Anoniem2 Geplaatst: 15 september 2007 Delen Geplaatst: 15 september 2007 Hoi, ik ga volgende week een 160 GB harde IDE schijf in een oude Compag zetten.\r\nMomenteel zit daar een 20 GB schijf in en Windows ME staat daar op.\r\nIk ga Windows XP erop zetten.\r\nWelke problemen kan ik tegenkomen?\r\nWat kan ik het beste doen ter voorbereiding? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2007 Afhankelijk van hoe oud precies, kun je een 32GB bios beperking tegenkomen. Alleen te omzeilen met een disk manager, of een aparte controller. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2007 heb je SP2.0 erop. en lees de gebruiksaanweizing Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2007 Ik heb Windows XP met SP1 voor hem.\r\n\r\nDisk manager, is dat zoets al Partion Magic achteraf of hoe werkt dat?\r\n\r\nDe computer is ongeveer 6 a 7 jaar oud, toen ME net uit was.\r\n\r\nVolgende week brengt hij hem, de 20 GB is veel te klein en de klenste harde schijf is nu 160 GB (voor een paar euro meer dan de 80 althans).\r\n\r\nAls hij niet meer dan 64 of 128 GB herkend, kan ik dan met Partion Magic de rest als 2de partitie erop zetten? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2007 je kunt ook een Bios upgrade probeeren, maar ik dacht dat 6-7 jaar geleden de 32Gb grens zo ongeveer aan het verdwijnen was, ik heb hier een IBM P2 450Mhz waar een 80Gb in hangt, en die PC is volgens mij ook iets van 6-7 jaar, dan niet ouder Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2007 Diskmanager is niet hetzelfde als Partition Magic. Het hangt af van welk merk harde schijf, WD en Maxtor hebben allebei zo\'n programma op hun site. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2007 staat er niets in over de te downlaoden handleiding \n\nje kan er ook 2 van 40 nemen... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2007 Deze compuer ga ik 22 september upgraden van 20 GB naar 160 GB.\r\n[url]http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00034310&lc=en&cc=us&dlc=en&product=93923&lang=en[/url]\r\nIk wil de 160 GB als C schijf erin zetten en daar Windows XP opzetten.\r\nHet geheugen is al een keer uitgebreid.\r\nIk heb alles gedownload.\r\nDe nieuwe schijf is een Maxtor 21 160 GB\r\nKan ik Maxblaster via de Windows XP die er nu opstaat installeren?\r\nWar moet ik op letten?\r\nKan ik nog verdere problemen verwachten? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2007 Je kunt ook nog een 128GB bios beperking tegenkomen bij ATA100. Verder heeft windows xp zonder service packs een beperking van 127GB schijfgrootte. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2007 je kan zoals eerder gezegt ook 2 kleinere schijven nemen. wand oude computers kunnen daar wel moeilijk mee gaan doen Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2007 Hij heeft al een 160 GB Maxtor gekocht en dit heeft hij bij mij gebracht met zijn computer.\r\nIk ga het vanmiddag proberen en hou jullie op de hoogte.\r\nMijn dank is groot voor de antworoden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2007 Yep gewoon proberen. en anders kijken naar een biosupdate. \n\nOnline is deze meestal wel (goed) te vinden Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2007 Ik heb de 20 GB erin gelaten en deze als C schijf gebruikt.\r\nDe D van Compaq is er dan nog ook.\r\nDe 160 GB met behulp van Partion Magic geformateerd.\r\nHij werkt perfect, behalve windows XP, alles op de G schijf (de 160 GB schijf) gezet.\r\n\r\nBedankt voor alle hulp.\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\nJoop Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2007 yep. alleen laat de software op de 20GB\n\nJe hebt ergelijk niet zo veel ruimte nodig.. dus niet te veel versprijden Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 24 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2007 Als je toch eenmaal 2 fysieke harde schijven in systeem hebt, beter meteen het voordeel meepakken van ca 25% snelheidswinst bij \"zwaar werk\" zoals giga copiëren en games en dergelijke, waarbij het Virtueel Geheugen (SWAPgeheugen) flink wordt aangesproken:\r\n\r\n- Schijven als Master en Slave samen op 1 kabel zetten (en vooral NOOIT een schijf samen met een CD-ding op 1 kabel want wordt dan langzaam).\r\n\r\n- Windows op de Master\r\n\r\n- VOORSTE partitie op de slaaf aanbrengen ter grootte van 3x RAMwaarde, gewoon formatteren (daar neem ik liefst FAT voor); niets in deze partitie zetten\r\n\r\n- ga naar eigenschappen/instellingen bij Deze Computer en verbied overal het swappen, behalve in die ene partitie ter grootte van 3x RAMwaarde\r\n\r\n- knutsel in ieder geval een extra ventilator naast de schijven want de verbeterde snelheid komt uit extra schijf-activiteit, om te swappen gaan ze ping-pong spelen wat hogere snelheden oplevert dan jokari of squash. Schijfkoeling is sowieso in de meeste systemen een stiefkindje, vandaar dat er zoveel schijven te kort leven. Ik houd ze altijd uit alle macht beneden 40GrC en meestal lukt omstreeks 30. Hiervoor heb ik een uit een kapotte voeding gesloopte 8cm-ventilator \"zuigend\" naast het schijfcompartimentblik gehangen, met dubbel schuimkleefband geplakt aan het dakje gevormd door de overstekende CD-bodem; met een mini-opsteek-snoertje uit de winkel stroom afgetakt (van dikke gele en aanliggende zwarte) aan de voedingsstekker van een schijf of CD-ding. Ventilator loopt altijd volle kracht, dat beetje extra geruis hindert mij niet echt en de schijven blijven heel. Schijven ALTIJD met minstens 2 boutjes aan blik verankeren want ook dat scheelt zeer fors in de koeling. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2007 Hoe moest dat ook al weer?\r\nMap documenten verplaatsen, zodat alles automatich daar ook heen gaat. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2007 Kun je doen met tweakui. Je kun in de eigenschappen van de mijn documentenfolder ook een andere plek aangeven. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2007 \"Niets op die partitie zetten\" is ook niet echt nodig. Dat doe je waarschijnlijk om een vast ongefragmenteerd swapgebied te houden ? Er is een andere manier om een aaneengesloten gebied voor het swappen te hebben, mocht je enkel een \"druk gebruikte\" partitie hebben.\nZo doe ok het:\n\na) Virtueel geheugen uitschakelen.\nb) Reboot\nc) Schijfcontrole + defragmentatie.\nd) Virtueel geheugen inschakelen (minimaal even groot als maximaal)\ne) Reboot.\n\nEn je hebt een min of meer aaneengesloten VAST gebied dat voor swappen gebruikt wordt, wat niet gefragmenteerd raakt.\nElke paar maanden herhaal ik die procedure, zodat dit gebied een stukje op schijf verplaatst wordt.\n\nMaar zoals je zegt, een vaste kleine ongebruikte partitie op een andere schijf is het slimste denk ik. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2007 [QUOTE=willem1940;344645]- VOORSTE partitie op de slaaf aanbrengen ter grootte van 3x RAMwaarde, gewoon formatteren \n\n(daar neem ik liefst FAT voor); niets in deze partitie zetten[/QUOTE]\n\nWillem, dit heb je al een paar maal geschreven, en is onwaar....\n\nWant, wat als je nu weinig RAM hebt ?\n\nWat je schrijft over het virtuele geheugen op een tweede schijf aanbrengen, en niet op de Windows schijf is natuurlijk wel waar, want dan kan de ene schijf het systeem uitvoeren, en de andere schijf tegelijkertijd het \"swappen\", het virtuele geheugen beheren dus.\n\nMaar, die drie maal, dat klopt niet.\nNee, als je weinig geheugen hebt, heb je juist veel virtueel geheugen nodig (aanvullend schijf-geheugen).\n\nDe hoeveelheid ingesteld virtueel geheugen is nogal afhankelijk van de toepassingen die gedraaid worden, en als er met de machine alleen Internet bezocht wordt met zo af en toe een filmpje van Youtube, dan is er véél minder nodig dan wanneer er meerdere 100 MB foto\'s bewerkt worden, of 32 programma\'s tegelijk open staan, ook weer met al hun eigen behoeften van database tot fotobewerking.\n\nAls een besturingssysteem bewezen heeft minimaal \"lekker\" te draaien bij X hoeveelheid geheugen, heb je (heel grof gezegd) daarnaast nog 2X tot 10X aan virtueel geheugen nodig, helemaal afhankelijk van het soort gebruik dus.\nMaar dan ga je dus uit van de hoeveelheid RAM waarop het \"lekker\" draait, NIET van de hoeveelheid RAM aanwezig.\n\n\"Niets op die partitie zetten\" is ook niet echt nodig. Dat doe je waarschijnlijk om een vast ongefragmenteerd swapgebied te houden ? Er is een andere manier om een aaneengesloten gebied voor swappen te hebben, mocht je enkel een \"druk gebruikte\" partitie hebben.\nZo doe ik het:\n\na) Virtueel geheugen uitschakelen.\nb) Reboot\nc) Schijf opruimen + schijfcontrole + defragmentatie.\nd) Virtueel geheugen inschakelen (minimaal even groot als maximaal)\ne) Reboot.\n\nEn je hebt een min of meer aanééngesloten VAST gebied dat voor swappen gebruikt wordt, wat niet gefragmenteerd raakt.\nElke paar maanden herhaal ik die procedure, zodat dit gebied een stukje op schijf verplaatst wordt.\n\nMaar zoals je zegt, een vaste kleine ongebruikte partitie op een andere schijf is het slimste denk ik. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 29 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2007 Als je 2GB Geheugen hebt kan je het wisselbestand gewoon uit zetten.\n\nwerkt hier op alle computer met 2GB perfect. dit is een echte snelheidswinst Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen