Ga naar inhoud

WD-schijf: temperatuur

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe schijf 80GB Hitachi (=Western Digital, inwendig) gekocht en die als slaaf gezet bij mijn eveneens 80GB master waarop Windows staat (Maxtor).\r\n\r\nNu kom ik in verwarring over natuurwetten, want volgens de opdrukken verbruikt de WD-schijf een stuk minder stroom dan de Maxtor, maar .... wordt wel, en heel snel na inschakelen reeds en bij geringe CPU-activiteit, 10-15 graden C [b]warmer[/b] dan mijn beide Maxtor-schijven.\r\n\r\nIk heb ze al gewisseld van behuizingsvakjes, alle zitten goed aan blik vast en er staat een extra ventilator naast dat compartiment.\r\n\r\nEr is geen meetfout (Speedfan) mogelijk, want met een vingertop VOEL je het temperatuurverschil.\r\n\r\nMomenteel kamertemperatuur 16GrC, Maxtorschijven 22 en 24 GrC, CPU 34 en WD-schijf: 36 !!\r\n\r\nIk houd mijn hart vast voor wat er \'s-zomers zou kunnen gebeuren, bij kamertemperatuur boven 30 graden C.\r\n\r\nKent iemand die WD-schijven goed en lijkt dit normaal? \r\nZit er misschien een opwarmertje in, tegen ongewenste lage temp?\r\n\r\nMoet ik ermee terug naar de winkel?
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;354335]ik denk dat je hitachi schijven niet zomaar kunt vergelijken met wd schijven :o \r\n\r\ndus het zou zo maar normaal kunnen zijn die temperatuur[/QUOTE]\r\nMijn XP en ook diverse kijkprogs zeggen dat het de WD schijf 800BB is.\r\n\r\nDat hoeft, denk ik, niet per se te betekenen dat ALLE Hitachi-schijven WD-binnenwerk hebben; handel is vrij.
Link naar reactie
[QUOTE=Intel 3000;354352]WD-schijf: 36 !!\r\n\r\ngewoon afwachten of hij boven de 40 komt. mijn hdd word max 38 graden als hij 10 uur aanstaat[/QUOTE]\r\n\r\nComputer heeft nu meer dan een uur aangestaan zonder actie.\r\n\r\nKamertemperatuur momenteel [u]20GrC[/u]\r\n\r\nProcessor [U]40GrC[/U]\r\n\r\nHD0 master Maxtor 80GB, [u]27[/u]GrC\r\nHD1 Hitachi/WD 800BB 80GB, [B]40[/B]GrC\r\nHD2 Maxtor 40GB, [u]30[/u]GrC\r\n\r\nIk heb de schijven eerder vandaag een paar keer van kastje gewisseld, de Hitachi-WD blijft vèruit het warmst.
Link naar reactie
Een verhaaltje op Net gevonden\r\n- dat warmte een eerste oorzaak is van stervende schijven [I](wist ik al, vandaar met minstens 2 boutjes aan blik vast en een extra ventilator naast het blik)[/I]\r\n- dat WD Caviar schijven [I](800BB is een \"Caviar\" schijf)[/I] bijzonder weinig stroom gebruiken [I](ja, staat ook op het huisje en zou net iets meer dan de helft zijn van wat Maxtor toont/doet).[/I]\r\n- dat de WD Caviar veel minder warm worden dan vorige series [I](raar dan, toch niet normaal dat-ie dan bij mij [b]heter[/b] blijft dan Maxtor, terwijl Maxtor notabene veel meer stroom trekt!).[/I]\r\n\r\n[url]http://tweakers.net/nieuws/35488/western-digital-komt-met-koele-harddisks.html[/url]
Link naar reactie
Willem zei dat als hij met zijn hand voelde dat hij warmer was dan de Maxtors. Ik denk dat je er geen zorgen over moet maken tot 45 graden gebeurd er echt niets. Daarboven word het gevaarlijk, als pc stationair loopt en hij is 40 graden (HDD) (ook als je met je hand voelt) best wel warm. \r\nAls de schijf te warm mocht worden in de zomer kun je altijd een HDD koeler erop schroeven, of een 92mm fan in de HDD nis maken. \r\n\r\n41089 Revoltec Hard Drive Freezer Retail > Aluminium koelblok met 2 50mm fans voor je HDD.
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;354437]Warmte ontstaat niet alleen door stroom verbruik ,maar ook door beweging ,draaien ,wrijving.\r\nOok kan het rendement niet optimaal zijn ,en zo ook meer warmte vrijkomen.\r\nMeer stroom betekend dus helemaal niet meer warmte.[/QUOTE]De stroom die echt in de schijf zelf wordt verbruikt eindigt 100% in warmte en jouw \"beweging\" is OOK eerst stroom geweest .... beter nadenken dus.\r\n\r\nMomenteel bij 17 graden kamertemperatuur en gemiddeld 10% CPU-capaciteit 38 GrC voor de WD (SLAAF) tegen 25 GrC de Maxtor (master) en het verschil is [b]met de hand voelbaar[/b].\r\n\r\nTenzij ik een defecte schijf heb, is er iets mis met de fabrieksopgaven; misschien werkelijk (gemiddeld) stroomverbruik toch groter bij WD cq kleiner bij Maxtor, hoe dan ook, die warmte is electriciteit geweest.\r\n\r\nRaar trouwens dat ik op Net een paar verhaaltjes tegenkwam dat WD juist KOELER zou zijn dan Maxtor maar ... nooit cijfers van beide schijven erbij.\r\n\r\nNogmaals: mijn schijven liggen met 2 boutjes strak aan blik en naast het blik zit een extra 8cm-ventilator afzuigend opgesteld; momenteel geen zijpanelen aan de kast dus optimale flow.\r\nIk heb de schijven enige malen van hokje gewisseld en de WD zit momenteel in het onderste compartimentje, dat altijd ook al met alleen maar Maxtors aan boord 2-5 graden koeler bleef dan de hogere hokjes.\r\nTamelijk vaak en lang had ik er 3 Maxtors inzitten en zelfs de afgelopen hete zomer kwam geen schijf boven 40. Gemiddeld staat de computer meer dan 10 uren per etmaal ononderbroken aan.\r\n\r\nIk vind de verschillen die ik waarneem echt te groot en al zeker bij deze lage kamertemperatuur.
Link naar reactie
Wel koud bij jou hier is kamertemp 24 graden. :)\r\n\r\nMaar ze komen stressed niet boven de 38 ? En je zegt dat 8 cm fan afzuigend. Kun je die er niet beter op de schijven laten blazen ipv afzuigen ? Targa van kennis Maxtor schijf liep op 55 graden, 60 graden stressed en loopt na 3 jaar nog goed. Dus ik denk dat 45 graden niet zon enorm probleem moet zijn. Daarbven moet je er idd wat aan gaan doen. Wat ik alleen niet snap is als je goede airflow langs schijven creeërt dat WD nog 38 graden is. Mijn schijf word niet warmer stressed dan 27 graden betreft een Antec Nine Hundred kast waarbij de front intake fans dus de koele lucht langs de schijf blaast, het is een WD 2500 Caviar SE16 (250 GB).
Link naar reactie
[QUOTE=jim565656;354555]Wel koud bij jou hier is kamertemp 24 graden. :)\r\n\r\nMaar ze komen stressed niet boven de 38 ? En je zegt dat 8 cm fan afzuigend. Kun je die er niet beter op de schijven laten blazen ipv afzuigen ? Targa van kennis Maxtor schijf liep op 55 graden, 60 graden stressed en loopt na 3 jaar nog goed. Dus ik denk dat 45 graden niet zon enorm probleem moet zijn. Daarbven moet je er idd wat aan gaan doen. Wat ik alleen niet snap is als je goede airflow langs schijven creeërt dat WD nog 38 graden is. Mijn schijf word niet warmer stressed dan 27 graden betreft een Antec Nine Hundred kast waarbij de front intake fans dus de koele lucht langs de schijf blaast, het is een WD 2500 Caviar SE16 (250 GB).[/QUOTE]\r\n\"Stressed\" komt die WD wel degelijk (en nog snel ook) boven 40 graden (gisteren of vannacht 42 gezien) en dat bij mijn extra koel(ings)condities die mijn 2 Maxtors nauwelijks boven 30GrC laten komen.\r\n\r\nMijn WD-schijf wordt heet; mijn 2 Maxtors niet.\r\nIk weet wat ik nog meer kan verzinnen met extra koeling, maar het gaat mij er voornamelijk om, vast te stellen of inderdaad het \"merk WD\" heter wordt dan andere. Heeft er dan niemand hier schijven van verschillend merk samen aan boord, om ervaringen te vergelijken?\r\n\r\nEn klopt het dat de meeste WD-gebruikers gewend zijn aan hogere temperaturen dan bijvoorbeeld de Maxtor-gebruikers?\r\n\r\nZelf meten vergt voorbereidingen, maf verloopstukje zelf te fabrieken want ik wil de stekkertjes wel heel houden en het gaat om 2 stromen.
Link naar reactie
[QUOTE=Intel 3000;354571]ik heb juist een omgekeerde ervaring. zeer hete maxstors. tot 60Graden zonder cooling!\r\n\r\nAlleen gebruik je die nieuwe hardeschijf gewoon niet meer dan die andere. waardoor hij moet werken en warmer word.[/QUOTE]\r\nEn heb je daar ook in dezelfde kast een WD bijhangen, om te vergelijken? Anders weet je echt nog niks.\r\n\r\n\"Zonder koeling\" werk ik niet; schijven met minstens 2 boutjes aan blik vast en een ventilator van 8cm in de nis ernaast, hield totnogtoe ook \'s-zomers 2 Maxtors keurig binnen die 40 Graden en meestal omstreeks 30-36.\r\n\r\nDeze WD blijft constant 10-16 graden hoger meten dan mijn Maxtors.
Link naar reactie
[QUOTE=Intel 3000;354578]Ik heb altijd maar een schijf gedraait. maar wel van verschillende merken.\r\n\r\nmaar wat wil je nou weten. waarom de ene warmer word. maar dat kan aan zo veel dingen liggen. Cool gewoon goed. en probeer het naar beneden te halen[/QUOTE]\r\nJe leest erg slecht denk ik.\r\n\r\nDie koeling was altijd goed voor de Maxtors en nou ineens blijft die éne WD te heet.\r\n\r\nWeinig mensen geven extra koeling aan schijven, ik wel.\r\n\r\nIk wil er achter komen of dat altijd geldt voor WD of dat ik een defecte schijf nieuw heb getroffen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...