Anoniem2 Geplaatst: 29 mei 2008 Delen Geplaatst: 29 mei 2008 ik heb een Gigabyte NX8800GT Turboforce Zalman,\r\n\r\nheerlijk snel kaartje met zo\'n 8800 core en bevalt uitstekend, alleen maakt hij ongelofelijk veel herrie.....\r\n\r\nik verwachte eigenlijk dat de Zalman VF-830 heerlijk stil zou zijn, helaas blijkt dit het tegendeel te zijn, de Zalman draait constant op 100% de kaart blijkt dus over geen fan controller te beschikken.\r\n\r\nna wat research op het internet kwam ik op een vaag engels forumpje een paar post tegen over het aansluiten van een Zalman Fan-Mate 2 om dit probleem op te lossen, \r\n\r\nde VF-830 gaat via een 2 polige aansluiting naar de kaart, dat is nou net het probleem, een Zalman Fan-Mate is gemaakt voor 3 polige fans\r\n\r\nis het mogelijk om de 2 polige aansluiting van de VF-830 in een Fan-Mate te stoppen??\r\n\r\n\r\nverder heb ik op mijn moederbord geen vrij fan slotje meer over dus zou ik zo\'n verloop stukje moeten hebben, zou dat ook zonder problemen kunnen??\r\n\r\nzo\'n verloop stukje bedoel ik:\r\n[url]http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=TLZS03[/url]\r\n\r\ndit kaartje is het:\r\n[url]http://www.gigabyte.eu/FileList/Image/vga_productimage_gv-nx88t512hp_rev.1.0_big.jpg[/url]\r\n\r\n\r\nalvast bedankt ;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2008 Ik zou liever eerst uitzoeken waarom die fan constant vol gas gaat voor je \'m af gaat remmen. Voor hetzelfde geld brandt hij meteen door als je hem handmatig terugschroeft. Het kan gewoon een fabricagefout zijn. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2008 op het internet vindt ik meerdere mensen met het zelfde probleem,\r\n\r\ndit model 8800GT lijkt gewoon niet over een fan controller te beschikken\r\n\r\ntemps na een halfuurtje test drive unlimited net volgens Ati-Tool\r\nmax. 64 graden\r\n\r\nidle meestal 40-45 graden\r\n\r\n\r\n[url]http://www.sharkyextreme.com/hardware/videocards/article.php/3735846[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2008 kan je niet gewoon met rivatuner de fan omlaag zetten? en zijn de laatste drivers geinstalleerd? want soms draait de fan ook op zn hardst als er geen drivers zijn geinstalleerd. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2008 ik zal riva tuner wel downloaden vanmiddag, maar ik heb al op veel plekken gelezen dat het niet regelbaar is\r\n\r\nfan-snelheden zijn nergens mee uit te lezen en niet te regelen met Ati-Tool\r\n\r\n\r\nik heb Nvidia drivers erop staan, niet die van de cd losse die de pc winkel er op heeft gezet (zal toen wel de nieuwste zijn geweest) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2008 zo te merken kan niemand mij helpen hier,\r\n\r\nik ga van de week is pogen een mailtje naar Zalman te sturen, misschien kunnen die mij helpen ;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2008 [quote]fan-snelheden zijn nergens mee uit te lezen en niet te regelen met Ati-Tool[/quote]Lijkt me ook niet met een NVidia kaart;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2008 Ati Tool kan ook overweg met niet Ati\'s ;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 14 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2008 Heb dezelfde kaart en de herrie is ondragelijk. Zit dus echt geen fan controller op en software matig is hij met geen enkel tooltje aan te passen. Draait altijd op 100%. \r\nHeb wel een andere koeler gevonden, maar dat kost weer EUR 50,-, maar dan zou hij wel helemaal stil moeten zijn: Thermalright HR-03 GT \r\nAls ik het goed begrijp zit er op de kaart zelf geen fan controller, dus ook als je een andere koeler erop schroeft draait die ook weer op 100%. \r\nIs er niet een andere, goedkopere oplossing zodat de snelheid van de bestaande koeler aan te passen is? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2008 [QUOTE]Is er niet een andere, goedkopere oplossing zodat de snelheid van de bestaande koeler aan te passen is?[/QUOTE]\r\n\r\nJa, zoals Noctua dat doet, gewoon een simpele 50 a 60 cent kostende weerstand er tussen solderen: \r\n\r\n[url]http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=12&lng=en&set=1[/url]\r\n\r\nB.v. Noctua\'s U.L.N.A. heeft een zwaardere weerstand dan een L.N.A dus de fansnelheid is lager.\r\n\r\n\r\nHoe kleiner de fan hoe meer herrie er wordt geproduceerd... \r\n\r\nThermalright HR-03 GT gebruikt twee Zalman ZM-F2 (92mm, 3p) fan\'s die ook op volle toeren flink wat herrie maken :-(\r\n\r\n[url]http://tweakers.net/productreview/6090/thermalright-hr-03-gt.html[/url]\r\n\r\nAls je deze twee 92mm fan\'s vervangt (zoals op die site gebeurt) door twee 120mm fan\'s zal je (bijna) niets meer horen. Alle waar naar zijn geld, goedkoop is meestal duurkoop en in stilte kunnen computeren heeft zo zijn prijs.\r\n\r\nKijk b.v. bij de Noctua 120mm fan, de NF-P12; Het geluid komt op [COLOR=\"Red\"]volle toeren[/COLOR] niet boven de [COLOR=\"Blue\"]20 dB(a)[/COLOR] dus je hoeft ook geen weerstand er tussen te zetten.\r\n\r\nAls ander voorbeeld, zoals hierboven genoemd:\r\n\r\nAls je een beetje handig bent kun je gewoon een [COLOR=\"RoyalBlue\"]stille[/COLOR] 120mm fan op een [COLOR=\"Red\"]koperen[/COLOR] onderstel van b.v. een Zalman VF-830 monteren en heb je totaal geen last meer van lawaai.\r\n\r\nBij bijna elke bouwmarkt is, voor een paar euro een flexibele aluminium strip te krijgen, waarmee je de 120mm fan een paar centimeter kunt \"ophogen\" zodat hij op elke (open) koelerbasis past. (Zolang je ruimte genoeg hebt in je systeemkast). Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen