Ga naar inhoud

Verwijderen voorgeinstalleerd besturingssysteem

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk wil vista (voorgeinstalleerd) verwijderen van mijn pc. Enkele programma\'s werken er niet op (ook niet met programmacompatibiliteit).\r\n\r\nAls ik nu de gehele harde schijf formatteer, dan zijn alle partities erop weg (ook de recovery partitie met vista erop). Kan ik dan zonder problemen de cd\'s van XP installeren op de schone hd? Hoe zit het dan met de diverse drivers van dvd speler, moederbord, geluidskaart, enz? De juiste voor mijn pc zitten waarschijnlijk in Vista verwerkt. Ik heb wel eens vaker een pc helemaal opnieuw geinstalleerd (Windows 98SE), maar daar hoefde ik na de installatie geen drivers te installeren voor moederbord e.d..\r\n\r\nMag ik hierna (de volgorde eerst oud en dan nieuw besturingssysteem is beter voor dual boot) Vista installeren mbv een dvd van mijn broer? Ik gebruik dan mijn productcode, die oorspronkelijk op bij de pc zat.
Link naar reactie
Formatteren verwijdert geen partities. Dus als je je harde schijf formatteert, formatteer je maar één partitie, alle andere blijven gewoon staan.\nPunt is inderdaad dat je daarmee waarschijnlijk je garantie om zeep helpt, en dat je drivers zult moeten gaan zoeken. In dat geval hoop ik dat je geen Compac, Dell of HP (of een dergelijke merkcomputer) hebt, want die maken nogal eens gebruik van speciaal aangepaste moederborden waarvoor je alleen de drivers van de computerbouwer kunt gebruiken.\n\nDie tweede optie is overigens wel toegestaan, je mag een andere schijf gebruiken om - met jouw eigen productcode - een OS te installeren.
Link naar reactie
Ik heb een Compaq Presario pc. Dus met de drivers zal ik moeite krijgen om die te vinden? Hier staan ze toch of niet: [url]http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2093&lc=nl&cc=nl&dlc=nl&product=3361606&lang=nl[/url] ?\r\n\r\nWat betreft garantie: daar maak ik me niet druk om. Het is maar 12 maanden en de meeste computers gaan in het het 2e of 3e jaar kapot.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...