Ga naar inhoud

Cpu 100%

Aanbevolen berichten

Ik heb een amd duo core 1200 mhz\r\n1024 mb geheugen\r\nsysteem xp pro.\r\nnvidia 8600\r\n\r\nOndanks alles schiet mijn cpu omhoog naar 100% bij 3d berekenen en gebruik van hardeschijf.\r\nZoal zo bij gebruik van hardeschijf bij lezen en schrijven schiet mijn cpu omhoog.\r\nErgens moet ik een instelling niet goed hebben.\r\nMaar ik kan het niet vinden.\r\nHet ergste is dat de computer giganties vertraagd of hangt.\r\n\r\nWeet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Link naar reactie
Ik vemoed een DMA probleem. (Direct Memory Acces)\nDaar is al meer over geschreven, en ik zou bij deze link op Computer Idee beginnen:\n\n[url]http://forum.computeridee.nl/showthread.php?p=368526#post368526[/url]\n\nCheck in #3 of die situatie bij jouw systeem ook geldt, n.l. dat je (primaire) IDE kanaal in PIO modus draait, wat [I]niet[/I] de bedoeling is.\n\nVoer zeker ook een volledige schijfcontrole en daarna defragmentatie uit.\n\nSucces.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;386664]Ik vemoed een DMA probleem. (Direct Memory Acces)\r\nDaar is al meer over geschreven, en ik zou bij deze link op Computer Idee beginnen:\r\n\r\n[url]http://forum.computeridee.nl/showthread.php?p=368526#post368526[/url]\r\n\r\nCheck in #3 of die situatie bij jouw systeem ook geldt, n.l. dat je (primaire) IDE kanaal in PIO modus draait, wat [I]niet[/I] de bedoeling is.\r\n\r\nVoer zeker ook een volledige schijfcontrole en daarna defragmentatie uit.\r\n\r\nSucces.[/QUOTE]\r\n\r\nHellaas is dit niet zo, ze staan op dma
Link naar reactie
er kunnen vele oorzaken zijn,\r\nis dit al het geval sinds je windows had geinstalleerd?\r\nof is het in de loop der tijd steeds slechter geworden?\r\n\r\nwindows draait op een aantal services en processen.\r\nerg veel is van belang welke services en processen er allemaal opgestart worden.\r\n\r\nga naar Start/uitvoeren> en typ MSCONFIG en klik op OK.\r\ndan zie je een hulpprogramma voor systeemconfiguratie.\r\n\r\nin tabblad opstarten zie je welke processen windows opstart.\r\ngoogle(zoeken op internet) naar de processen om te kijken waar ze bij horen.\r\ndaar kan je processen aan en uitschakelen die tijdens het opstarten van windows actief worden.\r\n\r\ntoets CTRL-ALT-DELETE om taakbeheer te openen,\r\ndaar zie je in tabblad processen welke processen er actief zijn.\r\n\r\nin tabblad services van msconfig zie je welke services er opgestart worden.\r\nals je daar microsoft services verbergen aanvinkt, zie je welke services er worden opgestart.\r\n\r\nook in Start/Configuratiescherm/Systeembeheer/Services, zie je een hoop services die opgestart worden met windows.\r\nbelangrijk is echter op te passen bij wat je doet.\r\nje kan niet lukraak services en processen uit gaan schakelen.\r\n\r\nzoek eerst op internet, er is veel info te vinden.\r\nop mijn computer is windows XP Pro geinstalleerd,\r\nbij mij zijn er samen met antivirus en firewall 20 processen actief.\r\nsoms 21 \r\nik heb alleen de services en processen opgestart die voor mij nodig zijn.\r\ner is geen onnodig proces of service actief op mijn PC.\r\ndeze windows configuratie stond er in maart 3 jaar op.\r\nis nog sneller dan na installatie.\r\nheb getweakt met register tweaks.\r\nik heb software om mijn register te defragmenteren.\r\nsoftware om mijn systeembestanden te defragmenteren,\r\nen ik gebruik ook msconfig niet eens,\r\nik gebruik geavanceerde tools van microsoft/sysinternals.\r\nmaar daar moet je wel een meer ervaren windows tweaker voor zijn.\r\n\r\nPS [B][COLOR=\"Red\"]niet[/COLOR][/B] de processen/services van je virusscanner/firewall uitschakelen.\r\nom dit te kunnen doen moet je uiteraard als beheerder gemachtigd zijn.\r\nals je alle processen kent die je veilig gebruikt, zul je sneller in de gaten hebben wanneer er iets mis is.\r\nproblemen onstaan vaak doordat alles op de achtergrond gebeurd.\r\ner geen zicht op hebben is het vaak.\r\nje een klein beetje verdiepen in services en processen zal je computer gebruik ontzettend veraangenamen.
Link naar reactie
als je je opstartbestanden automatisch gedefragmenteerd wil houden,\r\ndan is daar een register tweak voor.\r\n[COLOR=\"Red\"][B]verander/verwijder [SIZE=\"4\"]nooit[/SIZE] zonder kennis sleutels en waarden in het register.[/B][/COLOR]\r\nga naar Start/Uitvoeren> typ REGEDIT en klik op OK.\r\ndan zie het register van windows.\r\nblader dan in het linkervenster naar:\r\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Microsoft\\Dfrg \\BootOptimizeFunction\r\nDubbeklik op de waarde \'Enable\' en typ Y in de \'Waardegegevens\' in het rechter venster.\r\nWindows opnieuw opstarten
Link naar reactie
Het heeft vanaf begin al gedaan,\r\nDus aan register lig het niet, ook geen virus.\r\nHet moet een instelling zijn die ik elke keer weer verkeerd zet.\r\nHet zij bios het zij video configuratie.\r\nOok de systemen die ik voor deze systeem heb gehad, was de resultaat precies het zelfde.\r\nEr zijn spelen die wel vloeiend draaien zoals Gothic 3 en everquest.\r\nMijn gedachte is dat het ligt aan de nvidia instellingen op 3d.\r\nMaar ik weet niet wat de instellingen moeten zijn.\r\nBtw ik heb nu een kaart ATI Radionx1950 GT die andere is doorgebrand.\r\nMaar nog steeds heb ik die vertraging.
Link naar reactie
[QUOTE=V1rU5;386737]Het heeft vanaf begin al gedaan,\r\nDus aan register lig het niet, ook geen virus.\r\nHet moet een instelling zijn die ik elke keer weer verkeerd zet.\r\nHet zij bios het zij video configuratie.\r\nOok de systemen die ik voor deze systeem heb gehad, was de resultaat precies het zelfde.\r\nEr zijn spelen die wel vloeiend draaien zoals Gothic 3 en everquest.\r\nMijn gedachte is dat het ligt aan de nvidia instellingen op 3d.\r\nMaar ik weet niet wat de instellingen moeten zijn.\r\nBtw ik heb nu een kaart ATI Radionx1950 GT die andere is doorgebrand.\r\nMaar nog steeds heb ik die vertraging.[/QUOTE]\r\n\r\nis die andere doorgebrand op dit moederbord?\r\nen hoe zit het met de systeemvereisten van de spelen?\r\nlijkt me dat dat wel in orde is maar vraag toch maar ff.
Link naar reactie
kijk ook ff in de bios.\r\nis die videokaart APG?\r\nof PCI?\r\nen hoeveel MB?\r\nen hoe staat de Graphics aperture size in de bios ingesteld?\r\nkijk in de chipset instellingen.\r\nals je bv een videokaart van 256 MB hebt,\r\nzet je de Graphics aperture size op 256 MB.\r\nheb je een APG videokaart,\r\nzet de priority van Graphic adapter priority op APG.\r\n\r\neerder dacht ik aan processen omdat je ook verhoging had bij het gebruik van je hdd,\r\nen die wordt bijna constant gebruikt.\r\n\r\ntoch zou je in taakbeheer ook moeten kunnen zien welke proces er zoveel nodig heeft.\r\nin tabblad processen van taakbeheer achter de processen zie je onder de kolom CPU\r\nwaar het aantal procenten van het CPU gebruik van de processen worden weergegeven.\r\ndan is het een kwestie van opzoeken welk proces het is en waar het bij hoort.
Link naar reactie
kijk ook ff in de bios.\r\nis die videokaart APG?\r\nof PCI?\r\nen hoeveel MB?\r\nen hoe staat de Graphics aperture size in de bios ingesteld?\r\nkijk in de chipset instellingen.\r\nals je bv een videokaart van 256 MB hebt,\r\nzet je de Graphics aperture size op 256 MB.\r\nheb je een APG videokaart,\r\nzet de priority van Graphic adapter priority op APG.\r\n\r\neerder dacht ik aan processen omdat je ook verhoging had bij het gebruik van je hdd,\r\nen die wordt bijna constant gebruikt.\r\n\r\ntoch zou je in taakbeheer ook moeten kunnen zien welk proces er zoveel nodig heeft.\r\nin tabblad processen van taakbeheer achter de processen zie je onder de kolom CPU\r\nwaar het aantal procenten van het CPU gebruik van de processen worden weergegeven.\r\ndan is het een kwestie van opzoeken welk proces het is en waar het bij hoort.
Link naar reactie
Ook in bios staat de ide en sata op U-dma\r\nDe 2 processoren staan niet in taakbeheer, wel is het ontdekt in systeem eigenschappen en apparaat beheer.\r\nWat ik wel heb verandert in de bios, is nvidia raid .\r\ndeze stond uit.\r\nnu aan\r\nEn als ik de cpu gebruik in de gaten hou, is blijft deze onder de 15 % in windows gebruik.\r\nEn af en toe schiet die naar 50%\r\nDe games moet ik nog bekijken.\r\n\r\n\r\n:oEn wat de processor betreft deze is 2x 3800+ op 2000 mhz\r\nVerdere instellingen in bios:\r\nplug and play o/s - yes\r\nPCI Latency timer = 64\r\nallocate irq to pci - yes\r\nmcp61 (SB) to K8 (cpu) freq auto - enabled\r\nmcp61 sp to k8 link width 16 I 16
Link naar reactie
[QUOTE=erix;386794]is die andere doorgebrand op dit moederbord?\r\nen hoe zit het met de systeemvereisten van de spelen?\r\nlijkt me dat dat wel in orde is maar vraag toch maar ff.[/QUOTE]\r\n\r\nDe vorige video kaart is de koeler stuk gegaan,\r\nkwam er achter dat de comp elke keer weer gerestart werd.\r\nDus om door branding te voorkomen heb ik de video kaart vervangen.\r\nDe systeem eisen zijn vanaf pentium 2\r\nen battlefield was geloof ik pentium 1 op win 98\r\n\r\nDe spelen die ik speel moet de computer zat kunnen draaien zonder moeite.\r\noh nu ik het er toch over heb? het maakt niet uit of ik de configuratie van een spel laag houd of hoog, resultaat is het zelfde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...