Anoniem2 Geplaatst: 14 juli 2008 Delen Geplaatst: 14 juli 2008 Hallo!\r\nIk heb laatst een nieuwe computerkast gekocht met 3 fans erin. Daarbij heb ik ook nog 2 fans gekocht (voor de zekerheid, mijn videokaart werd >100 (!) graden). Het heeft wel goed geholpen, de videokaart die overigens wel passief gekoeld is wordt nu nog maar een graad of 50-60. Maar ik had wat problemen met het aansluiten ervan: aan elke fan zat een klein stekkertje die op het moederbord geprikt kan worden. Ook zat er bij elke fan een snoertje die als tussenstuk voor het kleine stekkertje en het grotere voedingsstekkertje dient, zodat de fan ook direct op de voeding kan. Ik heb jammer genoeg op mijn moederbord maar een zo\'n kleine aansluiting, en - dacht ik - moet daar dus de fan met het hoogste rpm op aansluiten zodat die nog een beetje gereguleerd kan worden, zodat die minder herrie maakt. \r\nIk heb zo alles aangesloten, 1 op het moederbord en 4 rechtstreeks op de voeding, en nu ben ik erachter gekomen dat ik die op het moederbord ook niet kan reguleren! In speedfan staan 4 snelheden die ik kan aanpassen (percentages) en 5 RPM waarden: Sys fan, Aux0 fan, CPU0 Fan, CPU1 Fan, Aux1 fan. Behalve de Sys fan en de CPU0 Fan zijn ze allemaal 0. Van de aanpasbare snelheden staan er 2 op 100% en de andere 2 staan op een ander percentage. Maar op welke waarden ik de percentages ik ook instel, er gebeurt niets met de RPMs of het geluid dat de fans maken. Op het bios kan ik bij sys fan ook alleen een bepaald aantal RPM (weet ik even niet meer) of disabled instellen. \r\nIk vroeg me nu dus af hoe ik de fans wel goed moet aansluiten zodat ik ze het liefst natuurlijk allemaal maar anders in elk geval één langzamer kan laten gaan.\r\nOok hangen er 2 van de fans aan de zijkant van de kast (tegenover het moederbord, zeg maar) en die maken een stuk meer lawaai dan de andere fans die toch echt van hetzelfde type zijn. Zou dit misschien door trillingen komen?\r\n\r\nIk heb als moederbord de Asus p5l1394, en 3 fans van Coolermaster (ik weet niet welk type, die zaten bij de kast) en 2 Scythe Slipstream fans op 800 RPM. Een van de Coolermaster fans heeft een blauw licht.\r\nBedankt! \r\nVincent Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 14 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2008 Denk dat je het beste een fancontroller erbij kunt nemen. Daar kun je de boel handmatig mee instellen. Er zijn er ook met temperatuurvoelers, die automatisch kunnen regelen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 14 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2008 Ja daar had ik ook al naar gekeken, maar ik dacht laat ik het eerst even proberen met wat software. Maar speedfan ziet de fans dus niet. Weet iemand hier misschien een oorzaak van? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 14 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2008 Bij sommige moederborden valt er gewoon niks aan te sturen. De hardwarematige ondersteuning is, vooral bij wat oudere borden, vaak erg slecht. Temperatuurmetingen zijn vaak ook onbetrouwbaar. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 14 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2008 dat is toch gek want in de handleiding van het moederbord staan bij CHA_FAN drie pinnetjes beschreven: Rotation +12V en GND waarbij die eerste natuurlijk voor de draaisnelheid moet zorgen lijkt mij.. Maar ik heb nog even gekeken op alternate.nl voor de fancontrollers en ik kon geen automatische (met temperatuurvoelers) vinden. Wel van die dingen die je voorin inbouwt in een 5,25 inch slot maar die moet je ook zelf regelen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 14 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2008 Die draad is uitsluitend voor het monitoren van de snelheid. De snelheid zelf kan geregeld worden door het verlagen van het voltage op de 12V lijn. En dat moet het bord maar net kunnen.\n\nIk ben wel eens controllers tegengekomen met temperatuurvoelers. Ik weet zo alleen niet meer waar. Al eens gezocht in de pricewatch?\n\n[url]http://tweakers.net/pricewatch/cat/490[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2008 Aha nu snap ik het. Ik had gisteren alleen even snel gekeken bij alternate maar ik zal vandaag nog wel eventjes wat meer zoeken. Bij ikbenstil.nl heb ik er al wel een paar gevonden (alleen ze moeten daar echt wat gaan doen aan die vertaling van duits naar nederlands want ik snap er soms echt niets van..). \n\nMaar ik vroeg me dus ook nog af of de fans aan de zijkant zo\'n herrie maken door de trillingen die die zijkant een stuk meer \'doorgeeft\'. Ik denk dat dat wel klopt want als ik aan die zijplaat voel dan voel ik een lichte trilling. Ook maken ze minder lawaai als ik ze voor de helft of meer afdek. Zou het helpen om zo\'n stukje rubber ertussen te doen (antivibes of fandemping op sommige sites)? Ik heb ook een soort rubberen schroefjes gezien maar ik weet niet of je die tegelijk moet doen met het eerste of dat ze apart moeten. Welke manier werkt het best denk je?\n\nVincent Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2008 Resonantie kan inderdaad best lawaai veroorzaken. Zijkanten mogen trouwens ook graag resoneren met de harddisk. Rubber zou een oplossing kunnen zijn, of verzwaren van het zijpaneel (plak rubber erop lijmen).\n\nKijk ook eens naar noctua fans, die schijnen erg stil te zijn. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2008 Ik weet wel zeker dat het niet de harddisk is, want die zit in een kooitje met anti-resonantie pootjes. Maar ik was ook niet echt van plan nieuwe fans te kopen, aangezien ik deze nog maar net heb ;). Die Scythe maakt ook maar 10,7 decibel (dan is de trilling van de plaat waarschijnlijk niet meegeteld), dus die is al vrij stil. Ik ga maar een keertje proberen er een stukje rubber ertussen te doen.. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2008 Ik heb hier ook rubbers tussen de kast en de harddisk. Maar hij resoneert nog net zo vrolijk mee. Resonantie wordt niet per se veroorzaakt door geleiding van trillingen. Kan ook gewoon door de lucht. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2008 Neem een Fans Controler om alles in de gaten te houden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2008 [quote=remco s.;396403]Neem een Fans Controler om alles in de gaten te houden.[/quote]\nje moet de reply\'s van een ander ook eens lezen , post 2 , dan hoef je geen overbodige antwoorden te geven . :rolleyes: Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2008 Worden die fans in je bios bij \'hardware\' helmaal niet weergegeven of staan ze op disabled? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 juli 2008 [QUOTE=vincentg;396154]Hallo!\r\nIk heb laatst een nieuwe computerkast gekocht met 3 fans erin. Daarbij heb ik ook nog 2 fans gekocht (voor de zekerheid, mijn videokaart werd >100 (!) graden). Het heeft wel goed geholpen, de videokaart die overigens wel passief gekoeld is wordt nu nog maar een graad of 50-60. Maar ik had wat problemen met het aansluiten ervan: aan elke fan zat een klein stekkertje die op het moederbord geprikt kan worden. Ook zat er bij elke fan een snoertje die als tussenstuk voor het kleine stekkertje en het grotere voedingsstekkertje dient, zodat de fan ook direct op de voeding kan. Ik heb jammer genoeg op mijn moederbord maar een zo\'n kleine aansluiting, en - dacht ik - moet daar dus de fan met het hoogste rpm op aansluiten zodat die nog een beetje gereguleerd kan worden, zodat die minder herrie maakt. \r\nIk heb zo alles aangesloten, 1 op het moederbord en 4 rechtstreeks op de voeding, en nu ben ik erachter gekomen dat ik die op het moederbord ook niet kan reguleren! In speedfan staan 4 snelheden die ik kan aanpassen (percentages) en 5 RPM waarden: Sys fan, Aux0 fan, CPU0 Fan, CPU1 Fan, Aux1 fan. Behalve de Sys fan en de CPU0 Fan zijn ze allemaal 0. Van de aanpasbare snelheden staan er 2 op 100% en de andere 2 staan op een ander percentage. Maar op welke waarden ik de percentages ik ook instel, er gebeurt niets met de RPMs of het geluid dat de fans maken. Op het bios kan ik bij sys fan ook alleen een bepaald aantal RPM (weet ik even niet meer) of disabled instellen. \r\nIk vroeg me nu dus af hoe ik de fans wel goed moet aansluiten zodat ik ze het liefst natuurlijk allemaal maar anders in elk geval één langzamer kan laten gaan.\r\nOok hangen er 2 van de fans aan de zijkant van de kast (tegenover het moederbord, zeg maar) en die maken een stuk meer lawaai dan de andere fans die toch echt van hetzelfde type zijn. Zou dit misschien door trillingen komen?\r\n\r\nIk heb als moederbord de Asus p5l1394, en 3 fans van Coolermaster (ik weet niet welk type, die zaten bij de kast) en 2 Scythe Slipstream fans op 800 RPM. Een van de Coolermaster fans heeft een blauw licht.\r\nBedankt! \r\nVincent[/QUOTE]\r\n\r\nMet hoeveel draden is die fan op jouw moederbord aangesloten? Is het een fan met maar 2 draden, dan kan je deze niet laten regelen door het moederbord, je hebt dan alleen de plus en de min. Zit er wel een derde draad aan, dan kan het moederbord deze laten regelen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2008 Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb het probleem ondertussen \'opgelost\' (niet helemaal perfect dus). Ik heb eerst even uitgeprobeerd waar het geluid nou vandaan kwam, door de fan los te schroeven en steeds dichter naar de kast te bewegen. Daardoor kwam ik erachter dat het door de lucht die erlangs ging kwam dat de zijkant van de kast ging trillen. Ik had eerst 2 fans aan de zijkant van de kast hangen, allebei naar binnen blazend. De eerste blies naar tussen de videokaart en de geluidskaart, de 2de richting de processor. Ik heb ze nu omgewisseld en eentje omgedraaid, zodat de zwakste ventilator (0,1A - 800RPM) bij de videokaart naar binnen blaast en dus nog een klein beetje herrie maakt, maar dat is niet noemenswaardig, en de andere, sterkere (0,16A - ?RPM), bij de processor naar buiten blaast. Als de fan naar buiten blaast maakt die namelijk geen herrie.\n\n@lanta: ja ik kan me ook vaag iets herinneren, maar ik weet niet meer waar die stond.\n@hj1: In het bios staat er bij chassisfan het aantal RPM\'s. Als ik dan op enter druk om een waarde te selecteren kan ik kiezen tussen disabled of - wat dan dus actief is - dat ene aantal RPM. Alleen de CPUfan en 1 chassisfan (die dus op het moederbord zit aangesloten) worden aangegeven.\n@qpc: de fan is aangesloten met 3 draden, maar couch_potato zei dat het 3de draadje is om het aantal RPM dat de fan nu maakt aan te geven is, en de snelheid te regelen is door het voltage te veranderen (door de plusdraad dus, neem ik aan).\n\nVincent Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2008 ik ben overgetapt van de stacker van coolermaster naar hun coolermaster 690 kast\r\n\r\n[url]http://www.coolermaster.com/products/product.php?language=nl&act=detail&id=2914[/url]\r\n\r\nHij is net iets lager dan normaal maar de gehele kast is erg handig qua layout, hd\'s in special hardrubber houders zeven 12 cm ventilatoren kunnen er in.\r\n\r\nIk heb 1 ventilator voorin voor de intake (800m) 1 achterin (800rpm) 1 op de zijdeur (1800rpm) 2 2000rpm op me coolermaster Hyper 212 cpu cooler die zo zitten dat de voorste inzuigt de achterste uitblaast naar de outtake.\r\n\r\nIn de boven kap kunnen er ook nog twee die weer naar binnen blazen.\r\n\r\nMijn favoriete koelers zijn \"papst en coolermaster-silent\" zijn iets duurder maar ook stiller met een hoge airflow.... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2008 [QUOTE=KaleKopHagenees;397041]In de boven kap kunnen er ook nog twee die weer naar binnen blazen.[/QUOTE]\r\n\r\nNaar binnen blazen? Dat is niet echt logisch......\r\nDe warme lucht stijgt op, dus hoort deze naar buiten geblazen te worden, net zoals in de Stacker. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2008 [QUOTE=qpc;397045]Naar binnen blazen? Dat is niet echt logisch......\r\nDe warme lucht stijgt op, dus hoort deze naar buiten geblazen te worden, net zoals in de Stacker.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nidd het is maar net hoe je ze erin zet, maar ik zou ze ook de warmte uit de kast laten blazen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2008 @KaleKopHagenees: die coolermaster heb ik ook ;) ziet er echt goed uit en is een stuk makkelijker en stabieler in te bouwen in vergelijking met mijn vorige kast (20-euro modelletje, geen merk). Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen