Ga naar inhoud

router op router met dhcp

Aanbevolen berichten

In een netwerk met twee routers wordt altijd aangeraden om de eerste als DHCP in te stellen en de tweede in een LAN-poort te doen van de eerste router en dan DHCP bij de tweede router uit te schakelen.\r\n\r\nIk ben daar een beetje over na gaan denken en ergens stokt dat.\r\nTot aan het modem is de vebinding van je ISP, de meesten gebruiken DHCP.\r\nAls ik dan een router aansluit (op de WAN-port) op het modem moet ik dat ook zo instellen.\r\nDan krijg ik van mijn ISP een IP-adres.\r\nWaarom kan ik dat dan niet zo instellen op mijn andere router?\r\nDus kabel in Lan poort op router 1\r\nIn de WAN poort in router 2\r\nRouter 2 op WAN via DHCP\r\nDHCP server aan en dan een andere IP range kiezen.\r\n\r\nIn mijn denkwijze ontvangt router 2 een IP-adres van router 1 en geeft dan IP-adresssen af aan de pc die op router 2 aangesloten zijn.\r\n\r\nWaar maak ik mijn denkfout?\r\n:confused:
Link naar reactie
Jij maakt geen denkfout : wat jij wilt kan makkelijk. ECHTER moet je niet alleen in een andere range zitten, maar zelfs het een na laatste set getallen moet anders wezen. en wat het nadeel van deze config is : je hebt te maken met twee netwerken, dus de computers op netwerk 1 zien de computers van netwerk 2 niet, en omgekeerd.\n\nHeel misschien zou het nog lukken als je met subnetmask gaat rommelen, maar daar heb ik mijn twijfels over... BT zou je daar meer over kunnen vertellen...
Link naar reactie
[quote]In een netwerk met twee routers wordt altijd aangeraden om de eerste[/quote]\r\nNeen niet altijd. Ik raad ook wel eens anders aan, maar dat ligt er maar aan wat je wilt.\r\nDe methode om de tweede router als switch te gebruiken is voor de meeste mensen ietwat gemakkelijker in te stellen.\r\n\r\nGa je namelijk de router achter router (ik noem dat de WAN) methode gebruiken, zul je net als Maximus al zegt sowieso 2 netwerken hebben, een van router 1 en eentje van router 2.\r\nWil je alleen router 2 gebruiken, zul je alle poorten moeten forwarden naar het WAN ip van je tweede router (of DMZ daar naartoe verwijzen) of de eerste router op bridgemode zetten als hij die funktie heeft.\r\n\r\nMaximus heeft het dus helemaal bij het juiste eind. Ook v.w.b. de computers op router 1 en 2.\r\nDe enige optie om daar iets mee te doen is door met subnetting te beginnen, maar dat houdt vaak niet alleen in dat je alleen het subnetmasker hetzelfde zet of een tandje hoger.\r\nAfhankelijk van de gebruikte methode kan het dan ook zijn dat het einde van je ip range niet meer op 255 ligt maar bijv. op 128.\r\n\r\nSubnetting is ook niet \"mijn ding\", moet ik me ook nog eens op toeleggen, maar op die manier zou je wel de pc\'s op beide routers zichtbaar voor elkaar kunnen gaan maken.\r\nMaar als je dat toch wilt, dan is er geen enkele reden om dan niet gewoon de switchmethode te gebruiken.\r\nV.w.b. subnetting heb je [url=http://www.satellitefun.org/bbs/showthread.php?t=8378][color=red][u][b]hier (klik)[/u][/b][/color][/url] een cursusje op een gemakkelijke manier uitgelegd.\r\n\r\nWaarom raad ik persoonlijk wel eens de WAN methode aan?\r\n1.) Als het modem wat je van je ISP hebt al feitelijk ook een router is en je bent niet tevreden over de aangeboden mogelijkheden van dat modem.\r\n2.) Als je netwerken echt wilt gaan scheiden (bijv. netwerk voor je kids en netwerk voor je bedrijf) in hetzelfde huis.\r\n3.) Als je de technische zaken van een netwerk wilt uitspitten en leren wat er allemaal gebeurd en waarom.\r\n\r\nReden 2 en 3 spreken eigenlijk voor zich. Voor reden 1 kan ik een voorbeeld geven.\r\nJe hebt bijv. een internet verbinding van Orange. Deze levert de Livebox. Livebox heeft geen uPnP funktie maar die wil je wel gebruiken.\r\nLivebox heeft echter ook geen DMZ funktie.\r\nEn je hebt zelf een router waarbij je het gemakkelijker vindt om poorten in te stellen en die wel uPnP ondersteunt.\r\n\r\nGezien de Livebox geen DMZ heeft moet je gewoon alle poorten van 1-65535 tcp en udp forwarden naar het WAN ip van je router. Het beste kun je dat statisch instellen binnen de range van de Livebox maar buiten dhcp range zodat dit zich niet stoort. Daar heb ik ook al een faq over geschreven hoe je dat allemaal doen moet.\r\nEn de kabel gaat dan dus van de Livebox naar de WAN poort van je router. Je kunt dan gebruik maken van de extra functionaliteit (zoals uPnP) die je router misschien wel heeft, maar het modem (c.q. modem/router) van je ISP niet.\r\n\r\nBuiten deze reden is er eigenlijk geen reden om de WAN methode te gebruiken, tenzij je net 1 poort te kort komt en je wilt geen switch gaan gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...