Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Jullie zijn allemaal slim en dit forum word volgens mij wel veel gelezen :D Ik ga een nieuwe harde schijf kopen, maar heb, doordat ik een OEM moederbord heb geen SATA aansluitingen. SATA schijnt veel beter te zijn, dus, stel ik koop zo\'n PCI kaartje waar ik wel SATA op kan aansluiten, gaan er dan niet veel van die voordelen verloren van SATA zoals snelheid enzo, ervan uitgaande dat ik een 20eurokaartje koop. Want anders kan ik net zo goed IDE kopen :) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Je hebt speciale PCI kaartjes die bedoeld zijn om als je geen sata hebt dat je tog sata kan --> [url]http://www.graficall.nl/Product~id~5749-Sweex-2-port-SATA-RAID-Controller.aspx[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Product omschrijving \r\n\r\n\r\nHeb je geen seriële ATA aansluiting op je moederbord, maar wil je wel een seriële ATA harde schijf aansluiten op je desktop PC? Dan is de Sweex 2 Port Serial ATA RAID PCI Card een uitkomst! Plaats de PCI kaart in je desktop PC en vervolgens kun je een verbinding maken tussen je moederbord en je seriële ATA harde schijf. \r\n \r\nWat bedoelen ze dan met die omschrijving? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 PCI heeft een theoretische maximumsnelheid van 132 Mbyte/s. S-ATA heeft een theoretische maximumsnelheid van 1,5 Gbit/s = 1500 Mbit/s = 187,5 Mbyte/s. Puur daarop beschouwd kun je dus zeggen dat je met een S-ATA kaartje in een PCI slot inderdaad niet de volle snelheid van je schijf haalt, en al helemaal niet als je S-ATA 2 hebt, al weet ik niet of daar PCI kaartjes voor zijn.\nAan de andere kant, het is nog maar helemaal de vraag of je die maximumsnelheden haalt. In de praktijk betwijfel ik of je er veel van merkt, dat je dus langzamer werkt.\n\nOh, en dutch-online? Waarom zouden S-ATA PCI kaartjes niet werken? PCI is gewoon een algemene uitbreidingsslot. USB bestond ook nog lang niet toen PCI geïntroduceerd werd en ik heb toch jarenlang plezier gehad van een USB2 PCI kaartje. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Sata kan prima via een PCI controller kaartje, kaartjes voor SCSI zijn ook allemaal PCI, euvel is alleen dat die goedkope buts kaartjes 1,5 gb/s zijn, dus net zo langzaam als een IDE schijf en ook niet alle voordelen van een SATA 3gb/s ondersteunen, dan zit al gauw op de 80 euro minimaal voor zo\'n kaartje.\r\n\r\nDe doorvoersnelheid van de controller op de SATA schijf heeft verder niet zo veel te maken met de werkelijke schrijf en leessnelheid van de schijf zelf, die 1,5 of 3 gb/s haal je dus nooit. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Dankje jullie wel allemaal :D het word dus een IDE kaartje Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Wat een rare conclussie, kun je net zo goed een SATA kaartje met SATA schijf nemen voor als je later upgrade, kun je hem wel op een SATA poort op het mobo aansluiten. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Er bestaan ook wel van dit soort converters:\n[url]http://www.gmb.nl/eGMB/item_view.aspx?id=4729[/url]\nIk meen dat ze niet zo duur waren. Maar dat is een sata controller ook niet.\n\n\nDeze shop heeft er een voor € 11.95.\n[url]http://www.prijzenstunters.nl/acatalog/SATA.html[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2008 Heb er toevallig laatst een gekocht!\r\nEen echte PCI-kaart, gekocht bij de Dynabyte voor 29,95 (Sitecom eSATA PCI Card)\r\nWerkt prima, levert 2 Esata & 2 Interne sata poorten.\r\nDe installatie onder Windows Xp proffesional ging vlekkeloos, kaart ingeprikt, vastgedraaid, opgestart, driver cd erin, en gaan! De verpakking levert zelfs een CD erbij met een RAID-tooltje, het is dus ook mogelijk om meerdere harde schijven in RAID te gebruiken. Tijdens het opstarten komt er voor een paar secs in beeld: \"Press F4 if you want to acces RAID and config utility\" dus dat is ook makkelijk als je nog geen OS geinstalleerd hebt. Misschien 1 nadeel: Er kunnen van de 4 poorten maar 2 tegelijk gebruikt worden, intern of extern is op de kaart met jumpertjes in te stellen. Voor vragen hoor ik het verder wel. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen