Ga naar inhoud

irq conflict

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik ruzie met de laptop, een irq conflict. Hoe ik dat weet? Nou dat zegt ie als ik hem opstart met de pc-card (pas nieuw, voor draadloos internet) en de muis aangesloten, allebei irq 7. Als ik de muis eruit haal voor het opstarten, geen probleem meer. Zodra ik hem er weer in stop, alles vast, blauw scherm, met rare strepen. \r\n\r\nProbleem is duidelijk, maar hoe los ik dit op?\r\n\r\nHeb xp sp2.\r\n\r\nHeb ook al gegoogled, maar daar wordt als \' oplossing\' vaak gegeven dat je een irq conflict heb, niet hoe je het oplost.
Link naar reactie
Heel misschien:\n\nIn de BIOS zoeken naar zoiets als:\nIRQ Mapping by PnP OS > enable.\nOf omgedraaid. Even de andere positie proberen.\n\n(verdeling van de IRQ\'s laten doen door het Plug and Play besturingssysteem ipv de BIOS)\n\nTrouwens, jij hebt geen ruzie met je laptop, je muis en de kaart hebben ruzie.\n\nWie geeft die melding trouwens ? BIOS of Windows ?\n\nWaar je misschien mee kan beginnen is het uitschakelen in de BIOS van apparaten die je niet gebruikt.\nMeestal is een [I]serieële poort[/I] en/of [I]paralelle poort[/I] nog aanwezig en ingeschakeld terwijl die niet gebruikt wordt. Dat maakt alweer een IRQ vrij, en misschien dat een hermapping daarna voor een oplossing zorgt.
Link naar reactie
In de bios heb ik al gezocht, maar kan niets vinden over irq\'s, ook niet over het uitschakelen van kaarten. Er staat zoiezo weinig in mijn bios vind ik. Misschien wordt ik daar wel weer tegen \'beschermd\', het is een packard bell laptop en ze denken daar dat je niks weet en daarom ook nergens aan mag komen.\n\nIk weet niet precies wie de melding geeft, ik denk toch windows omdat ik de melding krijg tijdens het zwarte scherm met het bewegende balkje van windows.\n\nToch maar eens op zoek naar een uitleg over de bios, eerst uitzoeken wat voor mobo ik heb...........
Link naar reactie
Nou dat is duidelijk een Windows melding.\n\nWindows regelt IRQ\'s met ACPI welke in de BIOS aangezet is, maar dat is bij installatie al vastgelegd, en heeft geloof ik een herinstallatie nodig om zonder ACPI te werken.\n\nBeter is het misschien om in te zien dat die kaart niet compatible is ?\nWelke is het ?\n\nVerder kan in de BIOS ook \"INT\" gebruikt worden om IRQ\'s aan te duiden.\nKijk ook bij PCI devices.
Link naar reactie
De kaart is een digiconnect wireless pc card. Ik wil hem best omruilen voor een ander, heb wel digiconnect router, maar dat moet niet uitmaken met een andere kaart toch?\n\nAlleen........ hoe weet ik of die wel werkt? Geldt die irq niet gewoon voor alle netwerk kaarten? \n\nBeter hele laptop mee, voor ik elke keer 20 km heen en 20 km terug naar die winkel rijdt.......
Link naar reactie
[QUOTE=Pooh;345609]Beter hele laptop mee, voor ik elke keer 20 km heen en 20 km terug naar die winkel rijdt.......[/QUOTE]\r\nJuist !\r\n\r\nDat ding werkt niet, en dan kan je best wat hulp van de winkel krijgen denk ik.\r\n\r\nEn of ze allemaal dezelfde IRQ hebben... Nee, dacht het niet. Het systeem moet ze eigenlijk dynamisch toewijzen.\r\nHeb je die poort wel eens voor iets anders gebruikt ?\r\nKijk eens in apparaatbeheer of de poort daar vermeld is, en of die poort zelf een IRQ gebruikt, of dat het de kaart is die een IRQ heeft.Vaak worden dit soort conflicten nog net opgelost door de kaart in een andere poort te steken, maar dat kan bij jou dus niet, omdat je maar één poort hebt.
Link naar reactie
Moet lukken denk ik, maar even zoeken...\n[url]http://www.ciao-shopping.nl/Linksys_Netwerkadapter__294386[/url]\nZoiets bv ? Maar erg langzaam, 721 Kb/s\nIk heb hier geen ervaring.\n\n[url]http://www.ciao-shopping.nl/Linksys_Instant_Wireless_USB_Network_Adapter_WUSB11__294663[/url]\nVeel sneller, veel groter...\n\nRaar, als ik op\n \"digiconnect wireless pc card\"\nGoogle, krijg ik meer dan 300 hits, maar\n \"digiconnect wireless pc card\" IRQ\ngeeft niets...\n\nIRQ is denk ik duidelijk poortgebonden.
Link naar reactie
Vraag me niet waarom, maar het lag aan windows service pack 2 :S\nIk heb het hele systeem terug gebracht naar voor het weekend, voor ik hiermee begon. Ik had dus sp2 geinstalleerd. Alles eraf, drivers voor de pc card, sp2, alle netwerk drivers (wat trouwens geen nut had, die kwamen er vanzelf weer op). En hij deed het weer, met muis. Kaart geinstalleerd, doet het nog steeds. \n\nVreemd probleem, alles zit nog op dezelfde irq. Schiet mij maar lek. Ik weet het niet meer. Ik hoop dat ie het ook zo blijft doen. Nu het netwerk nog beveiligen............. dat is me ook nog niet gelukt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...