Ga naar inhoud

Bijna nieuwe laptop zooo langzaam, hier klopt iets niet!

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat ik deze vraag onder het juiste kopje stuur. De situatie is als volgt:\r\n\r\nIk heb een laptop van mijn vriend die hij niet gebruikt.(Acer Aspire 3682WXMi) Deze is in maart dit jaar aangeschaft en heeft Vista Basic als besturingssysteem. \r\n\r\nMaar! Zo traag, je gelooft het niet. Heb gedefragmenteerd, deed ie ruim 2,5 uur over en dat terwijl er niets geinstalleerd is extra. Pagina-opbouw duurt lang, Outlook openen en mail binnenhalen duurt lang, alles duurt lang.\r\n\r\nNu ben ik wezen kijken in taakbeheer en zie daar staan dat niet actieve systeemprocessen (gebruiker: SYSTEEM) zo rond de 94% CPU nemen. Mijn vragen: wat zijn dit voor processen? Klopt het wel dat deze steeds draaien? Hoe weet ik WAT er dan exact draait? Heb ik mogelijk een virus? (ik draai Norton, echter mijn vriend heeft dat niet en daar is hij ook gebuirkt eerder dit jaar, Norton vind overigens niets bij een volledige systeemscan)\r\n\r\nWat kan er aan de hand zijn? Hoe krijg ik deze laptop sneller? Wat te doen?\r\n\r\nIemand? Bij voorbaat mijn hartelijke dank!\r\n\r\nGroetjes, Pauline
Link naar reactie
Die 94% van de niet-actieve systeem processen is alleen maar gunstig, want dat wil zeggen dat er geen rare dingen meelopen die beslag leggen op het werkgeheugen.\r\nAls je de laptop in de standaarduitvoering hebt, dan is het al geen echt snelle laptop:\r\nTrage harde schijf, weinig geheugen (512 MB). \r\nEn dan heb je ook nog eens Vista én Norton draaien. Je zou eens kunnen testen of e.e.a. iets soepeler werkt als je Norton verwijderd en er een lichtere virusscanner zoals AVG-free of AVAST op zet. \r\nJe zou ook even in apparaatbeheer kunnen kijken of wel alle goede drivers voor videokaart e.d. zijn geïnstalleerd.\r\nVerder zijn er voldoende testprogramma\'s in omloop zoals Everest om je systeem hardwarematig eens door te lichten.\r\nIk vrees echter dat vooral Vista de grote boosdoener is, deze draait pas een beetje lekker met 1024 MB geheugen.
Link naar reactie
Voor dat je overhaast begint met formateren en installeren, zou ik eerst even op de site van Acer kijken of er wel windows XP-drivers voor je Notebook te vinden zijn.\r\nAnders heb je straks een vet probleem. Door je harde schijf te formateren, raak je zeer waarschijnlijk ook de installatiebestanden van Vista kwijt. Een herinstallatie van Vista wordt dan moeilijk als onverhoopt mocht blijken dat Acer geen WinXP-drivers levert voor deze laptop.
Link naar reactie
Zeker zal XP sneller zijn... Heeft gewoon veel minder \"resources\" nodig, vooral geheugen dus.\n\nMaar let je wel op, 2½ uur defrag, dat [I]kan[/I] wel eens heel normaal zijn, zeker als het lang geleden is. Hoeveel staat er op die disk ?\n\nDat trage, daarvan zeg je \"[I]Pagina-opbouw duurt lang, Outlook openen en mail binnenhalen duurt lang, alles duurt lang[/I]\"\nAls je verbinding niet OK werkt, dan krijg je dat ook, want Outlook openen is altijd inclusief Email ophalen bv.\nDus test ook eens je download snelheid op dat ding.\nIk weet alleen niet wat het beste programma is op dit moment daarvoor, ik ken alleen dit:\n\n[url]http://www.speedtest.nl/TestSuite/TestController.asp[/url]\n\nMaar zoeken naar meerdere scanners voor malware is ook wel aan te raden misschien ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...