Anoniem2 Geplaatst: 11 juni 2008 Delen Geplaatst: 11 juni 2008 Sinds enige tijd wordt bij het opstarten van mijn pc \"checkdisk\" uitgevoerd bij mijn 2e harde schijf. Dus niet op de harde schijf waar windows XP opstaat. Het opstarten duurt daardoor zo\'n 15 minuten. Na de controle blijkt dat er geen fouten zijn geconstateerd. Ik wil graag van deze controle af. Weet iemand hoe ik hiervan af kan komen? Is het softwarematig in te stellen? Zo ja, hoe dan? Of mankeert er iets aan mijn harde schijf waardoor er een schijfcontrole wordt uitgevoerd? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 11 juni 2008 Sluit je wel goed af...\n\nKlik eens recht op de HD in deze computer -> Eigenschappen en zoek daar ff ;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 11 juni 2008 [QUOTE=wegwerker;389044]Sinds enige tijd wordt bij het opstarten van mijn pc \"checkdisk\" uitgevoerd bij mijn 2e harde schijf. Dus niet op de harde schijf waar windows XP opstaat. Het opstarten duurt daardoor zo\'n 15 minuten. Na de controle blijkt dat er geen fouten zijn geconstateerd. Ik wil graag van deze controle af. Weet iemand hoe ik hiervan af kan komen? Is het softwarematig in te stellen? Zo ja, hoe dan? Of mankeert er iets aan mijn harde schijf waardoor er een schijfcontrole wordt uitgevoerd?[/QUOTE]\r\n\r\nVanuit Windows nogmaals de schijfcontrole op die schijf uitvoeren, waarbij je het vinkje aan moet zetten bij \"fouten in het bestandsysteem automatisch corrigeren\".\r\nAls het goed is blijft het nu weg. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 12 juni 2008 [QUOTE=Linkforsoad;389048]Sluit je wel goed af...\r\n\r\nKlik eens recht op de HD in deze computer -> Eigenschappen en zoek daar ff ;)[/QUOTE]\r\nIk heb Disk management uitgevoerd. Daar staat bij de betreffende schijf: At Risk. Betekent dat de schijf elk ogenblik stuk kan gaan? Dus onbruikbaar? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 12 juni 2008 [url]http://www.almico.com/sfdownload.php[/url]\r\nSpeedfan kan de S.M.A.R.T. gegevens van je disks uitlezen, en dat kan aangeven of je disk nog betrouwbaar is.\r\nDe bovenste balk van de S.M.A.R.T. tab laat hun site de testresultaten wat beter verklaren.\r\n\r\nOok op de site van de fabrikant van de disk is wel een programma daarvoor te vinden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 12 juni 2008 At Risk is wat anders als Dead ;)\nDus ik denk (!) dat hij nog wel leeft, maar windows denkt van niet... Maar dat is: Besturingssysteem maken ala Bill Gates ;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 12 juni 2008 [quote=wegwerker;389164]Ik heb Disk management uitgevoerd. Daar staat bij de betreffende schijf: At Risk. Betekent dat de schijf elk ogenblik stuk kan gaan? Dus onbruikbaar?[/quote]\nIk zou in ieder geval een back-up van alle belangrijke data van die schijf maken op een andere schijf of DVD.\nZorg er ook voor dat er geen belangrijke data meer naar toe geschreven wordt Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 12 juni 2008 [url]http://support.microsoft.com/kb/831426/nl[/url]\r\n\r\nLees dit even. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 [QUOTE=qpc;389099]Vanuit Windows nogmaals de schijfcontrole op die schijf uitvoeren, waarbij je het vinkje aan moet zetten bij \"fouten in het bestandsysteem automatisch corrigeren\".\r\nAls het goed is blijft het nu weg.[/QUOTE]\nDat heb ik gedaan maar helaas zonder resultaat. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 Je hebt last van een vies bitje (diry bit) en staat gewoon in die link naar microsoft.:confused: Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 [QUOTE=erikdenhouter;389188][url]http://www.almico.com/sfdownload.php[/url]\r\nSpeedfan kan de S.M.A.R.T. gegevens van je disks uitlezen, en dat kan aangeven of je disk nog betrouwbaar is.\r\nDe bovenste balk van de S.M.A.R.T. tab laat hun site de testresultaten wat beter verklaren.\r\n\r\nOok op de site van de fabrikant van de disk is wel een programma daarvoor te vinden.[/QUOTE]\nIk heb speedfan geinstalleerd en uitgevoerd. Op de lijst van het tabblad \"S.M.A.R.T. \" worden geen waarschuwingen gegeven. Op een aantal plaatsen staat OK vermeld. Alles lijkt dus vreemd genoeg goed te zijn. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 [QUOTE=Lange Pier;389238][url]http://support.microsoft.com/kb/831426/nl[/url]\r\n\r\nLees dit even.[/QUOTE]\nIk heb het vehaal gelezen over chekdisk. In het register van mij staat: autocheck autochk * . Dus daar mankeert het ook niet aan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 Als zo\'n schijfcontrole geplanned wordt (vanuit Windows of de opdrachtprompt), wordt er op de betreffende schijf een z.g. \"Dirty bit\" gezet, een aanduiding op schijf die aangeeft dat dat volume gecontroleerd moet gaan worden.\nHet programma AUTOCHK wordt [I]altijd[/I] bij boot gestart door Windows, om alle volumes even na te lopen, en te kijken of er in de vorige sessie dus zo\'n [I]dirty bit[/I] gezet is.\nZo ja, dan start die het disk-controle programma CHKDSK.\n\nWaar het fout gaat zou je kunnen (proberen te) achterhalen met het programma FSUTIL (FileSystem Utilities) wat je in de opdrachtprompt kunt starten (onderdeel van XP)\nJe typed dan:\n[code]FSUTIL DIRTY QUERY C:[/code]\nHiermee vraag je dus of het op C: wil kijken of die dirty bit gezet is.\nAls dat pogramma dan reageert met \"[i]is schoon[/i]\", dan heeft het systeem niet die [i]dirty[/i] bit gezet. Dan zou het programma AUTOCHK.EXE wel eens corrupt kunnen zijn, omdat het toch die controle start.\nDat hoort te staan in C:\\WINDOWS\\SYSTEM32, maar als je zoekt is er misschien nog een versie, of ergens op je XP CD ?\n\nEen opdracht om de systeembestanden te checken en te herstellen zou dan misschien de oplossing kunnen zijn:\n[code]SFC /SCANNOW[/code]\nHeb je wel de XP CDrom in je station nodig wanneer het inderdaad om een beschadigd systeembestand gaat, want dan wil Windows het vervangen.\n\nMocht die \"dirty bit\" wel gezet zijn, dan zou ik het zo snel niet weten, al zou die SFC opdracht ook hier kunnen werken.\nMaar check dan in ieder geval eerst of de taakplanner o.i.d. niet een check heeft gepland.\n\nHier nog iets van MS:\n[url]http://support.microsoft.com/?kbid=316506[/url]\n\nVerder heb ik nog gevonden hoe een station uit te sluiten van checks bij opstarten., maar dat is denk ik eigenlijk een slechte oplossing.\nIn een opdrachtprompt type je:\n[code]CHKNTFS /X C:[/CODE]\nEn dan reboot.\n(Als je deze bovenste opdrachtlijn in Google invoert met quotes er omheen, krijg je veel hits over dit probleem)\n\nDoe ook eens \n[code]CHKNTFS /?[/code]\nom alle opties van die opdracht te bekijken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 Dit schijnt de meest gebruikte oplossing, dus probeer eerst dit (!):\n[url]http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-72388.php[/url]\n\n\"[COLOR=\"Indigo\"]I was having this problem until today. I used this simple fix. It might\nhelp you.\n\n1. click on your start menu and open the run dialog.\n2. type \"cmd\" and return (note: dont enter quotes)\n3. Next type \"fsutil dirty query C[B]:[/B]\"\n4. If the return message indicates that the volume is dirty go to step 5\n5. Next type \"chkdsk C[B]:[/B] /f /x\"\n6. After that finishes repeat step 3.\n7. If it is no longer dirty then reboot and you should notice no more\nckdisk.\n\nIf this process doesn\'t work check out Kelly\'s site, listed by a\nprevious response earlier today.[/COLOR]\"\n\n(C[B]:[/B] is uiteraard de schijfletter van de disk die steeds gechecked wordt)\n\nOp de site waar dit vandaan komt zeggen alle reacties in ieder geval dat het heeft gewerkt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 [url]http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/disablecheckdisk.reg[/url]\r\nDownloaden en dubbelklikken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 [QUOTE=erikdenhouter;389359]Dit schijnt de meest gebruikte oplossing, dus probeer eerst dit (!):\n[url]http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-72388.php[/url]\n\n\"[COLOR=\"Indigo\"]I was having this problem until today. I used this simple fix. It might\nhelp you.\n\n1. click on your start menu and open the run dialog.\n2. type \"cmd\" and return (note: dont enter quotes)\n3. Next type \"fsutil dirty query C[B]:[/B]\"\n4. If the return message indicates that the volume is dirty go to step 5\n5. Next type \"chkdsk C[B]:[/B] /f /x\"\n6. After that finishes repeat step 3.\n7. If it is no longer dirty then reboot and you should notice no more\nckdisk.\n\nIf this process doesn\'t work check out Kelly\'s site, listed by a\nprevious response earlier today.[/COLOR]\"\n\n(C[B]:[/B] is uiteraard de schijfletter van de disk die steeds gechecked wordt)\n\nOp de site waar dit vandaan komt zeggen alle reacties in ieder geval dat het heeft gewerkt.[/QUOTE]\nHet blijkt dat er op mijn 2e harde schijf een DIRTY bit is gezet. Na het invoeren van chkdsk F:/f/x werd dit veranderd in NOT DIRTY. Ik zie bij het opstarten van mijn pc dat er nu geen controle meer van de betreffende schijf plaatsvindt. Hiermee lijkt de zaak opgelost te zijn. Ik wil hierbij dan ook iedereen bedanken voor hun bijdrage. Ik ben zeer ingenomen met jullie hulp. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2008 Uiteraard ook de S.M.A.R.T. gegevens van die tweede schijf checken, maar dat begrijp je wel.\r\n\r\nWe helpen je hopen dat het zo opgelost blijft. :cool: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen