Ga naar inhoud

80 160 gig in oude compag

Aanbevolen berichten

Ik heb Windows XP met SP1 voor hem.\r\n\r\nDisk manager, is dat zoets al Partion Magic achteraf of hoe werkt dat?\r\n\r\nDe computer is ongeveer 6 a 7 jaar oud, toen ME net uit was.\r\n\r\nVolgende week brengt hij hem, de 20 GB is veel te klein en de klenste harde schijf is nu 160 GB (voor een paar euro meer dan de 80 althans).\r\n\r\nAls hij niet meer dan 64 of 128 GB herkend, kan ik dan met Partion Magic de rest als 2de partitie erop zetten?
Link naar reactie
Deze compuer ga ik 22 september upgraden van 20 GB naar 160 GB.\r\n[url]http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00034310&lc=en&cc=us&dlc=en&product=93923&lang=en[/url]\r\nIk wil de 160 GB als C schijf erin zetten en daar Windows XP opzetten.\r\nHet geheugen is al een keer uitgebreid.\r\nIk heb alles gedownload.\r\nDe nieuwe schijf is een Maxtor 21 160 GB\r\nKan ik Maxblaster via de Windows XP die er nu opstaat installeren?\r\nWar moet ik op letten?\r\nKan ik nog verdere problemen verwachten?
Link naar reactie
Als je toch eenmaal 2 fysieke harde schijven in systeem hebt, beter meteen het voordeel meepakken van ca 25% snelheidswinst bij \"zwaar werk\" zoals giga copiëren en games en dergelijke, waarbij het Virtueel Geheugen (SWAPgeheugen) flink wordt aangesproken:\r\n\r\n- Schijven als Master en Slave samen op 1 kabel zetten (en vooral NOOIT een schijf samen met een CD-ding op 1 kabel want wordt dan langzaam).\r\n\r\n- Windows op de Master\r\n\r\n- VOORSTE partitie op de slaaf aanbrengen ter grootte van 3x RAMwaarde, gewoon formatteren (daar neem ik liefst FAT voor); niets in deze partitie zetten\r\n\r\n- ga naar eigenschappen/instellingen bij Deze Computer en verbied overal het swappen, behalve in die ene partitie ter grootte van 3x RAMwaarde\r\n\r\n- knutsel in ieder geval een extra ventilator naast de schijven want de verbeterde snelheid komt uit extra schijf-activiteit, om te swappen gaan ze ping-pong spelen wat hogere snelheden oplevert dan jokari of squash. Schijfkoeling is sowieso in de meeste systemen een stiefkindje, vandaar dat er zoveel schijven te kort leven. Ik houd ze altijd uit alle macht beneden 40GrC en meestal lukt omstreeks 30. Hiervoor heb ik een uit een kapotte voeding gesloopte 8cm-ventilator \"zuigend\" naast het schijfcompartimentblik gehangen, met dubbel schuimkleefband geplakt aan het dakje gevormd door de overstekende CD-bodem; met een mini-opsteek-snoertje uit de winkel stroom afgetakt (van dikke gele en aanliggende zwarte) aan de voedingsstekker van een schijf of CD-ding. Ventilator loopt altijd volle kracht, dat beetje extra geruis hindert mij niet echt en de schijven blijven heel. Schijven ALTIJD met minstens 2 boutjes aan blik verankeren want ook dat scheelt zeer fors in de koeling.
Link naar reactie
\"Niets op die partitie zetten\" is ook niet echt nodig. Dat doe je waarschijnlijk om een vast ongefragmenteerd swapgebied te houden ? Er is een andere manier om een aaneengesloten gebied voor het swappen te hebben, mocht je enkel een \"druk gebruikte\" partitie hebben.\nZo doe ok het:\n\na) Virtueel geheugen uitschakelen.\nb) Reboot\nc) Schijfcontrole + defragmentatie.\nd) Virtueel geheugen inschakelen (minimaal even groot als maximaal)\ne) Reboot.\n\nEn je hebt een min of meer aaneengesloten VAST gebied dat voor swappen gebruikt wordt, wat niet gefragmenteerd raakt.\nElke paar maanden herhaal ik die procedure, zodat dit gebied een stukje op schijf verplaatst wordt.\n\nMaar zoals je zegt, een vaste kleine ongebruikte partitie op een andere schijf is het slimste denk ik.
Link naar reactie
[QUOTE=willem1940;344645]- VOORSTE partitie op de slaaf aanbrengen ter grootte van 3x RAMwaarde, gewoon formatteren \n\n(daar neem ik liefst FAT voor); niets in deze partitie zetten[/QUOTE]\n\nWillem, dit heb je al een paar maal geschreven, en is onwaar....\n\nWant, wat als je nu weinig RAM hebt ?\n\nWat je schrijft over het virtuele geheugen op een tweede schijf aanbrengen, en niet op de Windows schijf is natuurlijk wel waar, want dan kan de ene schijf het systeem uitvoeren, en de andere schijf tegelijkertijd het \"swappen\", het virtuele geheugen beheren dus.\n\nMaar, die drie maal, dat klopt niet.\nNee, als je weinig geheugen hebt, heb je juist veel virtueel geheugen nodig (aanvullend schijf-geheugen).\n\nDe hoeveelheid ingesteld virtueel geheugen is nogal afhankelijk van de toepassingen die gedraaid worden, en als er met de machine alleen Internet bezocht wordt met zo af en toe een filmpje van Youtube, dan is er véél minder nodig dan wanneer er meerdere 100 MB foto\'s bewerkt worden, of 32 programma\'s tegelijk open staan, ook weer met al hun eigen behoeften van database tot fotobewerking.\n\nAls een besturingssysteem bewezen heeft minimaal \"lekker\" te draaien bij X hoeveelheid geheugen, heb je (heel grof gezegd) daarnaast nog 2X tot 10X aan virtueel geheugen nodig, helemaal afhankelijk van het soort gebruik dus.\nMaar dan ga je dus uit van de hoeveelheid RAM waarop het \"lekker\" draait, NIET van de hoeveelheid RAM aanwezig.\n\n\"Niets op die partitie zetten\" is ook niet echt nodig. Dat doe je waarschijnlijk om een vast ongefragmenteerd swapgebied te houden ? Er is een andere manier om een aaneengesloten gebied voor swappen te hebben, mocht je enkel een \"druk gebruikte\" partitie hebben.\nZo doe ik het:\n\na) Virtueel geheugen uitschakelen.\nb) Reboot\nc) Schijf opruimen + schijfcontrole + defragmentatie.\nd) Virtueel geheugen inschakelen (minimaal even groot als maximaal)\ne) Reboot.\n\nEn je hebt een min of meer aanééngesloten VAST gebied dat voor swappen gebruikt wordt, wat niet gefragmenteerd raakt.\nElke paar maanden herhaal ik die procedure, zodat dit gebied een stukje op schijf verplaatst wordt.\n\nMaar zoals je zegt, een vaste kleine ongebruikte partitie op een andere schijf is het slimste denk ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...