Ga naar inhoud

Snelheid Wanadoo/Orange


Aanbevolen berichten

Kan ik wel uitleggen maar dat moet je wat meer informatie posten. Er zijn mensen die 19,2 of hoger halen, een enkeling inderdaad 20mbit of hoger maar dan zit je wel zowat naast de centrale.\r\n\r\nGa even naar 192.168.1.1 je configuratiescherm, klik daar op het tabblad \"geavanceerd\", daar zul je even moeten inloggen, weet je de gegevens niet dan gebruik je admin (met kleine letters) voor zowel de gebruikersnaam alsook het wachtwoord.\r\n\r\nKijk daar even rond, het meest rechtse tabblad acht ik zo uit mijn hoofd, daar moet adsl-statistieken staan.\r\nPost dat rijtje hier even, dan is te berekenen hoever je daadwerkelijk ongeveer van je wijkcentrale zit en of die snelheid redelijk is voor jouw afstand. Vermoedelijk wel.
Link naar reactie
Hier mijn statistieken:\r\nStatus ADSL-lijn Verbonden \r\nADSL standaard G992_5_A \r\nUpstream 1016 Kb \r\nDownStream 13176 Kb \r\nAfname Dichtbij : 29.2 (dB) \r\nVer weg : 8.6 (dB) \r\nSNR-marge Dichtbij : 12 (dB) \r\nVer weg : 13 (dB) \r\nHEC-teller 51903 \r\nFirmware 0xe15080a \r\nES-teller van 15 min 0 \r\nCRC-fouten 4713 \r\nES-teller van 1 dag 0
Link naar reactie
Yes, dat is hem.\r\nOef, je zit nogal een stukje van de centrale af zie ik.\r\nVolgens de berekening zou dat ongeveer 2.114 meter oftewel zo\'n 2,1 kilometer van de centrale af.\r\nDan heb je nog een hele nette snelheid voor die afstand, de meesten op die afstand komen dan nog niet eens aan de 13 mbit. Meestal gebeurt dat als er ergens een soort van repeater of iets in die geest in de buurt zit.\r\nIk zelf zat 1900 meter (dus 1,9 km) van de centrale, maar doordat in de straat achter me nog een kastje van KPN stond wat met de wijkcentrale verbonden was, hield ik nog 18 mbit over (nu nog 17,5).\r\nDrie straten verderop is dat bij iemand al weer 15 mbit en een 500 meter verder 10 mbit bij een kennis.\r\n\r\nWat ik zo op een ander forum lees zit je met een afstand van 2,1 kilometer gemiddeld aan 10-12 mbit dus de 13,1 mbit die jij hebt is heel netjes.
Link naar reactie
Die berekening is vrij eenvoudig.\r\nJe neemt de afname dichtbij in dB en deelt dit door 13,8 en verschuift dan de komma 3 plaatsen.\r\nIn jouw geval dus 29,2 / 13,81 = 2,1144098479362780593772628530051 afgerond 2,114 km oftewel 2114 meter als je de komma 3 plaatsen verschuif.:)\r\n\r\nEr is geen manier om aan een hogere snelheid te komen, ook niet met overstappen. De snelheid wordt namelijk bepaald in hoofdzaak (er zijn ook nog andere dingen) door de afstand van jouw aansluiting tot de wijkcentrale en de kwaliteit van de bekabling en lijn.\r\nHet hoofdpunt is de afstand. De gebruikte wijkcentrale is gewoon die van KPN, daar zitten dus ook de DSLAM\'s in van de providers. Stap je over naar een andere provider zal het dus niet beter worden.\r\n\r\nIk had eerst zelf 19.2, daarna 18,8 en nu dus 17,2 met Orange, ben vorige week (voor andere redenen) overgestapt naar Telfort en daar komt ie ook niet boven de 17,5 mbit uit. Dat heeft ermee te maken dat er met de DSLAM poorten is geprutst om zaken stabieler te maken en betere kwaliteit voor voip, dat is ergens in het eerste kwartaal van verleden jaar gebeurt.\r\n\r\nDat is ook de reden dat de providers adverteren met \"TOT 20 mbit\" alleen zetten zij dat woordje \"tot\" niet met hoofdletters zoals ik het nu doe.\r\n\r\nDe enige manier om nog sneller internet te krijgen is om bijv. een 12-24 mbit abo te nemen. Tweakdsl levert deze en 24 mbit is dus iets hoger dan 20mbit, hetgeen net over die afstand die jij hebt, jouw snelheid zou kunnen oprekken van 13 naar 15 of 16 mbit.\r\nMaar heb je daar iets aan? Ga het eens omrekenen.\r\nStel je krijgt dan straks 16 mbit. Dat zijn 3 mbit meer. Effe omrekenen naar downloadsnelheid.\r\nVerschil is dus 3mbit * 1024 = 3072 kilobit / 8 = 384 kilobyte. Daar gaat nog wat verlies af want adsl heeft meer verlies dan kabel, dan kom je dus uit op een snelheidsverhoging van pak hem beet 320 a 340 kbyte/seconde.\r\n\r\nOp de snelheid die je nu al hebt is 320 kbyte eigenlijk vrij wienig. Dus of het dat waard is?\r\nHet abonnement wat ik noemde kost 39,95 per maand of je moet al per jaar willen betalen dan ben je goedkoper uit. Dan heb je wel een uitstekende newsserver erbij, hoef je geen Eweka meer bijv.\r\nMaar er zit geen telefonie bij en telefonie is daar duurder.\r\n\r\nAls laatste kun je nog tcpoptimizer proberen om je snelheid iets op te krikken, als dat niet werkt zou ik de instellingen weer terug zetten zoals ze stonden, maar soms helpt deze tool.\r\n\r\nDus tja... wat wil je? Als je echt hoger wilt, dus naar 19 of 20mbit zul je moeten verhuizen naar een woning die echt kort bij de centrale ligt, maximaal een paar honderd meter.
Link naar reactie
Graag gedaan.\r\n\r\nVoor die 300 kbyte hoef je inderdaad niet duurder. Nja, bij Telfort betaal je in elk geval zeker niet het dubbele, maar de snelheidswinst zal daar ook niet hoger liggen dan 2mbit hoger maximaal op die afstand en ik durf zelfs te wedden dat hij ook daar hetzelfde blijft.\r\n\r\nMaarja 13 mbit met newsgroepen, is toch nog lekker. Oke ik haal een dvd binnen 4,3 gig volledig dus op 40 minuten, bij jou duurt het dan misschien 55 minuten, is toch nog snel.\r\nDaarnaast heeft Telfort een FUP en Orange niet, dus als je zoveel wilt downloaden zou ik lekker blijven zitten.:)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...