Ga naar inhoud

Advies tussen 2 NAS hd's.

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo daar,\r\n\r\nAangezien ik heb besloten een hard disk te kopen die ik aan het netwekr kan hangen, heb ik een keuze gemaakt tussen 2 merken. Welke adviseren jullie, of hebben jullie een heel ander advies?\r\n\r\nWat wil ik met de Externe Netwerk HD gaan doen ( NAS genoemd?):\r\n* Back up\'s maken van mijn Windows Vista laptop, en 2 Win XP pc\'s.\r\n* Opslag van muziek, foto\'s, bestanden \r\n* Mogelijkheid tot afspelen van muziek, die op de NAS staat. ( dus naar de NAS bladeren d.m.v. verkenner en dan dubbelklikken op het .mp3 bestand, zodat ik hem op mijn laptop kan luisteren. Maar niet dat hij dan op mijn laptop staat opgeslagen ) Redelijk kleine HD in mijn laptop.\r\n\r\nIk heb 2 NAS gevonden op internet, 1 van 500gb, ander 400gb, dat verschil is geen ramp, beide is genoeg!\r\n\r\n* Freecom: [url]http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=3401&CatID=8020&sCatID=1146167&ssCatID=1146168[/url]\r\n* Western Digital:\r\n[url]http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=278&language=en[/url]\r\n\r\nWat is jullie advies?\r\n\r\nBedankt,\r\nRioolDokter!
Link naar reactie
Heb zelf 3 nasseb draaien. Merk Vantec. Zijn alleen behuizingen waar je zelf nog een schijf in moet zetten, Heb daarvoor gekozen omdat ik om de 3 jaar mijn schijven wissel én omdat ik de harde schijven goedkoop kan krijgen.\r\nZou in jouw geval voor de WD gaan:\r\n1. Wd schijven zijn betrouwbaar en stil.\r\n2 Je hebt 2 jaar garantie.\r\n3. Het apparaat heeft een SATA-aansluiting voor de harde schijf, dus je kunt later gemakkelijk zelf de schijf vervangen als je buiten de garantie bent.\r\n4. Data is toch net ff iets sneller als IDE, dus ook daar ben je beter mee uit.\r\nBij de Freecom kan ik nergens ontdekken welke merk hdd ze gebruiken. Met een beetje pech zit je dan opgezadeld met een Maxtor....
Link naar reactie
[quote]Dan zal ik de WD gaan bestellen. Neem aan dat de meeste computer-experts het met uw argumenten eens zijn, toch?[/quote]\r\nIk heb zelf geen ervaring met de NAS apparaten, maar ga geheel mee in het advies van Toolman betreffende de kwaliteit van de Western Digital (WD) harddisks.\r\n\r\n[quote]Misschien een domme vraag,[/quote]\r\nNeen want domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Wie vragen stelt (hoe eenvoudig die ook mogen lijken) geeft immers aan bij te willen leren, dus is per definitie slimmer dan degene die wel een vraag heeft maar ze niet stelt.:)\r\n\r\nMaar oke, dat terzijde... daar kan Toolman je wellicht meer over vertellen. Veel van deze NAS apparaten hebben allerlei mogelijkheden om verbinding te maken.\r\nZo zijn er met ingebouwde webserver, met ftp server maar ook met Samba server, de Samba kan er voor zorgen dat deze in de \"mijn netwerklokaties\" terug te vinden is.\r\nMaar zoals gezegd, ik heb met de NAS op zich weinig ervaring, doch er zijn hier mensen die je dat wel kunnen vertellen.\r\nKijk ik gelijk mee, want ik wilde ook zo\'n ding gaan bestellen, om die twee externe USB HD\'s van 250 gig in zo\'n NAS kastje te stoppen en weet nog niet welk kastje het best daarvoor te nemen is.\r\nDus Toolman ik ga die Vantec ook eens nader bekijken. (Y)
Link naar reactie
Doe maar liever geen PM!\n\nIk ben ook nog altijd opzoek, en wil al het advies hebben. Dus, als het niet te privé is, liever hier in de treat plaatsen. Zijn er eigenlijk nog dingen belangrijk, waar je op moet letten?.\n\nEdit: site ziet er goed uit, ben wel geintereseerd, maar als ik het goed zie, gaat het dan allleen om de \"omhulsels\" en zit er geen standaard HD in. Bovendien niet netwerk aansluiting?
Link naar reactie
Wat vinden jullie van deze:\r\n\r\n[url]http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1003004004719254&Section=SOFTWARE[/url]\r\n\r\nis deze: LaCie Ethernet Disk mini 500 GB.\r\nStaat het volgende verhaaltje bij:\r\n\r\nMet Gigabit Ethernet voor het delen van bestanden en USB 2.0 voor persoonlijke opslag kan de Ethernet Disk mini met of zonder netwerk worden gebruikt. Gebruik de Ethernet Disk mini als een eenvoudige, rendabele dataserver bij uw kantoor- of thuisnetwerk. \r\nDe Ethernet Disk mini is toegankelijk op elk kabel- of draadloos netwerk en maakt het delen van bestanden onder gebruikers van Windows, Mac en Linux heel eenvoudig. De gebruiksvriendelijke installatiewizard en webpaginabeheer maken netwerkinstallatie en -configuratie voor iedereen toegankelijk. \r\nMet de extra USB uitbreidingspoort kan de beschikbare capaciteit op uw netwerk worden uitgebreid of u kunt de foto\'s delen die op uw camera staan. LaCie Ethernet Disk mini kan ook fungeren als uw home multimediaserver: ideaal voor het \'streamen\' van digitale mediabestanden op uw tv via uw UPnPTM AV-compatibele digitale media player (DMA).\r\n\r\nVoordelen voor de gebruiker:\r\n\r\nnetwerkopslag voor Windows, Mac en Linux \r\nGigabit Ethernet voor delen van bestanden \r\nUSB 2.0 voor persoonlijke aansluiting \r\neenvoudige installatie: geen stuurprogramma\'s\r\n\r\nTechnische Specificaties\r\nCapaciteit : 500 GB \r\nInterface : 1 x Gigabit Ethernet 10/100/1000 1 x Hi-Speed USB 2.0 \r\nRotatie snelheid (rpm) : 7200rpm\r\nBuffer: 16MB\r\nProcessor/RAM : 400Mhz / 64MB DDRAM\r\nUitbreidings mogelijkheden : 1 x USB 2.0\r\n\r\n\r\nOverdrachtssnelheid : Ethernet: up to 1000Mbits/s (125MB/s); USB 2.0: 480 Mbits/s (60MB/s)\r\nNetwerk Setting : Installatie hulp met automatische IP configuratie (DHCP client-compatible); web-based management\r\nNetwerk Protocols : File Server: SMB (Windows/Linux), AFP (Mac); FTP Server; HTTP voor online browsing; Multimedia server: UPnP(TM) A/V; Apple Bonjour\r\nAfmetingen (BxHxD) : 44 x 160 x 173 mm / 1.7 x 6.3 x 6.8 in.\r\nGewicht : 1500g LI>Ondersteunde OS : Windows 98SE**, Windows Me**, Windows 2000, Windows XP (SP1 & SP2) or higher; Mac OS 9.x**, Mac OS 10.2 or higher; Linux 2.4 or higher \r\nSoftware : LaCie IP Configurator (for mapping drives on the network); LaCie \'1-Click\' Backup Software\r\nInhoud van verpakking : LaCie Ethernet Disk mini, Ethernet cable, USB 2.0 cable, external power supply, drive stand for upright use, LaCie Utilities CD-ROM with User Manual, Quick Install Guide \r\nGarantie : 2 jaar fabrieksgarantie\r\n\r\n\r\n\r\nKlinkt niet verkeerd, en is ook nog eens in de aanbieding bij Bol.com. Vandaag voor 9enen besteld is morgen thuis, ook niet verkeerd dacht ik zo.\r\n\r\nIk zie onderhand door de bomen het bos niet meer, wat is nu goed, en wat niet...
Link naar reactie
@BlackTiger:\r\n[URL=\"http://www.vantecusa.com/products/nexstarMX/p_nst-400mx-s2.html\"]Hier[/URL] staat wat meer over de Nas die jij (denk ik) op het oog hebt.\r\n@RioolDokter:\r\nOmdat ik denk dat je toch geen gebruik gaat maken van de uitgebreide functies zou ik het \"safe and simple\" houdem met de WD. Het is natuurlijk wel leuk om te kunnen ftp-en en zo naar je NAS, maar als je dat nooit gebruikt zou ik kiezen voor de WD, omdat die mij wat gebruiksvriendelijker lijkt te zijn.\r\n( Hierbij inhakend op wat je al eerder schreef; dat je geen moeilijke toestanden wilt.)\r\nHet installeren van een Nas is niet echt moeilijk als je maar even de moeite neemt om de handleiding te lezen.\r\nJe kunt ook nog ff googlen op de naam van de nas en dan review. Je vindt dan echt wel wat besprekingen. Meestal engelstalig, maar dat lijkt me voor jou geen probleem te zijn.\r\nAls er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.\r\nMet excuses voor de late beantwoording, maar helaas gaat met werken voor de baas een hele hoop vrije tijd verloren.
Link naar reactie
[quote]maar als ik het goed zie, gaat het dan allleen om de \"omhulsels\" en zit er geen standaard HD in. Bovendien niet netwerk aansluiting?[/quote]\r\nDat is afhankelijk van het type dat je neemt, de Lacie in het voorbeeld onder jouw post heeft bijv. wel een HD er in en is ook voorzien van een netwerk aansluiting.\r\n\r\n@Toolman: bedankt voor de tip/link maar misschien kan ik beter zeggen wat ik graag wil.\r\nIk wil een NAS of soortgelijk apparaat, wat aan minimaal de volgende eisen moet voldoen\r\n1.) Toegankelijk zijn via het interne netwerk (via netwerkomgeving/verkenner dus), als het kan met gebruikerstoegang dus evt. Samba server, maar dat laatste is geen vereiste. Wel een UTP aansluiting nodig dus.\r\n2.) Er moeten HD\'s in of aan kunnen worden gehangen, als het intern is IDE en SATA schijven, als het externe aansluitingen betreft moet USB 2.0 er ook nog bij komen, het mooist zou zijn dat je zowel er een schijf kunt induwen alsook externe aansluitingen aanwezig zijn.\r\n3.) Prijs/kwaliteit verhouding. Ik hou van goedkoop maar toch redelijk goed, dus als zo\'n Linksys NSLU of zoiets kan wat ik graag wil, is dat ook goed.\r\n\r\nEigenlijk dus hetzelfde als Riooldokter (de TS) alleen vindt ik 200 euro wat prijzig. Zo\'n Linksys heb je bijv. al voor 65 euro en een HD kan ik zelf wel kopen.\r\n\r\nIk zal dat ook nog elders op een forum vragen, dan komt er geheid een goed overzicht.\r\nEn doe maar rustig aan hoor, werk en gezin gaat uiteraard voor de hobby!
Link naar reactie
[QUOTE=RioolDokter;354307]Die van Western Digital he, kan ik die gewoon vanuit de \"Windows verkenner\" benaderen? [/QUOTE]\r\n\r\nJa dat kan. De meegeleverde Mionet software niet installeren, is waardeloos (tenzij je beslist je bestanden ook via internet vanaf \"elders/waar ook ter wereld\" wilt kunnen benaderen).\r\n\r\nLet wel, hij is redelijk langzaam, vooral als je draadloos (de computer) werkt. Als je \'m via bedrade computer aanspreekt, gaat \'t met 4,5mb/s, draadloos slechts 2mb/s...\r\nDit is met een 10/100 netwerk, dat is max van mijn router.\r\n\r\nJe kan \'m ook rechtstreeks (via utp kabel) aan je computer hangen (kan handig zijn als je netwerk platligt). Hoewel hij bij mij dan aangeeft met een 1000-base ethernetverbinding te werken (netwerkkaart in comp is ook 1000) maakte het het geheel niet sneller.\r\n\r\nVeel nassen bieden een hoop meer en zijn ook (veel) sneller, maar ik vind dat je met deze wel een hoopGB voor een lage prijs krijgt. Dus als je niet veel haast hebt, is dit best een aardig ding.
Link naar reactie
[QUOTE=RioolDokter;354350]Heb je dan misschien enkele voorbeelden van andere \"volgens jou \"betere\" NASSEN\"? Uiteraard niet te duur he +/- 200euro[/QUOTE]\r\n\r\nVoor de betere ben je (veel) meer kwijt...daarom ben ik voor deze gegaan, eenvoudig, relatief goedkoop, en hij doet z\'n werk.\r\n\r\nO ja, en wat bij mij wel flink beter liep, was om te kopieeren/verplaatsen van bestanden met het programma\'tje [URL=\"http://killprog.narod.ru/kilcopye.html\"]killcopy[/URL]\r\nWerkt erg handig, en veel beter dan met windows.\r\n\r\nMmm, als ik m\'n link aanklik lukt het alleen de russische site in beeld te krijgen...ga er anders via deze link naartoe, dan zie je tenminste engels... [URL=\"http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Test-artikel/De-25-beste,-gratis-netwerkprogrammas.htm\"]http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Test-artikel/De-25-beste,-gratis-netwerkprogrammas.htm[/URL]
Link naar reactie
zelf kijk ik al een tijdje verlekkerd naar een synology DS207+.\r\n[url]www.synology.com[/url]\r\n\r\nGB Nas, tot 1.5 TB opslagcapaciteit en vele extra\'s zoals vooraf geinstalleerde php, mysql, downloadsoftware, fotoboek, itunes enz enz.\r\nMijn Buffalo Linkstation werkt prima, maar mijn 120 GB zijn inmiddels redelijk opgebruikt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...