Anoniem2 Geplaatst: 30 september 2007 Delen Geplaatst: 30 september 2007 beste computer idee forum gebruikers,\r\n\r\nik heb al een poosje een maxtor 6L250R0 en deze heeft een hele tijd zijn functie gedaan als hardeschijf.\r\nhoewel ik deze in een server had staan en over wou zetten (inclusief de data) naar mijn normale pc, kreeg ik hem niet meer aan de praat.\r\n\r\nallereerst wat er in de pc zit:\r\nMSI moederbord: K8N Neo4H\r\namd athlon 64 processor 3700+\r\n1024mb geheugen ddr400\r\ner zitten nu 2 hardeschijven in (allemaal maxtor, waarvan de 1ste 80gb, de 2de 250gb) en ik wil dus daar een 3de aan toe voegen.\r\nook zit er op die ide kabels nog een dvd speler/brander\r\n\r\ngoed, zo zit alles aangesloten:\r\nhardeschijf van 80gb: master op ide 1 kabel\r\nhardeschijf van 250gb (die er al inzit): master op ide 2 kabel\r\ndvd speler/brander: slave op ide 2 kabel\r\n\r\nmijn hardeschijf van 250gb wil ik dus op de slave van ide 1 kabel hebben.\r\ndit heb ik egdaan, maar mijn pc loopt dan vast en blijft hangen, als ik hem start en aangesloten heb.\r\nik heb ook al geprobeerd hem alleen aan te sluiten op een ide kabel (zonder andere apparaten) maar doet ie ook niets...\r\n\r\n\r\nde jumpers kunnen zo worden ingesteld:\r\n- = teken voor het pinnetje\r\n[= teken waar de jumper zit\r\n\r\ngeen jumper = DS (slave)\r\n\r\n[-] - - [-]\r\n[-] - - - - = DS (master)\r\n\r\n - [-] - [-]\r\n - [-] - - - = CS Enabled\r\n\r\n - - [-] [-]\r\n - - [-] - - = Cap Limit\r\n\r\ndit is wat ik allemaal kan doen.\r\nhelaas heb ik ALLE functies geprobeert meer ze doen het allemaal niet. dat stomme ding vind de hardeschijf egwoon niet.\r\n1 ding vind ik wel raar, en dat is dat die vaste jumper (rechtsboven in de hoek) er vast inzit\r\nheeft dat een betekenis misschien?\r\n\r\nnagoed, mijn vraag dus:\r\nik heb een slave opening over voor deze hardeschijf.\r\nals ik er geen jumper in heb zitten, zou hij dus op slave moeten staan, alleen pakt hij de hardeschijf niet.\r\n\r\nwie weet er raad en kan mij helpen?\r\n\r\n\r\nmet vriendelijke groet,\r\nmartin bats. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2007 Je moet hem niet met DVD op 1 kabel HDD moet bij HDD en DVD bij DVD op IDE. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2007 Kijk eens of de schijf herkend wordt wanneer je geen jumper gebruikt, wel een 80-aderige kabel gebruikt en de andere schijven even niet aansluit. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2007 @ jim565656 \r\n\r\n\"Je moet hem niet met DVD op 1 kabel HDD moet bij HDD en DVD bij DVD op IDE.\"\r\n\r\ndas echt het domste dat ik ooit heb gehoord :S\r\nje kunt gerust een dvd speler en een hdd op 1 ide kabel pleuren, zolang je de jumpers maar goed hebt staan (master en slave) dan is er niets aan de hand.\r\n\r\n\r\n@ ctrlaltdelete \r\n\r\n\r\n\"Kijk eens of de schijf herkend wordt wanneer je geen jumper gebruikt, wel een 80-aderige kabel gebruikt en de andere schijven even niet aansluit\"\r\n\r\nik heb alles los gehaald, geen apparaten aangesloten en toen de hdd aangesloten op de ide kabel. helaas kreeg ik geen reactie van de hardeschijf of pc. de pc startte op en bleef hangen op het 1ste scherm (corecell van msi, blauw logo en het msi logo)\r\ndus, helaas werkte dat ook niet...\r\n\r\n\r\nbedankt voro jullie snelle reacties... iemand anders nog een idee? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2007 dit is misschien wel even leuk:\r\n[url]http://www.seagate.com/images/support/en/us/mxo_ata_jumpers.gif[/url]\r\n\r\nik heb een diamondmax 10, dacht ik zo...\r\ndaarin staat alle jumpergegevens in...\r\nik zat er aan te denken dat ik misschien 2 jumpers nodig heb?\r\nkheb geen idee w/CLJ betekent, maar misschien is het iets dat ik nodig heb?\r\n\r\nalvast bedankt... de jumper horizontaal werkte ook niet:\r\n[-][-] - [-] \r\n - - - - - \r\nwerkte ook niet Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2007 heeft iemand nog ene oplossing? of denken jullie net als ik dat het een defect is? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2007 zoiets heb ik ook gehad. met de zelfdeschijf. ik heb hem op een andere powerplug gezet. en toen deed hij het weer.\n\nword de schijf soms warm. deze dingen kunnen behoolijk waar worden (60graden) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2007 [QUOTE=martinbats;345572]@ jim565656 \r\n\r\n\"Je moet hem niet met DVD op 1 kabel HDD moet bij HDD en DVD bij DVD op IDE.\"\r\n\r\ndas echt het domste dat ik ooit heb gehoord :S\r\nje kunt gerust een dvd speler en een hdd op 1 ide kabel pleuren, zolang je de jumpers maar goed hebt staan (master en slave) dan is er niets aan de hand.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nVan jou is het domste dat ik ooit gehoord heb want:\r\n\r\n1. Je HDD word omlaag getrokken tot de snelheid van de DVD wat dus niet echt snel is.\r\n2. Er is toch niets aan de hand ? Waarom werkt het dan niet :p Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2007 [QUOTE=martinbats;345578]kheb geen idee w/CLJ betekent, maar misschien is het iets dat ik nodig heb ?[/QUOTE]\n\nCLJ = als het goed is [I]\"Capacity Limiter Jumper\"[/I]. Dat is er voor als de schijf groter is als de BIOS aankan, en daardoor niet herkent.\n\nEn laten we nu het domste voor de domsten houden please ?\nZover ik met mijn domme kop weet, is het geen enkel probleem om een optische drive op dezelfde IDE kabel als een HDD te zetten, maar dan is het dacht ik ECHT aan te raden om de HDD als SLAVE te zetten, want die is SNELLER als de optische drive, en moet dus \"volgen\" om niet uit de pas te raken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2007 [QUOTE=erikdenhouter;346200]CLJ = als het goed is [I]\"Capacity Limiter Jumper\"[/I]. Dat is er voor als de schijf groter is als de BIOS aankan, en daardoor niet herkent.\r\n\r\nEn laten we nu het domste voor de domsten houden please ?\r\nZover ik met mijn domme kop weet, is het geen enkel probleem om een optische drive op dezelfde IDE kabel als een HDD te zetten, maar dan is het dacht ik ECHT aan te raden om de HDD als SLAVE te zetten, want die is SNELLER als de optische drive, en moet dus \"volgen\" om niet uit de pas te raken.[/QUOTE]\r\nJij kan wel een punt hebben. Op nieuwe moederborden zie je vaak nog maar een IDE. dit geeft wel aan dat het zeker kan. zonder grote nadelen ! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2007 [QUOTE=Intel 3000;346205] zonder grote nadelen ![/QUOTE]\r\nWat jim565656 zei, je snelheid heeft er misschien onder te lijden, maar ik denk alleen wanneer beide tegelijk gebruikt worden. Wanneer het optische station niet gebruikt wordt denk ik dat dat geen probleem is.\r\n\r\nHet is altijd zo dat bij kopieër acties van CDr naar HDD de snelheid natuurlijk niet hoger zal zijn als die van de CDr. In dat opzicht worden de prestaties van de HDD omlaag gehaald.\r\nMaar wanneer de CDr ijdel is zie ik niet waarom de HDD daaronder (veel) vertraagt.\r\n\r\nVoor het [I]herkennen[/I] van de HDD moet die configuratie in ieder geval probleemloos zijn.\r\n\r\nJe moet er uiteraard zeker van zijn dat dat optische station als Master staat, wannneer je de HDD als Slave hebt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2007 Meestal staan de \"drive parameters\" op de Maxtor, en misschien lukt het die met de hand in de BIOS in te voeren ipv automatische herkenning.\r\nEn dan LBA (Logical Block Adressing) inschakelen als die optie er is.\r\n\r\nEn dan eerst alléén proberen, als Master. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 oktober 2007 volgensmij je die Hardeschijf gewoon stuk. heb zelf nooit problemen ermee Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 oktober 2007 Willem zei toen dat je snelheid sowieso omlaag werd getrokken als ik het goed begrepen heb. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 oktober 2007 [url]http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/index.html[/url]\r\n\r\nHier vind je veel info over snelheden met verschillende configuraties.\r\nAlles wat ik van mening was wordt hier tegengesproken. . :-S Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2007 @erikdenhouter\r\n\r\nKijk,dit is nu netjes van je (Y) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2007 Nou dank je, ik dacht ook wat te weten, en dat denk je al jaren te weten, en dan wordt dit met één zoektochtje de grond in geboort.\r\n\r\n[url]http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/if/ide/confRecommendations.html[/url]\r\n\r\nDit is trouwens de sub-pagina voor deze topic, een opsomming van configuraties welke volgens de schrijver de beste performance geven.\r\nIk moet zeggen dat ik er soms bij twijfel.\r\nVooral het feit dat bij een optische drive op dezelfde kabel als een harddisk, de harddisk als \"master\" gezet wordt, is voor mij een vraagteken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2007 goed, ik heb het allemaal even gelezen en de discussie die er gaande was...\r\nik ben er nog niet helemaal uit, maar denk dat de hdd gewoon stuk is, idd\r\n\r\nzo staat alles in mijn bios:\r\nmaster: hdd van 80gb\r\nslave: leeg\r\nmaster: dvdrom\r\nslave: hdd van 250gb\r\n\r\nop die lege positie wil ik dus een hdd plaatsen van 250, die het voorheen wel altijd deed, maar nu niet meer.\r\nals ik hem eraan plaats, word de hdd van 80gb niet herkent en die van 250gb niet herkent\r\nals ik hem eraf haal, leest hij die van 80gb wel weer.\r\n\r\nkheb al ff met jumpers zitten k*tten, maar werkt ook niet.\r\n\r\nde jumperstijlen die ik heb geprobeert staan in mijn vorige posts btw\r\n\r\n\r\ndus, als iemand me nu nog kan vertellen wat ik moet proberen, dan aub raad.\r\nbiosinstellingen veranderen, is dat een optie? zoja, waar kan ik dat ongeveer doen? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2007 [QUOTE=martinbats;346544]dus, als iemand me nu nog kan vertellen wat ik moet proberen[/QUOTE]\r\nElk proberen dat je doet, doe je met die disk als ENIGE aangesloten, de rest eraf.\r\nKrijg je de BIOS dan op één of andere manier niet tot herkenning, is de rest verloren moeite. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2007 dank voor deze reactie...\r\nik had dat al geprobeerd :) helaas zonder succes...\r\n\r\nbedankt voor alle reacties Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen