Ga naar inhoud

Domain controller of niet?

Aanbevolen berichten

Ik zou graag de mogelijkheid hebben om alle gebruikers van thuis bepaalde rechten toe te kennen. Zoals daar zijn internet snelheid instellen, makkelijker globale backups nemen, betere contole, programma\'s die zakelijk zijn op server installeren (mogelijkheid elke pc in te loggen en te werken). Uitgebreide logs, vergeten wachtwoorden makkelijk aanpassen, totale controle over de installeermogelijkheden, betere beveiliging, mailserver, ...\n\nNu is mijn probleem het volgende:\n\n- wie kan mij uitleggen hoe een domein ineenzit (reeds research verricht)\n- hoe ik best een domaincontroller opmaak\n- of een domaincontroller eigenlijk wel nodig is\n\nComputers heb ik voor het kiezen om server te draaien dus dat is geen probleem. Momenteel heb ik P4 geïnstalleerd met Linux Fedora om daar mogelijk Samba op te draaien. Wat vinden jullie van dat voorstel?\n\nBij problemen mogen jullie me gerust berichten sturen, omdat ik vrij zelde alle onderwerpen overloop.
Link naar reactie
[quote]mogelijkheid elke pc in te loggen en te werken[/quote]\r\nAlleen al voor deze mogelijkheid te kunnen maken heb je zwevende profielen nodig.\r\nDan heb je feitelijk alleen nog de keuze tussen terminal server of een systeem met een domain controller.\r\n\r\nMaar meer info kan ik je daar ook niet over geven, want met NT4 heb ik nog wel een domeincontroller gehad, maarja, tegenwoordig is er server 2003, dingen als active directory etc., daar heb ik geen kaas van gegeten, maar een aantal andere mensen hier wel.
Link naar reactie
Windows server 2003...\nIk had het hier draaien...\nToen alles nog windows was ;).\n\nMaar dat wordt steeds minder.\n\nEen active directory maken is niet extreem moeilijk.\nAlleen moet je een beetje klungelen.\n\nAls je de sever 2003 hebt draaien kun je daar zeggen (onder magage your server) active directory maken!\nMaar denk erom!\nDan werk je met een domein.\n\nDomein ondersteuning is er alleen in XP Pro en Vista buisniss en ultimate!\n\nMaar dat van vista kan ik fout hebben!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
In vista werken domeinen idd alleen met Ultimate en Business.\nMaar voor een domein moet je de volgende zaken doen:\n- Windows Server installeren (2000, 2003 of 2008).\n- Een statisch (vast) IP adres instellen.\n- Ga naar Start > Uitvoeren, en typ DCpromo. Kies dan voor new domain in new forest, geef het domein een unieke naam, en geef aan dat je DNS wilt configureren. Als dat allemaal is ingesteld, moet je in WIndows (bij de clients), het domein aangeven (die unieke naam). \n\nBij Configure my server in Windows Server kan je gebruikers aanmaken, waarmee je dan op elke client kan inloggen.\n\nHieraan zit wel een nadeel: als je wilt inloggen op jouw domein, moet de server zijn ingeschakeld. Je kan wel altijd lokaal inloggen, maar dan zijn de gegevens die gemaakt zijn in het domein, niet beschikbaar.
Link naar reactie
Wel raad ik 2008 af!\nHet is een systeem wat veel weg heeft van Vista.\nDat is niet erg. Maar door de style wordt de snelheid minden...\n\nOja... en doe een Domein niet als je een heel traag netwerk hebt.\nWant dan duurt de login langer.\nIk had het ooit aangesloten op een draadloos LAN.\nde login was normaal kort. Nu héél lang :(
Link naar reactie
zwevende profielen heb je niet per definitie nodig alleen als de gebruikers van pc wisselen is het handiger. (maar dat wil je) Nadeel hiervan is dat op alle machines dezelfde applicaties geinstalleerd dienen te zijn anders kunnen en snelkoppelingen zijn naar applicaties die niet werk\r\nEen terminal server valt af voor gebruik met internet applicaties (streaming video) omdat een terminal server daar niet geschikt voor is. Blijft maar 1 optie over en dat is een windows server.\r\n\r\nHet makkelijkste is en windows 2003 server. Bij een standaard installatie is bijna alles al geinstalleerd en goed geconfigureerd. Alleen fijn tuning moet er altijd worden gedaan.\r\nWindows 2008 niet aan beginnen als leek want dat is zeker moeilijk te configureren. Grafisch kost het inderdaad resources.\r\n\r\nDan heb je twee opties. \r\nAchter en router (veiligst) of rechtstreeks aan het internet met 2 netwerkkaarten erin en dan configureren met Routing and Remote Acces. (standaard in2003 server) en eventuele andere tools\r\n\r\nVoordelen van en 2003 server is dat je globale groepen kun maken en deze verder met NTFS permissies verder de securitydicht kunt zetten.\r\nBinnen Active directory kan je op de OU permissies zetten en zelfs lokale en domein policies bepalen.\r\n\r\nWat jij wilt heb je dus en Windows Server voor nodig met Active Directory. Alle userdata wordt centraalopgeslagen en beheerd.\r\nVoordeel is dat je met IIS zelfs op deze server een ftp en een webserver kunt opzetten alleen dien je dan wel en redelijk upload te hebben van je ISP
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...