Ga naar inhoud

Windows installer map

Aanbevolen berichten

Beste deskundigen,\r\n\r\nIk heb al een tijd een probleem met het feit dat ik weinig schijfruimte heb. Ik heb al mijn onnodige zooi al overgeheveld naar mijn externe harde schijf, maar dit helpt niet veel voor mijn vaste schijf. Ik clean regelmatig mijn schijf met ccleaner, schijfopruimingen, etc. dus die daar zal het niet zozeer aan liggen. \r\n\r\nNu ben ik er achter gekomen dat maar liefst 19 (!!!!) van de 40 Gb in beslag wordt genomen door de map \"C:\\WINDOWS\\Installer\" die overigens niet gemakkelijk te vinden is (wordt ook niet zichtbaar met \"verborgen mappen weergeven\"). \r\nNou is mijn vraag of ik deze map leeg kan gooien zonder dat dit al te veel problemen oplevert. \r\n\r\nBij voorbaat dank,\r\nRwin
Link naar reactie
[QUOTE=Rwin;395970]Beste deskundigen,\r\n\r\nIk heb al een tijd een probleem met het feit dat ik weinig schijfruimte heb. Ik heb al mijn onnodige zooi al overgeheveld naar mijn externe harde schijf, maar dit helpt niet veel voor mijn vaste schijf. Ik clean regelmatig mijn schijf met ccleaner, schijfopruimingen, etc. dus die daar zal het niet zozeer aan liggen. \r\n\r\nNu ben ik er achter gekomen dat maar liefst 19 (!!!!) van de 40 Gb in beslag wordt genomen door de map \"C:\\WINDOWS\\Installer\" die overigens niet gemakkelijk te vinden is (wordt ook niet zichtbaar met \"verborgen mappen weergeven\"). \r\nNou is mijn vraag of ik deze map leeg kan gooien zonder dat dit al te veel problemen oplevert. \r\n\r\nBij voorbaat dank,\r\nRwin[/QUOTE]\r\n\r\nde map installer zie je in windows wanneer je in mapopties tabblad weergave \"beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)\" uit vinkt.\r\n\r\ndeze map hoort idd niet zo groot te zijn.\r\nin deze map kan je wijzigingen aan brengen als administrator of je moet een volledig machtiging voor de map maken met jouw account naam. \r\nook kijken of je volledige machtiging hebt voor C: en C:windows.\r\nmoet je beheerder van de computer zijn.\r\n\r\nde bestanden met de extentie .msi (microsoft installer) zie je daar.\r\nals je met de pijl op een *.msi bestand gaat staan zie je info.\r\nin mijn 5 windows versie\'s komt deze map nog niet eens aan 1GB.\r\n\r\ndus idd wordt je systeem erg belast daar door.\r\nwelke virusscanner/firewall gebruik je?\r\nhoeveel software is er al geïnstalleerd (geweest) in jouw systeem?\r\nen welke bestanden in installer zijn zo groot dat er 19 GB wordt opgeslokt?\r\n\r\nhier een verhaal over machtigingen:\r\n\r\nals je ntfs partitie\'s hebt kan je het volgende doen. \r\nje moet beheerder van de computer zijn. \r\nin xp home kan dit alleen in de veilige modus.\r\nin xp pro kan je in de mapopties \"Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen) uitvinken om tabblad delen te veranderen in tabblad beveiliging.\r\nvink in de mapopties op tabblad Weergave de beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uit en klik ok.\r\nvink ook Verborgen bestanden en mappen weergeven aan.\r\n \r\nin xp home: in de veilige modus kom je meestal door na het opstarten van de pc op F8 te tokkelen tot je in een menu komt. \r\nkies voor veilige modus zonder netwerk mogelijkheden, je virusscanner zal niet starten in de veilige modus en waarschijnlijk andere beveiligingssoftware ook niet. \r\nverbreek eventueel internet op de computer.\r\n \r\n\r\nrechtsklik op een bestand of map die je wil machtigen. \r\nklik op eigenschappen. \r\nga naar tabblad \"beveiliging\". \r\ndaar zie je welke groepen of gebruikers machtigingen hebben voor het bestand of map. \r\nje kan er daar voor zorgen dat jou nieuwe gebruikersaccount machtiging heeft om de map of bestand te openen. \r\nlaat wel de machtiging van de administrator en systeem ongewijzigd. \r\nvooral die van systeem mag niet verwijderd worden omdat anders de programma\'s die je gebruikt in windows om de bestanden te gebruiken geen toegang meer tot het bestand hebben. \r\nmocht je daar gebruikers o.d. toe willen voegen kan dat op de volgende manier. \r\nklik op \"toevoegen\". \r\nklik op \"geavanceerd\". \r\nklik op \"nu zoeken\". \r\nzoek onder in de lijst de gebruiker o.d. op en selecteer deze. \r\nklik op \"OK\" \r\nklik nogmaals op \"OK\" \r\nzet dan de vinkjes aan die je wenst te gebruiken waarschijnlijk zal je \"volledig beheer\" over het bestand willen. \r\nklik dan op \"OK\". \r\nals het goed is kan je ingelogd met de nieuwe aangemaakte machtiging van de gebruiker o.d. nu het gemachtigde bestand of map gebruiken. \r\nhet is daar dus ook mogelijk gebruikers beperkte machtigingen toe te wijzen zoals alleen lezen enz.... \r\n \r\nps ga niet experimenteren met deze instellingen, er bestaat een kans bij onkundig gebruik dat je de controle verliest.\r\n\r\nps,\r\nmaak eventueel eerst een systeem herstel punt.\r\nsucces.
Link naar reactie
[QUOTE=erix;395982]in deze map kan je wijzigingen aan brengen als administrator of je moet een volledig machtiging voor de map maken met jouw account naam. \r\nook kijken of je volledige machtiging hebt voor C: en C:windows.\r\nmoet je beheerder van de computer zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nIk ben de enige gebruiker van mijn laptop, dus dat is het probleem niet. Maar iig tnx voor het advies.\r\n\r\n[QUOTE=erix;395982]\r\n1. Welke virusscanner/firewall gebruik je?\r\n2. hoeveel software is er al geïnstalleerd (geweest) in jouw systeem?\r\n3. en welke bestanden in installer zijn zo groot dat er 19 GB wordt opgeslokt?[/QUOTE]\r\n\r\n1. Ik gebruik momenteel avast! (vanaf dat AVG niet meer gratis zou zijn... wat overigens toch wel gratis is gebleven). Ik heb niet specifiek een firewall geinstalleerd en zit dus gewoon met die van windows zelf.\r\nIk heb overigens bijna nooit last van virussen, omdat ik er op let met wat ik doe. Ook scan ik regelmatig mijn systeem (elke 2 weken) met meerdere (online) programma\'s als: Trendmicro (CWShredder + scan), panda, McAffe en die geven praktisch nooit wat aan.\r\n\r\n2. Er is over de tijd al aardig wat software geinstalleerd, waarvan voornamelijk spellen. Ik gebruik deze laptop ook al iets van 5 jaar en heb nog nooit hoeven te formatteren (altijd snel gebleven). Maar deze zomer zal die er toch een keer aan moeten geloven, zodra ik mijn scriptie af heb gerond.\r\n\r\n3. Er staan veel bestanden van Office 2003 die allemaal 122 Mb per stuk zijn (zie printscreen). De rest rond de 16 Mb. Maar bijna alles van de bijna 1.100 bestanden heeft Office 2003 als auteur. Beetje vreemd dus.
Link naar reactie
ja, en welke je niet meer nodig hebt.\r\nals je op een *.msi rechtsklikt en op de eigenschappen links klikt,\r\ndan zie je in tabblad samenvatting de maker en het programma wat bij de installer hoort.\r\nje kan beter nu kijken welke je niet meer nodig hebt.\r\nmocht de software nog niet verwijderd zijn laat het *.msi bestand dan ongemoeid.
Link naar reactie
[QUOTE=Rwin;395991]Ik ben de enige gebruiker van mijn laptop, dus dat is het probleem niet. Maar iig tnx voor het advies.\r\n\r\n\r\n\r\n1. Ik gebruik momenteel avast! (vanaf dat AVG niet meer gratis zou zijn... wat overigens toch wel gratis is gebleven). Ik heb niet specifiek een firewall geinstalleerd en zit dus gewoon met die van windows zelf.\r\nIk heb overigens bijna nooit last van virussen, omdat ik er op let met wat ik doe. Ook scan ik regelmatig mijn systeem (elke 2 weken) met meerdere (online) programma\'s als: Trendmicro (CWShredder + scan), panda, McAffe en die geven praktisch nooit wat aan.\r\n\r\n2. Er is over de tijd al aardig wat software geinstalleerd, waarvan voornamelijk spellen. Ik gebruik deze laptop ook al iets van 5 jaar en heb nog nooit hoeven te formatteren (altijd snel gebleven). Maar deze zomer zal die er toch een keer aan moeten geloven, zodra ik mijn scriptie af heb gerond.\r\n\r\n3. Er staan veel bestanden van Office 2003 die allemaal 122 Mb per stuk zijn (zie printscreen). De rest rond de 16 Mb. Maar bijna alles van de bijna 1.100 bestanden heeft Office 2003 als auteur. Beetje vreemd dus.[/QUOTE]\r\n\r\nzijn dat updates van office?\r\n\r\nals couch_potato gelijk heeft en je kan ze verwijderen, omdat je office ws niet zal verwijderen, zou ik toch eens proberen deze te verwijderen (volledige machtiging voor nodig).\r\nje kan er eerst eens wat verplaatsen om te kijken wat het effect is.\r\nzet die office bestanden eens in een nieuwe lege map op een andere locatie.\r\nkijk dan of alles nog werkt en gooi ze later weg.\r\n1.100 bestanden van 16 MB.\r\nis 17600 MB is 17,2 GB
Link naar reactie
[QUOTE=erix;395996]ja, en welke je niet meer nodig hebt.\r\nals je op een *.msi rechtsklikt en op de eigenschappen links klikt,\r\ndan zie je in tabblad samenvatting de maker en het programma wat bij de installer hoort.\r\nje kan beter nu kijken welke je niet meer nodig hebt.\r\nmocht de software nog niet verwijderd zijn laat het *.msi bestand dan ongemoeid.[/QUOTE]\r\n\r\nDat voegt niet echt wat toe... er staat alleen een titel in de vorm van:\r\n\r\nOffice 2003 Patch;MAINSP3.accwiz.eurotool.xl.Excel.fm20.formman20enu_NLD.\r\nfpcutl.fpdbrgn.fpeditax.fp.FrontPG.gdiplus.gpfilt_NLD.graph.INFOPATH.\r\nlccwiz_NLD.MAINSP1.accwiz.blnmgr.xl.fp.gdiplus.graph.infopath.mso.\r\nMSSP3NL.MUI_NLD.olkintl_NLD.owsclt.pp.PTK_NLD.pub.W\r\n\r\nDaar kan ik vrij weinig mee.\r\n\r\n[QUOTE=erix;395996]zijn dat updates van office?[/QUOTE]\r\n\r\nHeb het wel een paar keer geupdate... maar 1000 updates... hem nee :eek:\r\nZie er ook een paar van Adobe tussen staan. Beetje gebruikelijke programma\'s zeg maar. En ach office is altijd makkelijk te updaten he. Dus verwijderen lijkt me niet zo erg.
Link naar reactie
[QUOTE=Rwin;395991]\r\n2. Er is over de tijd al aardig wat software geinstalleerd, waarvan voornamelijk spellen. Ik gebruik deze laptop ook al iets van 5 jaar en heb nog nooit hoeven te formatteren (altijd snel gebleven). Maar deze zomer zal die er toch een keer aan moeten geloven, zodra ik mijn scriptie af heb gerond.[/QUOTE]\r\n\r\nmisschien is dat niet nodig.\r\nlees deze topic vanaf blz 2 ook eens door.\r\n[url]http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=49005&page=2[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=Rwin;396001]Dat voegt niet echt wat toe... er staat alleen een titel in de vorm van:\r\n\r\nOffice 2003 Patch;MAINSP3.accwiz.eurotool.xl.Excel.fm20.formman20enu_NLD.\r\nfpcutl.fpdbrgn.fpeditax.fp.FrontPG.gdiplus.gpfilt_NLD.graph.INFOPATH.\r\nlccwiz_NLD.MAINSP1.accwiz.blnmgr.xl.fp.gdiplus.graph.infopath.mso.\r\nMSSP3NL.MUI_NLD.olkintl_NLD.owsclt.pp.PTK_NLD.pub.W\r\n\r\nDaar kan ik vrij weinig mee.[/QUOTE]\r\n\r\nhoezo kan je daar weinig mee?\r\ndaar aan zie je toch dat het bestand bij office 2003 hoort?\r\nen een geupdate patch is?\r\ndat is net de info die je nodig hebt.
Link naar reactie
[QUOTE=erix;396003]hoezo kan je daar weinig mee?\r\ndaar aan zie je toch dat het bestand bij office 2003 hoort?\r\ndat is net de info die je nodig hebt.[/QUOTE]\r\n\r\nDaarom kan ik er vrij weinig mee:\r\n\r\n[QUOTE=erix;396003]mocht de software nog niet verwijderd zijn laat het *.msi bestand dan ongemoeid.[/QUOTE]\r\n\r\nOffice staat er nog op natuurlijk.... en die bestanden vormen nu net het probleem. Vrijwel alles is van Office 2003.
Link naar reactie
Gewoon wissen, wat al eerder is aangegeven, alleen heb je geen uninstall info meer maar met de Windows Install Cleanup kan je de install paden wissen en gewoon herinstalleren, blijft alles in de mappen staan en overschijf je alleen de bestaande, scheelt wat ruitmte, bij mij is die installer map maar 50mb.\r\n\r\nDllcache kun je ook leeg maken en de Prefetch niet gebruiken en die map ook leeg maken, hibernation uitzetten als je die ook niet gebruikt en het bestand er van wissen.
Link naar reactie
De na de updates in C:Windows geplaatste Uninstalls van de Updates kunnen een hoop plaats innemen. Als er geen behoefde bestaat, een of meerdere updates te deïnstalleren, kunnen deze Uninstalls verwijderd worden. Heel makkelijk gaat dat met het programmaatje pcwKillEmAll.\r\nDit is een programmaatje dat de Uninstalls verwijderd en tevens de registervermelding hiervan ook verwijdert. Gemaakt door medewerkers van het Duitse PCWelt Magazin.\r\nDownload: [url]http://www.pcwelt.de/downloads/pcwelt_tools/tools/50385/pcwkilluninstall/[/url]
Link naar reactie
wil je prefetch niet meer gebruiken?\r\n\r\nHet Automatische legen van de prefetch \r\n \r\n Windows heeft een tool om het programma steeds sneller op te kunnen starten maar dit heeft ook weer een nadeel. Deze Windows tool maakt gebruik van het Prefetch geheugen en neem ook weer snelheid in beslag. Door middel van het Prefetch gedeelte te legen of uit te schakelen is uw computer weer een fractie sneller. Het opstarten kan wat langerzamer zijn maar daarna merk u duidelijk het verschil. \r\n\r\nHet prefetch geheugen leeg maken \r\n1. Open Kladblok \r\n2. Typ in het document wat u maak \" del C:\\Windows\\Prefetch\\*.* /Q \"(zonder haakjes) We zijn van uit gegaan van de standaard Windows map \r\n3. Sla dit bestand op als verwijderprefetch.bat. Doe dit door middel van de bestand extensies op alle bestanden te zetten. \r\n4. Sluit kladblok af en ga naar de map waar u dit document heb opgeslagen. \r\n5. Open het documenten en u prefetch geheugen is geleegd. \r\n\r\nHet prefetch geheugen uitschakelen. \r\n1. Start Regedit via start en uitvoeren. \r\n2. Volg de volgende mappen: HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ CurrentControlSet \\ Control \\ Session Manager \\ Memory Management \\ PrefetchParameter. \r\n3. Wijzig de DWORD-Waarde genaamt EnablePrefetcher naar ... (staat standaard op 3, kan ook op 5).\r\nik kwam er achter dat er tweaks zijn die elkaar tegenspreken.\r\n4. Start uw computer opnieuw op en de wijziging is toegepast\r\n\r\nwijziging,\r\ntoch hoor ik ook geluiden dat de prefetch map beter ingeschakeld kan blijven.\r\ndus of deze tweak ook daadwerkelijk een verbetering is is nu twijfelachtig.
Link naar reactie
Heb net alles even verplaatst naar een andere map en mijn laptop opnieuw opgestart. Alle programma\'s waarnaar die bestanden verwijzen werken nog, dus ik delete gewoon alle bestanden.\n\nEn nee ik heb idd nog nooit in het register gewerkt, dus ga daar ook niet zitten rotzooien. Ik ben ook maar een amateur. Als er echt iets moet gebeuren laat ik het wel aan een pro over. Ieder z\'n eigen vakgebied....\n\nIn ieder geval bedankt voor alle adviezen!!
Link naar reactie
[QUOTE=wieber;396025]Ik heb ook problemen met de grootte van de C-schijf. \r\nBetekend dit dat je de inhoud van de windows/installer-map hebt verwijderd?? Ik was dat ook van plan, maar was dus niet zeker of dat kan.[/QUOTE]\r\n\r\nHeb dit zojuist gedaan en nog geen problemen mee gehad, maarja heb het ook pas net gedaan.\r\n\r\nTrouwens een leuke tool om te achterhalen wat er nu precies zo groot is op je harde schijf:\r\n[URL=\"http://w3.win.tue.nl/nl/onderzoek/onderzoek_informatica/visualization/sequoiaview//\"]http://w3.win.tue.nl/nl/onderzoek/onderzoek_informatica/visualization/sequoiaview//[/URL]\r\n\r\nZo had ik al snel de veroorzaker te pakken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...