Ga naar inhoud

Nieuwe pc - wat te kiezen?

Aanbevolen berichten

ik ga bij alternate een nieuwe pc kopen, maar ik heb een paar vragen, als hier een paar compnerds zitten ;)\r\n\r\n--------\r\nmijn configuratie tot nu toe:\r\n\r\nGrafische kaarten nVidia PCIe -\r\nXFX 9800GTX Black Edition NVIDIA GeForce 9800 GTX, 512 MB, 256 bit, PCIe x16 2.0 1 \r\n\r\nCPUs Socket 775 Core 2 Duo\r\nIntel® Core™ 2 Duo E8400 2x 3000 MHz, 2x 3072 kB, 1333 MHz, Wolfdale 1 + Boxed Koeler (ATX Layout) Floppy-drives - \r\n\r\nNEC Floppydrive 34Pin Floppy, 3,5 inch, 1,44 MB 1 \r\n\r\nVoedingen tot 600 Watt -\r\nOCZ StealthXStream 600 Watt, ATX12V 2.2, ATX 2.03, EPS, 3 x, 5 x 1 \r\n\r\nBehuizingen Midi Tower -\r\nCooler Master CM 690 5 x, 4 x, ATX, µATX 1 + Koeler 120mm Aantal: 3 \r\n\r\nMoederborden Socket 775 -\r\nMSI P35 Neo Combo-F Intel® P35, 1.333 MHz, \r\n\r\nHarddisks 3,5 inch SATA -\r\nSamsung SpinPoint T 250 GB, 8,9 / 16 / 7200, \r\n\r\nGeheugen DDR3-1066 -\r\nOCZ 2 GB DDR3-1066 Kit 2048 MB, CL7 7-7-21, 2 stuk(s), PC3 8500 1 \r\n\r\nDVD-drives Serial-ATA -\r\nSamsung SH-D163A 16 / 48 speed, 2 speed, Serial ATA/150, 100 / 100 ms 1 € 15\r\n\r\n-----------------------------\r\n\r\nik deze pc gaan gebruiken voor gaming natuurlijk :cool:, dus hij moet zo snel mogelijk zijn.\r\n\r\nff paar vragen:\r\n-is het zo dat ik beter voor deze (processor) E8400 (3GHz) kan kiezen i.p.v. een quad met lagere snelheid (2,4 GHz)?\r\n\r\n-heeft het zin om een moederbord te kopen met SLI ondersteuning zodat je in principe in de toekomst een 2e videokaart (XFX 9800GTX) kan aansluiten, of is dat te zwaar voor zo\'n moederbord?\r\n\r\n-is het verschil tussen DDR2 en DDR3 zo groot?\r\n\r\n-als ik wil dat deze comp lang mee gaat, moet ik er dan 4GB ram indouwen, of 2GB genoeg (uitgaande van windows xp: vista sucks)\r\n\r\n-is een 600W voeding wel genoeg voor bovenstaan config?\r\n\r\n-in sommige moederborden kan je bijv. 2x DDR2 en 2x DDR3 geheugen plaasten (beetje nub vraag) maar kan daar ook een combi van zijn? dus bijv. 2x 1 gb ddr2 + 2x 1gb ddr3? (denk \'t niet, maar vraag ff)\r\n\r\n-is een physics accelerator nuttig, of totaal nutteloos in verglijking met prijs (±100 euri)\r\n\r\nmijn buget ligt rond de 850€, dus niet aankomen met bijv. dat de Core 2 Quad Extreme QX9775 beter is8-), dat weet ik ook wel ;)\r\n\r\nAlle opmerkingen/suggesties welkom :D
Link naar reactie
[QUOTE=marijndeug;390438]-is het zo dat ik beter voor deze (processor) E8400 (3GHz) kan kiezen i.p.v. een quad met lagere snelheid (2,4 GHz)?[/QUOTE]Dit klopt, aangezien voor games nog erg weinig gebruik gemaakt wordt van de derde en vierde core.\r\n[QUOTE=marijndeug;390438]-heeft het zin om een moederbord te kopen met SLI ondersteuning zodat je in principe in de toekomst een 2e videokaart (XFX 9800GTX) kan aansluiten, of is dat te zwaar voor zo\'n moederbord?[/QUOTE]Is niet zwaar voor het moederbord, maar zwaar voor de voeding. Processor zou het wel moeten kunnen trekken (zeker in XP onder DX9c).\r\n[QUOTE=marijndeug;390438]-is het verschil tussen DDR2 en DDR3 zo groot?[/QUOTE]Het prijsverschil vind ik te groot in verhouding tot het prestatieverschil. Hoog geklokt DDR2 geheugen voldoet prima.\r\n[QUOTE=marijndeug;390438]-als ik wil dat deze comp lang mee gaat, moet ik er dan 4GB ram indouwen, of 2GB genoeg (uitgaande van windows xp: vista sucks)[/QUOTE]Hoe lang ga je dan nog XP gebruiken? Vista sucks misschien, maar ondersteunt wel DX10. En daarvoor koop je juist zo\'n dikke videokaart, toch?\r\n[QUOTE=marijndeug;390438]-is een 600W voeding wel genoeg voor bovenstaan config?[/QUOTE]Met het oog op 2 x 9800GTX in SLi zou ik dan nog wat ruimer in de voeding gaan zitten, of anders denken aan minder krachtige kaarten zoals de 8800GT (op welke max. schermresolutie ga je trouwens gamen, oftewel hoe groot is je TFT scherm?). \r\n[QUOTE=marijndeug;390438]-in sommige moederborden kan je bijv. 2x DDR2 en 2x DDR3 geheugen plaasten (beetje nub vraag) maar kan daar ook een combi van zijn? dus bijv. 2x 1 gb ddr2 + 2x 1gb ddr3? [/QUOTE]Combineren van DDR2 en DDR3 op één mobo kan idd. niet.\r\n[QUOTE=marijndeug;390438]-is een physics accelerator nuttig, of totaal nutteloos in verglijking met prijs (±100 euri)[/QUOTE]Totaal nutteloos, omdat de toonaangevende spellen dit niet ondersteunen. Steek die 100 euro dan liever in een nog krachtigere videokaart.\r\n[QUOTE=marijndeug;390438]mijn buget ligt rond de 850€[/QUOTE]Bij wie ga je het spul eigenlijk aanschaffen? Met of zonder assemblage door de shop? Met of zonder Windows licentie?
Link naar reactie
Ik was van plan om het hele spul bij Alternate te bestellen zonder windows licentcie (doe ik bij slim ofzo), maarja, kweet niet zeker of ik hem helemaal zelf ga assembleren, alleen ik zit met het bevestigen van de processor op het moederbord: koelpasta + lijm enzo: ik heb dat nog nooit gedaan en tis duur spul dus ik wil het niet mollen, maar aan de andere kant scheeld het wel 55 eurie, kweetnie, heeft iemand hier suggesties?\r\n(btw:, kon je niet DX10 op xp zetten met behulp van extra prog/driver?)
Link naar reactie
[QUOTE=marijndeug;390451]heeft iemand hier suggesties?[/QUOTE]Er zijn wel shops die:\r\n\r\na) qua assortiment goedkoper zijn dan Alternate;\r\nb) goedkoper assembleren dan Alternate;\r\nc) een betere service hebben dan Alternate.\r\n\r\nMijn favoriet is [url]www.4launch.nl[/url] , maar anderen denken wellicht aan Azerty, SallandAutomatisering, Cool-Prices, Zercom, Empc, etc. Lees anders wat ervaringen in de Shopreviews op Tweakers.net.\r\n[url]http://tweakers.net/shopreview/[/url]\r\n\r\n[QUOTE=marijndeug;390451](btw:, kon je niet DX10 op xp zetten met behulp van extra prog/driver?)[/QUOTE]Nope, je kunt echter wel met een trucje DX9c draaien op Vista.\r\n\r\nEen voorbeeldopzetje van 4Launch hieronder:\r\n\r\n[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img375.imageshack.us/img375/9351/4launchnlqc5.jpg[/IMG][/URL]\r\n\r\nWanneer wil je het spul eigenlijk kopen? Want ATi komt binnenkort met de HD48xx serie en dan moet nVidia natuurlijk een antwoord op hebben in de vorm van flinke prijsverlagingen ...
Link naar reactie
[QUOTE=marijndeug;390451]heeft iemand hier suggesties?[/QUOTE]Er zijn wel shops die:\r\n\r\na) qua assortiment goedkoper zijn dan Alternate;\r\nb) goedkoper assembleren dan Alternate;\r\nc) een betere service hebben dan Alternate.\r\n\r\nMijn favoriet is [url]www.4launch.nl[/url] , maar anderen denken wellicht aan Azerty, SallandAutomatisering, Cool-Prices, Zercom, Empc, etc. Lees anders wat ervaringen in de Shopreviews op Tweakers.net.\r\n[url]http://tweakers.net/shopreview/[/url]\r\n\r\n[QUOTE=marijndeug;390451](btw:, kon je niet DX10 op xp zetten met behulp van extra prog/driver?)[/QUOTE]Nope, je kunt echter wel met een trucje DX9c draaien op Vista.\r\n\r\nEen voorbeeldopzetje van 4Launch hieronder:\r\n\r\n[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img375.imageshack.us/img375/9351/4launchnlqc5.jpg[/IMG][/URL]\r\n\r\n[b]Wanneer wil je het spul eigenlijk kopen? Want ATi komt binnenkort met de HD48xx serie en dan moet nVidia natuurlijk een antwoord op hebben in de vorm van flinke prijsverlagingen ...[/b]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...