Ga naar inhoud

grotere hdd op oude pc

Aanbevolen berichten

Ik heb laatst een pc gekregen van iemand….\r\nAlleen het is een pc bedoelt voor Windows 95.\r\nMaar er staat Xp op.\r\nHet gaat niet heel snel maar is te doen alleen de hardeschijf is maar 4,5 gb\r\nZelf had ik nog een 40 gb liggen en had geprobeerd die er in te zetten.\r\nAlleen herkend de pc die niet.\r\nHet gaat om een 233 MHz pentium met ik dacht 64mb intern geheugen.\r\nMaar het is dat er al Xp op stond maar anders had ik er wel 98 op gezet.\r\nMaar wil binnenkort nog een draadloos netwerk aansluiten maar zou dit ook werken als ik 98 op die pc heb en Xp op de andere?\r\n\r\nalvast bedankt;)
Link naar reactie
Dan is het geheid een Pentium 1-233mhz nog en geen pentium II.\r\n\r\nIn dat geval zijn er twee dingen mogelijk:\r\n1.) Je moet op zoek naar een bios upgrade voor die pc, dan herkent hij wel grotere schijven (tot 120 gig geloof ik maar in andere gevallen tot 80).\r\n2.) Je kunt in de bootsector een tooltje installeren, ik ben de naam ervan kwijt maar dat zorgt dan door iets in de bootsector te zetten dat je hd wel door windows gebruikt kan worden.\r\nDit is echter niet raadzaam, het kan wel eens mis gaan en als je bootsector beschadigt wordt of je overschrijft hem kun je opnieuw beginnen.\r\nVoor de meeste moederborden is wel een bios upgrade te vinden.\r\n\r\nDraadloos netwerk met win98SE (SE is wel beter om te gebruiken dan gewone 98) kan wel, doch uitsluitend als je voor de aan te sluiten draadloze apparatuur ook drivers hebt voor win98.
Link naar reactie
Zelf heb ik zonder problemen al twee een bios ge upgrade cq ge update.\r\nBeide keren is het goed gegaan maar dat wil niet zeggen dat het altijd goed zal gaan.\r\nDaarvoor gewaarschuwd!!\r\nGaat het verkeerd kun je verder niks meer met de computer.\r\n[URL=\"http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=491443/sc=2c00db\"]Lees artikel hier[/URL]
Link naar reactie
Heel soms lukt dit trucje:\r\n\r\n- Download en brand gratis CD GParted\r\n- Monteer de 40GB-schijf\r\n- (her) start met de GParted-CD er in\r\n- maak partities van maximaal 8 GB elk op de 40GB-schijf, de eerste als PRIMAIR en de andere 4 als Logisch\r\n\r\nIn DOS zal de schijf niet (goed) worden herkend, maar vermoedelijk wel de 1e partitie. Installeer daar Windows op. Krijg je Windows opgestart, dan zullen [b]waarschijnlijk[/b] ook de overige 4 wel verschijnen en beschrijf- en leesbaar zijn via Windows, maar in DOS zal het niet veel zaaks worden en/of zullen de partitiegroottes verkeerd worden weergegeven terwijl ze in Windows weer wel goed staan.\r\n\r\nEr is echter ook kans dat er van het begin af aan zo met die grote schijf niets lukt maar ik zou de proef toch de moeite waard vinden.\r\n\r\nO ja: in BIOS wel tevoren instellen \"automatische schijf-herkenning\".
Link naar reactie
heb het geprobeert maar vond het nogal vaag allemaal maar kreeg maar 1 premair en 1 logisch maar goed ik heb het toen geprobeert en me pc herkende de schijf nog steeds niet:S\r\nzou ik wat verkeerds hebben gedaan want vond het nogal ingewikkeld....\r\nmaar toch bedankt voor de tip weet nooit waar dat progje goed voor kan zijn(Y);)
Link naar reactie
[QUOTE=Syntax error;345988]heb het geprobeert maar vond het nogal vaag allemaal maar kreeg maar 1 premair en 1 logisch maar goed ik heb het toen geprobeert en me pc herkende de schijf nog steeds niet:S\r\nzou ik wat verkeerds hebben gedaan want vond het nogal ingewikkeld....\r\nmaar toch bedankt voor de tip weet nooit waar dat progje goed voor kan zijn(Y);)[/QUOTE]\r\nRaar. Misschien dan toch iets misgegaan.\r\n\r\nStop die GParted er weer eens in en delete alle stations op die schijf, zodat er alleen maar \"Vrije Ruimte\" is.\r\n\r\nMaak opnieuw een Primaire Partitie van niet groter dan 8 GB.\r\n\r\nVervolgens een Uitgebreide Partitie ter grootte van alle nog vrije ruimte.\r\n\r\nDaarna binnen die Uitgebreide Partitie, logische stations van niet groter dan 8 GB.\r\n\r\nFormatteer meteen ook, middels GParted, alle partities in de gewenste bestandsvorm (FAT of NTFS).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...