partitie\'s met daarop 5 maal windows geïnstalleerd.\r\nvoordeel is dat je altijd een besturingssysteem kan opstarten.\r\naangezien ik zware muziekprogramma\'s gebruik, en een zooi 3d games, heb ik dus verschillende systemen voor verschillend gebruik.\r\nmoet er niet aan denken als ik muziek maak in cubase dat het al begint te stotteren bij 12 sporen met 4 effecten per spoor door een virusscanner.\r\nmet meer partitie\'s kan je windows installeren en tegelijk je oude besturingssysteem blijven gebruiken.\r\n1 partitie van 500GB, dat heeft wel nadelen.\r\nzou je er bijvoorbeeld 6 partitie\'s van ongeveer 80 GB kunnen maken.\r\ndan kan je windows 6 keer installeren zonder maar iets te hoeven verwijderen.\r\nzal je niet opnieuw hoeven formateren en kan je altijd in je systeem komen zonder dat het gestart is.\r\nzoals ik het doe bijvoorbeeld is het verwijderen van norton vanuit een ander systeem dan waar deze in is geïnstalleerd.\r\nhet systeem is dan niet gestart waar norton in is geïnstalleerd.\r\ndat zijn dan alleen bestanden en mappen van de harde schijf, dat kan niet in het register.\r\nhet register bewerk je dus wel in een opgestarte omgeving.\r\n\r\nweet je iets van machtigingen?\r\n\r\nook handig om te weten.
Link naar reactie
ff machtigingen in windows xp,\r\n\r\nals je ntfs partitie\'s hebt kan je het volgende doen. \r\nje moet beheerder van de computer zijn. \r\nin xp home kan dit alleen in de veilige modus.\r\nin xp pro kan je in de mapopties \"Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen) uitvinken om tabblad delen te veranderen in tabblad beveiliging.\r\nvink in de mapopties op tabblad Weergave de beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uit en klik ok.\r\nvink ook Verborgen bestanden en mappen weergeven aan.\r\n \r\nin xp home: in de veilige modus kom je meestal door na het opstarten van de pc op F8 te tokkelen tot je in een menu komt. \r\nkies voor veilige modus zonder netwerk mogelijkheden, je virusscanner zal niet starten in de veilige modus en waarschijnlijk andere beveiligingssoftware ook niet. \r\nverbreek eventueel internet op de computer.\r\n \r\n\r\nrechtsklik op een bestand of map die je wil machtigen. \r\nklik op eigenschappen. \r\nga naar tabblad \"beveiliging\". \r\ndaar zie je welke groepen of gebruikers machtigingen hebben voor het bestand of map. \r\nje kan er daar voor zorgen dat jou nieuwe gebruikersaccount machtiging heeft om de map of bestand te openen. \r\nlaat wel de machtiging van de administrator en systeem ongewijzigd. \r\nvooral die van systeem mag niet verwijderd worden omdat anders de programma\'s die je gebruikt in windows om de bestanden te gebruiken geen toegang meer tot het bestand hebben. \r\nmocht je daar gebruikers o.d. toe willen voegen kan dat op de volgende manier. \r\nklik op \"toevoegen\". \r\nklik op \"geavanceerd\". \r\nklik op \"nu zoeken\". \r\nzoek onder in de lijst de gebruiker o.d. op en selecteer deze. \r\nklik op \"OK\" \r\nklik nogmaals op \"OK\" \r\nzet dan de vinkjes aan die je wenst te gebruiken waarschijnlijk zal je \"volledig beheer\" over het bestand willen. \r\nklik dan op \"OK\". \r\nals het goed is kan je ingelogd met de nieuwe aangemaakte machtiging van de gebruiker o.d. nu het gemachtigde bestand of map gebruiken. \r\nhet is daar dus ook mogelijk gebruikers beperkte machtigingen toe te wijzen zoals alleen lezen enz.... \r\n \r\nps ga niet experimenteren met deze instellingen, er bestaat een kans bij onkundig gebruik dat je de controle verliest. \r\n\r\nen ook in het register,\r\n\r\nje moet ingelogd zijn met beheerdersrechten.\r\nrechtsklik op de sleutel die je wil machtigen. \r\nklik op eigenschappen. \r\nga naar tabblad \"beveiliging\". \r\ndaar zie je welke groepen of gebruikers machtigingen hebben voor de sleutel. \r\nje kan er daar voor zorgen dat jou gebruikersaccount machtiging krijgt om de de sleutel te wijzigen/verwijderen. \r\nlaat wel de machtiging van de administrator en systeem ongewijzigd. \r\nvooral die van systeem mag niet verwijderd worden omdat anders de programma\'s die je gebruikt in windows om de bestanden te gebruiken geen toegang meer tot de sleutel hebben. \r\nmocht je daar account o.d. toe willen voegen kan dat op de volgende manier. \r\nklik op \"toevoegen\". \r\nklik op \"geavanceerd\". \r\nklik op \"nu zoeken\". \r\nzoek onder in de lijst de gebruiker o.d. op en selecteer deze. \r\nklik op \"OK\" \r\nklik nogmaals op \"OK\" \r\nzet dan de vinkjes aan die je wenst te gebruiken waarschijnlijk zal je \"volledig beheer\" over de sleutel willen. \r\nklik dan op \"OK\". \r\ndan blijven ingestelde instelling die je wijzigd als jouw account is aangemeld, van kracht.\r\nps, je kan niet zomaar zonder kennis/juiste info waarden gaan veranderen in je systeem en register.\r\n\r\nlaat het maar eens rustig op je inwerken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...