Ga naar inhoud

Problemen met IP-adres, Router, poorten en Xammp!

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een laptop (Vaio FZ11S) en daar wil ik draadloos mee kunnen internetten. Nu heb ik een router van het merk Belkin (type G) gekocht. Het installeren van het apparaat ging heel gemakkelijk en internetten was dan ook snel voor elkaar. Nu wilde ik echter mijn downloads hervatten met het programma Azureus. Daar gaf hij aan dat er mogelijk een NAT-probleem was. Ik heb gebeld met de klantenservice en die heeft mij het volgende uitgelegd; Ik moest ‘DHCP’ (als ik me goed herinner) aanzetten in de router instellingen en vervolgens naar [url]www.portforward.com[/url] gaan om mijn IP-adres statisch te maken (ipadres, subnet mask, default gateway en name servers opgeven etc.) en dan vervolgens een poort openen voor het programma Azureus (dit is toch al belachelijk ingewikkeld voor een leek die gewoon wil downloaden?). Dit heb ik allemaal gedaan en toen was het inderdaad goed.\r\n\r\nMaar nu kon ik niet meer draadloos internetten op school. Daar heb je dus een dynamisch ip-adres voor nodig! Zij werken met het programma SecureW2. Dan zou ik dus elke keer op school het IP-adres op automatisch moeten zetten en thuis weer alle instellingen wijzigen. Is hier een gemakkelijkere oplossing voor? En moet ik voor elk programma nieuwe poorten openen? Want MSN valt bijvoorbeeld steeds uit, of berichten komen niet aan. Ook het programma Soulseek schijnt hier problemen mee te hebben. Dat is toch een heel gedoe om steeds weer met die poorten te prutsen.\r\n\r\nDan is er nog het volgende probleem. Ik moet MySQL, PHP, PHPMyAdmin en Apache installeren. Daar heb ik het pakket Xammp voor gekozen. Ik heb nu Windows Vista overigens. Dan geïnstalleerd in de map c:\\xampp omdat je in program files niet genoeg rechten hebt of zo. Maar nu wil MySQL niet starten. Heeft dit ook met poorten te maken? Apache heeft poort 80 nodig als ik het goed heb. Maar om die poort te openen heb ik dus een statisch IP-adres nodig. En dan kan ik weer niet internetten op school.\r\n\r\nHeeft iemand een soortgelijk probleem gehad en er uit gekomen? Ik ben er al erg lang mee bezig en weet eigenlijk niet ik nu moet doen. Of moet ik misschien de firewall van de router uitschakelen?\r\n\r\nAls iemand het weet, heel erg bedankt!\r\n\r\nGroeten,\r\nSander
Link naar reactie
Even kort antwoord, heb het een beetje druk momenteel.:)\r\n[quote]Dan zou ik dus elke keer op school het IP-adres op automatisch moeten zetten en thuis weer alle instellingen wijzigen. Is hier een gemakkelijkere oplossing voor? [/quote]\r\nDraadloos kan OOK statisch. Maar als op school een dynamisch ip nodig is, dan dat ook, het is heel eenvoudig, Windows heeft er al een oplossing voor voorzien.\r\nOpen je netwerkverbindingen in het configuratiescherm en neem dan de eigenschappen van tcp/ip onder de eigenschappen van je draadloze verbinding.\r\n\r\nOnthoud wat je ingesteld hebt. Verander nu naar \"automatisch ip verkrijgen\" en zorg dat onderaan bij de DNS ook de zaak op automatisch staat.\r\nToepassen en OK. Ga nu opnieuw kijken, als het goed is heb je nu bovenaan een tabblad erbij gekregen (in eigenschappen van tcp/ip dus) met \"alternatieve configuratie\".\r\nVul daar je statische (vaste) instellingen in die je net opgeschreven hebt van je thuis-situatie.\r\nWeer toepassen en OK.\r\n\r\nAls je nu thuis zit zal hij zowel dynamisch als statisch gaan kijken, als je router op statisch staat, zal hij de verbinding statisch maken, dus maakt gebruik van de alternatieve configuratie (gaat automatisch).\r\nOp school zal hij die verbinding niet nemen want daar moet dhcp aan dus daar maakt hij gebruik van de standaard instelling en die staat op automatisch.\r\nOp die manier kun je zonder problemen in beide situaties werken zonder steeds zaken te hoeven omzetten. Let wel! Je router moet wel DHCP UIT hebben om met vaste ip\'s te werken.\r\n\r\nHet kan overigens zijn dat bovengenoemde instellingen in Vista een iets andere plek hebben, ik heb geen Vista, wil het niet, ken het niet en ondersteun het dus ook niet.:)\r\nXAmPP in Vista zul je als administrator moeten installeren en starten.\r\nHet niet willen starten van Mysql heeft niets met poorten te maken want Mysql kan ook lokaal draaien. Ik zou sowieso nooit de mysql poort open zetten voor de buitenwereld.\r\n\r\nV.w.b. het poortforwarden van apache werkt de door mij genoemde combi-oplossing voor school en thuis ook dus hoef je een forward maar 1x te maken in je router.\r\nSuc6.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...