Ga naar inhoud

richt- en omniantenne vragen

Anoniem2

Aanbevolen berichten

hallo, ik heb een paar vragen:\r\n\r\n-kan een antenne zonder zo\'n soort halve schotel geen richtantenne zijn?\r\n-als je (nog geen) 100 meter moet overbruggen kan dat dan makkelijk met een omni antenne? zo niet: als ik dan aan 1 kant een richtantenne zet, gaat het dan wel goed?\r\nDit omdat een kennis op een gebouw een antenne heeft staan, en op het andere gebouw ook maar in het 2de gebouw is de verbinding slecht (filmpjes stoppen na een poosje etc.). Het kan misschien ook andere oorzaken hebben maar ik heb er nog niet echt naar gekeken (alleen gehoord dat de verbinding slecht zou zijn).\r\n\r\nVincent
Link naar reactie
Meten is weten: gebruik netstumbler eens om te kijken hoe het signaal is....\nEn ja: een omni is voor rond om, en een richtantenne is voor een bepaalde plek.. Voor die 100 meter zou ik gewoon een biquadje in mekaar bouwen: [url]www.pe2er.nl[/url] voor een bouwbeschrijving... (heeft een versterking van 8 dB)\n\nEn zorg ervoor dat de antennes elkaar kunnen zien, dan kun je heel ver gaan met b.v. een 24dB grid antenne dan praat je niet meer over meters, maar over kilometers ;) ........
Link naar reactie
Als het 100 meter is, en de AP\'s/client met antenne hebben vrij zicht met elkaar, dan zou een standaart set het gewoon moeten doen: dus plaats ze in een pvc pijp en aan de onderkant laat je de voeding en utp met van die pg-9 o.i.d. wartels naar buiten gaan. De pvc pijp kun je d.m.v. een beugel ergens op het dak vastmaken, en dan zou het naar mijn idee wel moeten werken. 100 meter is namelijk niet veel. De meeste apparaten kunnen wel 200 meter aan in open veld, zonder enige aanpassing te hoeven doen. Zicht verbinding tussen de antennes is het belangrijkste, maar zit je ook op een vrij kanaal, en zijn de kanalen die in de buurt zitten ook vrij? B.V. je gebruikt kanaal 5, en zijn dan 4 en 6 ook vrij?\n\nMaar wat mij meerzorgen baart : (heb het zelf ook gehad) is :wat zit er allemaal aan de client kant? (ik heb het opgelost door er een router aan te hangen, en dan werkt het wel goed)
Link naar reactie
Ik ben vandaag langsgeweest, en er is inderdaad geen router aan de ontvangkant (wel aan de verzendkant natuurlijk). De metingen met netstumbler kwamen uit op -80dbm. dat minnetje is wel vreemd.. Bij het taakbalkpictgrammetje van het netwerk van windows stond zeer laag en soms laag, en een snelheid van 11mbps. Niet echt snel dus.. Wat ik wel vreemd vond dat het afspelen van filmpjes idd het een poosje deed maar dan ineens stopt. Bij youtube was het downloadbalkje al verder als waar die aan het spelen was, maar hij stopte toch. Verder is die computer best wel vervuilt met allerlei troep (hele berg venstertjes die foutmeldingen enzo geven bij de start), dus dat kan natuurlijk ook nog een goede reden zijn voor de filmpjes, alhoewel 11mbps met zeer laag/laag toch niet echt een goed resultaat is.\r\n\r\nVincent
Link naar reactie
oke ik heb naar hem gemaild, en we gaan het draaien van de antennes nog wel een keer proberen. Als het niet werkt, maakt het dan (voor je client-kant-router-tip) nog uit wat voor router ik kies? En een andere mogelijkheid zou zijn om een kabel onder de grond door te leggen (er ligt al een pijp met andere kabels), maakt het daarbij nog uit wat voor prijs kabel je neemt? en moet daar een versterker of iets bij doordat het 100 meter is? Bij alternate zie ik voor routers de prijzen variëren van 19-469 euro en voor kabels van 39-119 euro, wat toch geen kleine verschillen zijn!\r\n\r\nVincent
Link naar reactie
UTP-kabel kan zonder versterker tot 100 meter gaan. Je moet van die 100 meter dan nog wel de meters aftrekken die je in de locatie zelf legt. Dus de totale lengte van de netwerkkabel mag niet langer zijn dan 100 meter. Ga je daar toch boven dan krijg je te maken met signaalverlies en instabiele verbindingen. Om dat weer te verhelpen heb je dus een versterker nodig. In vaktermen heet zo\'n ding een repeater. Die dingen zijn helaas niet echt goedkoop..\r\nVerder schrijf je dat in die buis nog andere kabels liggen. Als dat stroomkabels zijn dan loop je de kans dat ook daar weer storingen door optreden. Je zou dan kunnen proberen om eerst een pvcpijp door die buis te leggen waar je weer de utp-kabel in legt.\r\nAls je een rol UTP-kabel koopt, staat om de meter op de mantel van de kabel, hoeveel meter je al verbruikt hebt. Je kunt dus aflezen op de kabel hoeveel meter er door de buis is getrokken.
Link naar reactie
Tja, als het niet werkt, en er te veel storing is, gaat een extra router niet werken...\nEen router is ook ALLEEN een verbetering als er meer dan 1 computer achter de bridge/client zit...\n\nVoor een router zou ik niet zo\'n hele dure nemen, ik gebruik daar dus een linksys WRT54GL voor (kun je later nog andere software opzetten) Kabels kan ook zoals toolman al zegt, je kan een repeater nemen, maar als je er een switch tussen zet werkt dat volgens mij ook.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
We hebben nu de PCI kaart in de computer vervangen, eigenlijk omdat die oude een beetje kapot was (het kabeltje van de antenne ging steeds weer los). Wonderbaarlijk genoeg heeft dit geholpen om de verbinding goed te maken! Alle filmpjes doen het nu gewoon. Er zit nu een linksys WMP54G in (die heb ik zelf ook), en eerst een merk dat ik niet ken. Het was iets met air geloof ik (dat stond op een stikkertje op dat pcikaartje).\r\n\r\nVincent
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...