Anoniem2 Geplaatst: 7 oktober 2007 Delen Geplaatst: 7 oktober 2007 Hoi, ik heb een idee om van een oude Pentium 200 een netwerkschijf te maken door er een 250 of 320 GB IDE harddisk in te zetten en deze te delen met Windows 98 of Linux. Het moederbord is een ASUS P55TVP4.\r\nIk wil dit zeker weten voor ik zo\'n grote schijf bestel:\r\n[LIST=1]\r\n[*]Kan het mobo+OS een 250 of 320GB schijf aan, en zo nee hoe veel wel?\r\n[*]Kan het mobo de nieuwe snelheid van IDE aan, en zo nee gaat de hdd gewoon langzamer lopen of werkt ie helemaal niet?\r\n[*]Zit er op nieuwe IDE schijven nog gewoon 4pin molex power?\r\n[/LIST] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2007 Op IDE schijven zit volgens mij altijd een molex zelfs op sommige SATA schijven, volgens mij als ie herkend word op de juiste grootte dan zit de snelheid ook wel goed. Wat ik zou doen (want bij mij herkende die 250 GB niet en ik heb ook een P2) deze erin: 1074 Promise Ultra ATA133 TX2 OEM\r\n\r\n[url]www.sallandautomatisering.nl[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2007 volgensmij kan je een niet grote schijf met windows 98 hebben volgensmij maar 2 GB Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2007 [QUOTE=Intel 3000;346994]volgensmij kan je een niet grote schijf met windows 98 hebben volgensmij maar 2 GB[/QUOTE]\r\nVolgens mij ben je in de war met FAT16, dit bestandssysteem kan maar 2gb aan. Maar Windows 98 kan ook FAT32, en daarmee kan meer, ik heb een 30gb schijf op w98 gehad. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2007 Moederbord kan de bekende 32Gb probleemen krijgen en je kunt ook andere raare aldanniet software probleem krijgen, w98 kan volgens mij ook niet enorm veel aan daar XP zonder SP\'s ook al bij 128Gb bugt\r\n\r\nMaar meestal maak je niks stuk door het teprobeeren bij zulke vraagen.\r\n\r\nwat je ook kunt doen is een controler kaartje gebruiken die wel zoveel GB aankan, maar dan denk ik nog dat je het minstends met Linux moet doen, 98 gaat in de meeste gevallen niet lukken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 windows 98 kan zowiezo meer aan als 120 Gig maar het is te vraag of jou moederbord zoveel gig kan ondersteunen maar 250 gig is denk ik wel al te veel voor je moederbord Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 De anderen geven in feite de antwoorden al, maar ik zal ze even samenvatten...\n\nJe hebt allereerst je BIOS, dat mogelijk problemen gaat opleveren. Vooral op oude PC\'s kun je vaak niet zomaar een moderne, grote harde schijf installeren, omdat die bordjes zulke formaten niet herkennen. Dit kun je meestal nog wel omzeilen door een aparte HDD controller kaart te installeren, daar zijn PCI kaarten voor.\n\nTen tweede is er je besturingssysteem, wat inderdaad ook voor problemen kan zorgen. Windows 98 zal waarschijnlijk gaan stuiteren als je een schijf van 130+ GB installeert, Windows XP doet dat sowieso zonder SP2. Dit is mogelijk te omzeilen door de schijf eerst op een ándere PC (met XPSP2) te partitioneren in stukken van, zeg, 100 GB, dan FAT32 te formatteren en vervolgens in die andere PC te stoppen, maar daar zijn geen garanties voor.\n\nQua aansluitingen gaat dat zonder problemen, maar je gaat inderdaad niet de volle snelheid halen. Je hebt waarschijnlijk ATA 100 in die PC, daar werkt die schijf wel op, maar niet zo snel als dat hij zou kunnen in een nieuwe PC. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 Ik zie dit somber in: zéér wazig of je met zo\'n kanjer van een schijf dit zwikje aan de praat kunt krijgen.\r\n\r\nAls ik met alle geweld zo\'n proef zou willen nemen dan zou ik de gratis boot-CD/Live-CD voor schijf/partitie-behandeling GParted downloaden en [b]van ISO[/b] branden, daarmee de schijf opdelen in partities van maximaal 8GB (1xprimair 8GB; de rest 1 x \"uitgebreide partitie\" van enige honderden GB dus, met dan daarin allemaal 8GB-\"logische stations\"); meteen ook bij elke partitie de optie benutten tot formatteren in het gewenste bestandstype, alles via die wonderlijke GParted-CD.\r\n[url]http://sourceforge.net/project/downloading.php?group_id=115843&use_mirror=dfn&filename=gparted-livecd-0.3.4-8.iso&58648111[/url]\r\n\r\nZelfs als dit allemaal lukt is het nog de vraag of je je Windows dan geïnstalleerd krijgt op de C:-partitie, die bijvoorbeeld in DOS wellicht als enige zichtbaar wordt. \r\n\r\nLukt het je om Windows op te starten dan zullen in Verkenner alle logische partities hopelijk wel zichtbaar worden; tamelijke kans dat bij aanraking in Windows van sommige partities een foutmelding volgt met misschien de optie om de partitie opnieuw en ditmaal via Windows, te formatteren (DOEN dan).\r\n\r\nVerder valt tamelijk te verwachten dat, nog steeds op voorwaarde dat je Windows überhaupt opgestart krijgt, zaken als schijfcontrole en defragmentatie alleen maar op de eerste 4 of 5 partities lukken maar dat overige partities wel leesbaar en beschrijfbaar worden VIA WINDOWS maar meestal niet in DOS.\r\n\r\nDit verhaal is de uitvergroting (want zo\'n grote schijf heb ik nog nooit gebruikt) van strubbelingen die ik doormaakte met W98 op oudere compu\'s (P2) met (te) grote schijf, tot 80GB, máár zelfs dan reageerde nog niet iedere computer eender.\r\n\r\nOp de alleroudste P1-computers (100MHz) plus de voorganger daarvan (heette meen ik 486) lukte het bij mij zelfs nooit om een schijf groter dan 8660MB werkend te krijgen, die sloegen nl al op tilt door simpel aanprikken van een 10GB-schijfje, hoewel ik een keer heb meegemaakt dat een professionele IT-man bij één van mijn kennissen op dat laatste toch iets had gevonden maar jammer genoeg weet ik daarvan niet hoe/wat. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 Een 200 Mhz kun je toch gewoon 2000 op installeren. Heb je NTFS en dat gezeur met 120 GB niet.\r\nW2000 werkt zelfs op een P1 hier dus dat moet geen probleem zijn (133 Mhz). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 Bedankt voor jullie antwoorden maar ik denk niet dat het gaat werken, want ik heb gevonden dat 48Bit (>137GB) hdd\'s alleen ondersteund worden door ASUS moederborden op [URL=\"http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?SLanguage=en-us&NO=501\"]deze[/URL] lijst, of die na 1 januari 2003 zijn gemaakt :( .\nZou het wel werken als ik een SATA controllertje erin zet met een grote SATA schijf (SATA controllers zijn goedkoper dan IDE)? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 je kan ook een externe hardeschijf nemen. alleen daar kan geen M$ op (of heel erg langzaam) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 gewoon losse raidcontroller kaart erin stoppen daar die 320 gig hdd op aansluiten en voor windows pak je gewoon een 10 gig schijfje en dan werkt het gewoon Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2007 [QUOTE=bluefox;347094]gewoon losse raidcontroller kaart erin stoppen daar die 320 gig hdd op aansluiten en voor windows pak je gewoon een 10 gig schijfje en dan werkt het gewoon[/QUOTE]\r\n\r\nDenk ook dat dat de beste optie is die bijna altijd wel werkt, neem wel een Linux compatibal raid controlertje, zet indien nodig de bootloader op een IDE schijf en de reest op je SATA schijf Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober 2007 Zoals JohnL al meld, gaat het wel met een IDE Conroller.\nZo had ik het tenminste met win 98.\nOp de kleinste schijf hield ik gewoon Windows 98 en de grote schij was bij mij pas zichtbaar als windows was opgestart.\nIk kon hem gewoon volledig gebruiken na formatteren van de volledige schijf.\n \nIk vond het maar een geklooi, want het is mij niet gelukt om alleen de grote schijf te gebruiken en daar ook het OS op te zetten, kon het bord niet aan.\nVandaar altijd de kleinere erbij met het os. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober 2007 Gaat het ook met een SATA controller of is de pc daar echt te oud voor? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober 2007 [QUOTE=The Music Man;347493]Gaat het ook met een SATA controller of is de pc daar echt te oud voor?[/QUOTE]\r\n\r\nALs het OS de sata kaart support en de drivers er voor het OS zijn moet het denk ik wel werken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2007 Wel opletten dat je niet voor een oplossing gaat die de prijs van een nieuwe(re) compu benadert. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2007 Dat komt wel goed, SATA controllers zijn goedkoper dan IDE (teminste die ik gevonden heb). Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen